به یاد شهدای عملیات های بدر، خیبر، شهدای شمالغرب و مدافعین حرم انجام می شود؛

برگزاری یادواره شهدای عملیات بدر و خیبر به یاد شهیدان مهدی و حمید باکری در اردبیل

یکشنبه, 05 اسفند 1397 08:50 اندازه قلم کاهش اندازه قلم کاهش اندازه قلم افزایش اندازه قلم افزایش اندازه قلم

یادواره شهدای عملیات های خیبر و بدر به یاد شهیدان مهدی و حمید باکری و شهدای شمالغرب و شهدای مدافعین حرم استان 6 اسفند ماه با حضور سخنران کشوری، خانواده های معزز شهدا، ایثارگران، جانبازان، رزمندگان اسلام، مسئولان استانی و کشوری، نیروهای نظامی و انتظامی، سپاه، بسیج و احاد مختلف مردم در حسینیه ثارالله اردبیل برگزار می شود.

 

به گزارش خط هشت ، این یادواره شهدا به شهدای استان اردبیل در عملیات های خیبر و بدر، شهدای عملیات شمالغرب کشور و شهدای مدافعین حرم روز دوشنبه 6 اسفند ماه سال 97 ساعت 9:30 در محل حسینیه ثارالله سپاه حضرت عباس (ع) استان اردبیل برگزار می شود.

http://navideshahed.com/files/fa/news/1396/10/26/182830_309.jpg

رزمندگان اسلام در عملیات های خیبر و بدر روزهای سختی را پشت سر گذاشتند

فرمانده سپاه حضرت عباس ( ع) استان اردبیل گفت: رزمندگان اسلام در عملیات های خیبر و بدر روزهای سختی را پشت سر گذاشتند و در این دو عملیات دو فرمانده ارزشمند و شجاع برادران دلاور و رشید، شهیدان مهدی باکری و حمید باکری در این دو عملیات به درجه شهادت نائل آمدند.

سردار سرتیپ دوم پاسدار جلیل بابازاده قانع در نشست هماهنگی برگزاری یادواره شهدای عملیات های خیبر و بدر و شهدای شمالغرب و مدافعین حرم استان اردبیل در سپاه حضرت عباس (ع) استان اظهارداشت: عملیات خیبر یکی از مهمترین عملیات‌های جنگ 8 ساله بود که چون در اسفندماه 1362 انجام شد و غالبا در این روزها، خانواده‌های ایرانی در حال آماده شدن برای تحویل سال نو هستند، کمتر به آن پرداخته شده است.

وی با اشاره به اینکه  عملیات خیبر ابتکار جدید رزمندگان اسلام در جزایر مجنون بود افزود: سوم اسفندماه سالروز عملیات های بدر و خیبر است که رزمندگان لشگر عاشورای استان اردبیل نقش مهمی در اجرای این عملیات ها بر عهده داشته اند. یادواره شهدای عملیات های بدر و خیبر شمالغرب کشور یکشنبه ششم اسفندماه در اردبیل برگزار می شود.

فرمانده سپاه حضرت عباس (ع) استان اردبیل با زنده نگهداشتن یاد و خاطره ی شهدا وظیفه ی همگانی و افتخاری ارزشمند است و قطعا شهیدان پیروان عملی مکتب حسین علیه السلام و قافله سالار کربلای ایران هستند، تاکید کرد: امروز باید با الگو گرفتن از راه شهیدان برای حفظ پرچم نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران در هر جایگاهی که هستیم تلاش کنیم.

سردار بابازاده به اشاره به اینکه مجلس گرامیداشت شهدا آیین عزاداری نیست بلکه بازسازی خاطرات عزت آفرین و بازخوانی عظمت ،شجاعت، شهامت و هیبت نظام اسلامی مبتنی بر دین است و استقامت و وحدت مهمترین پیام شهدای دفاع مقدس است، بیان کرد: همه ما امروز باید احساس مسئولیت کنیم چرا که هنوز جنگ تمام نشده است و در جبهه های دیگر حق علیه باطل این جنگ هنوز ادامه دارد و همگان باید هوشیار، آگاه و بابصیرت از این نظام و آرمان های نظام مقدس جمهوری اسلامی ایارن دفاع کنیم.

