گفت‌وگو با نویسنده کتاب «آسمان دریا را بلعید» همزمان با روز نیروی هوایی

شهدای خلبان در آسمان ایثار درخشیدند و ماندگار شدند

چهارشنبه, 19 بهمن 1401 16:04 اندازه قلم کاهش اندازه قلم کاهش اندازه قلم افزایش اندازه قلم افزایش اندازه قلم

نویسنده کتاب «آسمان دریا را بلعید» با اشاره به اینکه ترویج فرهنگ ایثار و شهادت آثار بسیار مثبتی را در جامعه به دنبال خواهد داشت، اظهار کرد: معرفی شهدای خلبان که در آسمان ایثار درخشیدند و ماندگار شدند، به نسل جوان ضروری است.

 

به گزارش خط هشت، نوزدهم بهمن‌ماه 1357 یک هفته بعد از ورود حضرت امام خمینی (ره) به کشور نظامیان نیروی هوایی با وجود خطرات بسیاری که آنها را تهدید می‌کرد، با ایشان بیعت کردند. از آن زمان به بعد این روز در تاریخ به نام «روز نیروی هوایی» ماندگار شده است. به همین مناسبت با «رحیم مخدومی» نویسنده کتاب «آسمان دریا را بلعید» که خاطرات سرلشکر خلبان شهید «حسین خلعتبری مکرم» را روایت می‌کند و به کوشش «نشر شاهد» منتشر شده است، گفت‌وگو کرده‌ایم.

شهدای خلبان در آسمان ایثار درخشیدند و ماندگار شدند

پذیرش نگارش کتاب با توجه به ویژگی‌های برجسته شهید

مخدومی در گفت‌وگو با خبرنگار نوید شاهد درباره دلیل پرداختن به این شخصیت در کتابش توضیح داد: پیشنهاد نگارش کتاب درباره این شهید از سوی «نشر شاهد» به من ارائه شد. پس از آن خودم هم درباره سرلشکر خلبان شهید «حسین خلعتبری مکرم» تحقیق کردم و متوجه شدم که این شهید والامقام مهجور و ناشناخته مانده است. به همین دلیل مشتاقانه نگارش کتاب را پذیرفتم.

وی افزود: در نگارش کتاب تلاش کردم تا روایتی صحیح و صادقانه از این شهید والامقام داشته باشم. همچنین پرداختن به همه ابعاد زندگی شهید در حین نگارش کتاب مورد توجه من بود. این شهید با وجود «تمکن مالی»، «فرزند کوچک» و «زندگی در منطقه‌ای بسیار خوش آب و هوا» از تمام تعلقات دنیایی‌اش گذشت و به میدان نبرد با دشمن رفت.

«غیرت» و «شجاعت» مثال‌زدنی شهید خلعتبری

نویسنده کتاب «آسمان دریا را بلعید» «غیرتمندی» و «شجاعت» را در شخصیت شهید بسیار جذاب توصیف کرد و در این باره گفت: او با وجود اینکه در زمان شهادت 31 سال بیشتر سن داشته اما بسیار نگاه عارفانه و ارزشمندی به دنیای پیرامونش داشته است. گواه حرفم اینکه او در روزهای ابتدایی جنگ تحمیلی داوطلب شرکت در عملیات برای دفاع از کشور شد. نیروی هوایی ایران که این شهید یکی از خلبانان آنجا بود موفق شد نیروی دریایی دشمن را به طور کامل از کار بیاندازد. بی اغراق می‌گویم که شهید «حسین خلعتبری مکرم» یک «پهلوان واقعی» بود.

وی در ادامه صحبت‌هایش اضافه کرد: جمله‌ای را از سرلشکر خلبان شهید «حسین خلعتبری مکرم» بدون هیچ اضافه یا کم کردن داخل کتاب آورده‌ام که شهید گفته بود «اگر ذره‌ای از خاک کشور به پوتین دشمن چسبیده باشد من آن را با خون خودم حفظ می‌کنم.» در تاریخ کشور ما شاهان بسیاری بوده‌اند که خاک و سرمایه‌های کشور را بی حساب و کتاب به بیگانگان می‌بخشیدند. در مقابل شاهان بی کفایت نگاه این شهید خلبان در سن جوانی بسیار ارزشمند است.

ضرورت الگوبرداری از شهدا توسط نسل جوان

مخدومی درباره نقش نویسندگان برای معرفی شهدا به نسل جوان هم در ادامه صحبت‌هایش خاطرنشان کرد: انسان در طول زندگی همیشه به الگو و قهرمان نیاز دارد این کمال‌خواهی از فطرت انسان است. تمامی شخصیت‌های فرهنگی وظیفه دارند تا به این نیاز انسان‌ها به درستی پاسخ دهند. شهدا بهترین الگو هستند و نسل جوان باید به آنها توجه ویژه داشته باشند. ایثارگران هشت سال دفاع مقدس در سخت‌ترین روزها از ارزشمندترین سرمایه زندگی یعنی جانشان گذشتند و به میدان نبرد با دشمن تا دندان مسلح رفتند.

