ورود ۸ میلیون زائر در دهه آخر صفر به مشهد/ مراسم شام غریبان، مردمی‌ترین برنامه آستان قدس

چهارشنبه, 24 مهر 1398 21:30 اندازه قلم کاهش اندازه قلم کاهش اندازه قلم افزایش اندازه قلم افزایش اندازه قلم

معاون تبلیغات اسلامی آستان قدس رضوی، با بیان اینکه ۸ میلیون زائر در دهه آخر صفر به حرم مطهر امام رضا(ع) مشرف می‌شوند، از مراسم شام غریبان به عنوان مردمی‌ترین برنامه آستان قدس یاد کرد و به شرح برنامه‌های آستان قدس برای دهه آخر صفر پرداخت.

 

به گزارش خط هشت از مشهد، حجت‌الاسلام حسین شریعتی‌نژاد امروز در نشست خبری که در صحن جمهوری حرم مطهر رضوی برگزار شد، اظهار داشت: هشت میلیون زائر در دهه آخر صفر به حرم مطهر امام رضا (ع) مشرف می‌شوند که حدود ۷۰۰ هزار نفر از این افراد پیاده هستند.

وی با بیان اینکه ۴۰ درصد از این زائران، آذری زبان هستند و در برنامه‌ها حضور پررنگی دارند، از افزایش برنامه‌های حرم مطهر رضوی در این ایام خبر داد.

معاون تبلیغات اسلامی آستان قدس رضوی، دهه آخر صفر را مهم‌ترین رویداد حرم مطهر رضوی برشمرد و اظهار کرد: حضور چشمگیر زائران امام هشتم (ع) در این ایام پررنگ‌تر از بقیه سال است.

شریعتی نژاد، معنای شعار برنامه‌های آستان قدس، را پیوند دلی و معنوی با اهل بیت (ع) و محتوای آن را استکبارستیزی و دوری از طاغوت و مستکبران عالم عنوان کرد.

وی از برگزاری ۱۵۰ برنامه سخنرانی و عزاداری با عنوان مجموعه برنامه‌های شکوه ایثار در حرم مطهر طی دهه آخر صفر خبر داد و گفت: این برنامه‌ها از روز اربعین حسینی آغاز شده و تا پایان این دهه ادامه دارد، بخش عمده برنامه‌ها در رواق خمینی و دارالحجه پس از نماز صبح تا پایان شب برگزار می‌شود.

معاون تبلیغات اسلامی آستان قدس رضوی افزود: ۱۴۱ سخنرانی در حرم مطهر رضوی در نظر گرفته شده و از اساتید مطرح کشور برای تحقق این امر استفاده می‌شود، ۴۰ نفر از مداحان در این مدت در حرم مطهر برنامه دارند و نخستین برنامه با نام ویژه برنامه ارتحال با سخنرانی دکتر رفیعی و مداحان سروری، رسولی، ملائکه و قانع برگزار می‌شود.

شریعتی نژاد با اشاره به اینکه روز یکشنبه مراسمی برای شهادت امام حسن مجتبی(ع) با سخنرانی نماینده ولی فقیه در خراسان رضوی برگزار می‌شود، ادامه داد: در این مراسم زیارت ائمه بقیع و زیارت راه دور تلاوت می‌شود، مراسم ویژه روز شهادت امام رضا(ع) نیز توسط سخنرانی‌های کازرونی، حسینی، خراسانی و دهشت انجام می‌شود.

وی ادامه داد: رسم دعبل هر شب ساعت ۲۰ با حضور شاعران برجسته آیینی برگزار می‌شود، ۱۴ پرسمان رضوی نیز برای زائران در نظر گرفته شده که این امر در صحن جمهوری رواق دارالحجه محقق می‌شود.

معاون تبلیغات اسلامی آستان قدس رضوی در ادامه با اشاره به اینکه اجتماع اربعینی در ۲۷ مهرماه برگزار می‌شود، تصریح کرد: اجتماع عظیم هیئات مذهبی در روز ۲۸ صفر شکل می‌گیرد، برنامه‌هایی نیز در روز رحلت پیامبر(ص) در صحن جامع رضوی با حضور مهدی رسولی و ملائکه تشکیل می‌شود.

شریعتی‌نژاد افزود: اجتماع دوم در روز شهادت امام حسن(ع) توسط عزاداران رضوی و زائران پیاده صورت می‌پذیرد، حاج میثم مطیعی، بنی‌فاطمه، قانع و طاهری از مداحان برتر حاضر در این برنامه‌ها هستند.

شریعتی‌نژاد با بیان این مطلب که در شب شهادت امام رضا(ع) امور مختلفی برنامه ریزی شده، به اجتماع بزرگ آذری‌زبان‌های هموطن اشاره کرد، و گفت: افراد از تبریز، زنجان، اردبیل و ارومیه در این برنامه حاضر می‌شوند و زائران حضرت رضا(ع) در این تاریخ بدرقه می‌شوند.

وی اظهار کرد: زائران اهل سنت نیز در برنامه‌های ما حضور دارند، اجتماع و گردهمایی این افراد در رواق شیخ طوسی از امور ویژه قابل برگزاری در حرم مطهر رضوی است، از مهم‌ترین برنامه‌های هیئت‌های مذهبی می‌توان به ویژه برنامه هیئات مذهبی و برنامه‌های تکریم اشاره کرد.

