چاپ کردن این صفحه

یک جرعه کتاب

رد پای یهود، از بعثت تا حلب

چهارشنبه, 17 بهمن 1397 08:25 اندازه قلم کاهش اندازه قلم کاهش اندازه قلم افزایش اندازه قلم افزایش اندازه قلم

حضور گستردهٔ مسلحین تکفیری در طی چند سال اخیر در منطقهٔ غرب آسیا، به‌ویژه در سوریه و عراق که همراه با شکل‌گیری بحرانی گسترده برای این کشورها بوده است، اهدافی ورای مسائل داخلی سوریه و عراق و حتی فراتر از مسائل منطقه‌ای دارد: هرچند در ظاهر به عملکرد معارضینی بازمی‌گردد که به دنبال ساقط کردن حکومت مرکزی در کشورهای مذکورند.

 

به گزارش خط هشت ، یکی از بچه‌ها گفت: «این روزها علت حضور ایران در عراق و سوریه مهم‌ترین سؤاله. میشه در موردش صحبت کنید؟

- بله. امروز به این سؤال البته در حد خودم، نه در حد کارشناس مسائل خاورمیانه جواب می‌دم. آقا رسول پای تابلو سؤال دوستمون رو یادداشت کن.

رسول روی تابلو نوشت: «علت حضور ایران در منازعات منطقه» و خیلی مرتب و منظم چند برگهٔ رنگی از لابه‌لای جزوه‌اش بیرون آورد و به ترتیب به تخته چسباند. بعد هم شروع کرد به توضیح دادن:

حضور فعال جمهوری اسلامی ایران در حمایت از سوریه و عراق و تلاش برای نابودی مسلحین تکفیری در این کشورها، افزایش امنیت داخلی جمهوری اسلامی ایران را در پی داشته است؛ چرا که ناامن ساختن محیط داخلی کشور ایران پس از ناامن سازی محیط پیرامونی آن، یکی از اهداف گروه‌های تکفیری فعال در سوریه و عراق است.

حضور گستردهٔ مسلحین تکفیری در طی چند سال اخیر در منطقهٔ غرب آسیا، به‌ویژه در سوریه و عراق که همراه با شکل‌گیری بحرانی گسترده برای این کشورها بوده است، اهدافی ورای مسائل داخلی سوریه و عراق و حتی فراتر از مسائل منطقه‌ای دارد: هرچند در ظاهر به عملکرد معارضینی بازمی‌گردد که به دنبال ساقط کردن حکومت مرکزی در کشورهای مذکورند.

با دقت در تحولات سال‌های اخیر منطقه و بررسی برنامه‌ریزی‌های سلطه گران جهانی و متحدانشان برای غرب آسیا و محور مقاومت، آَشکار می‌شود که هدف نهایی از شکل دادن به وضعیت کنونی، «بحران سازی» برای وارد کردن ضربه به محور مقاومت اسلامی و مهار کردن قدرت روزافزون ایران است. حضور سوریه در محور مقاومت و پیوستن عراق به این جریان، تهدیدی جدی برای آمریکا و رژیم صهیونیستی خواهد بود. از این روست که پیوسته نظام سلطه با محوریت آمریکا و رژیم صهیونیستی تلاش کرده‌اند تا با استفاده از حکام عرب به مقابله با محور مقاومت بپردازند. جنگ‌های مکرر با گروه‌های مقاومت در منطقه از جمله حزب‌الله، حماس، انصار الله و ... از این قبیل است. همچنین راه‌اندازی فتنۀ تکفیری‌ها نمود تازه‌ای از این سیاست نخ‌نما شده است.

ایران از زمان ظهور گروه‌های تکفیری در عراق و سوریه و احتمال سقوط حکومت مرکزی سوریه در این کشورها، در کنار مردم و حکومت‌های آن‌ها بوده و از هیچ تلاشی برای نابودی تروریست‌های تکفیری دریغ نکرده است. علاوه بر این، می‌توان دلایل و انگیزه‌های دیگری نیز برای حضور ایران در عراق و سوریه برشمرد:

  1. دلایل منطقه‌ای
  2. دلایل ایدئولوژیک و راهبردی
  3. دلایل امنیتی

***

بعد از رسول نوبت من شد. یک سری از عکس‌های شهید «محمدتقی سالخورده» را به هادی دادم تا روی صفحهٔ نمایش بیندازد.

***

نویسنده در بخشی از مقدمهٔ این کتاب می‌نویسد:

«در این کتاب در قالب یک روایت ساده و دانشجویی، حضور و تأثیر یهود از صدر اسلام تا آزادی حلب را به صورت برش‌هایی کوتاه بررسی کرده‌ام. در طول کتاب سعی کردم با تطبیق تاریخ گذشته و وضعیت حال، راهی را پیش روی مخاطب باز کنم تا با ریشه و خاستگاه پدیده‌ای به اسم تکفیر، وهابیت و سلفی که مولود جریان اسرائیلی است، آشنایی پیدا کند.»

بریده‌ای از کتاب «حلب، خان‌طومان، پلاک 25» (صفحهٔ 83 تا 90 با تلخیص و تصرف، به انضمام قسمتی از مقدمهٔ کتاب)

نویسنده: شهلا پناهی

انتشارات: شهید کاظمی

 

 

منبع: حریم حرم

خواندن 1266 دفعه
این مورد را ارزیابی کنید
(0 رای‌ها)