چاپ کردن این صفحه

جوانان در قبال «دفاع مقدس» چه مسئولیتی دارند؟

پنج شنبه, 27 شهریور 1399 01:01 اندازه قلم کاهش اندازه قلم کاهش اندازه قلم افزایش اندازه قلم افزایش اندازه قلم

در فرازهایی از بیانات رهبر معظم انقلاب اسلامی پیرامون وظیفه جوانان در برابر دوران دفاع مقدس آمده است: «من مشتاقم که جوان هاى ما قصه جنگ تحمیلى هشت ساله را بدانند که چه بود. این را بار‌ها گفته‌ایم؛ افراد هم گفته‌اند و تشریح کرده‌اند؛ اما یک نگاه کلان به این هشت سال، با اطلاع از جزئیاتى که وجود داشته است، خیلى براى برنامه ریزى آینده جوان در روزگار ما مهم است.»

 

به گزارش خط هشت، حسن علائی فعال؛ وقتی شیپور پایان جنگ در مرداد سال ۶۷ نواخته شد بسیاری از جوانان امروزی پا به عرصه وجود گذاشتند.

جنگ تمام شده بود، اما خاطره‌های آن دوران سخت، تازه خریدار پیدا کرده بود. بازماندگان جنگ کار خود را تمام‌شده نمی‌دانستند و این بار به جای تفنگ، قلم را بدست گرفتند و جنگ را بر روی کاغذ‌ها و نوار‌های ضبط صدا ادامه دادند. آن‌ها عهد و پیمان بسته بودند تا جنگ را تا پایان شرارت‌ها و پشیمانی دشمنان ادامه دهند. آن روز پشت خاکریز‌ها و درون سنگر‌ها و بعد از پایان جنگ، پشت خاکریز‌های دفاع از ارزش و قدر خون‌های پاکی که در نزدیکی‌شان بر زمین ریخته شده بود. از خود نگفتند، اما آنچه گفتند بر د‌ل‌ها نشست و مرغ جان‌ها را به سوی آن باور‌ها به پرواز درآورد.

مخاطبشان جوان‌ها بودند؛ چرا که وقتی به عقب برمی‌گشتند و روز‌های آتش و دود را به نظاره می‌نشستند، خود را در قاب آینه جوانی که تازه درس و بحث را تمام کرده و با ندای «هل من ناصر ینصرنی» پیر و مراد خویش رهسپار جبهه‌ها شده بودند، می‌دیدند. می‌دیدند که چگونه در عنفوان جوانی کاری کردند کارستان؛ و می‌دیدند که پیر و مرادشان چگونه به رادمردی جوانان اعتماد کرد و عَلَم جنگ را بر دوش آنان سپرد! اینگونه بود که به این باور رسیدند که باید گفته‌ها و ناگفته‌های جنگ را بر گوشِ دل جوانان زمزمه کرد و تجربه به خون آغشته دوران طلایی را بر لوح وجود آنان به نگارش درآورد؛ و چنین کردند و دل‌های مستعد جوانان را واله و شیفته منش و رفتار و دل‌سپردگی جوانان دوران سخت و پرمرارت جنگ ساختند؛ همت‌ها، باکری‌ها، باقری‌ها، خرازی‌ها، زین‌الدین‌ها، بقایی‌ها، دقایقی‌ها، کاظمی‌ها و سردار دل‌ها حاج قاسم سلیمانی. این راهبرد چه زیبا جواب داد در هنگامه خطر؛ در تامین امنیت کشور و ایجاد عمق راهبردی در هزاران کیلومتر دورتر از خانه و کاشانه و در دفاع از حرم و حریم آل‌الله!

امنیت و بالندگی امروز کشور مرهون فرهنگ دفاع مقدس است که خط به خط آن را جوانان مشتاق از دریچه نگاه پیر و مراد خویش و خلف صالح آن امام راحل عظیم‌الشان (ره) به نظاره نشسته‌اند و آموزه‌های ایشان را مشق جان خویش ساخته‌اند، آنگاه که در توصیه‌هایی دلسوزانه و پدرانه صلا در دادند که: «جوانان عزیز امروز، جنگ تحمیلی را درک نکرده‌اند. همه یا اغلب شما جوان‌های عزیزی که امروز در این میدان هستید، کسانی هستید که بعد از پایان جنگ به دنیا آمدید. دوران دفاع مقدّس دوران عجیبی بود، دوران مهمّی بود، دوران آزمون دشواری بود. در آزمون‌هاست که انسان‌های بزرگ و سخت‌کوش، خودشان را بحقیقت نشان می‌دهند؛ آنجا است که جوهر‌ها آشکار می‌شود.» (۱)