وی از اهمیت گرامیداشت یادو خاطره شهدا در بین نسل جوانان کنونی جامعه و نسل های آینده کشور یاد آور شد: امید است در روزهایی که ایران اسلامی در اندوه شهادت 27 نفر از سبز پوشان استان اصفهان که در مرزهای سیستان و بلوچستان به درجه شهادت نائل آمدند، مردم شهید پرور استان اردبیل نیز با تاسی به آرمان های شهدا و مکتب تشیع سعادتمند و پیروز بوده و با شرکت حماسی خود در یادواره بزرگ عملیات های بدر و خیبر ، شهدای شمالغرب و مدافعان حرم بار دیگر عزم راسخ خود را ثابت و دشمنان اسلام را مایوس نمایند.

فرمانده سپاه حضرت عباس (ع) استان اردبیل گفت: امروز هم نقش آفرینی های سرنوشت ساز رزمندگان عاشورایی سپاه حضرت عباس علیه السلام در عرصه های مقاومت اسلامی منطقه و مرز های شمالغرب در برابر جنگ های نیابتی و فتنه ی تروریسم تکفیری در عراق و سوریه و یمن و ناکام گذاشتن دشمنان اسلام در مهار انقلاب اسلامی بر جاری بودن فرهنگ دفاع مقدس و روح فداکاری و حماسه آفرینی رزمندگان عاشورایی سپاه استان در منطقه به ویژه جبهه مقاومت اسلامی و مرزهای شمالغرب کشور با هوشیاری کامل دلالت دارد.

https://newsmedia.tasnimnews.com/Tasnim/Uploaded/Image/139112250001924.jpg

عملیات بدر، شهادت مهدی باکری

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی سبلان‌ما، عملیات غرور آفرین بدر در اواخراسفند سال 1363 در منطقه هورالهویزه در شرق رود دجله با هدف دستیابی به جاده العماره بصره و تسلط بر شرق دجله همراه با انهدام نیرو با حضور گسترده یگانهای سپاه و بسیج با همکاری ارتش جمهوری اسلامی ایران انجام شد که طی آن تنی چند از سرداران رشید سپاه از جمله شهید مهدی باکری جان خود را فدای اسلام و ایران کردند.
 

بعد از عملیات «خیبر»، دشمن علاوه بر سازماندهی سپاه‌های اول، دوم، سوم و چهارم، اقدام به تشکیل فرماندهی شرق دجله و رده‌های مواضع پدافندی در سراسر منطقه جنوب کرد و در مسیر آبراه‌ها و در داخل نیزارها کمین‌هایی قرار داد تا در صورت هجوم نیروهای ایرانی، نقش هشداردهنده و تاخیری داشته باشند و از نزدیکی نیروهای شناسایی به خط دشمن نیز ممانعت به عمل آورد و به منظور زیر نظر داشتن هرگونه تحرک و داشتن دید کلی بر «هور» و اطراف آن دکل‌های متعددی را نصب کرد.

گذشته از کمین و نصب دکل‌ها، در آب‌راه‌ها موانع قابل ملاحظه‌ای ایجاد کرد که گذشتن از آن ها بسیار سخت و بلکه غیرممکن می‌کرد. بعد از این موانع، سیل‌بندی هم مشرف بر آب به عرض ‌۱۲ متر و ارتفاع ‌دو متر احداث کرده و بر روی آن سنگرهای متعددی تعبیه کرد که از سه جهت، دارای دید کافی بر روی آب بود.

در حالی که دستیابی به یک جناح از دشمن در شمال بصره و قطع جاده مهم بصره العماره، که می‌توانست منطقه مانور مناسبی را برای عملیات‌های آینده به سمت بصره و یا العماره باز کرده و دروازه جدیدی را برای ورود به مناطق خشکی جدید بگشاید، هم چنان به عنوان یک هدف مهم تلقی می‌شد؛ عواملی هم چون تجربیات به دست آمده از عملیات خیبر در خصوص الزامات پشتیبانی و تاکتیکی و عملیات آبی و خاکی، جبران بسیاری از نواقص و کمبودهای مهندسی موجود در عملیات مذکور، در اختیار داشتن جزایر مجنون به عنوان مناطق واسط و سرپل که امکان تمرکز نیروها و انتقال تجهیزات به جلو را تسهیل می‌کرد، موجب شدند منطقه غرب هورالهویزه مجدداً برای انجام عملیات بزرگ بعدی انتخاب شود.

