نقش مهم ایلات و عشایر ایلام در آزادسازی میمک

شنبه, 22 دی 1397 09:05 اندازه قلم کاهش اندازه قلم کاهش اندازه قلم افزایش اندازه قلم افزایش اندازه قلم

عملیات ضربت ذوالفقار در تاریخ 19 دی ماه تا 20 بهمن 1359 با هدف باز پس‌گیری ارتفاعات میمک در غرب صالح آباد انجام شد که در این عملیات ایلات و عشایر ایلام نقش مهمی را ایفا کردند.

 

به گزارش خط هشت از ایلام، بسیاری آغاز حمله عراق را در 31 شهریور 59 می‌دانند، در حالی که جنگ 12 روز قبل از آن در ایلام آغاز شده بود. ارتفاعات میمک در استان ایلام، به دلیل برخورداری از موقعیت مناسب، جزو اولین مناطقی بود که مورد هجوم و اشغال نیروهای ارتش عراق قرار گرفت.

دی ماه یادآور وقایع مهمی در تاریخ انقلاب اسلامی ایران و دفاع مقدس است، این روز بزرگ یادآور عملیات افتخارآفرین کربلای 5 و همچنین حماسه بزرگ قیام مردم قم در دی ماه 56 است.

اما یکی دیگر از حماسه‌ها و رویدادهای بزرگ دوران دفاع مقدس که متاسفانه مانند خیلی از وقایع رخ داده در استان ایلام به فراموشی سپرده شده و در سطح ملی کمتر به آن پرداخته می شود، عملیات ضربت ذوالفقار در 19 دی ماه سال 59 است که منجر به بازپس‌گیری ارتفاعات میمک از دست دشمن متجاوز شد و معروف به عملیات ضربت ذوالفقار (فتح میمک) نیز است.

امروز مصادف با آزادسازی میمک در اولین عملیات نظامی در تاریخ جنگ هشت ساله محسوب می‌شود که با فداکاری و رشادت مردان عشایر منطقه و ایل خزل و سپاه و ارتش در 19 دی ماه 1359 به اجرا درآمد.

جغرافیای نظامی و استراتژیک میمک تعیین کننده بود و می‌توانست اشراف عراق به ایران را بیشتر کند و قطعا ارتباط ایلام با خوزستان را قطع می‌کرد، اما عشایر غیور این اجازه را به دشمن متجاوز ندادند و برای ایران عزیز مایه‌ افتخار شدند.

ارتفاع لوبیایی شکل «میمک» در غرب استان ایلام واقع شده و به دلیل نزدیکی‌اش با مرز ایران و عراق، یکی از نقاط سوق الجیشی و با اهمیت نظامی به شمار می رود. این ارتفاعات از دید و تیررس خوبی برخوردار است و تسلط قابل توجهی بر بخش وسیعی از خاک عراق و مناطق مرزی دارد.

منطقه میمک، از مناطق گرمسیری استان ایلام است و چندان درختی در آنجا نمی روید. پوشش گیاهی آن را علف، بوته های گون، درختچه هایی با نام محلی «خلف»، وایم، خوشک، شور و غیر آن تشکیل می دهند و یکی از مکان های مهم برای قشلاق دامداران محسوب می شود.

میمک دارای شیارها و پستی و بلندی های گوناگون بوده و خاک برخی مناطق آن رسی و یا رملی است.

تنگه استراتژیک «بینا» در شمال غرب میمک و در بین ارتفاع بسیار مهم «چکر» واقع شده است. طول این تنگه بیش از 5 کیلومتر به موازات تنگه «بینا» و در غرب آن واقع شده و جاده مواصلاتی حلاله گنجوان از این تنگه می گذرد. ارتفاعات میمک در غرب صالح آباد، از جمله نقاط مورد اختلاف ایران و عراق در قرارداد الجزایر بود. چون عراق به تعهدات خود عمل نمی کرد، ایران هم خود را ملزم به حل مسئله ارتفاعات میمک نمی‌دانست .

اوایل شهریورماه 1359 تجمع انبوه نظامیان عراق، نوع آرایش و صف آرایی آنان در مقابل بخش شمالی و میانی استان ایلام، حکایت از هجوم گسترده به این استان داشت.

دوازده روز قبل از آغاز رسمی جنگ تحمیلی در تاریخ 19 شهریور 1359 نیروهای بعثی عراق وارد استان ایلام شدند و به منطقه میمک حمله کردند. آنها ابتدا پاسگاه مرزی «حلاله» و «نی خزر» را که از میمک محافظت می کردند به اشغال درآورده، اما برای تصرف ارتفاعات میمک با مقاومت نیروهای ایرانی مستقر در منطقه یک هفته معطل شدند.