جوانان باید با اوضاع دوران دفاع مقدس آشنا شوند

«شاید بسیاری از شما جوان‌های عزیز، دوران دفاع مقدس را درک نکردید، در آن دوران نتوانستید، نبودید که بیائید وسط آن میدان؛ اولاً باید با اوضاع داوطلبان و جوانان مؤمنِ آن روز همه آشنا شوند؛ مخصوص شما نیست. همه باید بدانند که در دوران دفاع مقدس چه معجزات عظیمی از حضور مؤمنانه و پر تلاش نیرو‌های بسیجی در صحنه‌های جنگ اتفاق افتاد؛ این را باید همه بدانند. نوشته‌‎هائی هست، کتاب‌های خوبی نوشته شده است؛ من توصیه می‌کنم این کتاب‌هائی که در شرح حال سرداران است یا آنچه که در گزارش روز‌های جنگ و سال‌های دشوار اول بالخصوص نوشته شده، این را جوان‌ها بخوانند.» (۲)

جوان‌ها قصه جنگ تحمیلی را با جزئیاتش بدانند

«من مشتاقم که جوان هاى ما قصه جنگ تحمیلى هشت ساله را بدانند که چه بود. این را بار‌ها گفته‌ایم؛ افراد هم گفته‌اند و تشریح کرده‌اند؛ اما یک نگاه کلان به این هشت سال، با اطلاع از جزئیاتى که وجود داشته است، خیلى براى برنامه ریزى آینده جوان در روزگار ما مهم است.» (۳)

باید کاری کرد که نسل جدید با ظرفیت دوران دفاع مقدس بیشتر آشنا شود

«نسل جدید ما متأسفانه کم اطلاع است. باید کارى کرد که نسل جدید و نسل¬هاى بعد، از این ظرفیت، از این ذخیره عظیم و از این گنج تمام نشدنى استفاده روحى کنند؛ امید پیدا کنند و خودشان را بشناسند. این زن ماست، این مرد ماست، این جوان‌هاى ما هستند که این طور در میدان-هاى نبرد توانستند ابتکار کنند.» (۴)

حوادث دوران دفاع مقدس یکی از نقاط عبرت است؛ جوانان ما روی این نقاط خیلی تکیه کنند

«جوهر انقلاب و ایمان در این میدان خطر (جنگ)، خود را در اراده و عمل و قدرت مدیریّت انسان‌ها نشان داد.  دنیای سیاسی ـ مثل سازمان ملل و امثال آن ـ با ما چه کرد؟ دنیا از همه طرف فشار آورد که بنشینید با عراق مذاکره کنید و جنگ و مقاومت را متوقّف سازید. این یکی از نقاط عبرت است؛ جوانان ما روی این نقاط خیلی تکیه کنند.» (۵)

نسل جوان باید از تجربه گرانقدر دفاع مقدس استفاده کند

«ما امروز یک نسل نوى شاداب تازه به میدان وارد شده‌اى را در کشور خودمان داریم که باید از این تجربه‌ها استفاده کند. از تجربه‌ى میدان جنگ که ایستادگى در آن، شهادت و جانبازى و محرومیت از سلامتى و دورى از خانمان و راحتى و فرزندان و عزیزان را داشت، باید استفاده کند. هزاران سختى در میدان جنگ هست که فقط براى کسى که در آن شرایط قرار دارد، قابل لمس است، و لاغیر. تحمّل این سختیها، یک کار عظیم است. ایستادگى در میدان نبرد با دشمن، میدانهاى اسارت، دوران جانبازى - که جانبازان ما هنوز در میدان مقاومت و ایستادگى هستند - یک کار عظیم محسوب مى‌شود.» (۶)

جوانان و نوجوانان کتاب‌های خاطرات دفاع مقدس را بخوانند

«در این هشت سال (دفاع مقدس) خیلی کار‌ها شد که هنوز عشری از اعشار تلاش‌های دهساله جوانان و ملت ما و مادران و پداران و خیرخواهان این امّت به سلک نگارش در نیامده است و هنوز از آن تلاش‌های بسیار، عدّه‌ای خبر ندارند. من به جوانان امروز - بخصوص نوجوانان - مؤکداً توصیه می‌کنم کتاب‌هایی را که شرح و گزارش گوشه‌ای از جنگ هشت ساله است، قدر بدانند و آن‌ها را بخوانند؛ زیرا حقایق زیادی در آن کتاب‌ها بازگو شده است. همین خاطراتی که جوانان می‌نویسند و گزارش‌هایی که از آن روز‌ها می‌دهند؛ خواندنی و عبرت آموز است.» (۷)