اهداف عملیات

دستیابی و تسلط بر جاده العماره بصره و نیز راهیابی به مرکز اصلی هورهای غرب دجله که استان های ناصریه، بصره و العماره را احاطه کرده است و هم چنین تسلط بر شرق دجله همراه با انهدام نیرو از جمله اهداف این عملیات بود.

هم چنین تسلط بر شرق دجله همراه با انهدام نیرو از جمله اهداف این عملیات بود. همچنین، پاکسازی پاسگاه هایترابه، بلال، ابولیلهو نیز روستاهای البیضه، الصخره، پَد خندقو انهدام پل هایالعزیر، خندقو ... در حد شمالی منطقه عملیات؛ و پاکسازی روستاها و انهدام پل هایی همچونجوبیرو ... در حد جنوبی منطقه در دستور عملیات بود.

http://hayat.ir/upload/modules/iContent2/Files/tn/109154_400_400.jpg

منطقه عملیات

منطقه عملیات در غرب هورالهویزه واقع است که از شمال به تراب هوزجیهو از جنوب به القرنه و کانال سوئیب محدود می‌شود. این منطقه دارای دو نوع طبیعت متفاوت است: یک خشکی در قسمت غربی که حداقل عرض آن ‌دو کیلومتر در زجیه و حداکثر عرض آن هشت تا ‌۹ کیلومتر در عزیر و الهاله است و ‌دو هور بزرگ )هورالهویزه در شرق و هورالحمار در غرب) این خشکی را احاطه کرده‌اند.

طول منطقه عملیات از ترابه تا الهویدی حدود ‌۵۰ کیلومتر است. زمین آن از جنس خاک رس نمکی و به حالت گرد است. در نزدیکی سیل‌بندهای هور نیز با نشست آب، منطقه حالت باتلاقی به خود می‌گیرد.

همچنین، منطقه مذکور توسط رودخانه دجله به دو قسمت شرقی و غربی تقسیم می‌شود که سه چهارم خشکی منطقه در شرق رودخانه واقع است. جاده حساس و مهم بغداد – بصره نیز در غرب رودخانه واقع است.

وسعت کل منطقه عملیات اعم از خشکی و هور ‌۱۰۰۰ کیلومترمربع است که ‌۲۵۰ کیلومترمربع آن خشکی و مابقی آن هور است، در این منطقه یکی از بزرگ‌ترین ذخایر نفت عراق موجود است که دولت عراق مشغول بررسی و نقشه‌برداری آن شده بود.

https://www.seratnews.com/files/fa/news_albums/286710/8298/resized/resized_264878_802.jpg

عملیات خیبر و شهادت حمید باکری

پس از فتح خرمشهر در ادامه‌ اتخاذ استراتژی تنبیه متجاوز، جمهوری اسلامی تلاش زیادی برای تجدید روند پیروزی‌های نظامی در سال 1361 به عمل آورد، که به دلایلی این مهم امکان‌پذیرنشد. گرچه بعد از عملیات رمضان و تا اواخر سال 1362 ابتکار عمل در دست جبهه خودی بود، اما موفقیت چشمگیری به دست نیامد.

زیرا در آن زمان، رشد نیافتن سازمان رزم و پرداختن همه جانبه به مسأله جنگ، مانعی جدی برای اقدام لازم در مقابل ارتش کاملاً مدرن و تقویت شده عراق بود.

با این‌ حال رزمندگان اسلام با انجام حملات ایذایی متوسط و بزرگ سعی کردند که ضمن ابتکارعمل در صحنه جنگ، به نقاط ضعف دشمن نیز دست یابند تا از آن طریق مجدداً برتری لازم را به دست آورند، به همین لحاظ بعد ازعملیات والفجر مقدماتی، پس از بحث‌ها و گفت‌وگوها و تأملاتی که انجام شد منطقه هورالهویزه برای عملیات بزرگ خیبر در سال 1362 انتخاب شد.

http://defapress.ir/files/fa/news/1396/12/2/382843_221.jpg

عملیات خیبر ابتکارعمل بسیج در جنگ تحمیلی بود که تا آن زمان (سال 1362) نظیر نداشت. این منطقه می‌توانست جبهه‌ خودی را دوباره از توانایی‌های سابق بهره‌مند ساخته و دشمن را با آن همه پیچیدگی در خطوط دفاعی و طرح‌های پاتک، از امکان مقابله با رزمندگان اسلام محروم سازد زیرا دشمن تصور نمی‌کرد که ایران در هورالهویزه که دارای وسعت زیاد و فاصله قابل ملاحظه‌ای از ساحل تا هدف‌هاست دست به عملیات بزند، چون ایران در چهار سال گذشته هیچگاه در آن‌جا اقدام به انجام عملیات آبی- خاکی نکرده بود.

