نویسنده کتاب «خون شریک»؛

جنگ امروز جنگ روایت‌ها است

چهارشنبه, 11 خرداد 1401 12:20 اندازه قلم کاهش اندازه قلم کاهش اندازه قلم افزایش اندازه قلم افزایش اندازه قلم

مریم علی‌بخشی نویسنده کتاب «خون شریک» می‌گوید: «جنگ امروز جنگ روایت‌ها است» و به نظرم لازم است در روایت اتفاقاتی که امروزه در محور مقاومت حال وقوع است؛ کوشش بیشتری داشته باشیم. لزوم استمرار بر این امر هم برای مردم زمان خودمون و هم برای آیندگان از واجبات است.

 

به گزارش خط هشت، مریم علی‌بخشی نویسنده کتاب «خون شریک» که از سال 1395 به طور جدی در این عرصه قدم گذاشت و کار نویسندگی را دنبال کرد درباره این کتاب خود گفت‌وگو کرد.

جنگ امروز جنگ روایت‌ها است

معرفی «خون شریک» از زبان نویسنده کتاب

مریم علی‌بخشی درباره بخش‌های مختلف کتاب تازه‌اش توضیح داد: این کتاب مستندی از زندگی شهید افغانستانی مدافع حرم «مهدی صابری» را به تصویر می‌کشد. داستان این کتاب از روزهای کودکی و تولد شهید مهدی صابری آغاز می‌شود و در ادامه به جوانی و نوجوانی این شهید بزرگوار می‌رسد. او 25 سال بیشتر نداشت اما فرمانده توانای گروهان حضرت علی‌اکبر (ع) نیروی مخصوص تیپ فاطمیون بود، تیپی که امروز تبدیل به لشکر شده است. بخش بعدی کتاب هم ماجرای سوریه آغاز می‌شود و تلاش‌های بی‌وقفه‌ مهدی (حدودا یک سال‌ونیم) را در جلب رضایت خانواده‌اش برای حضور در سوریه و دفاع از حریم اهل بیت (ع) به تصویر می‌کشد. او در نهایت موفق می‌شود تا نظر خانواده را در این باره جلب کند.

وی افزود: وقتی در این کتاب به داستان سوریه می‌رسیم، دو اعزام روایت شده است. اعزام اول مهدی صابری برای «حَما و حلب» و اعزام دوم این شهید برای «دمشق و سوریه» است. که در اعزام دوم به مقام رفیع شهادت می‌رسد. در گوشه‌هایی از روایت این داستان و زندگی شهید مهدی صابری به عملیات‌هایی که این شهید در آن حضور پررنگ داشته به طور جزئی پرداخته شده است.

ویژگی‌های شخصیتی شهید «مهدی صابری»

نویسنده کتاب خون شریک درباره ویژگی‌های شخصیتی شهید مهدی صابری اظهار کرد: از ویژگی‌های شخصیتی این شهید به مواردی می‌توانم اشاره کنم؛ شهید صابری، یک‌تنه هر کاری انجام می‌داد به قول معروف همه فن حریف بود؛ از آشپزی در هیئت‌های مذهبی گرفته تا کارهای امدادی، فنی، مخابراتی و اقدامات تخصصی عملیاتی و به عبارتی همیشه سنگ تمام می‌گذاشت. برایش فرقی نداشت کجا کار می‌کند، با کدام تیم شریک است یا کاری که می‌کند چه چیزی است؛ هرجایی که بود بهترین بود. بعد از شهادت او، سنگینی جای خالی‌اش روی دوش خیلی‌ها حس شد. این‌ها را پدر شهید «مهدی صابری» به من گفت.

وی در ادامه گفت: همه او را به یک دل‌بستگی خاص می‌شناختند؛ آن هم حُبّ حضرت علی‌اکبر (ع) بود. هر جا که به نام علی‌اکبر (ع) مزین بود مهدی صابری هم یک‌گوشه‌ آن مشغول بود. فرقی نداشت هیئت محلی‌شان باشد یا گروهان مخصوص تیپ فاطمیون. برای همین وصیتش را بعد از بسم‌الله با «یا علی‌اکبر» آغاز کرد. رفته بود که برای ایام فاطمیه برگردد، همین هم شد. روز شهادت حضرت زهرا (س) خبر شهادتش را آوردند.

مریم علی‌بخش افزود: اما این حرف‌ها را من نباید بگویم؛ خواننده باید این کتاب را مطالعه کند و در زمان مطالعه کتاب خودش  به ویژگی‌های این شهید برسد. برای درک بهتر پیشنهاد می‌کنم این کتاب را بخوانید.