رفتارشناسی رزمندگان و شهدا برای جوانان

«... بنابراین، این یک نکته است که ما زندگی شهیدان را، سبک زندگی شهیدان را، برای جوان¬هایمان، برای نسل‌های رو به آینده‌مان تصویر کنیم، ترسیم کنیم، به آن‌ها نشان بدهیم که ببینند چه بود و چه شد. چون جنگ تحمیلی که در واقع دفاع مقدّس بود، این یک‌چیز کوچکی نبود؛ ما هنوز هم بعد از گذشت سال‌ها، ابعاد مهمّ این جنگ را درست نتوانستیم برای مخاطبین خودمان تشریح کنیم؛ یک جنگ بین‌المللی بود، یک جنگ بین‌الملل بود علیه اسلام، علیه حاکمیّت اسلام، علیه امام بزرگوار؛ یک جنگ این‌جوری بود... این‌هایی که توانستند کشور را از یک چنین بلیّه‌ای نجات بدهند، چه کسانی بودند؟ این برای جوان امروز ما مهم است. این‌ها چه کسانی بودند که توانستند کشور را نجات بدهند و در وسط میدان بروند؟ این‌ها مهم است؛ بنابراین این یک نکته است که بایستی رفتارشناسی این جوان‌ها برای مخاطبین امروز روشن باشد.» (۸)

جوان‌ها شرح حال سرداران شهیدرا (از حیث تجربه آنان در جنگ) بخوانند

«من توصیه‌ام به جوان‌هاى عزیز این است که شرح حال سرداران شهید را بخوانید. در لابه‌لاى حرف‌هاى اینها، حالا یک بخش‌هائى عاطفى و معنوى و اینهاست ـ که آن‌ها هم به نوبه خود منافعى دارد ـ ، اما بخش‌هائى هم بخش‌هاى تجربىِ کارهاى اینهاست که در میدان جنگ چگونه عمل می‌کردند.» (۹)

الهام‌گیری جوانان از شور و نشاط دوران دفاع مقدس

«عقیده‌ى بنده این است که بزرگداشت و زنده نگه¬داشتن نام سرداران و شهیدان و رزمندگان و آن جوانانى که قبل از نسل کنونى ـ  که شما جوان‌ها باشید ـ وارد میدان شدند و در دشوارترین عرصه‌ها با شور و نشاط حضور پیدا کردند، می¬تواند بر شور و نشاط جوانان ما بیفزاید.» (۱۰)

پاورقی:

۱-بیانات در مراسم دانش‌آموختگی دانشجویان دانشگاه‌های افسری ارتش؛ ۱۳۹۵/۰۷/۰۷،
۲-بیانات در دیدار بسیجیان استان فارس؛ ۱۳۸۷/۰۲/۱۴،
۳-بیانات در دیدار جمعى از دانش آموزان و دانشجویان و تشکل¬هاى مختلف دانشگاهى در آستانه ى سالروز سیزده آبان؛ ۱۳۸۷/۰۸/۰۸،
۴-بیانات در دیدار جمعی از پیشکسوتان و خاطره گویان دفاع مقدس؛ ۱۳۸۴/۰۶/۳۱،
۵-بیانات در دیدار اقشار مختلف مردم به مناسبت سالروز آزادى خرّمشهر؛ ۱۳۸۱/۰۳/۰۱،
۶-بیانات در دیدار ایثارگران، در سالروز ورود آزادگان به میهن اسلامى؛ ۱۳۷۶/۰۵/۲۹،
۷-بیانات در دیدار با فرماندهان و مسؤولان سپاه پاسداران انقلاب اسلامى؛ ۱۳۷۴/۰۶/۲۹،
۸-بیانات در دیدار اعضاى ستادهاى کنگره‏ شهداى استانهاى کهگیلویه و بویراحمد و خراسان شمالی؛ ۱۳۹۵/۰۷/۱۱،
۹-بیانات رهب در دیدار دانشجویان دانشگاه هاى استان یزد؛ ۱۳۸۶/۱۰/۱۳،
۱۰-بیانات در دیدار خانواده‌هاى شهدا و ایثارگران استان خراسان شمالى؛ ۱۳۹۱/۰۷/۲۲

 

 

منبع: دفاع‌پرس

خواندن 1051 دفعه
این مورد را ارزیابی کنید
(0 رای‌ها)