تا قبل از انجام عملیات خیبر، رسانه‌های گروهی عراق و حامیان آن تبلیغات وسیعی را در مورد توانایی‌های ارتش عراق و جلوگیری از حملات ایرانیان آغاز کرده بودند و رژیم صدام صریحاً اعلام می‌کرد که هرگونه عملیات نیروهای ایرانی به داخل خاک عراق را با شکست روبه‌رو خواهد ساخت.

در این مورد، در اواخر سال 1362 هیاهوی تبلیغاتی گسترده‌ای از سوی رادیوهای آمریکا، بی‌.بی.سی، کلن، بغداد، رژیم اشغالگر اسرائیل و منافقین در مورد استقرار صدها هزار نفر از نیروهای ارتش و سپاه در جبهه‌های جنوبی بر پا شد و جالب اینکه تحلیل‌گران و مفسران این رادیوها محل‌هایی را برای عملیات آینده ایران پیش‌بینی می‌کردند، آن‌ها اکثراً این منطقه را بصره و مناطق شرقی آن اعلام می‌کردند.

درکنار این تبلیغات، بنا به آمار منتشره از سوی روابط عمومی فرماندهی کل سپاه پاسداران، 474 طرح صلح از تاریخ 3 اسفند 1362 (آغاز عملیات خیبر) تا 30 مهر 1363 از سوی 56 کشور مختلف جهان ارائه شد که خود بیانگر اهمیت فوق‌العاده عملیات خیبر و ایجاد تزلزل در بین حامیان منطقه‌ای و جهانی این رژیم است.

https://www.seratnews.com/files/fa/news_albums/286710/8298/resized/resized_264877_236.jpg

موقعیت منطقه

منطقه عملیاتی خیبرازلحاظ موقعیت جغرافیایی درشمال بصره واقع شده که از شمال به العزیز و روستاهای البیضه و الصخره، ازجنوب به نشوه و طلائیه، از غرب به جاده العماره - بصره و از شرق به حاشیه ساحلی هور، نزدیک جاده سوسنگرد - طلائیه، منتهی می‌شود. موقعیت‌های مزبور در خشکی شرق دجله، جنوب جزایر مجنون و داخل هور قرار دارد.

هورالهویزه از آب‌های راکد تشکیل شده و آب رودخانه‌های دجله، کرخه‌ نورطیب، دویرج و باران‌های فصلی داخلی آن می‌شوند. وجود نیروها و شکل طبیعی آن‌ها موجب شده که راه‌های معینی برای تردد قایق‌ها ایجاد شود که اصطلاحاً آبراه نامیده می‌شوند.

مهم‌ترین نقاط هور، جزایر شمالی و جنوبی مجنون هستند که از لحاظ اقتصادی و نظامی اهمیت بسیاری دارند. پل‌های الغدیر، القرنه و نشوه که بر روی جاده بصره - العماره واقع شده‌اند و نیز رودخانه دجله از جمله نقاط مهم دیگر این منطقه به شمار می‌روند.

https://www.seratnews.com/files/fa/news_albums/286710/8298/resized/resized_264881_923.jpg

دلایل انتخاب منطقه عملیات

پیچیدگی و پر مانع بودن خطوط دفاعی عراق در جبهه‌ جنوب و استحکامات و تعداد خاکریزهای آن موجب شد که فرماندهان سپاه در پی منطقه‌ای برای عملیات باشند که امکان استفاده از توانایی خودی امکان‌پذیر باشد و از انجام تک جبهه‌ای پرهیز شود، منطقه‌ هورالهویزه عمدتاً دارای این ویژگی بود. در واقع، رزمندگان اسلام می‌توانستند یک بار دیگر حمله به دشمن را توأم با غافلگیری، از جناح و بدون برخورد با خطوط پر مانع، انجام دهند.

علاوه بر این، دلیل دیگری که موجب انتخاب منطقه عملیاتی خیبر شد، بی‌توجهی دشمن به آن بود. عراق چون تصور می‌کرد که ایران از این نقطه حمله نخواهد کرد، سازمان مناسب نظامی نیز در منطقه نداشت، لذا کل منطقه عملیاتی از العزیز تا القرنه و جزایر مجنون به وسیله‌ چند گردان پدافند حفاظت می‌شد. در واقع، منطقه هور با در نظر گرفتن توان خودی و دشمن و نیز نقش زمین و تأثیرگذاری آن انتخاب شد.

