چاپ کردن این صفحه

تایمز: بن‌سلمان، از ترس شاهزاده‌های سعودی کل تابستان را در کشتی تفریحی‌اش گذراند

شنبه, 24 شهریور 1397 00:08 اندازه قلم کاهش اندازه قلم کاهش اندازه قلم افزایش اندازه قلم افزایش اندازه قلم

روزنامه انگلیسی نوشت اقدامات ولی‌عهد سعودی در6 ماه گذشته نشان داد که او نه اصلاح‌گر است و نه قدرتمند و ممکن است پدرش او را از ولایت‌عهدی برکنار کند.

به گزارش خط هشت، روزنامه «تایمز» لندن در مطلبی روز جمعه تحت عنوان «روزهای ولی‌عهد سعودی به شماره افتاده است» نوشت که امیدهای به اینکه بن سلمان فردی اصلاح‌گرا باشد و به «مداوای بیماری‌های منطقه» بپردازد، بیهوده است.

نویسنده این یادداشت، «مایکل برلی»، نویسنده و مورخ انگلیس با اشاره به اینکه سعودی‌ها اقدام به عقد قراردادهایی با برخی شرکت‌های تبلیغاتی برای نمایش چهره فردی مقتدر از محمد بن سلمان کرده‌اند نوشته واقعیت‌های ۶ ماه اخیر نشان می‌دهد احتمال صعود او به تخت پادشاهی کاهش یافته و حتی خود «سلمان بن عبدالعزیز»، شاه سعودی نیز در این مورد شک دارد.

بر اساس این یادداشت، شکاف بین تبلیغات ولی‌عهد سعودی و واقعیت موجود بسیار آشکار است و این مسئله در ابَرپروژه اقتصادی «نئوم» که بن سلمان به دنبال ایجاد آن در خلیج عقبه است، مشهود است؛ پروژه‌ای که ۸۰ میلیارد دلار هزینه برداشته و بر اساس  چشم انداز ۲۰۳۰ عربستان سعودی باید ۵ درصد از سهام اولیه شرکت ملی نفت عربستان سعودی فروش برود.

نویسنده این یادداشت در مورد اینکه چرا اخیرا طرح فروش سهام آرامکو از سوی ریاض لغو شد، نوشت که احتمال دارد که فروش سهام آرامکو در نیویورک منجر به مصادره دارایی‌های سعودی در آمریکا به دلیل شکایت این کشور از ریاض شود، چرا که عربستان سعودی در رابطه با حملات یازده سپتامبر ۲۰۰۱  قصد ندارد اطلاعاتی در اختیار آمریکا بگذارد.

تایمز می‌نویسد، اقدامات ولی‌عهد سعودی در زمینه سیاست خارجی باعث زیان عربستان سعودی شده و از طرفی، جنگ یمن برای کسانی که آن را شروع کرده‌اند به «باتلاقی» تبدیل شده است و ماهانه چیزی بین پنج تا شش میلیارد دلار برای ریاض هزینه دارد.

نویسنده یادداشت تایمز بر این بارو است که تلاش ولی‌عهد سعودی به منظور توقف حمایت‌های ادعایی قطر از تروریسم شکست خورده و این مسئله باعث شده شورای همکاری خلیج فارس به نفع «دوگانه مکار» (عربستان و امارات) از هم فرو بپاشد.

این نویسنده به طرح اخیر عربستان سعودی برای حفر کانالی جهت جدا کردن قطر از شبه جزیره عربستان اشاره می‌کند و تأکید می‌کند که حرف و حدیث‌ها در مورد این طرح ۶۸ مایلی که ۷۵۰ میلیون دلار برای عربستان هزینه خواهد داشت «مأیوس کننده» است و نتیجه‌ای نخواهد داشت.

در پایان این یادداشت آمده، محمد بن سلمان نه اصلاح‌گر است و نه مرد قدرتمند؛ چرا که پدرش با یک حرکت قلم می‌تواند ورثه تاج و تخت خود را تغییر داده و ولی‌عهد را از قدرت محروم کند و با توجه به نارضایتی رو به رشد شاهزاده‌های خشمگین احتمال دارد این مسئله اتفاق بیافتد و چه بسا اینکه ولی‌عهد سعودی در طول تابستان امسال تحت مراقبت شدید، در کشتی تفریحی خود در نزدیکی سواحل جده می‌خوابید، به همین دلیل باشد.

خواندن 1075 دفعه
این مورد را ارزیابی کنید
(0 رای‌ها)