«مهدی باکری» و ماجرای تفرج در جبهه!

دوشنبه, 30 فروردين 1400 16:39 اندازه قلم کاهش اندازه قلم کاهش اندازه قلم افزایش اندازه قلم افزایش اندازه قلم

خیلی‌ها جبهه را دیدند، جبهه هم خیلی‌ها را دید؛ بعضی‌ها را که خیره‌خیره تماشا کرد و هنوز هم خوابشان را می‌بیند! اگر جبهه لب باز کند حتما خواهد گفت که هنوز هم گوشش انگار در خواب و بیداری روایت‌هایی می‌شنود از آقا مهدی؛ «مهدی باکری».

 

به گزارش خط هشت، از ۳۰ فروردین سال ۱۳۳۳ که چشم باز کرد، دنیا را نگاه کرد. وقتی هم جنگ شد، رفت نشست جبهه را نگاه کرد؛ دنبال جایی می‌گشت انگار روی این زمین. چقدر غروب‌ها نشست بالای تل‌های خاکی و نگاه کرد و نگاه کرد و نگاه کرد. تا این‌که سال ۱۳۶۳ بلند شد برود تفرج. عملیات بدر بود و کسی که برود فرمانده لشکر ۳۱ بشود، تکلیفش معلوم است دیگر؛ «لشکر عاشورا». تکلیف آقامهدی هم روشن بود، اما یک تفرجی هم دلش می‌خواست بکند در این دنیا؛ جایی برود، تماشایی بکند! نوبتش شده بود؛ بسم‌الله، برخاست و قامت بلندش را جبهه دید. و جبهه یادش بود که این مهدی همان است که یک سال پیش آمده بودند گفته بودند برادرت شهید شد و جا ماند پیش دشمن. گفت بماند و پس ‌نگرفت پیکر برادرش را. آذری بودها و خدا می‌داند که این آذری‌ها چقدر «برادردوست» هستند؛ مَرد و مُرادشان عباس(ع) است.

روایت پیکرها

می‌خواستند بروند از میان پیکرها بیابند و بیاورند پیکر برادر این فرمانده عزیزتر از جانشان را و یک عده داوطلب بودند و جان می‌دادند برای دل آقامهدی که آرام بگیرد یک لحظه ولی مهدی اجازه نداد: «همه آن‌ها برادران من هستند. اگر توانستید، همه را برگردانید حمید را هم بیاورید.»

زیر آن آتش، همان یک پیکر را هم یک عده جان شرط وفا کرده بودند؛ وگرنه که پیکری را کسی نمی‌توانست برگرداند. از همین‌جا جبهه فهمیده بود رفیقی تازه یافته است؛ همان‌که می‌نشیند و نگاه می‌کند و در سرش هوای تفرج دارد. از همان‌موقع هم جبهه دیگر رفیق شده بود با مهدی و مهدی نگاهش یک جور دیگری شده بود؛ دیده‌اید؟  

روایت شاهد عینی

به باکری گفته بودند برگردد عقب. چندصدمتری بازمی‌گشت و نجات می‌یافت و دقیقا همین را خواسته بودند از او. حالا آقامهدی که اسمش هم عزیز بود در جنگ و قدرت بود در جنگ، چه کند؟ شمشیر عشق بالای سرش می‌رقصید و جبهه خیره‌خیره نگاهش می‌کرد تا چه کند. این روایت شاهد عینی است: ما هرچه به باکری اصرار کردیم که برگرد، نپذیرفت. به او گفتم «از حبیب [اسم رمز قرارگاه] می‌گویند: شما برگردی عقب» اما او نپذیرفت و به‌کلی خودش را از بی‌سیم دور کرد. از طرف دیگر، برادران [قرارگاه] از پشت بی‌سیم به من می‌گفتند «حتی اگر می‌توانید دست و پای او را ببندید و بیندازیدش داخل قایق و او را بکشید بیاورید عقب.» من رفتم پیش او گریه کردم و قسمش دادم... باکری پاسخ داد: «ما می‌خواهیم بجنگیم، چگونه برگردیم عقب، مسأله اسلام در میان است».

این پاسخ، برادر نظمی را قانع نکرد و وی به خود جرأت داد به خشاب‌هایی که باکری پُر می‌کرد، ضربه زد و آن‌ها را به زمین ریخت، اما مهدی به او گفت «خدا که هست تو چه می‌گویی؟ همین‌جا خواهیم جنگید و عقب نخواهیم رفت».

روایت گلوله

با «تیر مستقیم» شهید شد. جایی بودند در جزیره مجنون و دورتادور بعثی. تیر خلاص می‌زدند به ایرانی‌ها و یک گلوله هم بعدها برای جبهه تعریف کرد روایتش را. در قلب کوچک سربی‌اش گفته بود «اهدنا الصراط المستقیم» و جانش لهیب داشت در فراق یار. نیت کرده بود در زیباترین سرزمین بنشیند و چهره آقامهدی را دیده بود که خودش یک کشور بود در مقام حُسن و همان یک نظر، عاشق شده بود و عاشق هم که تکلیفش معلوم است؛ مثل خود آقامهدی و عاشق کجا برود و آرام بگیرد بهتر از سر و چشم و ابروی یار؛ همسایه شده بود با خوبی‌ها و زیبایی‌ها. گلوله هم عاشق باشد و مستقیم برود به یک جایی می‌رسدها؛ الله‌اکبر از عشق.