اهمیت نوشتن در حوزه ایثار و شهادت

نویسنده کتاب خون شریک درباره اهمیت نوشتن در این حوزه و تاثیراتی که بر جامعه دارد توضیح داد: «جنگ امروز جنگ روایت‌ها است» و به نظرم لازم است در روایت اتفاقاتی که امروزه، در حال وقوع است؛ کوشش بیشتری داشته باشیم. لزوم استمرار بر این امر، هم برای مردم زمان خودمون و هم برای آیندگان از واجبات است.

وی ادامه داد: من به شخصه چیزی که از جنگ سوریه می‌دانستم؛ خیلی شبیه همان چیزی بود که از طریق گزارش رسمی رسانه‌‍‌ها و اخبار می‌شنیدم اما زمانی که در این حوزه و نوشتن برای شهید مهدی صابری قدم گذاشتم با جزئیات بیشتری که فقط در حد تیتر از رسانه‌ها به گوشم می‌رسید آشنا شدم. جزئیاتی انسانی و سرچشمه گرفته از روح پاک جوانان که برای دفاع از حریم اهل بیت بدون هیچ چشم داشتی قدم در میدان جنگ گذاشتند و عاشقانه به شهادت رسیدند. من در مراحل نوشتن این کتاب که بیشتر با شهدا مدافع حرم و اهداف و آرمان‌های آنان آشنا می‌شدم انگار می‌توانستم احساسات آنان را لمس کنم. اگر من به عنوان یک نویسنده در روایت و بازگو نکردن این احساسات کاری نکنم؛ در مقابل این شهدا کوتاهی کرده‌ و وظیفه‌ای که به گردن دارم را انجام نداد‌ه‌ام.

مشکلات نوشتن در حوزه ایثار و شهادت

مریم علی‌بخشی به مدت زمانی که برای نوشتن این کتاب اختصاص داده است اشاره کرد و درباره مشکلات و سختی‌هایی که نوشتن در حوزه ایثار و شهادت دارد گفت: حدودا 6 ماه روند گرفتن مصاحبه‌، پیاده‌سازی و مرتب کردن مطالب و حدود یک سال نگارش کتاب و دوماه هم ویراستاری و بازنویسی مطالب زمان برد.

این نویسنده در انتهای صحبت‌هایش افزود: پیدا کردن راویان که بتوانند کامل و دقیق آن زمان را روایت کنند، یکی از مسائل و چالش‌هایی است که در نویسندگی با آن مواجه هستیم. البته من برای نوشتن این کتاب با روایتگران  بسیار خوبی در ارتباط بودم. ما باید بتوانید با راویان متعدد صحبت کنیم تا یک واقعه را از چند جهت متفاوت مورد بررسی قرار دهیم.

 

 

منبع: نوید شاهد

خواندن 311 دفعه
این مورد را ارزیابی کنید
(0 رای‌ها)

نظر دادن

از پر شدن تمامی موارد الزامی ستاره‌دار (*) اطمینان حاصل کنید. کد HTML مجاز نیست.

یادداشت

فرهنگ و هنر

cache/resized/669598a0446a1fa471909d62cdaecc5a.jpg
کتاب «صدقه یادم رفت» زندگی‌نامه و خاطرات سردار ...
cache/resized/36f0b73acd70e5bbbe7e9931e1854b38.jpg
بعضی از زن‌های جهادی خوزستان چندین شهید تقدیم ...
cache/resized/1394b05dc2b6e8a5cca087b66a029622.jpg
«یاقوت سرخ» عنوان کتابی است که در آن، زندگی نامه ...
cache/resized/f7feb7106320e4056d6f270bde631ff6.jpg
ماجرای فکر آوینی کتابی است با موضوع گفتارهایی در ...
cache/resized/9fbeadaffe6db7f248c99c58e4be83af.jpg
کتاب «همسایه حیدر» نوشته فاطمه ملکی با تحقیق بتول ...
cache/resized/59473b7526a7b1245ba86423bd3b4912.jpg
عکس رزمندگان استان اردبیل در جبهه‌های حق علیه ...
cache/resized/c388db15b9aea6f541ad0fd1dc3e7f86.jpg
به مناسبت گرامی داشت روز شهدا آیین رونمایی از ...
cache/resized/cc13499ebc08016c8970234fdd9aa860.jpg
اولین کتاب کشور در رثای سپهبد شهید قاسم سلیمانی، ...

مجوزها

Template Settings

Color

For each color, the params below will give default values
Black Blue Brow Green Cyan

Body

Background Color
Text Color
Layout Style
Patterns for Boxed Version
Select menu
Google Font
Body Font-size
Body Font-family