«فتح‌المبین» تجلی درخشش پدافند هوایی ایران

چهارشنبه, 22 شهریور 1402 11:19 اندازه قلم کاهش اندازه قلم کاهش اندازه قلم افزایش اندازه قلم افزایش اندازه قلم

با نقش‌آفرینی موثر و درخشش پدافند هوایی جمهوری اسلامی ایران در عملیات فتح‌المبین، گردان‌های زرهی بخش اعظمی از مناطق اشغال شده غرب و جنوب غرب را از تصرف دشمن بعثی آزاد کردند.

به گزارش خط هشت، «فتح المبین» به اعتقاد بسیاری از کارشناسان نظامی شاید اولین پیروزی مهم و با دستاورد فراوان نیرو‌های مسلح کشورمان در دفاع مقدس به شمار رود؛ که بر همین اساس برای این عملیات خطیر و مهم لقب «بهار نیرو‌های مسلح ایران» را قرار داده‌اند.

«فتح‌المبین» تجلی درخشش پدافند هوایی ایران/ نیروهای بعثی با ناامیدی به پشت جبهه‌ها منتقل شدند

 

در این عملیات با نقش‌آفرینی موثر و درخشش پدافند هوایی جمهوری اسلامی ایران گردان‌های زرهی بخش اعظمی از مناطق اشغال شده غرب و جنوب غرب را از تصرف دشمن بعثی آزاد کردند، چراکه با دستور صدام برای اینکه نیرو‌های بعثی از فشار آتش رزمندگان اسلامی خارج شوند، نیروی هوایی عراق تمام ظرفیت خود را به گونه‌ای سازماندهی کرد تا از پیشروی ایرانیان ممانعت به عمل آورد.

 

اما، پدافند هوایی دلیر و هوشیار توانست در بسیاری از جبهه‌ها بر نیرو‌های هوایی پیروز شود بالغ بر ۲۸ فروند هواپیمای عراقی را سرنگون کند. در ادامه بر تبین هر چه بهتر وقایع فتح‌المبین و کنش و واکنش‌ها بین نیرو‌های ایران و رژیم بعث عراق به تشریح برخی از روز‌های عملیات فتح‌المبین می‌پردازیم.

 

«فتح‌المبین» تجلی درخشش پدافند هوایی ایران/ نیروهای بعثی با ناامیدی به پشت جبهه‌ها منتقل شدند

 

روز اول

 

در اولین دقایق بامداد ۱۳۶۲/۰۱/۰۲ دستور استفاده از فرکانس‌های رزرو از پیش تعیین شده گروه‌های پدافند هوایی ابلاغ می‌شود و این بدان معنی است که عملیات «فتح المبین» در حال شروع است.

 

در این مقطع بیشترین دغدغه کارشناسان و متخصصان تعمیر و نگهداری در پدافند هوایی، تأمین قطعات و بالا بردن بهره‌وری رادار‌های اهواز، بندر امام، دزفول و بهبهان بود، زیرا کشف شناسایی رهگیری و انهدام انواع هواگرد دشمن از جمله وظایف ذاتی پدافند هوایی به شمار می‌رود و مبنای انجام وظایف فوق هم دارا بودن رادار‌هایی با سطح آمادگی عملیاتی بالا است.

 

در همان اولین روز عملیات فتح المبین طرح شبح ۲ که به منظور پشتیبانی و دفاع هوایی از عملیات سطحی می‌باشد به مورد اجرا گذاشته می‌شود و نیرو هوایی جمهوری اسلامی ایران از هواپیما‌هایی نظیر اف ۴ و اف ۱۴ در این طرح بهره می‌گیرد.

 

«فتح‌المبین» تجلی درخشش پدافند هوایی ایران/ نیروهای بعثی با ناامیدی به پشت جبهه‌ها منتقل شدند

 

در اولین ضربات به دشمن با همکاری افسران کنترل شکاری و خلبانان تیز پرواز هواپیما‌های اف ۱۴ نیروی هوایی جمهوری اسلامی ایران در ساعت ۱۱:۲۳ روز دوم فروردین ۱۳۶۱ منجر به ساقط شدن هواپیمای رژیم بعث عراق می‌شود.

