ویژگی‌های برجسته شهدای ایرانی از نگاه نوجوان لبنانی؛

به شناخت شهدای دفاع مقدس نیاز داریم

سه شنبه, 11 دی 1397 09:24 اندازه قلم کاهش اندازه قلم کاهش اندازه قلم افزایش اندازه قلم افزایش اندازه قلم

نوجوان لبنانی از فعالیت‌هایش برای ترویج فرهنگ دفاع مقدس در فضای مجازی می‌گوید.

 

به گزارش خط هشت ، وقوع انقلاب اسلامی ایران آغاز تحولی عظیم در پهنه عالم در مسیر رشد ارزش‌های دینی بود؛ زیرا این انقلاب زمانی به پیروزی دست یافت که مکاتب الحادی دنیا سایه بر نظامات سیاسی و اجتماعی دنیا افکنده و از این طریق جوامع بشری را تحت سلطه ظالمانه خود در آورده بودند.

از این جهت آموزه‌های انقلاب اسلامی که آغشته به نیازهای فطری بشر بود به سرعت مرزهای جغرافیایی را پیمود و در سایر جوامع اسلامی و غیر اسلامی نفوذ کرد. به اذعان بسیاری از اندیشمندان و نخبگان سیاسی، انقلاب اسلامی نمونه‌ای برجسته از پیروزی نظام اسلامی بر نظامات الحادی بود از این جهت الگویی مناسب برای حق‌مداران و مظلومان عالم شد.

کشور لبنان از جمله کشورهایی بود که پس از پیروزی انقلاب اسلامی ایران به پیروی از الگوی روح بخش و ضد استعماری انقلاب اسلامی و دفاع مقدس, به مبارزه با جبهه استکبار پرداخت و با محوریت جبهه مقاومت تاکنون توانسته مشت محکمی بر صهیونیست جهانی و جبهه کفر بزند.

جهاد یاسین نوجوان 17 ساله لبنانی نمونه ای از این رویش‌های انقلابی است. او که اکنون سال آخر مدرسه در رشته علوم تجربی شهر بیروت را سپری می‌کند, طی چهار سال گذشته, ضمن آشنایی آموزه‌های انقلاب و دفاع مقدس, در این زمینه اقدام به فعالیت‌هایی در فضای مجازی کرده است.

خبرنگار فرهنگی باشگاه خبرنگاران پویا در گفت‌و‌گویی با این نوجوان لبنانی, نظر او را درباره انقلاب اسلامی, دفاع مقدس و لزوم آشنایی هم سن و سالانش با این فرهنگ را جویا شده است. متن این گفت‌و‌گو را در ادامه می‌خوانید:

* از چه زمان و به چه طریقی با کتب مربوط به انقلاب اسلامی و دفاع مقدس آشنا شدید؟

از طریق کتابخانه مدرسه و خارج از مدرسه مانند نمایشگاه های کتب معارف اسلامی با این موضوعات آشنا شدم. اولین کتابی که در این زمینه مطالعه کردم مربوط به شهید «ابراهیم همت» بود. در حال حاضر نیز برخی از کتب مربوط به شهدای انقلاب اسلامی را مطالعه می کنم که از جمله آنها کتاب «سلام بر ابراهیم» درباره شهید ابراهیم هادی, کتابی درباره شهید حسینی, «خاک‌های نرم کوشک», «روایت خون» شهید آوینی, «در هاله‌ای از  غبار» حاج احمد متوسلیان, شهید چمران, کتاب 23 سال وسط طوفان حاجیه خانم دباغ, کتاب شهید چمران درباره امام علی (علیه السلام), کتاب چهل حدیث امام خمینی (ره), سیره اهل بیت امام خامنه ای (مدظله العالی), رهبری قلب ها و خواص هر دو متعلق به امام خامنه ای و تعداد زیادی از کتب دیگر است.

لازمه تقویت جبهه مقاومت شناخت شهدای دفاع مقدس است

* علت مطالعه و تحقیق جوانان و نوجوانان لبنانی درباره انقلاب اسلامی و شهدای ایرانی چیست؟

طبیعتاً ما شهدای دفاع مقدس ایران و جنگ 33 روزه لبنان با اسرائیل را دوست داریم, اما انقلاب اسلامی در ایران مرحله بالاتری بود. یعنی اگر این انقلاب نبود، ما در این برهه از زمان مسلمان و شیعه‌ای نبودیم که خداوند و رسول الله و اهل بیت (علیهم السلام) را یاری کنیم.

بنابراین ما به شناخت شهدا و فرماندهان در آن مرحله از انقلاب اسلامی نیاز داریم؛ انقلاب اسلامی موجب بروز تغییر در جهان شد و در همین راستا نیز یکی از مقامات اسرائیلی اعلام کرده بود که انقلاب ایران بر روی منطقه و اسرائیل تاثیر خواهد گذاشت. ما به شناخت اقدامات و فعالیت های فرماندهان انقلاب اسلامی ایران نیاز داریم, زیرا آنها علیه صدام و حتی کل جهان به ویژه آمریکا معجزه کردند. بنابراین لازمه تقویت جبهه مقاومت شناخت شهدای دفاع مقدس است.

