چاپ کردن این صفحه

شکل‌گیری راهیان نور را مدیون خانواده شهدا هستیم

پنج شنبه, 08 خرداد 1399 17:11 اندازه قلم کاهش اندازه قلم کاهش اندازه قلم افزایش اندازه قلم افزایش اندازه قلم

کارشناس راهیان نور معتقد است اگر خانواده شهدا درخواست نمی‌دادند، این حرکت فرهنگی ـ تاریخی هیچگاه شکل نمی‌گرفت.

 

به گزارش خط هشت، «علیرضا جعفری» از فعالان راهیان نور در گفت‌وگو با رادیو «گفت‌وگو» تاریخ و عقبه کشور را موجب عظمت و افتخار دانست که باید حفظ و به نسل آتی منتقل شود.

وی اظهار داشت: ایران بعد از نقلاب اسلامی شاهد رویدادهای متعدد بود که بر سربلندی کشور افزوده است و از آن جمله، هشت سال دفاع مقدس ناشی از حمله دنیا به ایران بود. استکبار می خواست عزت ما را به سلطه ببرد و جوانان ما با رشادت و فداکاری در حفظ کیان و نامسوس کشور از عزت ملت، پشت خاکریزها دفاع کردند و این اتفاق بی نظیر است.

به عقیده جعفری شکل گیری عملیات های موفق و شکست های متعدد باید حفظ شده و به شکل خاطرات از زبان حاضران در آن تاریخ بازگو شود و دراینباره افزود: اما چگونه باید این پیام به نسل آتی منتقل شود؟ جوانان باید بدانند عبرت تاریخی ایران به چه شکل بوده تا توان عمل به تکلیف ایرانی اسلامی خود را بدانند.

وی تصریح کرد: در کشورهایی که به هر دلیل یک فرد یا شخص برای منافع ملی از خود گذشتگی کرده، به این مسئله بعنوان آموزه ای ارزشمند می نگرند اما در ایران نگاهی فرهنگی و ارزشمند بدین افراد و رویدادها وجود دارد. از طرفی از منظر مکتب اسلام، دفاع مقدس فرازی از تاریخ ۴۰ دهه گذشته است که باید از ابعاد مختلف حفظ شود.

جعفری خاطرنشان کرد: پیام آن دوران از منظر گردشگری باید به جهانیان منتقل شود و یکی از ابزارهایی که مظلومیت این جوانان و شهروندان ایرانی را بازگو می کند، گردشگری است. این نگاه صنعتی باید با فرهنگ عجین باشد و در صورت بهره مندی از تکنولوژی روز، می توان موفق عمل کرد.

فعال حوزه راهیان نور تصریح کرد: افرادی که معتقدند جنگی رخ داده و تمام شده و نباید فضای آن دوران را زنده نگه داشت، از این مهم غفلت می ورزند که عزت هر کشور، بر حفظ تاریخ آن است و چه تاریخی ارزشمند و جدی تر از دوران دفاع مقدس؟!

جعفری به باور عموم نسبت به مفهوم گردشگری اشاره و آن را در حیطه ابنیه تاریخی دانست و تاکید کرد: که این حوزه صنعت گردشگری را رونق می دهد؛ اما هشت سال دفاع مقدس حاوی پیام هایی است که علاوه بر رونق گردشگری منجر به ارتقای روحیه فداکاری و ایثار در میان جوانان می شود.

وی گفت: بچه های امروز به سختی با رزمندگان دیروز و خاطرات شان ارتباط می گیرند و شاید بسیاری رخدادها غیر قابل باور است. این جوانان به سختی می پذیرند که چه بر سربازان و فرماندهان در دوران جنگ تحمیلی گذشته و حتی بسیاری خاطرات برای افراد حاضر در آن دوران سخت است. اینجاست که «راهیان نور» یکی از نقاط قوت بنیاد حفظ آثار و ارزش ها دفاع مقدس و وسیله ای برای انتقال پیام است.

در ادامه جواد تاجیک، کارشناس راهیان نور گفت: راهبرد جمهوری اسلامی در این حوزه مشخص است؛ ایران باید ضمن حفظ ارزش ها به گسترش آن اقدام کند. اما آیا مسیر پیموده شده بدین اتفاق کمک کرده است؟

وی تصریح کرد: آنچه تا امروز شکل گرفته، محصول اقداماتی خودجوش بود نه حرکتی حاکمیتی! لذا اگر از سالیان ابتدایی دفاع مقدس خانواه ها برای بازدید مقتل عزیزان خود درخواست نمی دادند، شاید «راهیان نور» شکل نمی گرفت.

تاجیک افزود: اولین کاروان های راهیان نور به اسم راهیان کربلا از سال ۶۰ شکل گرفت و اقدامی خودجوش بود. البته حاکمیت از اواخر دهه ۷۰ به این موضوع ورود جدی داشت و عقب ماندگی بسیاری در این قضیه داریم چون دستگاه های مختلف دیر عمل کردند؛ البته تفکیک دولت یا نیروهای مسلح مدنظر این بحث نیست.

 

 

منبع:  دفاع‌پرس

خواندن 1221 دفعه
این مورد را ارزیابی کنید
(0 رای‌ها)