فتح خرمشهر؛ فتح خون/ عضو شورای راهبردی جبهه مردمی بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی:

تکیه بر ایمان، توان بومی و مجاهدت در حوزه‌های داخلی و بین‌المللی فتح خرمشهرهای پیش رو را رقم می‌زند

پنج شنبه, 12 خرداد 1401 10:49 اندازه قلم کاهش اندازه قلم کاهش اندازه قلم افزایش اندازه قلم افزایش اندازه قلم

هاشمی فشارکی گفت: عملیات بیت‌المقدس نشان داد که تکیه بر «نیروی ایمان» و «توان بومی» و «مجاهدت» تنها راه سعادت کشور هستند و عنایت الهی را نیز به همراه دارند.

به گزارش خط هشت، عملیات «بیت‌المقدس» یکی از بزرگترین عملیات‌های رزمندگان ایران در خلال جنگ تحمیلی بود. رزمندگان اسلام در نیمه شب ۱۰ اردیبهشت ۱۳۶۱ در محور اهواز _ خرمشهر و دشت آزادگان، عملیات را آغاز کردند و طی چهار مرحله در طول سه هفته، روز سوم خرداد خرمشهر و مناطق زیادی را آزاد کردند.

مطلبی که در زیر می‌آید، گزارشی از عملیات بیت‌المقدس و دستاوردهای آن به قلم «سید جواد هاشمی فشارکی» عضو شورای راهبردی جبهه مردمی بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی است.

عملیات‌های قبلی

پس از عزل «ابوالحسن بنی‌صدر» از ریاست جمهوری و فرماندهی کل قوا که خود مانعی در جبهه‌ها به شمار می‌رفت، چهار عملیات بزرگ موفق انجام شد که عبارت بودند از: عملیات «ثامن‌الائمه (ع)» در روز پنجم مهر ۱۳۶۰ش که به پاکسازی شرق رودخانه کارون از نیرو‌های بعثی عراق و شکستن محاصره آبادان انجامید.

دو ماه پس از عملیات ثامن‌الائمه (ع)، عملیات «طریق‌القدس» در روز هشتم آذر ۱۳۶۰ ش. اجرا شد که در نتیجه آن شهر بستان و ۷۰ روستای منطقه، پاکسازی و آزاد شدند.

عملیات «فتح‌المبین» در منطقه غربی کرخه در روز دوم فروردین ۱۳۶۱ش. اجرا شد که به موجب آن ارتفاعات منطقه و بخش وسیعی از سرزمین‌های جنوب غربی کشور آزاد شدند و چهارمین عملیات نیز عملیات «بیت‌المقدس» بود که در نتیجه آن خرمشهر آزاد شد.

منطقه عملیات

منطقه عمومی عملیات الی بیت‌المقدس در میان چهار مانع طبیعی محصور بود که از شمال به رودخانه کرخه کور از جنوب به رودخانه اروند از شرق به رودخانه کارون و از غرب به «هورالهویزه» منتهی می‌شد. منطقه مزبور به جز جاده نسبتاً مرتفع اهواز به خرمشهر فاقد هرگونه عارضه مهم برای پدافند بود. همین امر موجب شد تا زمین منطقه به دلیل مسطح بودن، برای مانور زرهی مناسب و برای حرکت نیرو‌های پیاده به دلیل در دید و تیررس دشمن قرار داشتن، نامناسب باشد. نقاط حساس و راهبردی منطقه شامل بندر و شهر خرمشهر، پادگان حمید، جفیر، جاده اهواز به خرمشهر، شهر هویزه و رودخانه‌های کارون، کرخه کور و اروند بود.

اجرای عملیات رزمندگان

عملیات بیت‌المقدس در ساعت ۳۰ دقیقه بامداد روز ۱۰ اردیبهشت ۱۳۶۱ با قرائت رمز «یا علی بن ابیطالب (ع)» از سوی فرماندهی مشترک آغاز شد.

مرحله اول: آزادسازی منطقه‌ای در جنوب رودخانه کرخه کور به عنوان «سرپل» که پس از پنج روز جاده اهواز به خرمشهر از کیلومتر ۶۸ تا کیلومتر ۱۰۳ تثبیت و کلیه رخنه‌ها نیز ترمیم شد.

مرحله دوم: این مرحله از عملیات در ساعت ۲۲:۳۰ روز ۱۶ اردیبهشت ۱۳۶۱ آغاز شد. نیرو‌های قرارگاه فتح در همان ساعات اولیه به جاده مرزی رسیدند. جاده اهواز – خرمشهر (تا انتهای جنوب منطقه‌ای که توسط قرارگاه نصر به عنوان سرپل تصرف شده بود) و نیز مناطقی همچون جفیر، پادگان حمید و هویزه نیز آزاد شدند.

مرحله سوم: مرحله سوم عملیات در آخرین ساعات ۱۹ اردیبهشت ۱۳۶۱ آغاز شد، اما به دلیل هوشیاری نیرو‌های عراقی و تمرکز نیرو در خطوط پدافندی، نیرو‌های مسلح ایران در انجام مأموریت خود توفیق نیافتند.