آنها بودند که هویت اسلام ناب محمدی را در این مرحله زمانی و در این جهان تشکیل دادند و این اقدامات نیز به برکت وجود امام خمینی (ره) بود. برهمین اساس ما به شناخت آن شهدا نیاز داریم, زیرا مرحله ای که در آن به سر می‌بریم، مرحله ای سرنوشت ساز و اساسی در وجود ما شیعیان در لبنان و دیگر مناطق جهان است.ما به شناخت بصیرت شهدا در امت اسلامی به ویژه در جمهوری اسلامی ایران و مرحله دفاع مقدس نیاز داریم تا از آنها بیاموزیم چگونه شهیدان به عنوان الگو و نمونه مطرح شدند.

امام خمینی و امام خامنه ای به زبان نبی اکرم (ص) و اهل بیت علیهم السلام در این زمان سخن می گویند و در این زمان ما شخصیت هایی همانند ایشان نداریم تا در زمان غیبت ولی عصر (عج) از آن استفاده کنیم. اهمیت انتشار بیانات و کلام این دو بزرگوار، آگاهی سازی و بیدار کردن مردم است تا بدانیم و بدانند که در چه زمانی زندگی می کنیم و چه تکالیفی برعهده ماست. این تکلیف فقط تکلیف شرعی در نماز و روزه و حج و ... نیست بلکه شامل سیاست و جامعه نیز می شود. بنابراین ما فقط تکلیف فقهی و فردی نداریم بلکه در حوزه سیاسی و اجتماعی نیز دارای تکالیفی هستیم.

برجسته ترین ویژگی شهدای دفاع مقدس

* کدام یک از ویژگی‌های شهدای دفاع مقدس برایت جذاب تر بوده است؟

برجسته ترین موضوع در میان شهدای دفاع مقدس اولا ارتباط و علاقه این شهدا به خداوند بوده است. پس از آن صبر و قدرت و عبادت و ایستادگی در جنگ و میدان است. این موضوعات را در تمامی کتب می توان مشاهده کرد. ما در حقیقت موضوعات اخلاقی را از این شهدا یاد می گیریم؛ به ویژه ارتباطشان با خدا و امام حسین (علیه السلام). به عنوان نمونه شهید ابراهیم هادی به حضرت فاطمه زهرا (سلام الله علیها) خیلی علاقه داشتند.خداوند این شهیدان و اشخاص را فقط به دلیل کمال و دلاوری و جانفشانی شان نسبت به دیگر مردم انتخاب کرده است.

پس از مطالعه کتاب شهید ابراهیم هادی خیلی از آن تاثیر گرفتم. شهید هادی داستان ها و روایت های جالبی دارند. حجت الاسلام علیرضا پناهیان نیز از عظمت شهید ابراهیم هادی سخن گفته اند و این شهید را به عنوان الگو و مثال برای جوانان معرفی کرده اند. کتاب سلام بر ابراهیم در واقع کتاب اخلاق و تربیت نفس است. بیشتر این کتاب نیز زندگی نامه و خاطرات شهید است که در واقع کتابی برای اخلاق و تذهیب نفس می باشد.

* نظر دوستانت درباره شهدای ایران و کتب مربوطه چیست؟

دوستانم از انتشارات معارف اسلامی درخواست نشر این کتاب ها را داشته اند تا آنها را مطالعه کنند. بیشتر دوستانم اینگونه هستند. کتاب شهید ابراهیم هادی به عربی در صفحه ای در اینستاگرام و فیس بوک توسط یکی از جوانان لبنانی منتشر شده است. خود من نیز کانالی در تلگرام برای انتشار و ترویج کتب شهدا و کتاب های اسلامی به زبان عربی و در قالب pdf دارم که از جمله آنها کتاب سلام بر ابراهیم شهید ابراهیم هادی است و در این کانال منتشر کرده ام.

* گویا صفحه ای درباره خاطرات خانم مرضیه حدیدچی(دباغ) بر پایه کتاب 23 سال وسط طوفان در اینستاگرام به زبان عربی ایجاد کرده ای.از انگیزه ات در این باره بگو!

در سال گذشته این کتاب را خواندم. هدف این کتاب مربوط به خواهران و خانم ها است اما ما جوانان نیز می توانیم از این کتاب استفاده کنیم و خود من خیلی چیزها از آن یاد گرفتم. امکان ندارد صفات و برکات خانم حدیدچی را برشمرد اما می توان تعداد معدودی از آن مانند صبر، التزام به تکلیف و غیره را ذکر کرد؛ یعنی زنان و جوانان نباید فقط فعالیت ها و وظایف خود را در منزل و در تربیت کودکان محدود کنند. خانم دباغ نیز در عملیات های نظامی در کردستان عراق و در لبنان و سوریه و ... شرکت داشته و همراه امام خمینی (ره) در پاریس و نجف اشرف بودند. این زن یک زن عادی نبوده بلکه همانند حضرت زینب سلام الله علیها و همانند شاگردی از شاگردان حضرت بودند.