روایت آرپی‌جی

یک عده جان‌شان را گذاشتند کف دست که پیکر فرمانده شهیدشان را بازگردانند. پیکر را به همراه زخمی‌ها در یک قایق گذاشتند و گلوله آرپی‌جی آمد؛ با آن هیکلش یاد گرفته بود از آن یک نخود گلوله. بهترین فرصت بود و شمشیر عشق هم که در هوا می‌رقصید. گلوله آرپی‌جی مستقیم رفت و مدعی شد که «برادرش را پس‌نگرفته این فرمانده‌تان، خودش را کجا می‌برید؟» و پس نداد فرمانده را و سربازان فرمانده را.

پیکرها در هوا رقصیدند و چرخیدند و خدا خوشش آمد از این ماجرای «پس‌نگرفتن‌ها» و پذیرفت این هدیه‌ها را و هر چه مانده بود از آن پیکرها ریخت در اروندرود که دشمن برای همیشه بداند مرز ایران کجاست و ایرانی‌ها کیستند و پیروان علی(ع) چگونه مردانی را می‌فرستند به میدان و وقت معامله با یار، هنگام صلات ظهر عاشورا ـ که هر روز است ـ در کربلا ـ که همه‌جاست ـ بهترین‌هایشان را می‌بخشند به خدا.

روایت تماشا

جبهه است‌ها؛ از این کارها می‌کند! وقتی عاشق شود غوغا به پا می‌کند در زمین و زمان. خیره‌خیره نگاه کرد به آقامهدی آن دم آخری و گفت «هوای تفرج داری؟ بفرما تماشا!» همان‌موقع که تیرخلاص می‌زدند به عشاق، آقامهدی پشت بی‌سیم برای «احمد کاظمی» و برای ما گفت که یافته است و می‌بیند آن «دِه باصفا» را که همیشه می‌جُست برای تفرج. صدایش هنوز در گوش جبهه است: «کاش که این‌جا می‌شدی می‌دیدی چه ده باصفایی است... وقت کردی بیا، بیا تماشا کن». چشم‌های مهدی به تماشای باغ باز شد پیش از آن‌که وارد شود. جبهه که عاشق بشود از این کارها هم می‌کند؛ اجازه دارد از خدا. جبهه دمش گرم و آقامهدی هم دمش گرم که عادی نبود؛ «مهدی عادی نبود»؛ این را «قاسم سلیمانی» در گوش جبهه گفت و برای ما گفت.

اگر دلتان هوایی شده که صدای خود آقامهدی را از پشت بی‌سیم بشنوید این فیلم را ببینید:

و حالا ببینید حال و هوای محل شهادت «مهدی باکری» را در فیلمی که از سازمان استخبارات رژیم بعثی به دست آمده است و بشنوید نوای دلنشین مداحی برای عباس(ع) را:


امروز در تاریخ مناسبت‌های دیگری هم هست

امروز ۳۰ فروردین مصادف با ۱۹ آوریل میلادی و ۶ رمضان هجری قمری در تقویم تاریخ، مناسبت‌های دیگری هم دارد.

ـ درگذشت «ابویَعلی جعفری» فقیه و عالم مشهور در سال ۴۶۳ قمری
ـ رحلت فقیه جلیل «حمزه بن عبدالعزیز دیلمی» در سال ۴۶۳ قمری
ـ درگذشت «جورج بایرون» شاعر و ادیب انگلیسی در سال ۱۸۲۴ میلادی
ـ درگذشت «چارلز داروین» طبیعی‌دان معروف انگلیسی در سال ۱۸۸۲ میلادی
ـ زادروز «محمد تقی دانش‌پژوه» نویسنده، مترجم و مصحح مشهور در سال ۱۲۹۰ شمسی
ـ روز بزرگداشت پزشک مشهور حکیم «اسماعیل جرجانی» در ایران

 

 

منبع: فارس

خواندن 640 دفعه
این مورد را ارزیابی کنید
(0 رای‌ها)

نظر دادن

از پر شدن تمامی موارد الزامی ستاره‌دار (*) اطمینان حاصل کنید. کد HTML مجاز نیست.

یادداشت

فرهنگ و هنر

cache/resized/669598a0446a1fa471909d62cdaecc5a.jpg
کتاب «صدقه یادم رفت» زندگی‌نامه و خاطرات سردار ...
cache/resized/36f0b73acd70e5bbbe7e9931e1854b38.jpg
بعضی از زن‌های جهادی خوزستان چندین شهید تقدیم ...
cache/resized/1394b05dc2b6e8a5cca087b66a029622.jpg
«یاقوت سرخ» عنوان کتابی است که در آن، زندگی نامه ...
cache/resized/f7feb7106320e4056d6f270bde631ff6.jpg
ماجرای فکر آوینی کتابی است با موضوع گفتارهایی در ...
cache/resized/9fbeadaffe6db7f248c99c58e4be83af.jpg
کتاب «همسایه حیدر» نوشته فاطمه ملکی با تحقیق بتول ...
cache/resized/59473b7526a7b1245ba86423bd3b4912.jpg
عکس رزمندگان استان اردبیل در جبهه‌های حق علیه ...
cache/resized/c388db15b9aea6f541ad0fd1dc3e7f86.jpg
به مناسبت گرامی داشت روز شهدا آیین رونمایی از ...
cache/resized/cc13499ebc08016c8970234fdd9aa860.jpg
اولین کتاب کشور در رثای سپهبد شهید قاسم سلیمانی، ...

مجوزها

Template Settings

Color

For each color, the params below will give default values
Black Blue Brow Green Cyan

Body

Background Color
Text Color
Layout Style
Patterns for Boxed Version
Select menu
Google Font
Body Font-size
Body Font-family