مرحله چهارم: این مرحله از عملیات بیت‌المقدس ساعت ۲۲:۳۰ روز اول خرداد ۱۳۶۱ با هدف تلاش برای آزادسازی خرمشهر آغاز شد و واحد‌های عراقی گروه گروه به اسارت نیرو‌های ایرانی درآمدند و خرمشهر در بعد از ظهر سوم خرداد به‌ طور کامل آزاد شد و پرچم ایران برفراز «مسجد جامع» و پل تخریب شده خرمشهر به اهتزاز درآمد. بدین ترتیب این شهر که پس از ۳۴ روز پایداری و مقاومت در روز چهارم آبان ۱۳۵۹ به اشغال ارتش عراق درآمده بود، آزاد شد.

نتایج

۱. آزادسازی خرمشهر پس از ۵۷۸ روز اشغال بعثی‌های عراق

۲. پنج هزار و ۳۸ کیلومتر مربع از اراضی اشغال شده توسط ارتش عراق از جمله شهر‌های خرمشهر، هویزه، پادگان حمید و جاده اهواز–خرمشهر توسط نیرو‌های مسلح ایران آزاد شدند.

۳. شهر‌های اهواز، حمیدیه و سوسنگرد از تیررس توپخانه ارتش عراق خارج شدند.

۴. ۱۸۰ کیلومتر از خط مرزی بین‌المللی نیز تأمین شد.

۵. حدود ۱۹ هزار نفر از نیرو‌های ارتش عراق به اسارت ایرانیان درآمدند

۶. بالغ بر ۱۶ هزار نفر از عراقی‌ها نیز کشته یا زخمی شدند.

۷. انهدام تعداد زیادی از یگان‌های ارتش عراق

غنایم بدست آمده در این عملیات بدین شرح است: ۲۸۵ دستگاه تانک و نفربر، ۴۰ فروند هواپیما، ۲ فروند بالگرد و ۵۰۰ دستگاه خودرو و...

این عملیات نقطه عطفی در روند هشت سال دفاع مقدس ملت ایران بوده است که علاوه بر پایان بخشیدن به ۱۹ ماه اشغال بخش مهمی از خوزستان و آزادسازی خرمشهر، ضربه‌ای سهمگین به توان رزمی و جنگ‌طلبی‌های دشمن وارد ساخت و موجب تغییر موازنه قدرت به نفع رزمندگان اسلام شد و...

واکنش‌هانسبت به این پیروزی بزرگ

شادی سراسری ملت ایران/ وحشت در جبهه دشمنان

پس از پیروزی ایران در عملیات الی بیت‌المقدس، اسرائیل دست به اشغال جنوب لبنان زد. پس از انتشار این خبر، گروهی از فرماندهان سپاه به منظور دفاع از خاک سوریه و لبنان در برابر حمله ارتش اسرائیل به این کشور گسیل شدند و در کمپی در شهر زبدانی سوریه نزدیک مرز لبنان اردو زدند، سرپرستی و فرماندهی این نیرو‌ها را «احمد متوسلیان» و «محمدابراهیم همت» بر عهده داشتند.

کشور‌های مرتجع عرب منطقه به تقویت مالی و نظامی بیشتر عراق مبادرت ورزیدند.

گروهک‌های ملی و مذهبی؛ منافقین داخلی و افراد سست‌ایمان بر شیپور عدم ادامه جنگ دمیدند.

اشغال خرمشهر

در پی حمله رژیم بعث عراق به ایران، ۱۲ لشکر عراقی به سمت خرمشهر روانه شدند که با مقاومتِ پاسداران و مردم بومی خرمشهر و شهر‌های اطراف آن رو به رو شدند. نبرد خرمشهر درگیری شهری میان ارتش عراق و رزمندگان ایرانی بود که در حومه و داخل خرمشهر از تاریخ اول مهر تا چهارم آبان سال ۱۳۵۹ رخ داد. نهایتاً، عراق توانست پس از ۳۴ روز درگیری، خرمشهر را اشغال کند.

به جهت انبوه استحکامات اجرا شده توسط بعث عراق و غیر قابل باز پس گیری آن؛ صدام جناتکار مغرور شده بود و بار‌ها گفته بود: «اگر ایران بتواند خرمشهر را پس بگیرد؛ من کلید بصره و بغداد را به آن‌ها خواهم داد.»

پیش از شروع جنگ، یعنی پس از وقوع انقلاب اسلامی در سال ۱۳۵۷، خوزستان توسط فتنه بعثی‌ها دچار آشوب شد. در اهواز، حزب خلق عرب ادعای جدایی و پیوستن به عراق را داشت. بمب‌گذاری و خرابکاری آنها، مدتی مردم شهر خرمشهر را عاصی کرده بود و در حال زمینه‌سازی برای استقبال از ارتش متجاوز عراق بودند.

