چاپ کردن این صفحه

بازی آمریکا با کارت داعش برای ایجاد ناامنی در غرب‌آسیا

چهارشنبه, 08 شهریور 1402 12:07 اندازه قلم کاهش اندازه قلم کاهش اندازه قلم افزایش اندازه قلم افزایش اندازه قلم

کارشناسان و صاحب‌نظران منطقه‌ای و بین‌المللی به این موضوع مهم اشاره کردند که آمریکا با هدف به دست گرفتن کنترل منطقه، سازماندهی بقایای داعش و احیای آن را در دستور کار خود قرار داده است.

به گزارش خط هشت، روزبه قمصری؛ در روز‌ها و هفته‌های اخیر شاهد هستیم که بسیاری از کارشناسان و صاحب‌نظران منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای با بررسی و رصد تغییرات و تحولات منطقه نسبت به ظهور مجدد و احیای دوباره داعش هشدار‌های فراوان و البته بسیار جدی را صادر می‌کنند. زیرا اگر خوب و با دقت به تحولات ماه‌های اخیر در منطقه و به خصوص در دو کشور سوریه و عراق نگاه کنیم به خوبی متوجه می‌شویم گروه تکفیری تروریستی داعش بسیار آرام و نامحسوس درحال قدرت گرفتن است و این موضوع را از افزایش میزان حملات آن‌ها به مردم و نظامیان می‌توان متوجه شد.

اما نکته بسیار جالب و البته مهم در این میان این است که کارشناسان و صاحب‌نظران منطقه‌ای و بین‌المللی به این موضوع مهم اشاره کردند که با بررسی‌ها و تحقیقات صورت گرفته ردپای سرویس‌های امنیتی و جاسوسی آمریکا در این ماجرا به اثبات رسیده است. موضوعی که مجددا نشان از تلاش آمریکا برای تسلط بر منطقه دارد تا از این طریق کشور‌های مهم و البته ثروتمند منطقه را تحت نفوذ و کنترل خود دربیاورد.

در حقیقت باید گفت آمریکا با هدف به دست گرفتن کنترل منطقه، سازماندهی بقایای داعش و احیای دوباره آن را در دستور کار خود قرار داده است. موضوعی که می‌تواند زمینه‌ساز شروع و آغاز دور تازه‌ای از بحران‌ها و حوادث تروریستی در میان کشور‌های منطقه به خصوص سوریه، عراق و حتی افغانستان شود.

حال موضوعی که بر میزان نگرانی‌ها پیرامون قدرت گرفتن مجدد داعش در منطقه افزوده مجموعه تحرکات و اقداماتی است که توسط گروه تروریستی تکفیری داعش در دو کشور سوریه و عراق در حال انجام است. این فعالیت‌ها که از چند ماه پیش شروع شده و تا امروز هم همچنان با آهنگ رشدی مشخص و روبه جلو ادامه دارد آنقدر بااهیت و جدی بوده که موجب شده تا برخی از نمایندگان کشور‌های اروپایی در نشست سازمان ملل نسبت به احیای هسته‌های ترور داعش در سوریه و عراق هشدار بدهند.

اما مسئله‌ای که موجب نگرانی‌های بسیار جدی در میان مردم منطقه شده است افزایش بسیار قابل توجه معنادار میزان حملات نیرو‌ها و عناصر گروه تروریستی داعش در سوریه و عراق است. این حملات که دیگر امروز بسیار قابل توجه شده است موجب شده تا مجددا نیرو‌های امنیتی این دو کشور برنامه‌ها و تلاش‌های جدی را برای مقابله با حملات داعش به شهروندان و نیرو‌های نظامی تدارک ببینند.

از طرف دیگر بر اساس اخبار و گزارش‌های دریافتی تا امروز متوجه شدیم که هسته‌های گروه تروریستی داعش نه تنها در سوریه و عراق بلکه به دنبال گسترش دامنه فعالیت‌های خود در قاره آفریقا است. موضوعی که با توجه به شرایط نه چندان مناسب و مساعد برخی از کشور‌های آفریقایی، شرایط و زمینه بسیار مناسب و مساعدی را برای داعش جهت قدرت گرفتن و ایجاد پایگاهی مناسب برای میان کشور‌های این قاره ایجاد کرده است.

این در حالی است که در کنار سایر هسته‌های گروه تروریستی داعش در منطقه و آفریقا، اخیرا شاهد قدرت گرفتن بیش از پیش شاخه خراسان داعش هستیم. آنگونه که اطلاعات و گزارش‌های دریافتی نشان می‌دهد این شاخه از داعش توانایی انجام حملات گسترده تروریست به اهدافی در داخل و خارج از کشور افغانستان را دارد. موضوعی که موجب می‌شود تا در کنار ناامنی‌هایی که می‌تواند در منطقه خاورمیانه ایجاد کند این توانایی را دارد که در مرز‌های شرقی کشورمان و در کشور افغانستان و حتی پاکستان برای مردمان این کشور‌ها و مردم کشور‌های همسایه مشکل آفرین شود.

البته با توجه به سابقه آمریکا در ایجاد ناامنی و آشوبی در سراسر جهان به خصوص در منطقه خاورمیانه و این موضوع که سازمان‌های امنیتی و اطلاعاتی آمریکا گروه تروریستی و تکفیری داعش را به وجود آورده‌اند می‌توان مطمئن بود که آمریکا در پشت صحنه تمامی فعالیت‌های گذشته و حال حاضر داعش در منطقه قرار دارد. زیرا منافع نامشروع و سلطه‌گرانه واشنگتن هم این مهم را طلب می‌کند که با به آشوب کشاندن و از بین بردن امنیت منطقه و به بهانه مبارزه با تروریسم جای پای خود را در این نقطه از جهان محکم کند.

در پایان باید گفت دخالت‌ها و خرابکاری‌های آمریکا در منطقه و حمایت و پشیبانی همه جانبه سازمان‌های اطلاعاتی و جاسوسی آن‌ها از داعش آنقدر واضح و روشن است که «سید حسن نصرالله» دبیرکل حزب‌الله لبنان نیز بار‌ها و بار‌ها در اظهارات و سخنان خود صراحتا از برنامه آمریکا برای احیای داعش با هدف کنترل و تسلط بر منطقه سخن به میان آورده است.

 

 

 

منبع: دفاع‌پرس

خواندن 115 دفعه
این مورد را ارزیابی کنید
(0 رای‌ها)