معاون تبلیغات اسلامی آستان قدس رضوی خاطرنشان کرد: این برنامه‌ها در صحن غدیر، دارالکریم و دارالهدایه برگزار می‌شود و ۹۵ هیئت مذهبی از سراسر کشور تاکنون ثبت نام کرده و ثبت بالغ بر ۱۰۰ هیئت در این برنامه‌ها پیش‌بینی می‌شود.

شریعتی‌نژاد با بیان اینکه حضور هیئات مذهبی در مشهد از سال گذشته افزایش یافته، ادامه داد: امسال برنامه‌های کودک و نوجوان نیز در نظر گرفته شده است، از این برنامه‌ها می‌توان به مجموعه کبوتران و حکایت آفتاب اشاره کرد، این برنامه‌ها به سه زبان اردو، عربی و آذری برگزار می‌شود.

وی اضافه کرد: سه کتاب با عنوان «من شال سبز بابا»، «کبوتران حرم» و ـ«روایت سفر» منتشر می‌شود، شهربازی معارفی هم در این روزها فعال است، در بخش بانوان نیز برنامه‌هایی در رواق دارالحکمه و رواق حضرت معصومه(س) در نظر گرفته شده و گردهمایی بانوان رضوی در روز شنبه، 27 مهرماه امسال نیز برگزار می‌شود.

شریعتی‌نژاد از مراسم «شام غریبان» به عنوان مردمی‌ترین برنامه آستان قدس یاد کرد و گفت: از بزرگترین دغدغه‌های موجود در آستان قدس می‌توان به تکریم زائران اشاره کرد که این امر همیشه برای آستان قدس از اهمیت بسیاری برخوردار بوده اما در دهه صفر این دغدغه افزایش می‌یابد، زائران باید از مراسم بهره کافی ببرند، با رعایت این امر زائران پیاده نسبت به سال گذشته دارای ۲۰ درصد افزایش نشان می‌دهد.

معاون تبلیغات اسلامی آستان قدس رضوی به اجتماع بانوان سوگوار رضوی در رواق حضرت زهرا(س) هم اشاره و اظهار کرد: برنامه‌های تبلیغی زائران غیر ایرانی نیز در لیست برنامه‌های حرم مطهر رضوی است، از آن جمله خطبه خوانی حضرت زینب نیز در رواق دارالمرحمه ویژه عرب زبان‌ها برپا می‌شود.

شریعتی نژاد با اشاره به اینکه برنامه «در سوگ عرشیان» در ارتباط با رحلت پیامبر اسلام در ۶ آبان‌ماه در رواق حضرت زهرا برگزار می‌شود، گفت: برنامه ضریح نور در غروب شهادت حضرت زهرا و ویژه برنامه شب شهادت امام رضا(ع) با آیین خورشیدی نقش خورشید در رواق حضرت زهرا(س) تشکیل می‌شود.

معاون تبلیغات اسلامی آستان قدس رضوی بیان کرد: خطبه خوانی پیش از نماز ظهر و عصر و همچنین مغرب و عشاء انجام می‌پذیرد، برگزاری مسابقات برای زائران عرب و اردو با عنوان الهدی الوداع و برپایی همایش اجتماع در روز آخر ماه صفر نیز به صورت ویژه در نظر گرفته شده و اجتماع آذری زبانان آذربایجان و ترکیه نیز در دستور کار قرار است.

 

 

منبع: فارس

خواندن 718 دفعه
این مورد را ارزیابی کنید
(0 رای‌ها)

نظر دادن

از پر شدن تمامی موارد الزامی ستاره‌دار (*) اطمینان حاصل کنید. کد HTML مجاز نیست.

یادداشت

فرهنگ و هنر

cache/resized/669598a0446a1fa471909d62cdaecc5a.jpg
کتاب «صدقه یادم رفت» زندگی‌نامه و خاطرات سردار ...
cache/resized/36f0b73acd70e5bbbe7e9931e1854b38.jpg
بعضی از زن‌های جهادی خوزستان چندین شهید تقدیم ...
cache/resized/1394b05dc2b6e8a5cca087b66a029622.jpg
«یاقوت سرخ» عنوان کتابی است که در آن، زندگی نامه ...
cache/resized/f7feb7106320e4056d6f270bde631ff6.jpg
ماجرای فکر آوینی کتابی است با موضوع گفتارهایی در ...
cache/resized/9fbeadaffe6db7f248c99c58e4be83af.jpg
کتاب «همسایه حیدر» نوشته فاطمه ملکی با تحقیق بتول ...
cache/resized/59473b7526a7b1245ba86423bd3b4912.jpg
عکس رزمندگان استان اردبیل در جبهه‌های حق علیه ...
cache/resized/c388db15b9aea6f541ad0fd1dc3e7f86.jpg
به مناسبت گرامی داشت روز شهدا آیین رونمایی از ...
cache/resized/cc13499ebc08016c8970234fdd9aa860.jpg
اولین کتاب کشور در رثای سپهبد شهید قاسم سلیمانی، ...

مجوزها

Template Settings

Color

For each color, the params below will give default values
Black Blue Brow Green Cyan

Body

Background Color
Text Color
Layout Style
Patterns for Boxed Version
Select menu
Google Font
Body Font-size
Body Font-family