 رسیدن به جاده بصره العماره

در شب و روز اول عملیات استراتژیک خیبر، نیروها و رزمندگان اسلام در محور شمالی به جاده بصره - العماره رسیدند. اما در جنوب (محور زید) نیروها نتوانستند از موانع عبور کنند و عملیات در آنجا خیلی زود متوقف شد، با این حال موفقیت محور شمالی امیدوارکننده بود.

درمرحله بعدی عملیات باید تعدادی از نیروها از راه هور به جزایر مجنون حمله می‌کردند و گروهی هم از طریق جبهه طلائیه که تنها راه خشکی در منطقه شمالی عملیات بود این حمله را انجام می‌دادند. عملیات در طلائیه با یک روز تأخیر انجام شد اما نیروهای هور از این موضوع مطلع نشدند و به سمت جزیره جنوبی رفتند، حالا باید از سمت طلائیه حمایت می‌شدند اما کسی آنجا نبود.

شرایط سختی پیش آمده بود و به همین خاطر نیروهایی که قرار بود شبانه به خط بزنند را در روز، راهی منطقه کردند. عراق هم هر چه توان داشت بر روی طلائیه متمرکز کرد تا این نیروها به جزیره جنوبی نرسند. عراق می‌دانست که اگر نیروها به جزیره جنوبی برسند، کارعملیات به انجا می‌رسد به همین خاطر از تمام توانش بهره برد تا ایرانی‌ها را زمین گیر کند.

https://www.seratnews.com/files/fa/news_albums/286710/8298/resized/resized_264882_373.jpg

 نتایج عملیات

در این عملیات بیش از 23 یگان دشمن به طور متوسط از 20 تا 100 درصد و تیپ زرهی 100 درصد منهدم شد، 15 هزار نفر از نیروهای عراقی زخمی و کشته شدند.

هزار و 140 نفر از نیروهای دشمن اسیر شدند که در میان آن‌ها 35 افسر، 130 درجه‌دار، 873 سرباز و نیروی جیش‌الشعبی و نیز 102 نفر غیر نظامی از کشورهای مصر، سودان، مراکش و سومالی وجود داشت.

بازتاب سیاسی عملیات موفق خیبر

پس از یک دوران رکود که خالی از ابتکار بود، انجام عملیات خیبر بازتاب وسیعی در سطح منطقه و جهان ایجاد کرد. حامیان عراق در منطقه و جهان پس از آرامشی که در پی طوفان سلسله عملیات طرح کربلا (که آخرین آن رمضان بود) برایشان ایجاد شده بود، یک‌باره مشاهده کردند که تاکتیک ویژه ایران، بار دیگر بر تدبیر خط دفاعی پر مانع عراق غلبه کرده است، از این‌رو شدیداً نگران پیروزی احتمالی ایران در جنگ شدند. تشکیل اجلاس‌ها، اظهارات مقامات سیاسی، مصوبات سازمان‌ها، تحریم تسلیحاتی ایران و اقدامات مشابه، الگوهای این تحلیل هستند.

آمریکا در اولین اقدام خود که در واکنش نسبت به وضعیت جدید جنگ نشان داد، مورفی معاون وزارت خارجه را به منظور بررسی اوضاع جنگ تحمیلی به خاورمیانه فرستاد.

روزنامه وال استریت ژورنال در این باره نوشت: تهیه طرح‌های جدید، چاره اندیشی در مورد جلوگیری از سقوط صدام است.

ترنر، رئیس وقت سازمان سیا اظهار کرد: عراق از لحاظ اقتصادی و نفرات در وضع وخیمی قرار داد.

همچنین معاون وزیر خارجه آمریکا در یک واکنش انفعالی گفت: آمریکا انجام یک حمله گسترده به جزیره خارک را ناممکن نمی‌داند.

در واقع، این اظهارات را می‌توان خط جدید اقدام نظامی برای عراق دانست زیرا عراق پس از پیروزی های ایران در عملیات خیبر، مرحله جدیدی را در جنگ آغاز کرد که همان جنگ نفتکش‌ها و حمله به پایانه‌های نفتی و تأسیسات نفتی خارک بود.

