در چهل ویکمین دوره جشنواره صورت گرفت

درخشش آثار سینمایی دفاع مقدس در جشنواره بین‌المللی فیلم فجر

یکشنبه, 23 بهمن 1401 16:16 اندازه قلم کاهش اندازه قلم کاهش اندازه قلم افزایش اندازه قلم افزایش اندازه قلم

آثار نمایشی با موضوع ایثار، جهاد و مقاومت در چهل‌ویکمین جشنواره بین‌المللی فیلم فجر، امسال نیز مانند سال گذشته خوش درخشید و توانستند معرف ارزنده‌ای برای شخصیت‌ها و فرماندهان شاخص دفاع مقدس باشند.

 

به گزارش خط هشت، آیین پایانی چهل‌ویکمین جشنواره بین‌المللی فیلم فجر با حضور شماری از اهالی سینما و اصحاب رسانه در برج میلاد تهران برگزار شد. در این مراسم از آثار نمایشی شاخص در حوزه ایثار، جهاد و مقاومت که موفق به دریافت جایزه شده‌اند؛ تجلیل شد. همچنین در این جشنواره فیلم‌های سینمایی دفاع مقدسی با عنوان‌های «شماره 10»، «غریب»، «مستند 6419 روز» و «اتاقک گلی» اکران شدند. خبرنگار نوید شاهد در قالب گزارشی این آثار برگزیده را معرفی کرده است.

درخشش آثار سینمایی دفاع مقدس در جشنواره بین‌المللی فیلم فجر

این مراسم با حضور «محمدمهدی اسماعیلی» وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، «یوسف نوری» وزیر آموزش و پرورش، «محمد خزاعی» رئیس سازمان سینمایی، «مهدی جوادی» مدیرعامل بنیاد سینمایی فارابی، «مهدی آذرپندار» مدیرعامل انجمن سینمای جوانان ایران، «هاشم میرزاخانی» مدیرعامل موسسه سینماشهر، «هوشنگ توکلی»، «عنایت بخشی»، «ابوالفضل پورعرب»، «محمدرضا شرف‌الدین» و «جهانگیر الماسی» از مدیران و چهره‌های سینمایی برگزار شد.

 

فیلم سینمایی «غریب»

فیلم «غریب» به کارگردانی «محمدحسین لطیفی» و نویسندگی و تهیه‌کنندگی «حامد عنقا» محصول سال ۱۴۰۱ است که شمایلی از وقایع کردستان در سال‌های 1358 و 1359 را به تصویر می‌کشد. در واقع، این فیلم آغاز مسیری را روایت می‌کند که شهید «محمد بروجردی» به مسیح کردستان تبدیل شد.

این اثر برشی از دوران فرماندهی شهید «محمد بروجردی» را در منطقه غرب به تصویر می‌کشد و «حامد عنقا» فیلمنامه آن را با بهره‌مندی از کتاب «محمد؛ مسیح کردستان» نوشته «نصرت‌ا…محمودزاده» به قلم کشیده است. «بابک حمیدیان» بازیگر نقش شهید بروجردی نیز به واسطه این فیلم، بار دیگر بازی در نقش یک شهید را تجربه کرده است.

در بخش بین‌الملل جایزه بهترین فیلم مقاومت توسط داوران به فیلم «غریب» به کارگردانی «محمدحسین لطیفی» اهدا شد. وی بعد از دریافت این جایزه گفت: با افتخار این جایزه را به خانواده محترم شهید بروجردی تقدیم می‌کنم.

لطیفی با دعوت از دختر شهید «محمد بروجردی» بر روی سِن، سیمرغ خود را به او اهدا کرد و گفت: من در این فیلم فقط مقاومت را به تصویر کشیدم. پس اگر جایزه‌ای برای مقاومت هست؛ به خانواده شهید تعلق می‌گیرد.

«سمیه بروجردی» فرزند شهید بروجردی هم گفت: از کارگردان فیلم و تهیه‌کننده و همه بازیگرانی که برای تولید فیلم زحمت کشیدند و نویسندگانی که تحقیق کردند ممنونم. این فیلم بعد از ۴۰ سال با شجاعت آقای لطیفی و تیمش به تولید رسید. در نهایت به پاس قدردانی از زحمات آقای بابک حمیدیان که در نقش شهید بروجردی زیبا درخشید، این تندیس را تقدیم او می‌کنم.

در ادامه، شهرام خلج برای فیلم‌های «غریب» سیمرغ بلورین بهترین چهره‌پردازی را دریافت کرد. سیمرغ بهترین طراحی صحنه به محمدرضا شجاعی برای «غریب» تعلق گرفت. سیمرغ زرین جایزه سرباز وطن به «غریب» ساخته محمد حسین لطیفی اهدا شد. لطیفی در این بخش گفت: به حرمت زحمتی که شهید بروجردی برای خطه کردستان کشید این جایزه را به همه مردم خوب کردستان تقدیم می‌کنم.

