چاپ کردن این صفحه

گفتگو| زارعی: تدابیر سردار سلیمانی موجب ثبات و امنیت‌ است/ حاج قاسم فرهنگ دفاع مقدس را به صحنه مقاومت منطقه آورد

چهارشنبه, 10 مهر 1398 18:26 اندازه قلم کاهش اندازه قلم کاهش اندازه قلم افزایش اندازه قلم افزایش اندازه قلم

سعدالله زارعی کارشناس مسائل غرب آسیا معتقد است که سردار سلیمانی یک متفکر تمام عیار در دنیا به حساب می‌آید که افکار او می‌تواند مسائل و مشکلات جهانی را حل و فصل بکند.

به زارش خط هشت، سعدالله زارعی کارشناس مسائل منطقه غرب آسیا در گفتگویی در خصوص نقش سردار سلیمانی در پیروزی‌های جبهه مقاومت اظهار داشت: اثبات این تئوری اینکه می‌توان با امکانات کمتر و در شرایط بسیار دشوار در برابر دشمن قوی ایستاد و پیروز شد، برای نخستین بار در تاریخ معاصر در جنگ هشت ساله ایران و عراق صورت گرفت چراکه در بُعد میدانی در صد سال پیش از انقلاب، موردی نداشته‌ایم که ملتی در شرایط خاصی قرار بگیرد (شرایطی که انقلاب پیروز شده اما تثبیت نشده بود)، سپس در آن شرایط متحمل جنگی بزرگ و نامتقارن شود و در نهایت هم از  آن جنگ پیروز و سربلند بیرون آید.

بیشتر بخوانید

وی افزود: پس از دفاع مقدس این تئوری در جنگ‌های دیگر از جمله جنگ 33 روزه حزب‌الله لبنان با رژیم صهیونیستی هم به اثبات رسید و درواقع می‌توان گفت که این تئوری ایستادگی در برابر قدرت‌های استکباری که در دفاع مقدس شاهد آن بودیم، مانند سوختی برای پیشران دیگر جنگ‌ها درجهت تقویت جبهه مقاومت بکار گرفته شد.

زارعی ادامه داد: امام خمینی (ره) پیش‌بینی کرده بودند که جنگ ما، فتح فلسطین را در پی خواهد داشت که تاکنون برخی از آن پیش‌بینی‌ها محقق شده است. از این رو بود که سردار سلیمانی در گفتگویی که شب گذشته از تلویزیون پخش شد، به مرکزیت دوره دفاع مقدس در تمام صحنه‌های مقاومت منطقه‌ای اشاره کرد.

این کارشناس مسائل منطقه‌ای در ادامه خاطرنشان کرد: نیروی قدس سپاه یک نیروی چندوجهی است و تنها یک ارگان نظامی نیست. این نیرو در واقع سازمانی است که فعالیت‌های مشخص عملیاتی علیه گروه‌های تروریستی دارد و تاکنون توانسته دستاوردهای بسیار خوبی داشته باشد و به دلیل نوع کارش، نیازمند یک سیستم قوی اطلاعاتی بوده که امروز از این توانایی نیز برخوردار است.

وی اضافه کرد: نیروی قدس سپاه سازمانی است که باید با متن جوامع ارتباط داشته باشد، بحران‌ها را شناسایی و نسبت به حل آن‌ها کمک کند؛ بنابراین به مجامع و شخصیت‌های فرهنگی وصل است. به لحاظ سیاسی نیز در یک بستر کاملاً قانونی فعالیت می‌کند و با دولت‌ها ارتباط دارد. لذا نیروی قدس علاوه بر اینکه دارای بازوهای سیاسی است، از تمام ظرفیت‌های سیاسی کشور مانند وزارت امور خارجه نیز برای انجام ماموریت‌های خود بهره می‌برد. پس به طور طبیعی ارتباط دوجانبه‌ای بین سپاه و وزارت امور خارجه وجود دارد.

زارعی عنوان کرد: نیروی قدس سپاه در برخی جاها بنابر ضرورت، نقش امدادرسانی هم داشته است. به طور مثال در ماجرای سوریه، جمعیت‌هایی مانند مردم نبل و الزهرا در محاصره گرفتار شدند که در اینجا بازوی خدمت‌رسان نیروی قدس سپاه وارد عمل شد. این موارد موجب شده است تا نیروی قدس از یک نیروی یک وجهی نظامی خارج و به سازمانی چندوجهی و فراگیر با کارکردهای مختلف تبدیل شود.

وی در ادامه در خصوص دو دهه فرماندهی سردار قاسم سلیمانی بر نیروی قدس سپاه اظهار داشت: فرماندهی سردار سلیمانی در نیروی قدس از سال 1377 شروع شد و اکنون حدود 2 دهه از فرماندهی ایشان می‌گذرد و فرصت مناسبی برای ارزیابی عملکردها و دستاوردهای اوست.

زارعی خاطرنشان کرد: در دوره فرماندهی سردار سلیمانی، منطقه غرب آسیا با انواع اتفاقات و پدیده‌های نو مواجه بود. حمله آمریکا به افغانستان، حمله آمریکا به عراق، جنگ رژیم صهیونیستی با حزب الله لبنان، ظهور گروه داعش در عراق و سوریه و حمله عربستان به یمن از جمله اتفاقات مهم در دو دهه گذشته است که عامل به وجود آمدن آن‌ها آمریکایی‌ها، غربی‌ها و صهیونیست‌ها بوده‌اند.

این کارشناس مسائل منطقه‌ای با بیان اینکه به فاصله هر دو سال و نیم، جنگ بزرگی در منطقه به وقوع پیوسته است، گفت: نیروی قدس سپاه به عنوان بازوی جمهوری اسلامی ایران در این صحنه‌ها برای حل مسائل، کاهش مشکلات امنیتی منطقه و مقابله با عوامل ناامن‌کننده به انجام وظایف خود پرداخته است.

وی گفت: سردار سلیمانی در این صحنه‌ها کارنامه بسیار روشن و درخشانی داشته و می‌توان گفت که او مرد پیروز تمام میدان‌های نبردی بوده که غربی‌ها به وجود آوردند. این موضوع هم موجب شده تا سردار سلیمانی در محافل غربی به عنوان یک چهره اسثثنایی و ویژه در مواجهه با مسائل جهانی شناخته شود. همانطور که در بیشتر رسانه‌های غربی از جمله مجله تایم آمده است، سردار سلیمانی از عمق تفکری زیادی برخوردار است که کمتر بدان پرداخته شده است.

زارعی عنوان کرد: همانطور که تایم، سردار سلیمانی را در ردیف 100 چهره برتر در حوزه تفکر قلمداد کرده، ایشان یک متفکر تمام عیار در دنیا به حساب می‌آید که افکار او می‌تواند مسائل و مشکلات جهانی را حل و فصل بکند. افکار سردار سلیمانی امنیت‌آفرین و ثبات‌زاست که در بخش‌هایی از جهان امنیت و ثبات را ایجاد کرده که می‌تواند گسترش هم پیدا کند. 

خواندن 979 دفعه
این مورد را ارزیابی کنید
(0 رای‌ها)