عملیات آزادسازی میمک از افتخارات مردم ایلام به ویژه ایلات و عشایر منطقه از جمله ایل بزرگ خزل است که در اوایل جنگ تحمیلی صورت گرفت. این عملیات در سطح کشور کمتر معرفی شده و جا دارد نسبت به معرفی چگونگی و ابعاد این عملیات غرور آفرین جهت هموطنان عزیز و نسل جوان اقدامات بیشتری صورت گیرد.

پس از تصرف میمک و پاسگاه‌های حومه مهران و دهلران وزیر دفاع صدام به طور رسمی عنوان کرد: نیروهای مسلح عراق به مرزهای بین‌المللی رسیده‌اند و اختلافات ارضی خود را با ایران عملاً حل کردند.

با اشغال این منطقه معبر وصولی «صالح آباد سرنی» به طرف خط مرزی مورد تهدید نیروهای عراقی قرار گرفت و در نتیجه محور ایلام، صالح آباد و مهران به طور جدی نا‌امن شد. هنگامی که ارتش عراق با نیرویی به استعداد یک تیپ پیاده، به منطقه میمک حمله کرد، نیروهای مدافع ایران را در آن ارتفاعات فقط یک گروهان مکانیزه و یک گروهان تانک تشکیل می‌داد که به صورت دسته و گروه، برای تقویت پاسگاه مرزی به کار گرفته شده بودند به عبارت دیگر استعداد رزمی نیروهای خودی کمتر از یک گروهان رزمی بود به همین سبب، عراقی ها موفق شدند ارتفاعات میمک را اشغال کنند و معابر وصولی به آن را که از شمال به جنوب، شامل تنگه بیجار، بینا و معبر اصلی صالح آباد سرنی بود، سد کنند. بلافاصله بعد از آگاهی از اشغال میمک به لشکر 81 زرهی کرمانشاه دستور داده شد به هر نحو مقدور، معابر وصولی از میمک به طرف داخل سرزمین ایران به ویژه سرنی صالح آباد را تأمین کنند.

همچنین قوای انقلابی متشکل از نیروهای عشایر، سپاه و بسیج به فرماندهی سپاه منطقه 7 و تیم‌هایی از هوانیروز ارتش که در مناطق مختلفی از این جبهه مستقر شده بودند کوشیدند تا آرایش خطوط را کامل کنند و از ادامه پیشروی نیروهای دشمن از دشت «لیک» به طرف شرق جلوگیری شود. لشکر81 اجرای عملیات محوله را به تیپ زرهی خود سپرد؛ اما قبل از آغاز حمله تهاجم عمومی ارتش عراق در 30 شهریور 59 آغاز شد.

عملیات ضربت ذوالفقار در تاریخ 19 دی ماه تا 20 بهمن 1359 با هدف بازپس گیری ارتفاعات میمک در غرب صالح آباد انجام شد.

با توجه به سابقه سکونت نیروهای عشایر در میمک و آشنایی آنان با این منطقه، نقش عشایر در عملیات فتح میمک (ضربت ذوالفقار) بسیار پررنگ بود؛ به طوری که بدون کمک نیروهای عشایر، بیرون راندن ارتش بعث عراق از ارتفاعات میمک ممکن نبود.

فتح میمک به عنوان اولین عملیات پیروزی آفرین رزمندگان اسلام در جنگ تحمیلی شناخته شده است این عملیات در سطح کشور کمتر معرفی شده و جا دارد نسبت به معرفی چگونگی و ابعاد این عملیات غرور آفرین جهت هموطنان عزیز و نسل جوان اقدامات بیشتری صورت گیرد.

این عملیات بیش از گذشته توانایی رزمی شیرزنان و شیرمردان عشایر استان ایلام را به فرماندهان نظامی کشور ثابت کرد. بطوری که بعداز این عملیات، نیروهای عشایر جزوی انکارناپذیر از رزمندگان اسلام شدند.

مردم ایلام به ویژه عشایر غیور و مرزدار این استان در برخی عملیات های نظامی دوران دفاع مقدس که در حوزه سرزمینی استان انجام شد، نقش محوری و اساسی داشتند و شهدای گرانقدری را تقدیم این آب و خاک کرده‌اند.

زبان از بیان رشادت و دلاوری عشایر استان ایلام در این روز، قاصر است. 19 دی ماه برگی زرین از افتخارات این مردمان صادق و بی‌آلایش است. کارنامه درخشان عشایر در دوران جنگ و حضور فعال و جانانه آنان در خط مقدم و پشت جبهه‌ها، واقعیتی غیرقابل انکار است. سالها از آن ایام می‌گذرد و آنان که در نبرد میمک شرکت داشته‌اند، حماسه‌ها را برای جوانان و آنان که ندیده‌اند شرح می‌دهند.

