چاپ کردن این صفحه

کار خوب یک گروه نمایشی در آستانه چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب

تفکر داعش و حماسه شهدای مدافع حرم روی صحنه تئاتر

دوشنبه, 15 بهمن 1397 10:15 اندازه قلم کاهش اندازه قلم کاهش اندازه قلم افزایش اندازه قلم افزایش اندازه قلم

کارگردان نمایش «نامیرا» گفت: در چند سال اخیر داعش مسأله مهم جهان به شمار رفته است، نقشی که جمهوری اسلامی به عنوان خط مقدم مبارزه با این غده سرطانی در جهان ایفا کرده انکارناپذیر است، منتها ما در این نمایش ریشه‌ای با تفکر داعش برخورد کردیم.

 

به گزارش خط هشت ، نمایش «نامیرا» به نویسندگی و کارگردانی امیرحسین شفیعی نمایشی محیطی است که قرار است از ۲۱ بهمن ماه اجرایش را در پارک دانشجو آغاز کند و در ایام جشنواره تئاتر فجر و پس از آن نیز اجرا داشته باشد.

«نامیرا» روایت دختر شهید مدافع حرمی است که به دنبال پیدا کردن پدر خود در عالم رویا به سوریه سفر می‌کند و در این سفر پر رمز و راز خیالی با داعش و جنایت‌های این گروه روبه‌رو می‌شود.

شفیعی رییس انجمن هنرهای نمایشی استان تهران، نویسنده و کارگردان درباره این نمایش به خبرنگار فارس گفت: گروه ما عموما متمرکز بر وقایع مهم ایران و جهان است، در سال‌های گذشته نیز نمایش «هیس» با موضوع بیداری اسلامی، «دریادلان» با موضوع شهدای غواص و نمایشی هم درباره فلسطین اجرا کردیم که ایده‌های همان مسائل مهم جهان و تبدیل آن به ایده‌های نو و بدیع بدور از شعارزدگی و نصحیت بود.

وی با اشاره به اهمیت مخاطب شناسی در تئاتر گفت: ما برای مخاطبانی کار می‌کنیم که جوان هستند و شاید کمتر آشنایی با این مسائل داشته باشند، این کارها بنابراین باید خلاق و دور از شعار و نصحیت باشد، آنقدر تصاویر و اندیشه‌ها زیبا شوند که هم مخاطب جذب شود و هم اندیشه‌هایشان ترویج پیدا کند.

شفیعی با تأکید بر اینکه کارگردانان نمایش نباید با مسائل سطحی و دم دستی برخورد کنند بلکه ریشه‌ای با تحقیق و پژوهش مسائل را کار کنند، افزود: از آنجایی که نمایش‌های ما بنا به دلائلی دیالوگ محور هم نیست، بنابراین کار ما سخت تر می‌شود.

وی درباره بی‌کلام بودن نمایش‌هایش گفت: نخست اینکه بتوانیم از ظرفیت‌های بین‌المللی در اجرا استفاده کنیم، به طور مثال در جشنواره فجر گروه‌های خارجی نیز بتوانند از نمایش ما استفاده کنند و با یک نمایش ایرانی که از ارزش‌های ایران و ارتباطش با دیگر کشورها میگوید، مرتبط شوند. من اعتقاد دارم در نمایش‌های میدانی وقتی کلام اضافه می‌شود ارتباط واقعی با تصاویر کمتر می‌شود چرا که بستر سطح شهر با رفت و آمدهایش شلوغ است و هم اینکه انسان با دیدن لذت بیشتری می‌برد ما طوری نمایش را جلو می‌بریم که مخاطب از دیدن تصاویر لذت ببرد و مفاهیم را نیز در گوشه ذهنش حفظ و پردازش کند در نهایت تلاش داریم تماشاچی و مخاطب فعال تربیت کنیم.

وی درباره اجرای نمایش «نامیرا» نیز توضیح داد: این نمایش هم در راستای دیگر تجربیات ما شکل گرفت. بهرحال در این چند سال اخیر داعش مسئله مهم جهان به شمار میرود، نقشی که جمهوری اسلامی به عنوان خط مقدم مبارزه با این غده سرطانی در جهان ایفا کرده انکارناپذیر است منتها ما در این نمایش ریشه‌ای با تفکر داعش برخورد کردیم چرا که به اندازه کافی درباره برخورد و خشونت داعش در اخبار و تلویزیون میگویند اما درباره ایدئولوژی و تفکر داعش کمتر محتوا داریم.

شفیعی در این باره افزود: اینکه چقدر جمهوری اسلامی در برخورد با داعش تیزهوشانه عمل کرده و قبل از تشخیص دیگران متوجه شد که چطور داعش می‌تواند صدمات جبران ناپذیری به کل دنیا وارد کند، خیلی مطلب مهمی است.نقشی که مدافعان حرم در این اتفاق جهانی داشتند، به وجود آمدن داعش، نقش آل سعود کمتر مورد توجه دنیا قرار گرفته است.

وی با اشاره به اینکه در این نمایش تلاش کردیم نقش آل سعود را به عنوان مولد و حامی شکل گیری گروهک داعش به مخاطبان نشان دهیم، اظهار داشت: در همه این به تصویر کشیدن‌ها تلاش کردیم به سمت شعار نرویم، توپ و ترقه و تیر نیندازیم بلکه یک سری تصاویر زیباشناسانه و خلاق به مخاطب نشان دهیم تا اندیشه او را درگیر کند. بنابراین بیشتر از به هیجان آوردن تماشاچی به اندیشه او توجه کردیم که پس از تماشای نمایش به نقش داعش و امنیت در ایران و تلاش جمهوری اسلامی در این زمینه پی ببرند.

وی یادآور شد: ما به تماشاگر خود هشدار می‌دهیم که خطر بیخ گوش ما بود اما تیزهوشانه برطرف شد، این نمایش هم با چهلمین سال پیروزی انقلاب اسلامی قرابت پیدا کرد و خوشبختانه یکی از دستاوردهای انقلاب ما هم امنیتی است که در کشور برقرار شده است.

این نویسنده و کارگردان توضیح داد: مخاطبانی که نامیرا را خواهند دید شک نکنند که قرار نیست یک نمایش سفارشی ببینند، این نمایش تلاش دارد از دل براید و بر دل هم بنشیند، نمایش ما از پشت میز هیچ مدیری هدایت نشده که نگران تفکر مخاطب باشیم، دغدغه‌ها و نگرانی‌های گروه شخصی ما است من خیلی وقت است که دلم می‌خواهد نمایشی درباره شهدای مدافع حرم کار کنم.

وی با بیان اینکه افتتاحیه نمایش ۲۱ بهمن خواهد بود، گفت:‌ این نمایش در ایام جشنواره هم در حوض پارک دانشجو برگزار می‌شود البته دریادلان از آب درون حوض استفاده می‌کردیم اما این نمایش یک تحولی در خود دارد و به طوری تنظیم می‌کنیم که مخاطب تا ۱۵۰۰ نفر هم بتوانند کار را تماشا کنند.

وی اظهار داشت: ۶۰ بازیگر این کار را اجرا می‌کنند بازیگر کودک هم در این کار هست.

 

 

 

منبع: فارس

خواندن 1513 دفعه
این مورد را ارزیابی کنید
(0 رای‌ها)