نگاهی عمیق تر به کیفیت زندگی جانبازان و خانواده شان!

پنج شنبه, 20 دی 1397 11:49 اندازه قلم کاهش اندازه قلم کاهش اندازه قلم افزایش اندازه قلم افزایش اندازه قلم

آسیب های روانی هم مثل آسیب های جسمی اگر به موقع تشخیص داده نشوند و تدابیر درمانی لازم صورت نگیرد، آثار و پیامدهای ناگواری بر خانواده و اجتماع به جا خواهند گذاشت.

 به گزارش خط هشت ، جانباز شیمیایی- جنگ هشت ساله عراق علیه ایران لطمات و خسارات همه جانبه ای به کشور ما وارد کرد. از جمله این خسارات جبران ناپذیر شهید، مجروح و مفقود شدن جمع کثیری از بهترین اقشار مردم کشورمان بود. آسیب های روحی و روانی خانواده های این عزیزان نیز خسارات جبران ناپذیری بود که به بدنه ملت ما وارد شده و اثرات سوء آن نیز همچنان ادامه دارد.

 از جمله این مسائل بهداشت روانی خانواده جانبازان یعنی همسر و فرزندان آنها است که در اثر کم توجهی به نیازهای اولیه آنان در معرض خطر قرار گرفته است. آسیب های روانی هم مثل آسیب های جسمی اگر به موقع و به سرعت تشخیص داده نشوند و تدابیر درمانی لازم صورت نگیرد، آثار و عوارض و پیامدهای ناگواری بر خانواده و اجتماع به جا خواهند گذاشت.

 تقریبا" صددرصد آسیب دیدگان اعصاب و روان از اختلال خواب، ضعف و سستی، سردرد و سرگیجه، احساس از دست رفتن انرژی، خستگی، دردهای عضلانی و مفصلی، عدم تمرکز حواس، یاس و ناامیدی، عدم احساس لذت از زندگی و افکار مرگ شکایت دارند.
 
 در مطالعه دیگری که تعداد ۹۰ جانباز با جراحت های جسمی، شیمیایی و اعصاب و روان شرکت داشتند نشان داده شد که جانبازان جسمی در مواجهه با مسائل و مشکلات استرس زا بطور معنی داری بیشتر از روش های فاصله گیری، خویشتن داری و ارزیابی مجدد مثبت و کمتر از روش اجتناب و فرار استفاده کرده بودند. این درحالی ست که جانبازان اعصاب و روان بیشتر از روش اجتناب و فرار و کمتر از روش فاصله گیری، خویشتن داری و ارزیابی مجدد مثبت استفاده کرده بودند. جانبازان شیمیایی نیز در مواجهه با مشکلات استرس زا بیشتر از روش اجتناب و فرار استفاده کرده بودند. همچنین یافته ها نشان داد بین کاربرد روش های مقابله ای و ویژگی هایی نظیر سن، تأهل، رتبه فرزندان، تحصیلات، مدت مجروحیت، تیپ شخصیتی و شکایت از ناراحتی عصبی و اختلال رفتاری ارتباط معنی دار آماری وجود بر اساس نتایج حاصل از این تحقیق دارد

 برنامه هایی برای بالا بردن سطح تحصیلات جانبازان، اجتماعی کردن و تسریع سازگاری آنها به منظور حفظ و ارتقاء سلامت روانی ایشان تهیه و اجرا نمود. در مطالعه ۲۰۶ جانباز شیمیایی 95 % موارد بیانگر، نتایج تست درجاتی از عدم سلامتی روانی بود که در هر ۴ مقیاس مشکلاتی دیده شد.

بر اساس آمار به دست آمده ۷۵% جانبازان در این مطالعه دچار افت شدید عملکرد بودند و بیش از ۷۰ % آنها در شرایط اقتصادی و معیشتی بد یا بسیار بد قرار داشتند. 30 % بیش از ۳ فرزند و ۷۰ % بیش از ۲ فرزند داشتند و بیش از ۶۰ % آنها فاقد مسکن بوده و در منازل استیجاری بسیار نامناسب و غیر بهداشتی زندگی می کردند و از این نظر نیز تحت فشار بودند. بیش از ۶۰ % جانبازان در این پژوهش دچار ptsd ومجروحیتهای متعدد موضعی و 36درصد بطور کلی دچار اختلال اعصاب و روان بودند و ۹ درصد فقط مجروحیت اعصاب و روان داشتند. بر اساس نتایج حاصله اختلالات اضطرابی، افسردگی و اختلالات انطباقی و اختلال در روابط بین فردی در بین جانبازان و همسران آنها در این مطالعه از نحوه سرویس دهی خدمات درمانی مربوط به خود ناراضی بودند. البته اینها مواردی بود که خودشان صریحًا عنوان می کردند و احتمال اینکه تعداد قابل توجهی از آنان تمایل به ذکر این مشکلات نداشته اند، زیاد است.

تازه چقدر رزمنده و جانباز درصد پایینی بودند که تحت حمایت بنیاد نبودند چون مدرک همزمان نداشتند و مجروحیتشان تایید نشده بود و رزمنده ها در این بین مظلوم ترین قشر بودند.

 

 

 

منبع: فاش نیوز

خواندن 1170 دفعه
این مورد را ارزیابی کنید
(0 رای‌ها)

نظر دادن

از پر شدن تمامی موارد الزامی ستاره‌دار (*) اطمینان حاصل کنید. کد HTML مجاز نیست.

یادداشت

فرهنگ و هنر

cache/resized/59473b7526a7b1245ba86423bd3b4912.jpg
عکس رزمندگان استان اردبیل در جبهه‌های حق علیه ...
cache/resized/c388db15b9aea6f541ad0fd1dc3e7f86.jpg
به مناسبت گرامی داشت روز شهدا آیین رونمایی از ...
cache/resized/cc13499ebc08016c8970234fdd9aa860.jpg
اولین کتاب کشور در رثای سپهبد شهید قاسم سلیمانی، ...
cache/resized/505cb221be92ac5c13de72cd306e1ce8.jpg
عکس رزمندگان استان اردبیل در جبهه‌های حق علیه ...
cache/resized/9f3ee00aea2f66d90cf98785cbebd844.jpg
کتاب «هوای سرد تیرماه» خاطرات شهید «صفرعلی یوسفی» ...
cache/resized/e6af305268b0763d7b4e18071bd7a0bf.jpg
کتاب «بلندای آسمان وطن» خاطرات خلبان آزاده جانباز ...
cache/resized/5c17989fdda46ad8b631c928992f7c9b.jpg
کتاب «پسر رنج» خاطرات و زندگی نامه آزاده سرافزار ...
cache/resized/1a30ce51315f59ae0c01a525fd63c5cc.jpg
«کتاب پرواز مازیار» خاطرات همسر شهید خلبان ...

مجوزها

Template Settings

Color

For each color, the params below will give default values
Black Blue Brow Green Cyan

Body

Background Color
Text Color
Layout Style
Patterns for Boxed Version
Select menu
Google Font
Body Font-size
Body Font-family