در ادامه با حضور هیئت داوران دیپلم افتخار بهترین جلوه‌های بصری به امیر ولی‌خانی برای فیلم «غریب» اهدا شد. «حمید رسولیان» سیمرغ بلورین بهترین جلوه‌های ویژه میدانی جشنواره را برای فیلم «غریب» دریافت کرد. او پس از دریافت جایزه خود گفت: استاد ما آقای لطیفی سیمرغ خود را به شهدا تقدیم کردند من هم جایزه‌ام را به خانواده شهید امنیت آرمان علی‌وردی تقدیم می‌کنم. سیمرغ بهترین طراحی صحنه به محمدرضا شجاعی برای فیلم «غریب» تعلق گرفت.

همچنین، دیپلم افتخار دوم بخش بهترین بازیگر نقش مکمل مرد، به فرهاد قائمیان برای فیلم «غریب» اختصاص یافت. مهران احمدی هم دیگر نامزد دریافت جایزه بهترین بازیگر نقش مکمل مرد بود. سیمرغ بهترین بازیگر نقش اول زن به «پردیس پور عابدینی» برای فیلم «غریب» رسید و محمدحسین لطیفی برای «غریب» عنوان نامزد بهترین کارگردانی را کسب کرد.

فیلم سینمایی «شماره10»

فیلم سینمایی «شماره 10» جدیدترین ساخته «حمید زرگرنژاد» در بخش مسابقه جشنواره فیلم فجر چهل‌ویکم حضور داشت. این فیلم یک فیلم جنگی است که در فضایی تاریک و تلخ روایت می‌شود و تجربه متفاوتی را در زمینه فیلم‌های جنگی به نمایش می‌گذارد.

«حمید زرگرنژاد» سال 1396 با فیلم «ماهورا» در جشنواره فیلم فجر حضور داشت و توانست تحسین منتقدان را به همراه داشته باشد.

«شماره 10» در فضایی متفاوت و نفس‌گیر ساخته شده و در خلاصه داستان آن آمده است: «فرار از اینجا بهترین راهه چون همه‌مون ازش می‌ترسیم…» نکته جالب در مورد فیلم «شماره 10» این است که داستان فیلم بر اساس یک داستان واقعی نوشته شده است. زرگرنژاد در فیلم «ماهورا» هم یک روایت واقعی را دستمایه ساخت فیلمش قرار داد و فضای مستندگونه فیلمش حکایت از آن دارد که فیلمساز جوان حوزه دفاع مقدس اعتقاد خاصی به مستندنگاری در حوزه جنگ دارد.

شهرام خلج در این فیلم هم مانند فیلم «غریب» موفق به کسب سیمرغ بلورین بهترین چهره‌پردازی شد. سیمرغ بهترین طراحی صحنه به محمدرضا شجاعی برای «شماره ده» تعلق گرفت. «محمد رضا ترکمان» برای «شماره ۱۰» از نامزدهای بخش بهترین جلوه‌های ویژه میدانی بودند. نخستین سیمرغ بهترین بازیگر مرد نقش اول به مجید صالحی برای «شماره ۱۰» تعلق گرفت.

همچنین، سیمرغ بهترین طراحی صحنه به محمدرضا شجاعی برای «شماره 10» تعلق گرفت. صداگذاری برای فیلم «شماره ۱۰» از دیگر نامزدهای این جایزه در بخش بهترین صدا بود.

نامزد دریافت بهترین فیلمبرداری برای فیلم «شماره ۱۰» به حسن پویا تعلق گرفت. حمید زرگرنژاد نامزد دریافت بهترین فیلمنامه این جشنواره برای فیلم «شماره ۱۰» شد.. سیمرغ بهترین موسیقی متن به مسعود سخاوت‌دوست برای «شماره ۱۰» اهدا شد. حمید زرگرنژاد برای فیلم «شماره ۱۰» عنوان نامزد بهترین کارگردانی را کسب کرد. افزون بر این، «شماره ۱۰» به تهیه‌کنندگی ابراهیم اصغری نامزد بهترین فیلم این جشنواره شد.

فیلم سینمایی «اتاقک گلی»

فیلم «اتاقک گلی» به تهیه‌کنندگی «داود صبوری» و کارگردانی «محمدعلی عسگری» در جشنواره فیلم فجر حضور پیدا کرد. تولید این فیلم با حمایت بنیاد شهید و امور ایثارگران انجام شد.   

فیلم «اتاقک گلی» روایتی از عملیات مرصاد در سال 1367 و حمله منافقین به کشور و حضور لشگر 27 محمد رسول‌الله در سه‌راه اسلام‌آباد و منهدم کردن ادوات جنگی است که در عملیات مرصاد یک دسته از رزمندگان لشگر 27 برای حفاظت از ساکنان روستای شیان عازم این منطقه شدند و در نهایت شماری از رزمندگان لشگر در حفاظت از این روستا به شهادت رسیدند و اهالی سالم ماندند. نکته جالب توجه فیلم این است که تهیه‌کننده این فیلم، یکی از همان رزمنده‌هایی است که برای نجات این دخترک گرفتار شده، همراه دیگر همرزمانش وارد عملیات شد.

