چاپ کردن این صفحه

مصاحبه| تحلیلگر آمریکایی: واشنگتن به‌جای ادعای کمک به مردم ونزوئلا چشمان خود را بر جنایات علیه مردم فلسطین و یمن باز کند

سه شنبه, 07 اسفند 1397 23:38 اندازه قلم کاهش اندازه قلم کاهش اندازه قلم افزایش اندازه قلم افزایش اندازه قلم

تحلیلگر آمریکایی در مصاحبه با خبرگزاری تسنیم تأکید کرد آمریکا بهتر است به‌جای کمک‌کردن به مردم ونزوئلا چشمانش را به‌روی فجایعی که در فلسطین و یمن اتفاق می‌افتد، باز کند.

به زارش خط هشت، «کیث پرستون» سردبیر و مدیر پایگاه اینترنتی «attackthesystem.com» که مقالات و تحلیل‌هایی  را در نقد سیاست‌های داخلی و خارجی آمریکا منتشر می‌کند، در مصاحبه اختصاصی ضمن تأکید بر اینکه کمک‌های ادعایی آمریکا به مردم ونزوئلا را باید صرفاً پیش‌زمینه‌ای برای دخالت در این کشور و براندازی دولت قانونی «نیکلاس مادورو» دید، اعلام کرد آمریکا در حالی مدعی کمک به مردم ونزوئلا است که چشمان خود را به‌روی سایر فجایع انسانی که هرروز در اقصی‌نقاط جهان رخ می‌دهد بسته و حتی با جدیت از ائتلاف سعودی و رژیم صهیونیستی که عامل بروز چنین فجایعی در فلسطین و یمن هستند، حمایت می‌کند.

این تحلیلگر آمریکایی که تحصیلات خود را در زمینه مطالعات مذهبی، تاریخ و جامعه‌شناسی در دانشگاه کامن‌ولث ویرجینیا به پایان رسانده و شش کتاب را در حوزه‌های تخصصی خود منتشر کرده، علاوه بر کسب جوایز معتبر بابت مقالات و کتاب‌های خود بارها در برنامه‌های پربیننده شبکه‌های تلویزیونی مختلف از جمله بی‌بی‌سی، پرس تی‌وی، راشا تودی و... حضور یافته و به تحلیل مسائل روز جهان پرداخته است.

در ادامه مصاحبه کیث پرستون را می‌خوانیم:

تسنیم: اخیراً «مایک پامپئو» وزیر امور خارجه آمریکا، در بحبوحه درگیری بین مخالفان دولت مادورو و نیروهای امنیتی ونزوئلا اعلام کرده است که واشنگتن برای حمایت از مخالفان وارد عمل خواهد شد. شما آخرین تحولات ونزوئلا را چگونه ارزیابی می‌کنید؟

کیث پرستون: ونزوئلا در سال‌های اخیر از مشکلات اقتصادی شدیدی رنج برده است. بحران اقتصادی ونزوئلا ناشی از عوامل مختلفی است که از جمله این عوامل می‌توان به شکست سیاست‌های اقتصادی دولت، کاهش قیمت جهانی نفت و کارشکنی‌های آمریکا و متحدانش علیه ونزوئلا اشاره کرد. بحران اقتصادی در ونزوئلا منجر به وقوع ناآرامی‌های مدنی در این کشور شده و کشمکش‌های داخلی نیز به بروز یک بحران مرتبط با تفسیر قانون اساسی بین دولت نیکلاس مادورو و مخالفان وی به‌رهبری «خوان گوایدو» انجامیده است، در این میان اظهارات مایک پامپئو نشان‌دهنده این واقعیت است که آمریکا می‌خواهد با سوء‌استفاده از شرایط بحرانی ونزوئلا، مقدمات کار را برای پشتیبانی از یک عملیات براندازی در ونزوئلا فراهم کند. آمریکا از اوایل قرن نوزدهم میلادی تاکنون بارها  دست به خرابکاری، کارشکنی اقتصادی و حتی دخالت نظامی مستقیم در کشورهای آمریکای لاتین زده است. این خرابکاری‌ها و دخالت‌ها به‌منظور تثبیت هژمونی سیاسی خود در نیمکره غربی، تضمین دسترسی به منابع طبیعی ارزشمند آمریکای لاتین و جلوگیری از افزایش نفوذ قدرت‌های آسیایی و اروپایی در این منطقه انجام شده است. اکنون نیز هدف آمریکا این است که با براندازی دولت مادورو، یک دولت لزوماً دست‌نشانده و تحت کنترل واشنگتن را در ونزوئلا به قدرت برساند؛ دولتی که به آمریکا اجازه دهد تا بر تجارت نفت ونزوئلا تسلط داشته باشد. «جان بولتون» مشاور امنیت ملی آمریکا نیز به این واقعیت اذعان کرده است.

