یادداشت فرزند شهید؛

یادداشت فرزند شهید؛ شاخصه‌های انتخاب یک کاندیدا از منظر شهید «رضا ملائی»

پنج شنبه, 01 اسفند 1398 17:14 اندازه قلم کاهش اندازه قلم کاهش اندازه قلم افزایش اندازه قلم افزایش اندازه قلم

بهترین جمله از فراز وصیت نامه شهید توصیه به مسئولین است: «مسئولین محترم گوش به فرمان ولایت باشند تا اینکه به نظام و مملکت آسیبی نرسد و وحدت و اتحاد را در این بحران زمان داشته باشند، وگرنه بزرگ‌ترین آسیب و آفت است.»

 

به گزارش خط هشت، «نواب ملائی»، فرزند شهید مدافع حرم «حاج رضا ملائی» در یادداشتی به ویژگی‌ها و شاخص‌های انتخاب یک کاندیدا بر اساس جهان‌بینی و معیارهای برگرفته از وصیت‌نامه شهید رضا ملائی اشاره داشته است. متن این یادداشت که در اختیار حریم حرم قرار گرفته در ادامه تقدیم می‌شود:

«حاج‌رضا ملائی»، در سال 1336 در روستای «چاه نصیر»1 دیده به جهان گشود. دوران کودکی به همراه پدرش مرحوم «مشهدی ابراهیم» به استان خوزستان و شهرستان «آغاجاری» مهاجرت کرد. وی دوران کودکی و تحصیلاتش را در همان شهر سپری کرد و پس از آن به خدمت سربازی رفت. پس از اتمام دوره‌ سربازی به صورت مقطعی در برخی ارگان‌ها و سازمان‌ها مشغول به کار شد. هم‌زمان با پیروزی انقلاب اسلامی، با توجه به گرایش فکری و اعتقادی، با نهادهای فرهنگی، در عرصه‌های انقلابی همکاری و مشارکت نمود.

ایشان که از ابتدای پیروزی انقلاب شکوهمند اسلامی با نهاد‌های انقلابی همکاری داشت و در آموزش و پرورش خدمت می‌کرد، با شروع جنگ تحمیلی به صورت داوطلبانه، به جبهه‌های حق علیه باطل اعزام شد و در این راه به مقام جانبازی نائل ‌گردید.

 به دلیل پشتکار و ممارست و پیگیری‌های فراوان، به‌عنوان مربی ممتاز و نمونه آموزش و پرورش کشور در سال‌های 70- 1369‌ و پس از آن مجدداً، در سال 73- 1372 و هم‌چنین، مدیر نمونه آموزش و پرورش استان خوزستان در سال 1382 را کسب نمود.

وی همواره در فعالیت‌های اجتماعی و خیرخواهانه و مردم نهاد، حضوری پُر رنگ داشت و در این عرصه مسئولیت‌های متفاوتی از قبیل: حضور در اولین دوره انتخابات شورا‌های اسلامی شهر و روستا ریاست شورای اسلامی شهر و شورای حل اختلاف ریاست شعبه پنجم و سپس شعبه دوم شهرستان «آغاجاری» را عهده‌دار شد.

با شروع فتنه تکفیری صهیونیستی و گسترش فعالیت‌های گروه‌های تروریستی در کشور سوریه، با پیگیری بسیار برای دفاع از عقیله بنی‌هاشم به‌عنوان مدافع حرم، عازم کشور سوریه شد و برگ زرینی بر دفتر پر‌افتخار حیات خویش افزود.

عاقبت این سرباز سرافراز لشکر سپاه اسلام، پس از سال‌ها مجاهدت خالصانه برای نظام مقدس جمهوری اسلامی، در طول عمر خویش، در روز اربعین2 سرور و سالار شهیدان در منطقه استراتژیک «العیس» استان حلب واقع در شمال کشور سوریه، در راه دفاع از حریم اهل بیت شهد شیرین شهادت را نوشید و به دیدار همرزمانِ شهیدش پیوست.

با شهادت حاج‌رضا ملائی، ایشان به‌عنوان، اولین معلم شهید مدافع حرم کشور و هم­چنین به‌عنوان، اولین شهید مدافع حرم شورای حل اختلاف دستگاهِ قضا کشور، به آستان حضرت حق و ساحت مقدس حضرت بقیه‌الله (عج) تقدیم شد.