کسی چه می‌داند عشایر ایلام و سایر نقاط ایران چگونه خالصانه از تمامیت ارزی کشور دفاع کردند... آیا سزاوار است نیروهای ساده و بی‌آلایش عشایر که با تمام وجودشان ایران اسلامی را دوست دارند و حافظ مرزهای کشور هستند، مورد غفلت واقع شوند و نقش و جایگاه آنان در دفاع مقدس به درستی معرفی نشود؟

به راستی چرا درباره عملیات های مهمی که در استان ایلام رخ داده، تاکنون فیلم سینمایی یا سریالی در سطح ملی ساخته نشده است. از طرفی، این همه فیلم و سریال درباره دوران دفاع مقدس پخش می‌شود، آیا سرگذشت هیچکدام از رزمنده‌ها و افراد فیلم قابل گره زدن به ایلام نیست.

آیا مهران با 6 هزار شهید و میمک با 9 هزار شهید از نقاط مختلف کشور، سزاوار این همه فراموشی بوده است. اگر برکت عتبات عالیات نبود، به راستی چه کسی به مهران  و ایلام توجه می‌کرد که البته در حال حاضر، سالی یکبار در کانون توجه قرار می‌گیرد و بعد از آن به راحتی می‌توانند لایحه منطقه آزاد مهران را از دستور کار  مجلس خارج کنن! 

بحث ما، بحث مردم ایلام نیست. مردم ایلام سال‌هاست به فراموشی عادت کرده اند و تلاش برای حفظ مرزها و آرمان‌های انقلاب اسلامی را در گمنامی انجام خواهند داد و هر کس چشم طمع به کیان ایران داشته باشد، چشمانش را کور خواهند کرد.

موضوع ما، بحث تمام رزمندگان دلیر و شجاعی است که از نقاط مختلف کشور در جبهه های عملیاتی ایلام حضور داشته‌اند و هیچگاه به درستی حق مطلب درباره آنان ادا نشده است.

در هر نقطه‌ای از خاک ایران عزیز، می توان خانواده‌ای را یافت که جگرگوشه‌اش در خاک پاک ایلام به سوی آسمان‌ها شتافته است، می‌توان خانواده‌هایی را یافت که فرزندشان یا پدرشان یا عضوی از خانواده‌شان اسارت و جانبازی خود را از مناطق جنگی ایلام به یادگار دارد و خاک ایلام مزار ابدی کسانی شده که حتی استخوان و پلاکشان نیز به دست خانواده نرسیده است.  باور کنید؛ اگر سیل، زلزله، آتش سوزی و دروازه عتبات عالیات نباشد، ایلام باز هم شایسته توجه است و گنجینه دفاع مقدس در ایلام سزاوار نگاهی بسیار فراتر و ملی‌تر است.

 

 

منبع: دفاع پرس

خواندن 1084 دفعه
این مورد را ارزیابی کنید
(0 رای‌ها)

نظر دادن

از پر شدن تمامی موارد الزامی ستاره‌دار (*) اطمینان حاصل کنید. کد HTML مجاز نیست.

یادداشت

فرهنگ و هنر

cache/resized/59473b7526a7b1245ba86423bd3b4912.jpg
عکس رزمندگان استان اردبیل در جبهه‌های حق علیه ...
cache/resized/c388db15b9aea6f541ad0fd1dc3e7f86.jpg
به مناسبت گرامی داشت روز شهدا آیین رونمایی از ...
cache/resized/cc13499ebc08016c8970234fdd9aa860.jpg
اولین کتاب کشور در رثای سپهبد شهید قاسم سلیمانی، ...
cache/resized/505cb221be92ac5c13de72cd306e1ce8.jpg
عکس رزمندگان استان اردبیل در جبهه‌های حق علیه ...
cache/resized/9f3ee00aea2f66d90cf98785cbebd844.jpg
کتاب «هوای سرد تیرماه» خاطرات شهید «صفرعلی یوسفی» ...
cache/resized/e6af305268b0763d7b4e18071bd7a0bf.jpg
کتاب «بلندای آسمان وطن» خاطرات خلبان آزاده جانباز ...
cache/resized/5c17989fdda46ad8b631c928992f7c9b.jpg
کتاب «پسر رنج» خاطرات و زندگی نامه آزاده سرافزار ...
cache/resized/1a30ce51315f59ae0c01a525fd63c5cc.jpg
«کتاب پرواز مازیار» خاطرات همسر شهید خلبان ...

مجوزها

Template Settings

Color

For each color, the params below will give default values
Black Blue Brow Green Cyan

Body

Background Color
Text Color
Layout Style
Patterns for Boxed Version
Select menu
Google Font
Body Font-size
Body Font-family