ماجرای جالب کمک عراقی‌ها به رزمنده‌های ایرانی در عملیات قدس 4

سه شنبه, 03 مرداد 1402 20:15 اندازه قلم کاهش اندازه قلم کاهش اندازه قلم افزایش اندازه قلم افزایش اندازه قلم

در عملیات قدس 4 که شرایط سختی برای رزمندگان ایرانی به وجود آمده بود، تعدادی از اسرای عراقی از پست شنود با فرماندهی دشمن تماس گرفتند و باعث شدند آتش توپخانه‌ای قطع شود.

به گزارش خط هشت، عملیات قدس ۴ اول تیرماه سال ۱۳۶۴ به فرماندهی اسماعیل دقایقی آغاز شده و رزمندگان ایرانی با هدف تصرف بخشی از خاک رژیم متجاوز عراق و انهدام نیروهای دشمن، از مرز کشورمان به سمت منطقه عملیاتی هورالهویزه حرکت کردند. سربازان ایرانی در این عملیات با رمز «یا محمد رسول‌الله» به سمت دریاچه «ام‌النعاج» در جنوب شرقی عراق حرکت کرده و توانستند آن را از دست رژیم بعث آزاد کنند.

دریاچه ام‌النعاج که در محور جنوبی جنگ تحمیلی و در منطقه هورالهویزه در شمال شرقی شهر بصره قرار داشت، از نظر استراتژیکی، نظامی و اقتصادی اهمیت زیادی برای عراق داشت و از آن بطور ویژه محافظت می‌شد. این دریاچه از چند طرف به چندین آبراه و روستا رسیده و مساحتی حدود ۱۰۰ کیلومتر مربع دارد. آب آن نیز از رودخانه‌های واقع در خاک ایران تأمین می‌شود.

​هدف عملیات قدس ۴

عملیات قدس ۴ با چهار هدف انهدام نیروی پدافندی دشمن، آزادسازی دریاچه و تسلط بر بخشی دیگر از هورالهویزه، گرفتن جای پا برای گسترش عملیات و در اختیار گرفتن جناح از دشمن و نزدیکی به بخشی از خشکی‌های شرق دجله در منطقه‌ای به گستردگی۱۶۰ کیلومتر مربع طراحی و آغاز شد. این عملیات را نیروهای زمینی سپاه پاسداران، ارتشیان و نیروهای اطلاعاتی پناهنده عراقی که در قالب تیپ ۹ بدر گرد هم آمده بودند پیش بردند.


صحنه‌ای از حضور رزمندگان در عملیات قدس ۴

طوفان به کمک ایران آمد

این عملیات به خودی خود سخت‌تر از آنچه بود به نظر می‌رسید،  اما وقوع طوفان شدید بر سطح این دریاچه باعث شد تهل‌های شط‌الدوب که قطعاتی جزیره‌مانند بر روی آب بودند و از به‌هم‌پیوستن نی و دیگر روییدنی‌ها ایجاد شده بودند، کنار رفته و به اروندرود متصل شوند که این اتفاق پیشروی نیروهای ایرانی را آسان‌تر می‌کرد.
با این حال هواپیماهای عراق روزی چندبار سطح منطقه و دریاچه را بمباران می‌کردند.

سرانجام عملیات قدس ۴ در بامداد یکم تیرماه با کمک‌ نیروهای پناهنده عراقی و برنامه‌ریزی‌های فرماندهان ایرانی آغاز شد و توانستیم بخشی از منطقه را به تصرف خود در آوریم. دشمن بعد از اینکه فهمید نیروهای ایرانی در حال پیشروی در هورالهویزه هستند وحشت زده آتش توپخانه را آغاز کرد. این اقدام باعث مشکل شدن حرکت نیروهای ایران در منطقه شد و به نظر می‌رسید عملیات در حال شکست است.