با رأی هیأت داوران دیپلم افتخار سیمرغ بهترین فیلم اول به «اتاقک گلی» به کارگردانی محمد عسگری تعلق گرفت.

وی گفت: تشکر می‌کنم از تک تک اعضای گروهم که در شرایط سخت در جوانرود تحمل کردند تا فیلم به سرانجام برسد از سرمایه‌گذاران فیلم که جانانه پای کار بودند تشکر می‌کنم امیدوارم شرایطی فراهم شود که این سازمان‌ها پای فیلم‌های دیگر بیایند تا باز هم فیلم‌های درخشانی ساخته شود.

در ادامه، سیمرغ بلورین جایزه ویژه هیات داوران به «اتاقک گلی» به تهیه کنندگی داوود صبوری رسید و سیمرغ بلورین بهترین فیلم مقاومت به «محمد عسگری» برای فیلم «اتاقک گلی» اهدا شد که عسگری هم این جایزه را به شهدای اتاقک گلی اهدا کرد.

محسن روزبهانی برای فیلم «اتاقک گلی» از نامزدهای بخش بهترین جلوه‌های ویژه میدانی بودند. محسن خدابخش برای «اتاقک گلی» نامزد بهترین طراحی صحنه بود. فاطمه صفری برای «اتاقک گلی» از نامزدهای بهترین طراحی لباس شد. همچنین، بهمن اردلان صدابردار نامزد دریافت بهترین صداگذاری و میثم مولایی برای همین فیلم، نامزد بهترین تدوین در این جشنواره بودند.

فرشاد محمدی برای «اتاقک گلی»، نامزد دریافت بهترین فیلمبرداری و محمد عسگری برای همین فیلم عنوان نامزد بهترین کارگردانی را کسب کردند.

در پایان این مراسم «جایزه آرمان» ویژه شهردار تهران نیز به فیلم «اتاقک گلی» اهدا شد.

فیلم سینمایی «مستند 6419روز»

«6419 روز اسارت» یک مستند 80 دقیقه‌ای درباره شهید لشگری است و فیلم سینمایی «اتاقک گلی» که با مشارکت بنیاد شهید و امور ایثارگران و موزه ملی دفاع مقدس ساخته شده، تاریخ ملت ایران را به نمایش گذاشته و نشان می‌دهد هر موقع جزئی از این ملت توسط دشمنان، معاندان و وابستگان آن‌ها دچار صدمه شده، تنها نمانده است.

«سیدمصطفی موسوی تبار» تهیه کننده و «زهره نجف‌زاده» کارگردان برای «۶۴۱۰ روز اسارت» دیگر نامزدهای بهترین فیلم مستند بلند بودند.

 

منبع: نوید شاهد

خواندن 158 دفعه
این مورد را ارزیابی کنید
(0 رای‌ها)

نظر دادن

از پر شدن تمامی موارد الزامی ستاره‌دار (*) اطمینان حاصل کنید. کد HTML مجاز نیست.

یادداشت

فرهنگ و هنر

cache/resized/e74448b873f603a4f42ec58e33f82fff.jpg
کتاب «با نوای نینوا» زندگینامه و خاطرات مداحان ...
cache/resized/5294b821324a5882cbb7dd0ac62a340a.jpg
کتاب «اینجا برای از تو نوشتن هوا کم است» مجموعه ...
cache/resized/63c3fafe42b7e5bc226584a02494afd7.jpg
کتاب «کانال پنجم» مجموعه خاطرات جانباز دفاع مقدس ...
cache/resized/669598a0446a1fa471909d62cdaecc5a.jpg
کتاب «صدقه یادم رفت» زندگی‌نامه و خاطرات سردار ...
cache/resized/36f0b73acd70e5bbbe7e9931e1854b38.jpg
بعضی از زن‌های جهادی خوزستان چندین شهید تقدیم ...
cache/resized/1394b05dc2b6e8a5cca087b66a029622.jpg
«یاقوت سرخ» عنوان کتابی است که در آن، زندگی نامه ...
cache/resized/f7feb7106320e4056d6f270bde631ff6.jpg
ماجرای فکر آوینی کتابی است با موضوع گفتارهایی در ...
cache/resized/9fbeadaffe6db7f248c99c58e4be83af.jpg
کتاب «همسایه حیدر» نوشته فاطمه ملکی با تحقیق بتول ...

مجوزها

Template Settings

Color

For each color, the params below will give default values
Black Blue Brow Green Cyan

Body

Background Color
Text Color
Layout Style
Patterns for Boxed Version
Select menu
Google Font
Body Font-size
Body Font-family