آموزه‌های این عملیات بزرگ

پس از اشغال خرمشهر توسط رژیم بعث عراق طی ۵۷۸ روز اشغال، ارتش عراق خانه‌ها را خراب و مواضع مستحکم دفاعی دور شهر ایجاد کرد و آنرا به یک دژ نفوذناپذیر تبدیل کرده بود و امکان تسخیر آن با محاسبات نظامی غیرممکن بود؛ ولی با عنایت الهی توسط رزمندگان ایران ‌آزاد شد و به همین دلیل امام خمینی فرمودند:«خرمشهر را خدا آزاد کرد.»

با توجه به اینکه ایران غنایم زیادی گرفته بود و موانع دیگری پیش روی جبهه ایران نبود؛ اگر بلافاصله عملیات دیگری آغاز می‌شد، به راحتی تا عمق عراق می‌توانست پیشروی صورت گیرد و شکست عراق قطعی می‌شد و اساسا سرنوشت و موازنه جنگ به نحو دیگری رقم می‌خورد.

بر همین اساس «وحشت» رژیم بعث و حامیان آن را در برگرفت و فتنه حمله به لبنان و انتقال نیرو‌های ایرانی به لبنان سبب فرصت برای بعثی‌ها شد تا مرز‌های خود را مستحکم کنند و عملیات‌های بعدی در این منطقه با شکست مواجه شد. ضمن اینکه فرمانده لشکر ۲۷ را نیز اسرائیلی‌ها ربودند و عملا ضربه‌ای نیز بر پیکر توان رزم ایران وارد کردند.

امام خمینی (ره) با هشیاری خود دستور بازگشت نیرو‌های سپاه پاسداران به جبهه‌های ایران را صادر کردند و در نطقی فرمودند:«راه قدس از کربلا می‌گذرد.» در اشغال خرمشهر نبرد تن با تانک بود و ۳۴ روز به طول انجامید؛ در آزادسازی خرمشهر دو جبهه رزم نظامی ۲۴ روزه به همراه مناطق شمالی آزاد شد که از تغییر توازن در جنگ تحمیلی خبر می‌داد.

یکی از شیرینی‌های آن روز‌های خون و حماسه و پیوند نسل‌های بعدی با دفاع مقدس، صدای ضبط شده گوینده‌ای است که توجه شنوندگان را جلب می‌کند: «شنوندگان عزیز توجه فرمایید، شنوندگان عزیز توجه فرمایید: خونین‌شهر، شهر خون، آزاد شد.»

امام خمینی فتح خرمشهر را از امور ما فوق طبیعت و از عنایات خداوند دانستند و امام خامنه‌ای نیز حماسه آزادسازی خرمشهر را حادثه‌ای بی‌نظیر در تاریخ جهان قلمداد کرده و آن را پرچم سرافرازی و پایداری ملت ایران معرفی کرده‌اند.

سخن پایانی

این عملیات نشان داد که «افکار لیبرالی» و «غرب‌گرایی» مانعی برای پیشرفت کشور هستند و تکیه بر «نیروی ایمان» و «توان بومی» و «مجاهدت» تنها راه سعادت کشور هستند و عنایت الهی را نیز به همراه دارند و اگر همین رویکرد در سایر حوزه‌های داخلی و بین‌المللی دنبال شود، فتح خرمشهر‌های جهان بزودی رقم خواهد خورد و تمدن نوین اسلامی ایجاد می‌شود و زمینه‌ساز ظهور مهدوی (عج) خواهد بود.

 

 

منبع: دفاع‌پرس

خواندن 345 دفعه
این مورد را ارزیابی کنید
(0 رای‌ها)

نظر دادن

از پر شدن تمامی موارد الزامی ستاره‌دار (*) اطمینان حاصل کنید. کد HTML مجاز نیست.

یادداشت

فرهنگ و هنر

cache/resized/59473b7526a7b1245ba86423bd3b4912.jpg
عکس رزمندگان استان اردبیل در جبهه‌های حق علیه ...
cache/resized/c388db15b9aea6f541ad0fd1dc3e7f86.jpg
به مناسبت گرامی داشت روز شهدا آیین رونمایی از ...
cache/resized/cc13499ebc08016c8970234fdd9aa860.jpg
اولین کتاب کشور در رثای سپهبد شهید قاسم سلیمانی، ...
cache/resized/505cb221be92ac5c13de72cd306e1ce8.jpg
عکس رزمندگان استان اردبیل در جبهه‌های حق علیه ...
cache/resized/9f3ee00aea2f66d90cf98785cbebd844.jpg
کتاب «هوای سرد تیرماه» خاطرات شهید «صفرعلی یوسفی» ...
cache/resized/e6af305268b0763d7b4e18071bd7a0bf.jpg
کتاب «بلندای آسمان وطن» خاطرات خلبان آزاده جانباز ...
cache/resized/5c17989fdda46ad8b631c928992f7c9b.jpg
کتاب «پسر رنج» خاطرات و زندگی نامه آزاده سرافزار ...
cache/resized/1a30ce51315f59ae0c01a525fd63c5cc.jpg
«کتاب پرواز مازیار» خاطرات همسر شهید خلبان ...

مجوزها

Template Settings

Color

For each color, the params below will give default values
Black Blue Brow Green Cyan

Body

Background Color
Text Color
Layout Style
Patterns for Boxed Version
Select menu
Google Font
Body Font-size
Body Font-family