دستور آیت‌الله خامنه‌ای برای آغاز عملیات آزادسازی سوسنگرد+ سند

دوشنبه, 29 آبان 1402 09:48 اندازه قلم کاهش اندازه قلم کاهش اندازه قلم افزایش اندازه قلم افزایش اندازه قلم

رهبر معظم انقلاب اسلامی از نقش‌آفرینان اصلی عملیات پیروزمندانه آزادسازی سوسنگرد با همکاری شهید چمران و تیپ ۲ لشکر ۹۲ زرهی اهواز بود.

به گزارش خط هشت، آزادسازی شهر سوسنگرد از چنگال رژیم بعث عراق در ۲۶ آبان سال ۱۳۵۹ از اتفاقات ماندگار دوران دفاع مقدس است که نقش آیت‌الله خامنه‌ای به عنوان نماینده وقت امام در شورای عالی دفاع و شهید مصطفی چمران همکاری کم نظیری را در خلق حماسه سوسنگرد رقم زد و باعث شد این شهر پس از یک ماه اشغال آزاد شود.

دستور آیت خامنه‌ای برای آغاز عملیات سوسنگرد چگونه صورت گرفت؟+ سند

همکاری لشکر ۹۲ زرهی عراق با بخش دیگری از نیرو‌های عراقی در محور‌های تنگه چزابه، کوشک طلائیه باعث شد تا نیرو‌های بعثی پس از عبور از رودخانه کرخه در تاریخ ۶ مهر وارد سوسنگرد شده و شهر را در حالی به اشغال خود دراوردند که همچنان برخی از ساکنین و اهالی در این شهر حضور داشتند. نیرو‌های رژیم بعث عراق به پشتوانه عرب بودن مردم سوسنگرد پیش بینی می‌کردند مردم این شهر از آنان استقبال کنند در حالی که مردم سوسنگرد و عشایر عرب خوزستان از جمله مخالفان جدی حمله بعثی‌ها بودند و بسیاری از آنان در جریان اشغال سوسنگرد و حملات رژیم بعث به شهادت رسیدند. به گفته برخی منابع ۵۸ تن از مردم عرب دشت آزادگان به دلیل عدم همکاری با ارتش عراق اعدام شدند.

نیرو‌های تیپ ۲ زرهی ۹۲ با همراهی نیرو‌های بسیجی و مدافعان شهر و نیرو‌های ستاد جنگ‌های نامنظم به فرماندهی شهید مصطفی چمران در نهایت سوسنگرد اشغال شده را آزاد کردند. حضور تیپ ۲ زرهی، اما با حواشی همراه بود، ابتدا قرار بود این تیپ با همراهی سپاه و نیرو‌های ستاد جنگ‌های نامنظم در صبح عملیات را آغاز کنند، اما حوالی ساعت ۱۲ شب فرمانده لشکر ۹۲ زرهی امیر سرتیپ غلامرضا قاسمی‌نو در تماس تلفنی با ایشان اظهار داشت که فرمانده نیروی زمینی ارتش تیمسار ظهیرنژاد گفته است که تیپ ۲ نباید در عملیات شرکت کند و، چون احتمال انهدام تیپ وجود دارد به دستور بنی‌صدر باید از شرکت در این عملیات خودداری کند. پس از لغو دستور عملیات بلافاصله آیت الله خامنه‌ای در تماسی تلفنی موضوع را با حضرت امام (ره) درمیان گذاشت. با توجه به اینکه در صورت لغو عملیات شرایط بدتر می‌شد امام دستور به حضور تیپ ۲ داد. صبح فردا عملیات به فرماندهی شهید چمران و امیر قاسمی‌نو در ۲۶ آبان آغاز می‌شود و با حمایت بالگرد‌های توپدار کبری و آتش پرحجم جنگنده بمب افکن‌های نیروی هوایی محاصره سوسنگرد شکسته می‌شود.

نامه‌ای که آیت‌الله خامنه‌ای به فرمانده لشکر ۹۲ زرهی اهواز برای عملیات آزادسازی سوسنگرد نوشته است پس از ۳۰ سال منتشر شد.

دستور آیت خامنه‌ای برای آغاز عملیات سوسنگرد چگونه صورت گرفت؟+ سند

متن این نامه بدین شرح است:

شب دوشنبه ۵۹/۸/۲۶ ساعت ۰۱:۱۰

سرکار سرهنگ قاسمی فرمانده لشکر ۹۲ زرهی اهواز
با سلام
شنیدم تیمسار ظهیرنژاد به شما تلفن کرده‌اند که تیپ ۲ فردا وارد عمل نشود مگر بنا به امر؛ و منظورشان امر آقای رئیس‌جمهور است. من این عدول از تصمیم عصر را قابل توجیه نمی‌دانم. این به‌معنای تعطیل یا به ناکامی کشاندن عملیات فردا است. استعداد دشمن چنان است که آن دو گروهان پیاده یارای کار درستی در برابر آن ندارند و اگر تیپ وارد عمل نشود در حقیقت تک انجام نگرفته است. صبح اگر برای تصمیم نهائی بخواهیم منتظر آمدن تیمسار ظهیرنژاد بمانیم وقت خواهد گذشت. جوانان ما در سوسنگرد حداکثر تا صبح مقاومت خواهند کرد و صبح زود اگر ما قدری بار دشمن را سبک نکنیم همه نابود خواهند شد و شهر کاملاً سقوط خواهد کرد. خلاصه اینکه به نظر و تشخیص ما کار باید به همان روال که عصر صحبت شد پیش برود و تیپ آماده باشد که صبح وارد عمل شود. در غیر این صورت مسئولیت سقوط سوسنگرد با هر کسی است که از این تصمیم عدول کرده است.
سیدعلی خامنه‌ای

 

 

 

منبع: دفاع‌پرس

خواندن 81 دفعه
این مورد را ارزیابی کنید
(0 رای‌ها)

نظر دادن

از پر شدن تمامی موارد الزامی ستاره‌دار (*) اطمینان حاصل کنید. کد HTML مجاز نیست.

یادداشت

فرهنگ و هنر

cache/resized/e74448b873f603a4f42ec58e33f82fff.jpg
کتاب «با نوای نینوا» زندگینامه و خاطرات مداحان ...
cache/resized/5294b821324a5882cbb7dd0ac62a340a.jpg
کتاب «اینجا برای از تو نوشتن هوا کم است» مجموعه ...
cache/resized/63c3fafe42b7e5bc226584a02494afd7.jpg
کتاب «کانال پنجم» مجموعه خاطرات جانباز دفاع مقدس ...
cache/resized/669598a0446a1fa471909d62cdaecc5a.jpg
کتاب «صدقه یادم رفت» زندگی‌نامه و خاطرات سردار ...
cache/resized/36f0b73acd70e5bbbe7e9931e1854b38.jpg
بعضی از زن‌های جهادی خوزستان چندین شهید تقدیم ...
cache/resized/1394b05dc2b6e8a5cca087b66a029622.jpg
«یاقوت سرخ» عنوان کتابی است که در آن، زندگی نامه ...
cache/resized/f7feb7106320e4056d6f270bde631ff6.jpg
ماجرای فکر آوینی کتابی است با موضوع گفتارهایی در ...
cache/resized/9fbeadaffe6db7f248c99c58e4be83af.jpg
کتاب «همسایه حیدر» نوشته فاطمه ملکی با تحقیق بتول ...

مجوزها

Template Settings

Color

For each color, the params below will give default values
Black Blue Brow Green Cyan

Body

Background Color
Text Color
Layout Style
Patterns for Boxed Version
Select menu
Google Font
Body Font-size
Body Font-family