چاپ کردن این صفحه

مدیر کل اسناد و انتشارات بنیاد شهید و امور ایثارگران

نگهداری بیش از یک میلیون اثر موزه ای در 21 موزه شهید کشور

یکشنبه, 29 ارديبهشت 1398 12:38 اندازه قلم کاهش اندازه قلم کاهش اندازه قلم افزایش اندازه قلم افزایش اندازه قلم

در 21 موزه شهید در سطح کشور یک میلیون و 157 هزار اثار موزه ای شهدا نگهداری می شود

 

رحیم نریمانی، مدیر کل اسناد و انتشارات بنیاد شهید و امور ایثارگران ، به مناسبت روز جهانی موزه اظهار داشت: به منظور بهره گیری از دستاوردهای دوران دفاع مقدس و انتقال و ترویج فرهنگ جهاد و مقاومت به نسل های آینده موزه های دفاع مقدس احداث شده است.

وی افزود: اولین موزه شهید سال 1359 احدث شد و در حال حاضر 21 موزه در سطح کشور وجود دارد که در ان کلیه آثار ( غیر اسناد مکتوب) متعلق به شهید که بار و  پیام فرهنگی و ارزش نگهداری تاریخی برای آیندگان دارد و یا آثار نفیس هنری که توسط هنرمندان در حوزه ایثار و شهادت خلق شده است از قبیل البسه شهدا، آثار حجمی متعلق به شهید ( انگشتر، سجاده، پلاک، مهر، تسبیح، کلاه خود و ... ) و آثار خلق شده توسط شهید ( تابلوهای هنری، وسایل فنی ، ورزشی ، تجهیزات نظامی و ...) در این موزه ها نگهداری می شود.

به بیان دکتر رحیم نریمانی، ماده 64 قانون جامع خدمات رسانی به ایثارگران می گوید: با توجه به ضرورت حفظ، جمع آوری و تمرکز کلیه اسناد و آثار شهدا و ایثارگران، دولت موظف است اقدامات لازم را برای حفظ و نگهداری اصل آثار و اسناد فرهنگی، هنری، تاریخی و علمی مکتوب و غیر مکتوب شهدا و ایثارگران دفاع مقدس و انقلاب اسلامی با رعایت اصول طبقه بندی به عمل آورد. در همین راستا طبق اساسنامه بنیاد شهید و امور ایثارگران وظیفه جمع آوری و حفظ و نگهداری و معرفی آثار فرهنگی، ادبی، هنری، وصایا و دیگر آثار شهدا و ایثارگران بر عهده این نهاد است بنابراین این مهم بر عهده بنیاد گذاشته شده است.

مدیر کل اسناد و انتشارات بنیاد شهید و امور ایثارگران یاداور شد: طبق ماده 2 آئین نامه اجرائی ماده 64 قانون جامع خدمات رسانی، جمع آوری اسناد و آثار از ایثارگران و خانواده های آنان صرفا توسط و از طریق بنیاد انجام خواهد شد و دستگاه های مشمول موظف به همکاری و هماهنگی با بنیاد می باشند. دستگاه های مشمول موظفند اصل اسناد و آثار را که قبلا جمع آوری شده است را به بنیاد تحویل دهند.

 

 

منبع: حیات

خواندن 798 دفعه
این مورد را ارزیابی کنید
(0 رای‌ها)