چاپ کردن این صفحه

پیشنهاد مطالعه کتاب| «آن طرف اروند بمان»؛ ناگفته‌هایی از سردار دل‌ها به‌روایت سردار نوعی‌اقدم

پنج شنبه, 16 بهمن 1399 16:24 اندازه قلم کاهش اندازه قلم کاهش اندازه قلم افزایش اندازه قلم افزایش اندازه قلم

کتاب «آن طرف اروند بمان» ناگفته‌هایی از زندگی‌نامه و خاطرات سردار سپهبد شهید حاج قاسم سلیمانی به‌روایت حاج رحیم نوعی‌اقدم اردبیلی منتشر شده است.

 

به گزارش خط هشت از اردبیل، مرتضی کرامتی مشگینی که پیش از این در حوزه‌های مختلف علوم اسلامی دست به قلم زده و صاحب آثار متعددی است، در حوزه دفاع مقدس نیز آثار ماندگاری دارد.

کرامتی مشگینی این‌بار با رویکرد دیگر، به زوایایی از زندگی‌نامه سردار دل‌ها از زبان سردار قهرمان و افتخار آذربایجان حاج رحیم نوعی‌اقدم پرداخته است.

این کتاب برای اولین‌بار در چهار فصل به زندگی‌نامه، خاطرات، بررسی مکتب حاج قاسم و تصاویر پرداخته است و خیلی از اسناد نیز برای اولین‌بار منتشر می‌‌شود.

کتاب «آن طرف اروند بمان» مولف زوایای زندگی سردار دل‌ها از نگاه سردار حاج رحیم نوعی‌اقدم است که خاطرات بکر و خواندنی در خود جای داده و برای خوانندگان لذت بخش خواهد بود.

در این کتاب علاوه بر زندگی‌نامه و خاطرات، تحلیلی از زندگی‌نامه سردار شهید حاج قاسم سلیمانی از نگاه حاج رحیم نوعی‌اقدم نیز آورده شده است.

کتاب «آن طرف اروند بمان» در ۲۰۸ صفحه در قطع رقعی با صفحه‌آرایی چهار رنگی و با طرح جلد حماسی شومیز توسط بهزاد فتاحی توسط انتشارات قاف اندیشه منتشر شده است.

در مقدمه این کتاب آمده است؛ در سال‌های نخست پس از انقلاب اسلامی اراده مدبرالامور او را به سمت لشگر عاشورا هدایت می‌کند و این‌گونه می‌شود که او در لشگر عاشورا که خود، آن را مکتب‌خانه عاشورا می‌نامد، پای درس‌های نظامی، اخلاقی و معرفتی «آقامهدی» قرار می‌گیرد.

این نقطه شگفت زندگی اوست، نقطه‌ای که اراده پروردگار بر آن بود تا تمام آینده بر حول آن، شکل بگیرد. در حالی که ۱۹ سال بیشتر نداشت، حضورش در کنار «آقامهدی» از او شخصیتی می‌سازد که سال‌ها بعد، یعنی در میان‌سالی به‌عنوان کارآزموده میدان‌های نبرد به یکی از مخوف‌ترین آوردگاه‌ها و میدان‌های نبرد فراخوانده می‌شود.

می‌گوید؛ سال ۹۳ از طرف «حاج قاسم» با او تماس گرفتند و به سوریه دعوتش کردند و او که سال‌ها مهر ایثار برجبین دارد، سر از پا نشناخته، با تمام وجودش به این دعوت لبیک می‌گوید و پا در رکاب جانبازی می‌گذارد و این‌بار در میانسالی برای دومین بار شاگرد مکتب‌خانه‌ای می‌شود که علمدارش سرداری از جان گذشته است که بوی یاس می‌دهد و یاد عباس(ع) را در خاطره‌ها زنده می‌کند همو که جان و روحش را از عشق و شور و معرفت لبریز کرده است.

استاد این مکتب کسی نیست جز اعجوبه قرن «حاج قاسم سلیمانی»  و او با اندوخته‌های ارزشمندی که از مکتب شهید آقا «مهدی باکری» با خود آورده به همراهی با سردار دل‌ها نائل می‌شود. چنین مردی باید گفتنی‌های بسیاری داشته باشد،گفتنی‌هایی که باید آن‌ها را با آب طلا بر سر در تاریخ مقاومت و ایثار دنیا نگاشت...

سردار «رحیم نوعی‌اقدم» پس از جنگ در مناصبی مانند فرماندهی تیپ ۴۸ فتح یاسوج، لشگر سپاه خوزستان، مسؤول اطلاعات نیروی زمینی سپاه و... قرار گرفت تا آن‌که پس از شهید «حسین همدانی» فرمانده قرارگاه حضرت زینب(س) در سوریه شد.

