گفت وگو با مدیر امور ایثارگران صدا و سیما(بخش دوم و پایانی)

تمام قد در خدمت ایثارگران

سه شنبه, 21 مرداد 1399 17:29 اندازه قلم کاهش اندازه قلم کاهش اندازه قلم افزایش اندازه قلم افزایش اندازه قلم

خدای ناکرده این تصور القاء نشود در جامعه که چون اسم طرف جانباز یا فرزند شهید شد، هر روز صبح می‌آیند درب منزلشان و می‌گویند آقا بفرمایید این سهمیه‌ی امروز شما...

 

به گزارش خط هشت، در بخش نخست گفت و گو با مدیر امور ایثارگران صدا و سیما که خود فرزند شهید و از جامعه ایثارگری است، اقدامات و دغدغه‌های رسانه‌ی ملی را جویا شدیم. در بخش دوم و پایانی این مصاحبه، مدیر امور ایثارگران رسانه‌ی ملی از اقداماتی همانند نحوه تطبیق قانون جامع خدمات‌رسانی به ایثارگران، ارتقای مدیریت ایثارگری در صدا و سیما، بازنشستگی و دعوت به‌کار ایثارگران، خدمات درمانی و بیمه‌ی تکمیلی، ترویج و گسترش فرهنگ ایثار و شهادت، شهدا و مدافعان حرم ... وانتقاد از نحوه‌ی انعکاس اخبار جامعه‌ی هدف و... سخن گفت. با هم این گفت و گو را پی می‌گیریم.

آقای قره‌تپه‌ای! شما خودتان فرزند شهید هستید؛ یکی از وظایف اصلی صدا و سیما به‌عنوان یک دستگاه فرهنگی، تعمیم و گسترش فرهنگ ایثار و شهادت است. احساس می‌شود که‌ این مطلب بیشتر در مناسبت‌ها پوشش داده می‌شود.

- همان‌طور که حضرت‌عالی اشاره فرمودید، در این ساختار جدید ما که ان‌شاءالله تصویب و ابلاغ شود، ما در همان ساختار جدید یک مدیریتی را دیدیم که حتماً و حتماً و حتماً به‌ این مباحث ورود خواهیم کرد. الان هم هست. ما تهیه کنندگان بسیار خوبی داریم که جانباز 50% و جانباز 35% ما هستند که جزو تهیه کنندگان درجه‌یک و بهترین‌های سازمان ما هستند.

شما در این زمینه چه فعالیتی کردید؟

- با تمام این اوصاف سازمان صدا و سیما در مقابل رسانه‌های بیگانه و در مقایسه‌ با کشورهای اسلامی‌دیگر می‌توانم بگویم که واقعاً وقت خوبی در حوزه‌ی ترویج فرهنگ ایثار و شهادت گذاشته است. من این را به‌عنوان یک مخاطب بیننده عرض می‌کنم. من خودم در حوزه‌ی برون‌مرزی توفیق این را داشتم که کار کنم؛ از شبکه‌ی العالم گرفته تا شبکه‌ی الکوثر. شبکه‌ی  PRESS TVدر پوشش جبهه‌ی مقاومت، در هر زمانی که بوده است، جنگ 33 روزه، جبهه‌ی مقاومت در روسیه، جبهه‌ی مقاوت در عراق، بلا استثناء در پوشش‌هایمان بوده. این جزء تکالیف و وظایف ماست و هر قدر ما به‌این موضوعات بپردازیم، باز هم کم است. من خودم به‌شخصه اعتقادم این است که هر قدر شما این حوزه‌ی جبهه‌ی مقاومت، ایثار و شهادت را پررنگ کنید، همان قدر هم در رفتار اجتماعی افراد و جامعه تأثیر مستقیم خودش را می‌گذارد و از خیلی از ناهنجاری‌ها، خیلی از بزه‌ها و خیلی از موارد جلوگیری می‌کند.

سازمان یک‌سری محدودیت‌های مالی هم دارد، من بارها و بارها این را دیده‌ام. واقعاً در این حوزه در بحث ایثار و شهادت، سازمان ما نیامده خط‌کش بگذارد و یا قراردادی ببندند. ساخت، تولید، پخش و همه‌ی اینها از زمانی که‌یک نویسنده قلم به دست می‌گیرد، شروع می‌کند، برنامه ریزی می‌کند، و این برنامه استارت می‌خورد، هزینه‌ها کنتور می‌اندازد تا زمانی که‌این اثر و یا این موضوع خدمت بینندگان عزیز پخش شود. مشکلات پخش، فنی، استودیو، نویسنده، مأموریت و همه‌ی اینها را که کنار هم بگذاریم، واقعاً می‌بینیم که سازمان در حوزه‌ی بودجه با مشکل جدی مواجه است و اصلاً قابل قیاس نیست. آن هزینه‌هایی که دشمنان ما در شبکه‌های ما و جبهه‌ی مقابل، با بودجه‌ای که الان به سازمان ما اختصاص داده‌اند.

من بارها و بارها دیده‌ام؛ یعنی هم گزارش شده و هم گفته شده؛ ولی واقعاً سازمان الان مشکل دارد. با همه‌ی این موارد، ما یک گزارش از معاونت برنامه ریزی و نظارتمان گرفتیم که تقریباً ما در 5 یا 6 حوزه برنامه‌سازی داشتیم و به آن پرداختیم. در معاونت صدای ما  6458 ساعت برنامه در حوزه‌ی ترویج فرهنگ ایثار و شهادت تولید و پخش شده است، در معاونت سیمای ما 2494 ساعت، در معاونت سیاسی ما 1300 ساعت، در معاونت امور استان ها که کلیه‌ی مراکز ما هستند، 4600 ساعت و در حوزه‌ی برون‌مرزی ما 1268 ساعت؛ این آماری‌ست که گزارش شده است.