این اقدام با چند هدف عمده صورت می‌گرفت: اول، تحت‌الشعاع قرار دادن پیروزی و ابتکار نظامی ایران در عملیات خیبر، دوم، محدود کردن درآمدهای ارزی ایران از طریق فروش نفت و سوم، بین‌المللی کردن جنگ. اقدام دیگر عراق، اعلام برقراری ارتباط با آمریکا بود.

واکنش بین‌المللی دیگری که پس از عملیات خیبر انجام گرفت، تصویب قطعنامه 552 توسط شورای امنیت سازمان ملل بود که در تاریخ اول ژوئن 1984 (11 خرداد 1363) صورت گرفت.

در سطح منطقه، شورای همکاری خلیج فارس دوباره تشکیل جلسه داد. موضوع جلسه اتخاذ استراتژی نظامی و چگونگی پایان دادن به جنگ ایران و عراق بود. وزیران کشورهای عضو اتحادیه عرب نیز در همین جهت در بغداد جلسه تشکیل دادند و به بررسی جنگ و موضع خود در برابر آن پرداختند.

در سطح داخلی، هواپیماهای بوئینگ 737 فرانسوی که ربوده شده بود به ایران آورده شد و پس از تلاش‌هایی که جمهوری اسلامی ایران برای حل مسالمت‌آمیز ماجرا به عمل آورد، سرانجام هواپیما به وسیله‌ هواپیما ربایان منفجر شد. علاوه بر این، عوامل سازمان منافقین نیز هواپیمای مسافربری 727 ایران را در مسیر بندرعباس - تهران ربوده و به قاهره بردند. آن‌ها در مرحله بعد با همراهی رژیم مصر، هواپیمای ایران را به بغداد منتقل کردند.

از جمله تحولات دیگری که پس از عملیات خیبر روی داد، فشار اقتصادی و تحریم (رسمی) تسلیحاتی ایران توسط کشورهای غربی بود.

https://newsmedia.tasnimnews.com/Tasnim/Uploaded/Image/13920503114102862884214.jpg

سرداران شهید و فاتحان خیبر با شهادتشان پرچم ولایت را برافراشته نگه داشتند

در نخستین عملیات آبی - خاکی دفاع مقدس «خیبر» سرداران بزرگی همچون محمد ابراهیم همت «فرمانده لشکر 27 محمد رسول الله» و حمید باکری «جانشین فرمانده لشکر 31 عاشورا» سردار شهید حمیدرضا گلکار تیپ حبیب ابن مظاهر؛ سردار شهید غلامعلی بذرافکن مسئول واحد مخابرات تیپ 18 جوادالائمه؛ سردار شهید صفر احمدی فرمانده گردان حضرت دانیال نبی و سردار شهید مصطفی حلوائی فرمانده گردان شوش به شهادت رسیدند.

عملیات شمالغرب کشور و اخرین شهید این عملیات

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی سبلان‌ما، شهدای ما در مناطق عملیاتی شمال غرب قهرمانی‌های فراوانی از خود به نمایش گذاشتند به طوری که با حضور این رزمندگان مناطق ما از لوث وجود اشرار و گروهک‌های تروریستی پاک شد.

از سال 69 ماموریت‌های مختلفی را توسط تیپ 37 حضرت عباس (ع) در مناطق شمال غرب و جنوب شرق با وظیفه دفاع از انقلاب اسلامی و کیان جمهوری اسلامی ایران شاهد بودیم که در آخرین پست عملیاتی و ماموریت نهایی تحت کنترل عملیاتی قرارگاه حمزه سید‌الشهدا با تمام توان در منطقه عملیاتی حضور یافت و در زمان‌بندی مناسب با سرافرازی و افتخار ماموریت خود را به نحو احسن انجام داد.

http://hayat.ir/upload/modules/iContent2/Files/tn/102289_400_400.jpg

 حضور رزمندگان پر تلاش و شرکت در عملیات‌های مختلف علاوه بر آنان روحانیون نیز همواره در کنار ما با اجرای برنامه‌های متعدد معنوی در راستای ارتقای روحیه رزمندگان و کارکنان تلاش کرده و حفاظت اطلاعات تیپ نیز با همراهی دوستان در یک حرکت منظم و منسجم و با روحیه ستودنی سبب شدند تا رسالت عظیم دفاع از کیان اسلامی را به خوبی انجام دهند.