شاخصه‌های انتخاب یک کاندید از منظر شهید  ملائی

قطعا هر فردی برای انتخاب خود شاخصه و مولفه‌هایی دارد، شاید اکنون که سالها از شهادت این شهید بزرگوار می‌گذرد بهترین معیار وصیت نامه می‌باشد. همانطور که حضرت امام و رهبر معظم انقلاب درباره اهمیت رجوع به وصیت‌نامه شهدا تاکیدات زیادی داشته‌اند.

امام خمینی: «این وصیت نامه هایی که این عزیزان می نویسند مطالعه کنید، پنجاه سال عبادت کردید و خدا قبول کند ،یک روز هم یکی از این وصیت نامه ها رو بگیرید و مطالعه کنید و فکر کنید.»

مقام معظم رهبری: «این وصیت نامه هاى شهدا که امام(ره) توصیه به مطالعه ى آن مى کردند، به خاطر این است که نمایشگر انقلاب درونی یک نفر است.هر کدام از این وصیت نامه ها را که انسان مى خواند، تصویرى از انقلاب یک نفر را در آن مى بیند و خودش منقلب کننده و درس دهنده است. ما باید این حالت را تعمیم بدهیم و این، ممکن است.»

اما برای بیان بهتر مطلب به فرازی از وصیت نامه شهید اشاره می کنم.که برای شناخت دقیق و شاخصی برای ارزیابی افراد می توان به کار برد.

  • بصیرت شناسی در هر دوره از زمان
  • شناخت دوست و دشمن
  • گوش به فرمان ولایت و ولایت مدار

پیشنهاد در خصوص مسئولین:

بهترین جمله از فراز وصیت نامه شهید توصیه به مسئولین است: «مسئولین محترم گوش به فرمان ولایت باشند تا اینکه به نظام و مملکت آسیبی نرسد و وحدت و اتحاد را در این بحران زمان داشته باشند، وگرنه بزرگ‌ترین آسیب و آفت است.»

ولایت پذیری و وحدت و اتحاد لازمه عبور از بحران و آسیب است که شهید بدان اشاره کرده است.

ویژگی نماینده مجلس:

در سال 1377 بخشی از اختیارات و تصمیم‌گیری‌های مدیریت شهری به مردم واگذار می‌گردد. شورای اسلامی شهر، شوراهایی هستند که در شهرها و روستاها ایران به طور جداگانه با رأی مردم همان حوزه انتخاب می‌شوند و این عرصه شروعی دیگری بود برای فعالیت‌های اجتماعی پدر.

وی در اسفند 1377 و با شروع اولین دوره‌ انتخابات شورای اسلامی شهر و روستای کشور، در شهر «آغاجاری» کاندیدا شد. وی بدون تبلیغات و تشکیل ستاد تبلیغی، بدون نصب حتی یک پوستر و به اعتبار محبوبیت اجتماعی حاصل از سال‌ها خدمت در شهر، نفر اول انتخابات شورای اسلامی برگزیده شد و به عنوان اولین رئیس شورای اسلامی شهر در شهر «آغاجاری» منصوب گردید. جالب این‌که در روز اخذ رأی به همراه خانواده‌ از شهر خارج شده بود. با وجود آن که رئیس شورای اسلامی شهر بود و اختیاراتی در جهت استفاده در اختیار داشت ولی هیچ‌گاه از این عامل به عنوان یک فرصت اقتصادی نگاه نمی‌کرد و به فکر خدمت به مردم بود؛ بسیار حساس بود و در انجام امور شهری دقت به خرج می‌داد که بودجه و اعتبارات عمرانی شهر در پروژه‌های مناسب هزینه شود و از حیف و میل بیت‌المال پرهیز شود. کارها را برای رضای خداوند انجام می‌داد. ایشان پس از تقسیم کار و شرح وظایف اعضاء در شورای نوپای اسلامی، مسئولیت انجام امور توسط اعضای شورای اسلامی شهر و کارهای ناتمام را تمام و آغازی جدیدی هدف خود قرار داد. در این راستا وی زحمات زیادی از قبیل برنامه‌ریزی، جذب سرمایه و نظارت بر پیشرفت کار انجام می‌داد. با هماهنگ کردن و یک دست نمودن پتانسیل اجرایی نهادها و ارگان‌ها‌ی دولتی و غیردولتی، پروژه‌های عمرانی را به نحو مطلوب با موفقیت به نتیجه می‌رساند.

