مصاحبه| تحلیلگر آلمانی: فروپاشی هژمونی آمریکا به کابوس واشنگتن بدل شده است

دوشنبه, 11 شهریور 1398 20:49 اندازه قلم کاهش اندازه قلم کاهش اندازه قلم افزایش اندازه قلم افزایش اندازه قلم

یک تحلیلگر برجسته آلمانی تاکید کرد چندقطبی‌ شدن جهان کابوسی واقعی برای واشنگتن است که به فروپاشی هژمونی آمریکا منجر شده است.

به گزارش خط هشت، یک تحلیلگر آلمانی در مصاحبه‌ای اختصاصی با بیان این که دنیا روز به روز چندقطبی‌تر می‌شود گفته که هژمونی آمریکا به پایان رسیده اما به نظر می‌رسد کاخ سفید مایل به پذیرش این واقعیت نیست.

«مانوئل اکسن ریتر»، سردبیر ماهنامه آلمانی «زورست» در مصاحبه‎ای گفت: «واشنگتن، از بعد از فروپاشی بلوک کمونیسم در حال تجربه روند دردناک تشکیل چندقطبی‌های واقعی در دنیا است. برای استراتژیست‌های نومحافظه‌کار در دولت آمریکا، این اتفاق یک کابوس واقعی است.»

وی اضافه کرد: «در گذشته، آنها آنقدر احساس قدرت و اختیار می‌کردند که سیاست خارجی آمریکا را "سیاست داخلی دنیا" توصیف می‌کردند. اوایل دهه 1990 واشنگتن مجاب شده بود که جهان قرار است بیش از پیش به سیاره‌ای تک قطبی و آمریکایی‌‌مسلک تبدیل شود که بر دورافتاده‌ترین گوشه‌های آخرین جزیره کوچک دورافتاده‌اش در اقیانوس آرام، ارزش‌های غربی حاکم است.»

اکسن ریتر در ادامه تأکید کرد: «هژمونی آمریکا همین حالا هم به پایان رسیده، اما به نظر نمی‌رسد همه در واشنگتن متوجه آن شده یا آن را پذیرفته باشند. در اروپا، فقط بی‌خردترین غرب‌گراها هستند که اقدام و حضور بیشتر آمریکا در این قاره را تمنا می‌کنند. فقط کشورهایی مثل لهستان یا کشورهای حوزه بالتیک آخرین دنباله‌روهای واشنگتن هستند. دنیا هر روز در معرض تغییر است و روز به روز از جنبه‌های مختلف چندقطبی‌تر و پرتنوع‌تر می‌شود. این اتفاق مبارکی است، البته نه برای واشنگتن.»

تحلیلگر آلمانی در بخش دیگری از این مصاحبه درباره امتناع متحدان آمریکا از جمله کشورهای اروپایی از پیوستن به ائتلاف دریایی که واشنگتن قرار است در تنگه هرمز و خلیج فارس علیه ایران تشکیل دهد، اظهار نظر کرد. او گفت: «شکاف بین آمریکا و متحدان اروپایی، بیشتر یک "بحث فنی" است. قدرت‌های اروپایی هم طرفدار راه‌اندازی یک ساختار بین‌‌‌المللی گشت‌زنی دریایی هستند، فقط می‌خواهند که تحت رهبری آمریکا نباشد.»

دولت آمریکا از چند ماه پیش از 60 کشور دعوت کرده به ائتلافی که قرار است در تنگه هرمز و خلیج فارس با مأموریت ادعایی حراست از تردد کشتی‌ها تشکیل شود ملحق شوند. علی‌رغم تبلیغات گسترده‌، تاکنون فقط بحرین، انگلیس و استرالیا به این ائتلاف پیوسته‌اند. آلمان به صورت مستقیم درخواست آمریکا برای مشارکت در این ائتلاف را رد کرد. فرانسه هم گفته که در آن مشارکت نخواهد کرد. 

اکسن ریتر در مصاحبه‎اش به نقش «ریچارد گرنل»، سفیر آمریکا در آلمان در اقدام برلین برای رد این درخواست اشاره کرد. گرنل، معمولاً با لحنی آمرانه و تحکم‌آمیز به شرکت‌های آلمانی درباره تجارت با ایران هشدار می‌دهد که این مسأله واکنش شدید آلمانی‌ها را به همراه داشته است.

اکسن ریتر در مصاحبه با تسنیم می‌گوید: «رفتار سفیر واشنگتن در برلین کار آلمان برای رد پیشنهادهای آمریکا را خیلی ساده می‌کند. گرنل به دنبال این است که سران آلمان را برای پیوستن به ائتلاف آمریکا تحت فشار قرار داده و به آنها باج بدهد. اروپایی‌ها در عوض به دنبال تشکیل یک ائتلاف اروپایی در تنگه هرمز هستند- که این خودش یک عملیات مشکل‌ساز است چون قرار نیست به یک تفاهم صلح‌آمیز منجر شود بلکه به تحریک و درگیری مستقیم با جمهوری اسلامی ایران منجر می‌شود. در همه این بحث‌ها نباید یک نکته مهم را فراموش کنیم: این ائتلاف یک مأموریت ضدایرانی است که قرار است دقیقاً در سواحل این کشور تشکیل شود.»

خواندن 953 دفعه
این مورد را ارزیابی کنید
(0 رای‌ها)

نظر دادن

از پر شدن تمامی موارد الزامی ستاره‌دار (*) اطمینان حاصل کنید. کد HTML مجاز نیست.

یادداشت

فرهنگ و هنر

cache/resized/59473b7526a7b1245ba86423bd3b4912.jpg
عکس رزمندگان استان اردبیل در جبهه‌های حق علیه ...
cache/resized/c388db15b9aea6f541ad0fd1dc3e7f86.jpg
به مناسبت گرامی داشت روز شهدا آیین رونمایی از ...
cache/resized/cc13499ebc08016c8970234fdd9aa860.jpg
اولین کتاب کشور در رثای سپهبد شهید قاسم سلیمانی، ...
cache/resized/505cb221be92ac5c13de72cd306e1ce8.jpg
عکس رزمندگان استان اردبیل در جبهه‌های حق علیه ...
cache/resized/9f3ee00aea2f66d90cf98785cbebd844.jpg
کتاب «هوای سرد تیرماه» خاطرات شهید «صفرعلی یوسفی» ...
cache/resized/e6af305268b0763d7b4e18071bd7a0bf.jpg
کتاب «بلندای آسمان وطن» خاطرات خلبان آزاده جانباز ...
cache/resized/5c17989fdda46ad8b631c928992f7c9b.jpg
کتاب «پسر رنج» خاطرات و زندگی نامه آزاده سرافزار ...
cache/resized/1a30ce51315f59ae0c01a525fd63c5cc.jpg
«کتاب پرواز مازیار» خاطرات همسر شهید خلبان ...

مجوزها

Template Settings

Color

For each color, the params below will give default values
Black Blue Brow Green Cyan

Body

Background Color
Text Color
Layout Style
Patterns for Boxed Version
Select menu
Google Font
Body Font-size
Body Font-family