نویسنده کتاب «آسمان دریا را بلعید» توضیح داد: نویسندگان و ناشران فعال در حوزه ایثار و شهادت وظیفه سنگین معرفی شهیدان به نسل جوان و ترویج فرهنگ ایثار و شهادت را بر عهده دارند. «شهدا کاری حسینی کردند و آنان که ماندند باید زینب‌گونه رفتار کنند.» باید توجه داشته باشیم که شهدا قهرمانان حقیقی هستند. «نویسندگان»، «شاعران»، «موسیقی‌دانان»، «نقاشان» و در مجموع تمامی هنرمندان باید در این حوزه احساس مسئولیت کنند و با روحیه جهادی فعالیت کنند.

آثار و برکات همنشینی با خانواده شهید

این نویسنده حوزه ایثار و شهادت درباره آثار و برکات همنشینی با خانواده شهید سرلشکر خلبان شهید «حسین خلعتبری مکرم» برای نگارش کتاب هم توضیح داد: همنشینی با خانواده این شهید که در شهر «رامسر» زندگی می‌کنند، موجب خشنودی‌ام بود و هر لحظه‌اش به من درس ایثار و از خودگذشتگی را آموخت.

مخدومی ادامه داد: برای نگارشی کتاب با خواهر و برادر شهید و جمعی از خلبانان نیروی هوایی گفت‌وگو کرده‌‎ام. مادر شهید در آن دوران روزهای آخر عمر پر برکتش را سپری می‌کرد. به دلیل کهولت سن قادر به تکلم نبود و به همین دلیل از فیض گفت‌وگو با او محروم شدم.

تحقق مطالبات مقام رهبری در حوزه دفاع مقدس

به گفته مخدومی هنوز جای کار در حوزه ایثار و شهادت بسیار زیاد است و نباید نسبت به آن نگاه سطحی و گذرا داشته باشیم. این نویسنده یادآور شد: به برکت انقلاب اسلامی قهرمانان بسیاری داریم که باید به جامعه معرفی شوند. مقام معظم رهبری فرموده‌اند «تولیدات فرهنگی در حوزه دفاع مقدس باید افزایش یکصدبرابری داشته باشد.» برای تحقق فرمایش رهبر معظم انقلاب اسلامی، باید بیش از پیش تمام مسئولان و مردم فعالیت کنند.

وی در پایان صحبت‌هایش اضافه کرد: بیش از 235 هزار شهید داریم در حالی که فقط 10 هزار کتاب درباره منتشر شده است. اعتقاد دارم این حوزه جای کار بسیار زیادی دارد و هنوز حرف‌های زیادی ناگفته باقی مانده است. همچنین باید به «پدران و مادران شهدا»، «جانبازان» و «آزادگان» توجه شود.

امکان مطالعه این کتاب از طریق سایت «گروه مجلات شاهد» وجود دارد. 

گفت‌وگو از رضا افراسیابی 

 

 

منبع: 

خواندن 150 دفعه
این مورد را ارزیابی کنید
(0 رای‌ها)

نظر دادن

از پر شدن تمامی موارد الزامی ستاره‌دار (*) اطمینان حاصل کنید. کد HTML مجاز نیست.

یادداشت

فرهنگ و هنر

cache/resized/10d9dc457f21601ad63f8a048f0872df.jpg
«نخل‌های بی‌سر» نوشته قاسمعلی فراست در سال۱۳۶۱ ...
cache/resized/e74448b873f603a4f42ec58e33f82fff.jpg
کتاب «با نوای نینوا» زندگینامه و خاطرات مداحان ...
cache/resized/5294b821324a5882cbb7dd0ac62a340a.jpg
کتاب «اینجا برای از تو نوشتن هوا کم است» مجموعه ...
cache/resized/63c3fafe42b7e5bc226584a02494afd7.jpg
کتاب «کانال پنجم» مجموعه خاطرات جانباز دفاع مقدس ...
cache/resized/669598a0446a1fa471909d62cdaecc5a.jpg
کتاب «صدقه یادم رفت» زندگی‌نامه و خاطرات سردار ...
cache/resized/36f0b73acd70e5bbbe7e9931e1854b38.jpg
بعضی از زن‌های جهادی خوزستان چندین شهید تقدیم ...
cache/resized/1394b05dc2b6e8a5cca087b66a029622.jpg
«یاقوت سرخ» عنوان کتابی است که در آن، زندگی نامه ...
cache/resized/f7feb7106320e4056d6f270bde631ff6.jpg
ماجرای فکر آوینی کتابی است با موضوع گفتارهایی در ...

مجوزها

Template Settings

Color

For each color, the params below will give default values
Black Blue Brow Green Cyan

Body

Background Color
Text Color
Layout Style
Patterns for Boxed Version
Select menu
Google Font
Body Font-size
Body Font-family