روزنامه آلمانی بررسی کرد؛ استراتژی مقاومت حداکثری ایران در برابر کمپین فشار حداکثری ترامپ

دوشنبه, 31 تیر 1398 19:12 اندازه قلم کاهش اندازه قلم کاهش اندازه قلم افزایش اندازه قلم افزایش اندازه قلم

یک روزنامه آلمانی در مطلبی با اشاره به چالش‌های اخیر ایران و غرب نوشته است: آن‌ها استراتژی مقاومت حداکثری را در برابر کمپین فشار حداکثری رئیس جمهور آمریکا به کار می‌برند.

به گزارش خط هشت، روزنامه "زوددویچه سایتونگ" در مطلبی به مناقشات بین تهران-لندن بر سر نفتکش توقیف شده انگلیسی توسط ایران پرداخته و نوشت: توفیف کشتی های انگلیسی باید برای آمریکا و اروپا این مسئله را آشکار کند که ایران می تواند در صورتی که از صادرات نفت آن جلوگیری به عمل آید آسیب های گسترده‌ای را ایجاد کند.

نویسنده در ادامه به تصاویری که در فیلم توقیف نفتکش انگلیسی توسط ایران نشان داده شده بود اشاره کرده و نوشت: سربازان ماسک زده سپاه پاسداران انقلاب اسلامی از یک بالگرد نوع Mi-17 به بیرون می پرند. قایق های سریع با موتورهای قدرتمند دور نفتکش انگلیسی Stena Impero حلقه می زنند. این واقعه از چندین منظر فیلمبرداری شده است و نشان می دهد که چگونه نیروهای ویژه ایران یک نفتکش تحت پرچم انگلیس را در تنگه هرکز توقیف کرده‌اند. این ویدئوها توسط خبرگزاری‌ تسنیم منتشر شده است.

بیشتر بخوانید

پیش از این روابط عمومی نیروی دریایی سپاه پاسداران ایران در اطلاعیه‌ای اعلام کرد که عصر روز جمعه، 28 تیر، یک فروند نفتکش انگلیسی با نام stena impero هنگام عبور از تنگه هرمز به علت رعایت نکردن قوانین و مقررات بین‌المللی دریایی بنا به درخواست سازمان بنادر و دریانوردی استان هرمزگان، توسط یگان شناوری منطقه یکم نیروی دریایی سپاه توقیف شد.

روز پنجشنبه 13 تیر در پی توقیف یک فروند نفتکش ایرانی در تنگه جبل‌الطارق توسط نیروی دریایی انگلیس،‌ وزارت امور خارجه ایران سفیر انگلیس در تهران را احضار کرد.

رئیس اداره سوم غرب اروپا وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در جریان احضار سفیر انگلستان به وزارت امور خارجه در اعتراض به توقیف نفتکش ایرانی در تنگه جبل الطارق، تأکید کرد این اقدام معادل «راهزنی دریایی» است.

روزنامه زوددویچه سایتونگ در بخش دیگری از این گزارش به سخنان علی لاریجانی، رئیس مجلس شورای اسلامی اشاره کرد که گفته بود سپاه پاسداران پاسخی به ربوده شدن یک نفتکش ایرانی توسط انگلیس را دادند. سخنگوی شورای نگهبان جمهوری اسلامی ایران هم گفته است که قواعد انتقام در قواعد بین‌المللی به رشمیت شناخته شده است.

این روزنامه آلمانی در بخش دیگری از این گزارش نوشت: دولت انگلیس بنا به اطلاعات محافل سیاسی آن تلاش می کند یک راه حل دیپلماتیک برای این بحران بیاید. وزیر امور خارجه انگلیس روز چهارشنبه با همتای ایرانی خود به صورت تلفنی صحبت کرد. جرمی هانت تاکید کرد که نفتکش ایرانی توقیف شده توسط انگلیس می تواند به مسیر خود ادامه دهد اگر ایران تضمین کند که این نفتکش به سمت سوریه حرکت نکند.

زوددویچه سایتونگ در ادامه نوشت: انگلیس همراه با فرانسه و آلمان تلاش می کند توافق هسته‌ای با ایران را نجات دهد و با وجود تحریم های یکجانبه آمریکا علیه ایران برای تسهیل تجارت قانونی با جمهوری اسلامی ایران تلاش می کند. اما ایران در حادثه توقیف نفتکش خود توسط انگلیس این کشور را غلام حلق به گوش آمریکا می داند.

نویسنده در ادامه مناسبات هر دو کشور را از نظر تاریخی تیره ارزیابی کرده و نوشت: بی اعتمادی در مناسبات بین لندن-تهران به همان اندازه بی اعتمادی در مناسبات واشنگتن –تهران است.

ایران حالا این شرایط را به عنوان فرصتی برای نشان دادن قاطعیت و عزم و اراده خود بخصوص در مناقشات درباره پیشبرد توافق هسته‌ای و تنش ها با آمریکا می بیند. آن ها استراتژی مقاومت حداکثری را در برابر کمپین فشار حداکثری رئیس جمهور آمریکا به کار می برند. آن ها این هدف را دنبال می کنند که به آمریکا و دیگر قدرت ها نشان دهند که ایران می تواند آسیب های گسترده‌ای را ایجاد کند اگر جمهوری اسلامی در فروش نفت خود با موانعی مواجه شود. در چارچوب این استراتژی تهدید بستن تنگه هرمز قرار گرفته است.

خواندن 781 دفعه
این مورد را ارزیابی کنید
(0 رای‌ها)

نظر دادن

از پر شدن تمامی موارد الزامی ستاره‌دار (*) اطمینان حاصل کنید. کد HTML مجاز نیست.

یادداشت

فرهنگ و هنر

cache/resized/63c3fafe42b7e5bc226584a02494afd7.jpg
کتاب «کانال پنجم» مجموعه خاطرات جانباز دفاع مقدس ...
cache/resized/669598a0446a1fa471909d62cdaecc5a.jpg
کتاب «صدقه یادم رفت» زندگی‌نامه و خاطرات سردار ...
cache/resized/36f0b73acd70e5bbbe7e9931e1854b38.jpg
بعضی از زن‌های جهادی خوزستان چندین شهید تقدیم ...
cache/resized/1394b05dc2b6e8a5cca087b66a029622.jpg
«یاقوت سرخ» عنوان کتابی است که در آن، زندگی نامه ...
cache/resized/f7feb7106320e4056d6f270bde631ff6.jpg
ماجرای فکر آوینی کتابی است با موضوع گفتارهایی در ...
cache/resized/9fbeadaffe6db7f248c99c58e4be83af.jpg
کتاب «همسایه حیدر» نوشته فاطمه ملکی با تحقیق بتول ...
cache/resized/59473b7526a7b1245ba86423bd3b4912.jpg
عکس رزمندگان استان اردبیل در جبهه‌های حق علیه ...
cache/resized/c388db15b9aea6f541ad0fd1dc3e7f86.jpg
به مناسبت گرامی داشت روز شهدا آیین رونمایی از ...

مجوزها

Template Settings

Color

For each color, the params below will give default values
Black Blue Brow Green Cyan

Body

Background Color
Text Color
Layout Style
Patterns for Boxed Version
Select menu
Google Font
Body Font-size
Body Font-family