تسنیم: روسیه هشدار داده است که آمریکا با سوء‌استفاده از قضیه کمک‌های بشردوستانه، در حال طرح‌ریزی برای یک اقدام تحریک‌آمیز خطرناک از طریق مسلح‌سازی مخالفان دولت مادورو است و هم‌زمان نیروهای نظامی خود را به مرزهای ونزوئلا نزدیک کرده تا آماده حمله نظامی باشند. نظر شما در این مورد چیست؟

کیث پرستون: ادعای آمریکایی‌ها مبنی بر ارسال کمک‌های بشردوستانه برای مردم ونزوئلا مشخصاً پیش‌زمینه‌ای برای خرابکاری در این کشور با هدف براندازی دولت مادورو است. ادعاهای آنها در این زمینه را نمی‌توان جدی گرفت زیرا در حال حاضر بحران‌های انسانی متعددی در اقصی نقاط جهان جریان دارد که آمریکا چشم خود را به‌روی همه آنها بسته و یا حتی به عاملان بروز این فجایع انسانی کمک کرده است. حمایت‌های آمریکا سرکوب مردم فلسطین توسط اسرائیل و کشتار مردم یمن به‌دست نیروهای ائتلاف سعودی مثال‌های بارزی در این مورد هستند. کمک‌های بشردوستانه به ابزاری گزینشی در سیاست خارجی آمریکا بدل شده و اغلب به‌عنوان سلاحی برای سرکوب دولت‌های مخالف با واشنگتن مورد استفاده قرار می‌گیرد. روسیه با دخالت آمریکا در ونزوئلا مخالف است زیرا قصد دارد روابط اقتصادی خود با کاراکاس را توسعه دهد. قبل از آن‌که آمریکا علیه دولت ونزوئلا وارد عمل شود، روسیه پیشنهاد مشارکت در بازسازی اقتصاد ونزوئلا به‌منظور تبدیل این کشور به یک شریک تجاری مهم برای خود را به دولت مادورو ارائه کرده بود. آمریکا با افزایش نفوذ اقتصادی و سیاسی روسیه در ونزوئلا مخالف است و به همین دلیل بر شدت دشمنی‌اش با دولت مادورو افزوده شده است.

تسنیم: مقامات چینی گفته‌اند کمک‌های آمریکا نباید به‌زور وارد خاک ونزوئلا شود زیرا این کار ممکن است به بروز خشونت بینجامد. برداشت شما از این مسئله چیست؟ آیا آمریکا سرانجام در ونزوئلا دخالت نظامی خواهد کرد؟

کیث پرستون: چین نیز تلاش می‌کند روابط تجاری خود با کشورهای آمریکای لاتین را گسترش دهد و به همین دلیل نمی‌خواهد شاهد افزایش بی‌ثباتی در این منطقه باشد. در واقع چین نمی‌خواهد منافع تجاری‌اش در منطقه توسط آمریکا به خطر بیفتد. دونالد ترامپ رئیس‌جمهور آمریکا اعلام کرده است اعزام نظامیان آمریکایی به ونزوئلا ممکن است جزو گزینه‌های واشنگتن باشد و جان بولتون نیز برای اعزام 5000 نیروی آمریکایی به مرز مشترک کلمبیا با ونزوئلا ابراز تمایل کرده است. در حال حاضر هنوز مشخص نیست که آیا ونزوئلا هدف حمله مستقیم آمریکا قرار خواهد گرفت یا برنامه دیگری در راه است. آمریکا عموماً ترجیح می‌دهد از طریق نیروهای نیابتی، مزدوران، دولت‌های خارجی و نیز کارشکنی‌های فنی و اقتصادی علیه کشورهای آمریکای لاتین اقدام کند و دخالت نظامی مستقیم برای واشنگتن یک گزینه فرعی است زیرا انتخاب چنین گزینه‌ای می‌تواند آمریکا را در داخل از لحاظ سیاسی در معرض تهدید قرار دهد، با این حال بروز یک جنگ داخلی تمام‌عیار در ونزوئلا می‌تواند آمریکا را به دخالت نظامی مستقیم در این کشور بکشاند.

خواندن 1123 دفعه
این مورد را ارزیابی کنید
(0 رای‌ها)