در همین راستا دنبال صفحه ای از خانم حدیدچی در اینستاگرام بودم و برخی از برادران ایرانی ما چنین صفحه ای را مدیریت می کردند. من نیز برای ترویج و گسترش سیره و زندگی نامه خانم حدیدچی تصمیم گرفتم به زبان عربی را در فضای مجازی منتشر کنم و این صفحه را به تازگی ایجاد کردم.

من فرهنگ دفاع مقدس را در فضای مجازی تبلیغ می‌کنم.علت من برای ایجاد این صفحات و کانال ها در اینستاگرام و تلگرام در خصوص نشر معارف دینی این بوده که همانگونه که من از زندگی نامه و سیره این شهیدان و بزرگان آموختم، دیگران نیز یاد بگیرند و آشنا شوند. برخی از مردم این شهیدان را یا نمی شناسند و یا مطالعه کتب را دوست ندارند اما موضوع دفاع مقدس و شهدا موجب می شود آنها این مطالب را بخوانند. من این کار را کردم تا مردم و جوانان بخوانند و این به خاطر توصیه امام خامنه ای به مطالعه و خواندن کتب بوده است, زیرا زندگی این افراد و شخصیت ها و مسلمانان برای ما حائز اهمیت است.

امام خمینی و امام خامنه ای متعلق به تمام ملت های جهان هستند

* علت تاثیرپذیری جوانان لبنانی از انقلاب اسلامی علیرغم تفاوت فرهنگی با ایران در چیست؟

امام خمینی و امام خامنه ای فقط برای مردم ایران نیامده اند بلکه متعلق به تمام ملت های جهان اعم از اسلامی و غیراسلامی هستند. امام خمینی در سخنرانی های خود خطاب به ملت های جهان یا ملل مستضعف جهان سخن می گفتند. این یعنی امام خمینی و امام خامنه ای فقط برای مردم ایران سخن نمی گویند بلکه برای جهانیان سخن می گویند. همانگونه که خداوند فرموده انسان خلیفه خدا بر روی زمین است و وظیفه ما در زمان غیبت امام مهدی عج مراجعه به فقها است و من معتقدم که فرد اعلم به سیاست و اجتماع و دین، فقط ولی فقیه است.

* در پایان نکته ای که مد نظر دارید, بگویید!

ما به ترجمه تمام کتب اسلامی در زمینه های دینی و فلسفی و سیاسی و اجتماعی و به ویژه کتب شهید مطهری و شهید بهشتی نیاز داریم تا از آنها در زندگی خود استفاده کنیم. من نمی توانم بگویم که ما عرب هستیم و اینها ایرانی اند. خیر بلکه همه ما مسلمان هستیم و پس از اسلام نیز ما شیعه علی علیه السلام و اهل بیت سلام الله علیهم هستیم. بنابراین معتقدم که نباید در این زمینه میان عربی و ایران فرق گذاشت. ما در این زمان به ولی فقیه نیاز مبرم داریم و این موضوع خیلی مهم است. ترجمه کتب شهید مطهری از جمله اولویت باشد تا ما و برادرانمان در جمهوری اسلامی از آن استفاده کنیم.

 

 

منبع:  بسیج

خواندن 1121 دفعه
این مورد را ارزیابی کنید
(0 رای‌ها)

نظر دادن

از پر شدن تمامی موارد الزامی ستاره‌دار (*) اطمینان حاصل کنید. کد HTML مجاز نیست.

یادداشت

فرهنگ و هنر

cache/resized/59473b7526a7b1245ba86423bd3b4912.jpg
عکس رزمندگان استان اردبیل در جبهه‌های حق علیه ...
cache/resized/c388db15b9aea6f541ad0fd1dc3e7f86.jpg
به مناسبت گرامی داشت روز شهدا آیین رونمایی از ...
cache/resized/cc13499ebc08016c8970234fdd9aa860.jpg
اولین کتاب کشور در رثای سپهبد شهید قاسم سلیمانی، ...
cache/resized/505cb221be92ac5c13de72cd306e1ce8.jpg
عکس رزمندگان استان اردبیل در جبهه‌های حق علیه ...
cache/resized/9f3ee00aea2f66d90cf98785cbebd844.jpg
کتاب «هوای سرد تیرماه» خاطرات شهید «صفرعلی یوسفی» ...
cache/resized/e6af305268b0763d7b4e18071bd7a0bf.jpg
کتاب «بلندای آسمان وطن» خاطرات خلبان آزاده جانباز ...
cache/resized/5c17989fdda46ad8b631c928992f7c9b.jpg
کتاب «پسر رنج» خاطرات و زندگی نامه آزاده سرافزار ...
cache/resized/1a30ce51315f59ae0c01a525fd63c5cc.jpg
«کتاب پرواز مازیار» خاطرات همسر شهید خلبان ...

مجوزها

Template Settings

Color

For each color, the params below will give default values
Black Blue Brow Green Cyan

Body

Background Color
Text Color
Layout Style
Patterns for Boxed Version
Select menu
Google Font
Body Font-size
Body Font-family