«دفاع مقدس» سرچشمه‌ای برای اعتلای نسل‌های آینده

یکشنبه, 27 مهر 1399 23:56 اندازه قلم کاهش اندازه قلم کاهش اندازه قلم افزایش اندازه قلم افزایش اندازه قلم

فرهنگ «دفاع مقدس» چون چشمه‌ای جوشان و زلال از مبانی و امتیازات غنی فرهنگ ایرانی _ اسلامی، می‌تواند به آبشخوری سالم و پر سود برای تامین نیازهای فرهنگی و اجتماعی نسل‌های آینده و تبیین سبک زدنگی آنها قرار گیرد.

 

به گزارش خط هشت، علی حسین‌پور؛ ما در طول جنگ روز‌های سخت و دشواری را پشت سر گذاشتیم. جوانان و مردم ما با عزمی راسخ و استوار به این باور رسیدند که اگر برای خدا قدم بردارند، در مقابل دشمنان دین و اسلام، به یقین نصرت الهی تحقق خواهد یافت. این باور باید بزرگ داشته شود تا برای نسل فعلی و آیندگان باقی بماند.

در چهلمین سالگرد دفاع مقدس شاهد سخنان گهربار رهبر معظم انقلاب با موضوع تکریم و بزرگداشت رزمندگان و پیشکسوتان این عرصه بودیم. این طلیعه‌ای در سخنان معظم له بود و به واقعیتی درست و صحیح اشاره داشت که راه را برای همه مشخص کرد. این سخنان بار دیگر تاکید بر موضوعی داشت که خیلی از دوستان که از یادگاران و فرماندهان و مسئولان مملکتی هستند از آن غافلند یا فراموشش کرده‌اند. موضوعی که بیان و انتشار لحظه به لحظه رخداد‌های آن برای نسل امروز و فردا لازم و ضروری است.

این سخن مهم و بجا نباید به فراموشی سپرده شود و متولیان امر باید به هر نحو ممکن به اجرای آن همت گمارند. ایشان فرمودند «ما چه زمانی می‌توانیم اهمیت و عظمت رزمندگان را درست تشخیص بدهیم، آن وقتی که عظمت کار معلوم بشود. آن وقتی که عظمت عرصه و میدان را بتوانیم تشخیص بدهیم. آن وقت معلوم می‌شود آن‌هایی که رفتند در این میدان و کار کردند چه ارزشی دارند. عظمت میدان یعنی تعریف دفاع مقدس». حضرت آقا در بیانات خود به صورت مفصل به ابعاد این دفاع پرداختند. ایشان در بخشی اشاره کردند که کار‌های بسیار خوب و با ارزشی انجام گرفته، اما در عین حال کم است. ایشان گفتند «ادبیات دفاع مقدس یک گونه ادبی در قبال سایر ادبیات نیست. یعنی این جور نیست که ما ادبیات حماسی داریم، عشقی داریم، اجتماعی داریم، پلیسی داریم، یکی هم حالا مثلا دفاع مقدس، نه!

دفاع مقدس یک سرچشمه است، انواع و اقسام ادبیات را می‌شود از آن انتزاع کرد و استفاده کرد و از آن می‌جوشد. دفاع مقدس مثل یک چشمه جوشنده است که انواع و اقسام ادبیات را می‌شود خلق کرد. در آن می‌شود متن‌های عالی تاریخی، اجتماعی، سیاسی، عشقی و خانوادگی را از روی ادبیات دفاع مقدس و آنچه برای دفاع مقدس تولید می‌شود، ایجاد کرد. اما نکته مهم تولید متن است. ما احتیاج داریم به تولید متن. اگر متن خوب و فاخر تهیه شد، آن وقت نمایشنامه از روی آن درست می‌شود، فیلم سینمایی درست می‌شود، شعر درست می‌شود».

اکنون پرسش این است که چه شده ما در مقام کارگزاران این موضوع، به لایه‌های پنهان دفاع مقدس که هیچ، حتی به لایه‌های اولیه آن به صورت درست نپرداخته‌ایم؟ دفاعی که اهالی آن می‌توانند الگوی مناسب برای نسل امروز باشند، چرا درباره‌اش این قدر کم‌کاری شده، در حالی که همه‌مان مدیون آدم‌های آن هستیم؟ باید به کسانی که متولی امور فرهنگی و هنری هستند گوشزد کرد که شما باید ابزار و زیرساخت‌های این امر را مهیا کنید. به دنبال سود مادی کار نباشید، چون شما بزرگواران تغذیه معنوی نسل امروز جامعه را عهده‌دار هستید و باید برای رشد این نسل از همه چیز مایه بگذارید.

فکر نکنید که چون خود ما در گذشته بودیم و دیده‌ایم و می‌دانیم، دیگر احتیاجی نیست برای حفظ و ارائه و اشاعه این فرهنگ، به بهانه زمان‌بر و هزینه‌بر بودنش فعالیتی بکنیم. تا دیر نشده عجله کنیم تا دیگران تاریخ دفاع مقدس ما را به نام خود و با تحریف ثبت نکنند. مبادا آن جنگی که دیگران آن را بنویسند، جنگی نباشد که بچه‌های رزمنده ما برایش زحمت‌ها کشیده‌اند. شاید فردا دیگر ما نبودیم تا جوابگوی تحریفات باشیم.

 

 

 

منبع: دفاع‌پرس

خواندن 972 دفعه
این مورد را ارزیابی کنید
(0 رای‌ها)

نظر دادن

از پر شدن تمامی موارد الزامی ستاره‌دار (*) اطمینان حاصل کنید. کد HTML مجاز نیست.

یادداشت

فرهنگ و هنر

cache/resized/669598a0446a1fa471909d62cdaecc5a.jpg
کتاب «صدقه یادم رفت» زندگی‌نامه و خاطرات سردار ...
cache/resized/36f0b73acd70e5bbbe7e9931e1854b38.jpg
بعضی از زن‌های جهادی خوزستان چندین شهید تقدیم ...
cache/resized/1394b05dc2b6e8a5cca087b66a029622.jpg
«یاقوت سرخ» عنوان کتابی است که در آن، زندگی نامه ...
cache/resized/f7feb7106320e4056d6f270bde631ff6.jpg
ماجرای فکر آوینی کتابی است با موضوع گفتارهایی در ...
cache/resized/9fbeadaffe6db7f248c99c58e4be83af.jpg
کتاب «همسایه حیدر» نوشته فاطمه ملکی با تحقیق بتول ...
cache/resized/59473b7526a7b1245ba86423bd3b4912.jpg
عکس رزمندگان استان اردبیل در جبهه‌های حق علیه ...
cache/resized/c388db15b9aea6f541ad0fd1dc3e7f86.jpg
به مناسبت گرامی داشت روز شهدا آیین رونمایی از ...
cache/resized/cc13499ebc08016c8970234fdd9aa860.jpg
اولین کتاب کشور در رثای سپهبد شهید قاسم سلیمانی، ...

مجوزها

Template Settings

Color

For each color, the params below will give default values
Black Blue Brow Green Cyan

Body

Background Color
Text Color
Layout Style
Patterns for Boxed Version
Select menu
Google Font
Body Font-size
Body Font-family