«عملیات مرصاد» آغاز کینه‌ورزی منافقین از صیاد دل‌ها/ سرکوب سلحشورانه منافقین توسط هوانیروز

جمعه, 03 مرداد 1399 19:09 اندازه قلم کاهش اندازه قلم کاهش اندازه قلم افزایش اندازه قلم افزایش اندازه قلم

منافقین کوردل با شکست سهمگین و مفتضحانه در عملیات مرصاد کینه و بغضی عمیق از شهید صیاد شیرازی بر دل گرفتند و سرانجام در سپیده‌دم ۲۱ فروردین‌ سال ۱۳۷۸ وی را به شهادت رساندند.

 

به گزارش خط هشت، یکی از عملیات مهمی که در اواخر هشت سال دفاع مقدس توسط رزمندگان اسلام در زمانی کوتاه طرح‌ریزی و انجام شد، عملیات مرصاد است که اجرای آن به مثابه تیر خلاصی بر رویا‌های سردار معدوم قادسیه و آغازی بر پایان حیات ننگین و سرشار از خیانت سازمان مجاهدین (منافقین) خلق بود. این نوشتار در تلاش است تا در چهلمین سالگرد دفاع مقدس به معرفی مختصر این عملیات بپردازد.

نقش شهید سپهبد علی صیاد شیرازی در شکست منافقین

اگرچه در عملیات غرورآفرین مرصاد، تعداد زیادی از مقامات نظامی و مردمی تلاش و مجاهدت کردند، اما شهید سپهبد علی صیاد شیرازی با بکارگیری نبوغ نظامی و اجرای استراتژی‌های خاص خود، نقشی ماندگار و تعیین‌کننده در پیروزی آن عملیات داشت. این مجاهد نستوه و خستگی‌ناپذیر که در زمان آغاز عملیات مرصاد به عنوان نماینده امام راحل در شورای عالی دفاع خدمت می‌کرد پس از تجاوز منافقین، به‌منظور ادای تکلیف در جبهه غرب حاضر و با بکار بردن تدابیر و تجارب نظامی و ترکیب آن با ایمان، موفق شد تا در کوتاه‌ترین زمان و صرف کمترین هزینه انسانی و تجهیزاتی، شکست و نابودی مهاجمان را تسهیل و تسریع بخشد.

حضور مستقیم در میدان جنگ، توجیه و هدایت خلبانان هوانیروز، هدایت دو عملیات هلی‌برن جهت پیاده کردن نیرو‌های خودی پشت مواضع دشمن و هماهنگ کردن عملیات جنگنده‌های نیروی‌ هوایی تنها گوشه‌ای از فعالیت و تلاش این سرباز شجاع و بی‌ادعا در عملیات مرصاد است.

منافقین کوردل با شکست سهمگین و مفتضحانه در این عملیات که به نابودی و فروپاشی توان و استعداد نظامی سازمانشان انجامید، کینه و بغضی عمیق از صیاد بر دل گرفتند و سرانجام در سپیده‌دم ۲۱ فروردین‌ سال ۱۳۷۸ سپهبد علی صیادشیرازی را طی به صورتی ناجوانمردانه ترور کرده و به شهادت رساندند.

نقش هوانیروز در عملیات مرصاد

خلبانان جان‌برکف هوانیروز، کارنامه درخشانی از خود در این عملیات برجای گذاشتند. بطوری‌که حماسه آنان مورد تقدیر رهبر کبیر انقلاب، امام خمینی (ره) قرار گرفت. ایشان در بخشی از پیام خود بمناسبت پیروزی در عملیات مرصاد، خطاب به حافظان آسمان نیلگون میهن فرمودند: «اینجانب از زحمات طاقت‌فرسای شما و تمامی افراد متعهد و دلسوزی که به نحوی از انحاء در آمادگی پرواز‌ها دست دارند تشکر می‌نمایم.»

کارکنان غیور هواپیمایی نیروی زمینی ارتش (هوانیروز) با بکارگیری ده‌ها فروند بالگرد و با انهدام بیش از ۱۱۵ دستگاه خودرو و ۲۹ دستگاه تانک و هلی‌برن بیش از سه هزار و ۳۶۰ نفر از نیرو‌های خودی (مانند نیرو‌های لشکر ۷۱ روح الله اراک، لشکر ۹ بدر، لشکر عاشورا و تیپ نبی اکرم (ص)) نقشی ماندگار در این عملیات از خود برجای گذاشتند.

پایگاه‌های هوانیروز، پشتیبانی عمومی اصفهان، کرمانشاه و کرمان در این عملیات شرکت و فعالیت خود را از روز چهارم مرداد آغاز کردند؛ در این روز ابتدا اعضای لشکر بدر توسط هشت فروند بالگرد شنوک روی یال سمت راست ارتفاعات حسن‎آباد هلی‌برن شدند و مأموریت حمله به جناح چپ منافقین به آن‌ها واگذار شد. سپس در دومین اقدام، مهمات مورد نیاز لشکر ۲۷ محمد رسول‌الله (ص) با چند فروند بالگرد شنوک به محل استقرار این یگان در فرودگاه اضطراری اسلام‌آباد غرب ارسال شد. در روز پنجم مرداد و با طلوع صبح عملیات شکار خودرو‌ها و ادوات زرهی نیرو‌های متجاوز توسط تیزپروازان هوانیروز کرمانشاه با فرماندهی مستقیم شهید سپهبد صیاد شیرازی شروع شد.