 نتیجه این رسالت پیروزی رزمندگان اسلام در برابر دشمنان انقلاب بود و با این حرکت‌ها، گروهک‌های پ.ک.ک و پژاک به کلی از منطقه فراری داده شده و منطقه از لوث وجود این اشرار پاکسازی شد.

 فعالیت یگان‌های پشتیبانی کننده رزمندگان ما نیز در سخت‌ترین شرایط در عملیات حضور داشته و با رشادت‌های خود اجازه ندادند مناطق عملیاتی ما زیر پوشش و سیطره منافقان درآید.

 شهدای تیپ 37 پیاده حضرت عباس (ع) استان که می توان به آخرین شهید ما در این مسیر به شهید حسین آخربین اشاره کرد که در مناطق عملیاتی با تقدیم جان خود پیروزی‌های شگرفی را سبب شد.

 شهدا رفتند اما یاد و راه آنان باقی است و همین خون‌های مقدس آنان است که چه در ایام انقلاب، چه در هشت سال دفاع مقدس و چه در این دوران که منافقین در اندیشه تجاوز به اعتقادات ما هستند نجات‌بخش ماست.

دشمنانی که ادعا دارند پرونده جمهوری اسلامی ایران را روی میز خود قرار داده اند، بدانند که رزمندگان اسلام در تمام 24 ساعت آماده دفع تهدید آنها هستند.

https://scontent-sea1-1.cdninstagram.com/vp/46113d3ec892fcd9bfd1c1a700dd71d1/5CDAFD6C/t51.2885-15/sh0.08/e35/s750x750/23969679_307614536393213_8302037531080261632_n.jpg?_nc_ht=scontent-sea1-1.cdninstagram.com&ig_cache_key=MTY1NjgzNzk5NjM1NTIyNjgyNg%3D%3D.2

یادواره شهدای عملیات های خیبر، بدر، شمالغرب و شهدای مدافع حرم استان اردبیل

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی سبلان ما استان اردبیل 9 شهید مدافع حرم را در جبهه مقاومت تقدیم اسلام کرده است که تاکنون چهار شهید مدافع حرم در استان اردبیل تشییع شده است.

شهیدان هاشم دهقانی نیا، علی آقایی و علی سیفی جزء چهار شهید مدافع حرم استان اردبیل است که در زادگاه خود آرام گرفتند.

گرامیداشت یاد و خاطره شهدا چه شهدای انقلاب اسلامی و دفاع مقدس و چه شهدای مدافع حرم ادای دین به ایثار و از جان گذشتگی آن ها است.

گزارش : مهدی همتی

 

 

منبع: سبلان‌ما

خواندن 1408 دفعه
این مورد را ارزیابی کنید
(0 رای‌ها)

نظر دادن

از پر شدن تمامی موارد الزامی ستاره‌دار (*) اطمینان حاصل کنید. کد HTML مجاز نیست.

یادداشت

فرهنگ و هنر

cache/resized/669598a0446a1fa471909d62cdaecc5a.jpg
کتاب «صدقه یادم رفت» زندگی‌نامه و خاطرات سردار ...
cache/resized/36f0b73acd70e5bbbe7e9931e1854b38.jpg
بعضی از زن‌های جهادی خوزستان چندین شهید تقدیم ...
cache/resized/1394b05dc2b6e8a5cca087b66a029622.jpg
«یاقوت سرخ» عنوان کتابی است که در آن، زندگی نامه ...
cache/resized/f7feb7106320e4056d6f270bde631ff6.jpg
ماجرای فکر آوینی کتابی است با موضوع گفتارهایی در ...
cache/resized/9fbeadaffe6db7f248c99c58e4be83af.jpg
کتاب «همسایه حیدر» نوشته فاطمه ملکی با تحقیق بتول ...
cache/resized/59473b7526a7b1245ba86423bd3b4912.jpg
عکس رزمندگان استان اردبیل در جبهه‌های حق علیه ...
cache/resized/c388db15b9aea6f541ad0fd1dc3e7f86.jpg
به مناسبت گرامی داشت روز شهدا آیین رونمایی از ...
cache/resized/cc13499ebc08016c8970234fdd9aa860.jpg
اولین کتاب کشور در رثای سپهبد شهید قاسم سلیمانی، ...

مجوزها

Template Settings

Color

For each color, the params below will give default values
Black Blue Brow Green Cyan

Body

Background Color
Text Color
Layout Style
Patterns for Boxed Version
Select menu
Google Font
Body Font-size
Body Font-family