ویژگی‌های مجلس تراز انقلاب اسلامی

مجلس تراز انقلاب اسلامی مجلسی است که استکبارستیزی را به‌عنوان اصل ثابت سیاست‌های نظام باور داشته و مرعوب تهدیدات نظام سلطه نمی‌شود.

اعتقاد به جامعیت دین اسلام و ولایت مطلقه فقیه، از دیگر وی‍ژگی‌های نماینده تراز انقلاب است. تقید به ولایت، نه در حد تظاهر زبانی بلکه در مقام عمل است؛ یعنی حتی در گفتار و کلام خویش هم نباید به خود اجازه دهد که عقب‌تر یا جلوتر از رهبری حرکت کند. باید مواضع رهبری را موضع خویش دانسته، دستورات ایشان را مطاع باشد.

نماینده مردم باید نماینده توده مردم باشد؛ به‌خصوص نماینده کسانی باشد که به حضور نماینده‌شان در سطوح تصمیم‌گیری و تصمیم‌سازی کشور بیشتر نیاز دارند؛ آن‌هایی که دستشان به جایی نمی‌رسد و محرومیت بیشتری را دارند. پس در درجه اول، نمایندگی از مردم محروم را برای خودتان تعریف کنید. درست است که هر یک از شما نماینده همه ملت ایرانید؛ نماینده جمع خاصی، نماینده آن منطقه و نماینده فقط رأی‌دهندگان نیستند - مجلس، نماینده همه ملت ایران است - اما در عین‌ حال، برخی از اقشار ملت ایران به حضور نماینده خود در مناطق تصمیم‌گیری نیاز دارند؛ چون محرومند، چون مشکلات دارند، چون از فقر و کمبود امکانات و تبعیض‌ها رنج می‌برند و از فسادهایی که دیگران به راه می‌اندازند، آن‌ها صدمه می‌بینند.

حضرت امام خمینی(ره) درباره ویژگی‌ها و شرایط نمایندگان مجلس شورای اسلامی بیانات روشنفکرانه‌ای دارد که به پاره‌ای از آن‌ها اشاره می‌کنیم.

«کسانی را انتخاب کنید که صددرصد مسلمان و معتقد به احکام  اسلام و معتقد به اجرای احکام اسلام و مخالف با مکتب‌های انحرافی و معتقد به جمهوری اسلامی باشد.»

«من متواضعانه از شما می‌خواهم.... . اشخاص متعهد غیرمنحرف از صراط مستقیم الهی را در نظر بگیرید و سرنوشت اسلام و کشور خود را به دست کسانی بدهید که به اسلام و جمهوری اسلامی و قانون اساسی معتقد و نسبت به احکام نورانی الهی متعهد باشند و منفعت خود را بر مصلحت کشور مقدم نداند.»

«وصیت اینجانب به ملت در حال و آینده آن است که... در هر دوره از انتخابات، وکلاء دارای تعهد به اسلام و جمهوری اسلامی که غالبا بین متوسطین جامعه و محرومین می‌باشند و غیرمنحرف از صراط مستقیم به سوی غرب یا شرق و بدون گرایش به مکتب‌های انحرافی، و اشخاص تحصیل‌کرده و مطلع بر مسایل روز و سیاست‌های اسلامی به مجلس بفرستند.»

«... بعد از آن نیز که مجلس شورا پیش می‌آید باز هم افراد سالم، به افراد وطن‌خواه، افراد وطن‌دوست، افرادی که نه شرقی می‌باشند و نه غربی، بلکه در صراط مستقیم اسلامیت و انسانیت باشند، انتخاب کنید و به آن‌ها رای بدهید.»

«مجلس اشخاص سیاسی لازم دارد، اشخاص اقتصاددان لازم دارد، اشخاص سیاستمدار لازم دارد، اشخاص مطلع بر اوضاع جهان لازم دارد.»