عراقی‌ها کمک کردند خاک رژیم بعث سقوط کند

اما در این شرایط تعدادی از پناهنده‌های عراقی که از جنگ اخراج شده یا به اسارت ایران در آمده بودند، به درخواست همکاری از طرف ایران پاسخ مثبت دادند و از پست شنود با فرماندهی دشمن در عقب نیروهای عراقی تماس گرفتند. آن‌ها ابتدا از فرمانده خود به دروغ تقاضای نیروی پشتیبانی کردند اما به دلیل عدم تسلط عراق بر منطقه، با درخواست آن‌ها مخالفت شد. با این حال آن‌ها تسلیم نشده و به عنوان درخواست جایگزین از فرمانده خود خواستند آتش توپخانه را قطع کند. آن‌ها ادعا کردند آتش عراق بر سر نیروهای خودی ریخته می‌شود. فرمانده آن‌ها با این درخواست موافقت کرده و آتش را قطع کرد.

همچنین از شنود بی‌سیم‌های عراقی تا حدودی اطلاعات محل پاسگاه‌ها، کمین‌های دشمن، تعداد نیروی کمین‌ها، زمان تدارکات، تعویض نگهبانی، نوع سلاح‌ها و زمان درخواست آن‌ها نیز به دست ‌آمد.


نقشه موقعیت علیات قدس ۴

عملیات با برکت 

با قطع آتش دشمن نیروهای ایرانی پیشروی را از سر گرفته و توانستند طی سه روز دریاچه ام‌النعاج و منطقه هورالهویزه به همراه ۲۰ پاسگاه آبی دشمن را تحت تصرف خود در آوردند. علاوه بر آن  ۱ فروند بالگرد، ۱۰ فروند قایق، چندین قبضه خمپاره‌انداز و چندین پایگاه شناور منهدم و گردان ۲ از تیپ ۱۱۷ دشمن نیز متلاشی شد. همچنین عراقی‌ها در این عملیات ۳۳۶ نفر کشته، زخمی و اسیر دادند. ۵ فروند قایق، شماری دستگاه‌های مخابراتی، تعدادی سلاح سبک و مقداری مهمات نیز به غنیمت رزمندگان اسلام در آمد.

 

 

 

منبع: فارس

خواندن 137 دفعه
این مورد را ارزیابی کنید
(0 رای‌ها)

نظر دادن

از پر شدن تمامی موارد الزامی ستاره‌دار (*) اطمینان حاصل کنید. کد HTML مجاز نیست.

یادداشت

فرهنگ و هنر

cache/resized/566bf99eb90c7928abcb494fb4bef3f6.jpg
فقط کافی‌ست این کتاب را انتخاب کنی.‌ کتابی که ...
cache/resized/10d9dc457f21601ad63f8a048f0872df.jpg
«نخل‌های بی‌سر» نوشته قاسمعلی فراست در سال۱۳۶۱ ...
cache/resized/e74448b873f603a4f42ec58e33f82fff.jpg
کتاب «با نوای نینوا» زندگینامه و خاطرات مداحان ...
cache/resized/5294b821324a5882cbb7dd0ac62a340a.jpg
کتاب «اینجا برای از تو نوشتن هوا کم است» مجموعه ...
cache/resized/63c3fafe42b7e5bc226584a02494afd7.jpg
کتاب «کانال پنجم» مجموعه خاطرات جانباز دفاع مقدس ...
cache/resized/669598a0446a1fa471909d62cdaecc5a.jpg
کتاب «صدقه یادم رفت» زندگی‌نامه و خاطرات سردار ...
cache/resized/36f0b73acd70e5bbbe7e9931e1854b38.jpg
بعضی از زن‌های جهادی خوزستان چندین شهید تقدیم ...
cache/resized/1394b05dc2b6e8a5cca087b66a029622.jpg
«یاقوت سرخ» عنوان کتابی است که در آن، زندگی نامه ...

مجوزها

Template Settings

Color

For each color, the params below will give default values
Black Blue Brow Green Cyan

Body

Background Color
Text Color
Layout Style
Patterns for Boxed Version
Select menu
Google Font
Body Font-size
Body Font-family