همزمان مواضع نیرو‌های مقدم منافقین در دهانه گردنه چهارزبر توسط دو فروند جنگنده نیروی هوایی ارتش بشدت بمباران و خسارات سنگین به متجاوزان وارد شد. ساعت ۱۲ روز پنجم مرداد جاده چهارزبر به حسن‌آباد به دست نیرو‌های خودی افتاد و نیرو‌های منافق در میان دو گردنه حسن‌آباد و چهارزبر به محاصره مدافعان حریم ولایت درآمده و تعداد زیادی از آنان به درک واصل و جمع کثیری نیز به اسارت رزمندگان اسلام و نیرو‌های مردمی درآمده و باقیمانده آنان پس از رها ساختن تجهیزات و ادوات نظامی، بسمت مرز‌های عراق متواری شدند.

«در یک بررسی روی نقشه، قرار شد سایت بیونیچ (نهاجا) در منطقه‌ای بین کرند و گردنه پاتاق شناسایی شود و نیرو‌های خودی به این پادگان هلی برن شده و از آن جا جاده مواصلاتی را بسته و عقبه منافقین را قطع نمایند.» و به این ترتیب بود که ستاد هدایت‌کننده عملیات با انسداد مسیر عقب نشینی نیرو‌های مجاوز، ضربه نهایی را بر پیکره آنان وارد کرد و نابودی آنان را مسجل ساخت.

پس از پایان این عملیات غرورآفرین، ارتش به اصطلاح آزادی‌بخش منافقین متلاشی و بازمانده‌های آنان نیز با همکاری نیرو‌های ارتش، سپاه و عشایر منطقه دستگیر شدند و یا با خوردن سیانور خودکشی کردند و تعداد اندکی نیز توانستند خود را به پایگاه اشرف رسانده و تا پایان حکومت دیکتاتوری صدام معدوم و با همدستی وی به جنایات خود علیه مردم عراق ادامه دهند. پس از سقوط رژیم بعث و اعدام صدام، با افزایش نفرت و اعتراض عمومی علیه منافقین در عراق و حملات متعدد گروه‌های مردمی به مقر منافقین، پایگاه اشرف از سال ۲۰۱۳ میلادی تعطیل و اعضای فرقه پس از مدتی اقامت در اردوگاه لیبرتی در نزدیکی فرودگاه بغداد، در سال ۱۳۹۵ از عراق اخراج و اکثر آنان (قریب به دو هزار نفر) راهی آلبانی از کشور‌های اروپایی حوزه بالکان شدند تا در قرارگاه حفاظت شده و به‌شدت سری دورس (دراج) در این کشور سکونت گزیده و به زندگی سراسر ننگ و نکبت خود تا سقوط و نابودی کامل ادامه دهند.

 

 

منبع: دفاع‌پرس

خواندن 864 دفعه
این مورد را ارزیابی کنید
(0 رای‌ها)

نظر دادن

از پر شدن تمامی موارد الزامی ستاره‌دار (*) اطمینان حاصل کنید. کد HTML مجاز نیست.

یادداشت

فرهنگ و هنر

cache/resized/59473b7526a7b1245ba86423bd3b4912.jpg
عکس رزمندگان استان اردبیل در جبهه‌های حق علیه ...
cache/resized/c388db15b9aea6f541ad0fd1dc3e7f86.jpg
به مناسبت گرامی داشت روز شهدا آیین رونمایی از ...
cache/resized/cc13499ebc08016c8970234fdd9aa860.jpg
اولین کتاب کشور در رثای سپهبد شهید قاسم سلیمانی، ...
cache/resized/505cb221be92ac5c13de72cd306e1ce8.jpg
عکس رزمندگان استان اردبیل در جبهه‌های حق علیه ...
cache/resized/9f3ee00aea2f66d90cf98785cbebd844.jpg
کتاب «هوای سرد تیرماه» خاطرات شهید «صفرعلی یوسفی» ...
cache/resized/e6af305268b0763d7b4e18071bd7a0bf.jpg
کتاب «بلندای آسمان وطن» خاطرات خلبان آزاده جانباز ...
cache/resized/5c17989fdda46ad8b631c928992f7c9b.jpg
کتاب «پسر رنج» خاطرات و زندگی نامه آزاده سرافزار ...
cache/resized/1a30ce51315f59ae0c01a525fd63c5cc.jpg
«کتاب پرواز مازیار» خاطرات همسر شهید خلبان ...

مجوزها

Template Settings

Color

For each color, the params below will give default values
Black Blue Brow Green Cyan

Body

Background Color
Text Color
Layout Style
Patterns for Boxed Version
Select menu
Google Font
Body Font-size
Body Font-family