«امید است ملت مبارز متعهد، با مطالعه دقیق در سوابق اشخاص و گروه‌ها، آراء خود را به اشخاصی دهند که به اسلام عزیز و قانون اساسی وفادار باشند و از تمایلات چپ و راست مبرا باشند و به حسن سابقه و تعهد به قوانین اسلامی و خیرخواهی امت معروف و موصوف باشند. باید ملت شریف بدانند که انحراف از این امر مهم اسلامی خیانت به اسلام و کشور است و موجب مسئولیت عظیم.»

«انتخاب اصلاح برای مسلمین، یعنی انتخاب فردی که تعهد به اسلام و حیثیت آن داشته باشد.»

ارزیابی دوره گذشته مجلس:

رضایت یک امر نسبی است، برای بعضی رضایت حاصل می شود و برای برخی عدم رضایت حاکم بوده است.

مشی اصلی نمایندگان در مجلس ایجاد آرامش با نگاه هم افزایی با قوای دیگر بوده و سایش های بلاوجه نباید در کشور ایجاد شود. قانون گذاری از وظایف لاینفک مجلس است، اما متاسفانه در برخی از دوره های مجلس شورای اسلامی وکلای ملت به دنبال ریشه مشکلات و ارائه راهکارها نبوده است، و باید ریشه مشکلات را شناسایی کرده و راهکار برای آنها پیدا کنیم. جا دارد که مجلس شورای اسلامی رویکرد خود در برخورد با مسائل را تغییر دهد , و ضرورت اتخاذ تصمیمات عقلایی بیشتر احساس می شود.

مطالبات مردم از مجلس:

اولویت‌های کشور، رفع مشکلات مردم بویژه طبقات ضعیف و متوسط، تأثیرناپذیری از دیدگاه‌های غربی، انقلابی‌گری و پرهیز از اشرافی‌گری است. کیفیت مجلس در هر دوره باید نسبت به دوره قبل افزایش یابد، دستیابی به این هدف را در گرو کار بیشتر و بهتر است.

«عملی بودن قوانین» و «پرهیز از قانونگذاری در مسائل خلاف مصلحت کشور»  دو تاکید مهم رهبری خطاب به مجلسیون است.

---------------------------------------------------------------------------------------------------

1. از توابع فعلی شهرستان قلعه‌گنج، استان کرمان. در حال حاضر آثاری از روستای چاه نصیر به دلیل گذر زمان و سیل ویرانگر دهه 1340 باقی نمانده است.

2. دهم آذر‌ماه 1394

 

 

منبع: حریم حرم

خواندن 1056 دفعه
این مورد را ارزیابی کنید
(0 رای‌ها)

نظر دادن

از پر شدن تمامی موارد الزامی ستاره‌دار (*) اطمینان حاصل کنید. کد HTML مجاز نیست.

یادداشت

فرهنگ و هنر

cache/resized/e74448b873f603a4f42ec58e33f82fff.jpg
کتاب «با نوای نینوا» زندگینامه و خاطرات مداحان ...
cache/resized/5294b821324a5882cbb7dd0ac62a340a.jpg
کتاب «اینجا برای از تو نوشتن هوا کم است» مجموعه ...
cache/resized/63c3fafe42b7e5bc226584a02494afd7.jpg
کتاب «کانال پنجم» مجموعه خاطرات جانباز دفاع مقدس ...
cache/resized/669598a0446a1fa471909d62cdaecc5a.jpg
کتاب «صدقه یادم رفت» زندگی‌نامه و خاطرات سردار ...
cache/resized/36f0b73acd70e5bbbe7e9931e1854b38.jpg
بعضی از زن‌های جهادی خوزستان چندین شهید تقدیم ...
cache/resized/1394b05dc2b6e8a5cca087b66a029622.jpg
«یاقوت سرخ» عنوان کتابی است که در آن، زندگی نامه ...
cache/resized/f7feb7106320e4056d6f270bde631ff6.jpg
ماجرای فکر آوینی کتابی است با موضوع گفتارهایی در ...
cache/resized/9fbeadaffe6db7f248c99c58e4be83af.jpg
کتاب «همسایه حیدر» نوشته فاطمه ملکی با تحقیق بتول ...

مجوزها

Template Settings

Color

For each color, the params below will give default values
Black Blue Brow Green Cyan

Body

Background Color
Text Color
Layout Style
Patterns for Boxed Version
Select menu
Google Font
Body Font-size
Body Font-family