کسی که در مکتب شهید باکری قد علم نموده، آب‌دیده شده و اینک در رکاب سرداردل‌ها، هنرنمایی‌ها می‌کند و با تجربه هشت سال دفاع مقدس، حریف قدریست برای مبارزه با داعش؛ او حال و هوای جنگ تحمیلی و خاطره سردار شهید مهدی باکری را با خود به میدان جنگ با تکفیری‌های داعش می‌آورد و یاد آن دلیرمردان روزهای سخت را در میدانی سخت‌تر، در خاطره‌ها زنده می‌کند.

دوست داشتم طبق مشترکاتی که در مکتب دو شهید سرافراز متبلور بود و سردار حاج رحیم نوعی‌اقدم تربیت شده این دو مکتب و شاهدی بر دلیرمردی‌های مردان ایران‌زمین بوده، عنوانی انتخاب شود که هر دو شهید را در برگیرد و با موضوع کتاب سنخیت داشته باشد.

دوستان پیشنهاد دادند چون این کتاب از زبان سردار نوعی‌اقدم روایت می‌شود نامش را «سردار از نگاه سردار» بگذارید؛ باز این عنوان قابل تامل بود ولی شخصیت شهید باکری را نمی‌توانست شامل شود و به همین  علت، مجبور بودیم باز دنبال عنوانی تازه  بگردیم که شامل خواسته‌های ما بشود و باز از دوستان اهل قلم مشورت گرفتیم. بعضی از بزرگواران  نظرشان بر این بود که اسم خاص مثل گلادیاتور سلیمانی، مرد میدان و...بگذارید باز چیزی که ما می‌خواستیم را نمی‌توانست برساند.

در عین درماندگی بنا را بر آن گذاشتیم، چاره کار را خود شهیدان نشانمان دهند پس به روح مقدس این دو شهید متوسل شدیم تا راهی را برایمان نشان دهند که بتوانیم اهداف و ایدئولوژی هر دو شهید را در یک عنوان جمع‌بندی کنیم. 

در این باره از نویسنده بزرگ کشوری سرکار خانم شهلا خودی‌زاده مشورت گرفتیم تا از اندوخته‌ها و تجاربشان مدد بگیرند و ما را در این امر یاری رسانند و در انتخاب عنوان کتاب کمکمان کنند.

ایشان پس از مطالعه بخشی از مطالب کتاب، فرمودند برشی از خاطرات سردار نوعی‌اقدم با سردار شهید حاج قاسم سلیمانی خوب هدف شما را بازگو نموده‌اند و در یک عملیات سخت، شاگرد باکری را به منش آقا مهدی اشاره نموده و او را به یاد شجاعت‌های شهید آقا مهدی در اروند اشاره نموده‌اند و انتظار دارند این عملیات نیز مثل حماسه آن روزهای آقا مهدی، خط‌شکن باشد.

آخر صحبت جلسه‌ ما هم، حاج قاسم پیشانی من را بوسید و گفت «شاگرد باکری مثل باکری عمل می‌کند»، یعنی برو اگر در محاصره قرار گرفتی و با مشکل مواجه شدی، مثل باکری عمل کن و به عقب برنگرد و «آن طرف اروند بمان»؛ این اسم واقعا چیزی که میخواستیم و دنبالش بودیم همان بود، بالاخره این عنوان را برای کتاب انتخاب کردیم.

سردار حاج رحیم نوعی‌اقدم اهل استان اردبیل بوده و دارای شخصیتی متین، ولایت‌مدار، شجاع، خوش قریحه و رهرو شهدا است.

در این کتاب سیر زندگانی سردار سپهبد شهید حاج قاسم سلیمانی را از زبان سردار حاج رحیم نوعی اقدم که از یاران و همرزمان وی بوده، بررسی و زوایای پنهان از خصوصیات اخلاقی و سلوک عرفانی شهید پرده‌برداری و خاطرات شنیدنی از سردار دل‌ها، سیدالشهدای جبهه مقاومت خواهیم داشت و به تحلیل مکتب حاج قاسم از زبان این رزمنده شجاع خواهیم پرداخت.

ارتباط روحی و تقارن خصوصیات اخلاقی شهید حاج قاسم سلیمانی با شهید مهدی باکری از مزینات این یادداشت بوده و فعالیت در رکاب فرماندهان بزرگ من جمله شهید حاج مهدی باکری و شهید حاج قاسم سلیمانی از تجربه‌های دلنشین و خاطره‌انگیز سردار حاج رحیم نوعی اقدم است.

 

 

منبع: فارس

خواندن 674 دفعه
این مورد را ارزیابی کنید
(0 رای‌ها)