 

روز دوم

 

در روز دوم (۰۳/۰۲/۱۳۶۱) عملیات غرورآفرین فتح المبین نیز باز هم شاهد درخشش پدافند هوایی جمهوری اسلامی ایران بودیم چرا که دو فروند هواپیمای رژیم بعث که قصد بمباران شهر آبادان را داشتند با اقدام به موقع نیروی پدافند هوایی متواری شدند و بمب‌های آن‌ها در بیابان‌های اطراف آبادان رها شد.

 

در ساعت ۲۱:۲۵ همین روز خدمه جنگ‌افزار‌های پدافند هوایی مستقر در جزیره خارک هواپیمای عراقی را به صورت بصری مشاهده می‌کند مورد اصبات خود قرار می‌دهد که هواپیمای عراقی هم متعاقب در دریا سقوط می‌کند. همچنین در ادامه درگیری‌ها یک فروند هواپیمای متخاصم رژیم بعث در فاصله چهار و نیم کیلومتری شمال غرب جزیره مورد اصابت قرار گرفته و منهدم می‌شود.

 

روز سوم

 

در سومین روز از عملیات فتح المبین شاهدبودیم که ارتش رژیم بعث عراق در پی دستاورد‌های عزتمندانه سپاه اسلام روحیه خود را به شدت باخته است و از هر اقدامی برای بازسازی توان روحی خود بهره می‌برند صدام که اضطراب و نگرانی همه وجودش را فرا گرفته بود، به این فکر فرو می‌رود که پاتک سنگینی به پیشروی‌های رزمندگان ایرانی بزند و به نوعی جبران مافات شکست‌های دو روز گذشته را داشته باشد.

 

«فتح‌المبین» تجلی درخشش پدافند هوایی ایران/ نیروهای بعثی با ناامیدی به پشت جبهه‌ها منتقل شدند

روز چهارم

 

در تاریخ پنجم فروردین ۱۳۶۱ رأس ساعت ۶ صبح هیئتی از افسران بلندپایه ستاد ارتش رژیم بعث عراق با هدف ارتقاء روحیه نیرو‌های بعثی از یگان‌های عراقی حاضر در خرمشهر، اروندرود و غرب کارون بازدید می‌کنند.

 

گزارش‌های به دست آمده حاکی از افت شدید روحیه نیرو‌های بعثی و افزایش لغو دستور در میان آن‌ها است در این بازدید به فرماندهان منطقه توصیه می‌شود، برای جلوگیری از تخریب روحیه سایر کارکنان اینگونه افراد را سریعاً به پشت جبهه تخلیه نمایند.

 

 

 

منبع: دفاع‌پرس

خواندن 104 دفعه
این مورد را ارزیابی کنید
(0 رای‌ها)

نظر دادن

از پر شدن تمامی موارد الزامی ستاره‌دار (*) اطمینان حاصل کنید. کد HTML مجاز نیست.

یادداشت

فرهنگ و هنر

cache/resized/e74448b873f603a4f42ec58e33f82fff.jpg
کتاب «با نوای نینوا» زندگینامه و خاطرات مداحان ...
cache/resized/5294b821324a5882cbb7dd0ac62a340a.jpg
کتاب «اینجا برای از تو نوشتن هوا کم است» مجموعه ...
cache/resized/63c3fafe42b7e5bc226584a02494afd7.jpg
کتاب «کانال پنجم» مجموعه خاطرات جانباز دفاع مقدس ...
cache/resized/669598a0446a1fa471909d62cdaecc5a.jpg
کتاب «صدقه یادم رفت» زندگی‌نامه و خاطرات سردار ...
cache/resized/36f0b73acd70e5bbbe7e9931e1854b38.jpg
بعضی از زن‌های جهادی خوزستان چندین شهید تقدیم ...
cache/resized/1394b05dc2b6e8a5cca087b66a029622.jpg
«یاقوت سرخ» عنوان کتابی است که در آن، زندگی نامه ...
cache/resized/f7feb7106320e4056d6f270bde631ff6.jpg
ماجرای فکر آوینی کتابی است با موضوع گفتارهایی در ...
cache/resized/9fbeadaffe6db7f248c99c58e4be83af.jpg
کتاب «همسایه حیدر» نوشته فاطمه ملکی با تحقیق بتول ...

مجوزها

Template Settings

Color

For each color, the params below will give default values
Black Blue Brow Green Cyan

Body

Background Color
Text Color
Layout Style
Patterns for Boxed Version
Select menu
Google Font
Body Font-size
Body Font-family