چاپ کردن این صفحه

فارین پالیسی: سپاه گزینه‌های متعددی برای انتقام‌گیری از آمریکا دارد

شنبه, 24 فروردين 1398 10:56 اندازه قلم کاهش اندازه قلم کاهش اندازه قلم افزایش اندازه قلم افزایش اندازه قلم

یک نشریه آمریکایی با اذعان به قدرت بی‌بدیل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در ایران، نوشت که این ارگان نظامی گزینه‌های متعددی برای تلافی «تروریستی» خوانده‌شدن از سوی واشنگتن دارد.

 

به گزارش خط هشت ، نشریه «فارین پالیسی» در مطلبی به بررسی اقدام دولت آمریکا به ریاست «دونالد ترامپ» در تروریستی اعلام کردن سپاه پاسداران انقلاب اسلامی پرداخته و نوشت این تصمیم نه تنها در خدمت منافع واشنگتن نبوده بلکه آمریکایی‌ها را در سراسر جهان تهدید می‌کند.

در ابتدای این مطلب ضمن اشاره به اینکه دولت ایران می‌تواند از طرق مختلفی انتقام این اعلامیه را بگیرد، آمده است: «اگر ایران همین لحظه تصمیم بگیرد که تنش‌ها را علیه نظامی‌های آمریکا افزایش دهد، گزینه‌های متعددی دارد. آنها می‌توانند روی مناطقی که هم‌اکنون سپاه در آنجا حضور مستقیم دارد یا روی گروه‌های غیردولتی ذی‌نفوذ (در منطقه) تمرکز کنند».

فارین پالیسی با بیان اینکه نیروهای حزب‌الله لبنان در سوریه، کتائب حزب‌الله، عصائب اهل‌الحق و سازمان بدر در عراق می‌توانند به‌جای سپاه و به‌صورت غیرمستقیم انتقام ایران را از آمریکا بگیرند، می‌نویسد: «جدای از این حملات نظامی، ایالات متحده می‌تواند از عواقب دیپلماتیک اقدام ایران در تروریستی شناختن فرماندهی مرکزی آمریکا (سنتکام) آسیب ببیند. مسئله‌ای که پیشتر یک سوءتفاهم ساده بود، اکنون می‌تواند به شکاف روبه گسترش تبدیل شود».

در ادامه این گزارش آمده است: «ایران هم‌اکنون تهدید کرده که شناورهای آمریکایی در خلیج فارس آرامش نخواهند داشت... اگر اتفاقی مشابه سال 2016 رخ دهد و نیروهای سپاه، ملوانان آمریکایی را در خلیج فارس بازداشت کنند، واشنگتن دیگر هیچ کانال رسمی یا غیررسمی ارتباطی برای آزاد کردن آنها نخواهد داشت. در عوض، ایرانی‌ها می‌توانند گروگان‌های آمریکایی را برای مدت طولانی نزد خود نگاه دارند یا حتی به آنها آسیب بزنند».

فارین پالیسی ضمن اذعان به اینکه سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، قوی‌ترین نهاد نظامی ایران است، می‌افزاید: «همچنین ارتش ایران که مسئول فعالیت‌ها در تنگه باب‌المندب، خلیج عدن و خلیج عمان است، می‌تواند از موقعیت خود برای تحریک آمریکا استفاده کند».

نویسنده این گزارش معتقد است: «حتی اگر ایران آغازگر اقدامی علیه آمریکا نباشد، بازهم برخورد بین نظامیان آمریکایی و ایرانی در آینده نزدیک غیرقابل اجتناب است... افزایش روزافزون نفوذ ایران در عراق و سوریه و همچنین گسترش نیروهای تحت حمایت آن در لبنان، بحرین و یمن بدان معنی است که دولت ترامپ نمی‌تواند به سادگی از شر ایرانی‌ها خلاص شود».

فارین پالیسی در پایان با تاکید بر اینکه واشنگتن باید راهی پیدا کند تا با ایران بر سر مسائل ژئوپلتیکی منطقه به توافق برسد، می‌نویسد: «اما کاری که ایالات متحده انجام داد، افزایش احتمال تنش‌های تلافی‌جویانه با تهران بود، مسئله‌ای که به منابع دیپلماتیک قابل توجهی برای اجتناب از درگیری‌های منطقه‌ای نیاز دارد که می‌تواند اسرائیل و کشورهای عربی را نیز درگیر کند».

وزارت خارجه آمریکا روز دوشنبه رسما نام سپاه پاسداران را در فهرست گروه‌های تروریستی خارجی قرار داد. این اولین بار است که آمریکا نهادی رسمی از یک کشور را در چنین فهرستی قرار می‌دهد. مقام‌های دولت آمریکا می‌گویند این کار را با هدف افزایش هراس شرکت‌های خارجی از تجارت با ایران انجام داده‌اند. شورای عالی امنیت ملی جمهوری اسلامی ایران نیز در واکنش به این اقدام آمریکا و با اشاره به سابقه طولانی فرماندهی مرکزی نیروهای آمریکایی در غرب آسیا در حمایت از گروه‌های تروریستی، این مقر فرماندهی را در فهرست گروه‌های تروریستی قرار داد.

 

 

منبع: فارس

خواندن 1428 دفعه
این مورد را ارزیابی کنید
(0 رای‌ها)