 حالا در کنار پیگیری این مطالبات، این را هم می‌طلبد که بنیاد شهید با ما همکاری داشته باشد. مسئولین بنیاد واقعاً اعلام آمادگی کنند، اگر که برنامه‌ای دعوت شد، بیایند و پاسخ دهند. این برمی‌گردد به حوزه‌ی تخصصی یعنی مثلا" از معاون سیمای سازمان یا از معاونت‌های دیگر سازمان این سوالات پرسیده شود که در حوزه‌ی برنامه‌سازی، آنتن دارند؟ و خب ما هم باید پیگیری کنیم. در همین شورای ایثارگران که عرض کردم، نشست‌هایی را قبل از کرونا با یکی دو تا از معاونین عزیز که بسیار تأثیرگذار بودند، در این حوزه برگزار کردیم. مطالبات را گفتیم، مشکلات را گفتیم حتی اهم و فی‌الاهم هم کردند. عزیزان و جانبازان 70% کشور را در دو سه جلسه در آن حوزه دعوت کردیم. آقای مجتهد تشریف آوردند، چند نفر از جانبازان 70% آمدند که من الان حضور ذهن ندارم اسامیشان را بگویم. صورت‌جلسه شد، مشکلات اولویت‌بندی شد، از جانبازان 70% به پایین شروع کردیم، مشکلات درمان و همه‌ی این موارد دسته‌بندی شد و الان در حوزه‌ی پژوهش‌های معاونت سیاسی روی این موضوع کار می‌شود. من احساسم این هست که چون رئیس بنیاد شهید و آقای اوحدی هم تازه تشریف آوردند، یک مقدار زمان می‌برد تا اطلاعات را به دست بیاورند و باید یک جاهایی بیشتر وقت بگذارند، ان‌شاء لله‌ یک زمانی مثل 2 - 3 ماه بگذرد، من فکر می‌کنم از این بزرگوار هم دعوت کنیم تا تشریف بیاورند در یکی از برنامه‌های پربیننده‌ی ما بنشینند تا یک گزارش عملکردی را ارائه دهیم.    

در حوزه‌ی داخلی ما دیدیم که در مناسبت‌ها بیشتر رزمندگان و جانبازِ ویلچری و یا ... را صرفاً آوردند یک خاطره‌ای گفتند و تمام شده است. یعنی صدا و سیما وارد عمق مشکلات و آن هدف اصلی نمی‌شود. می‌دانید که مشکل اصلی جامعه هدف، درمان، معیشت و یا اشتغال فرزندانشان است.

- من عرض کردم، سازمان به‌تنهایی نمی‌تواند. این موضوع را حتماً و حتماً باید نمایندگان مجلس ورود کنند. من یک نمونه‌اش را برای شما می‌گویم و خواهش بنده از جناب‌عالی این است که حتماً این موضوع را منعکس کنید به‌عنوان این که‌ یکی از مراجع در حوزه‌های خبری ایثار و شهادت هستید. مثال می‌زنم دولت در دو هفته‌ی گذشته چند مورد را تصویب کرد: 1- وامی‌که هر ساله افزایش دارد و از یک عدد به عدد دیگری متناسب با آن تورم می‌رود.  2- پرداخت مطالبات معوقه‌ی ایثارگران، این عزیزان ما از سال 92 مانده، مرخصی و موارد خانواده‌ی شهدای ما مثل سنوات خدمت مانده است؛ در آن زمان آن عددی که قرار بود این خانواده بگیرد شاید می‌توانست یک آپارتمان 40 متری در اطراف تهران تهیه کند. اگر دولت همان سال 92 این عدد را پرداخت می‌کرد. الان تازه همان عدد را این‌قدر ما تبلیغ کردیم و خبرش را منتشر کردیم، قرار شد که تسویه شود که من بعید هم می‌دانم. آن زمان که دولت وضعش خوب بود، نفت می‌فروخت، بدهی نداشت، اوضاع اقتصاد به‌ این شکلی که الان هست نبود، این کار انجام نشد.

من هم می‌گویم کمبود بودجه و کمبود اعتبارات می‌افتد در زمین جانبازان و ایثارگران و می‌گویند پول نداریم چون می‌دانند جامعه‌ی ساکتی‌ست و مأخوذ به حیاست. بله همیشه‌ این مشکل هست ولی شما به‌ این موضوع بپردازید.

- حتماً بله‌. این جزء یکی از مواردی‌ست که ان‌شاء‌‌الله با همفکری عزیزان و نخبگان به آن می‌پردازیم.

برای فراکسیون ایثارگران مجلس ان‌شاءالله‌ این برنامه الهامی باشد ولی من می‌بینم که فقط صرفاً یک خبر در پوشش مجلس است، در صورتی که‌ یک بخشِ خودِ ما که بخشی‌اش به نماینده‌ها برمی‌گردد، حدود 150 نفر از ایثارگران مجلس اعلام آمادگی کردند برای تشکیل فراکسیون؛ یعنی نسبت به دوره‌ی قبل بیشتر شده است.

- خدا را شکر این یک اتفاق خیلی خوبی است.

ما از لحاظ قانون برای جامعه‌ی ایثارگری کم نداریم ولی در اجرا نقص داریم و اگر به‌ این موضوع پرداخته شود، کار درست می‌شود؛ ولی صدا و سیما بیشتر روزمره برخورد می کند. حالا به قول شما مشکلاتی وجود دارد؛ ولی شما هم به‌عنوان مدیریت ایثارگران باید این موضوع را دنبال کنید.

- بله حتماً این نکته‌ی درستی است.     

حداقل، فرهنگ ایثار و شهادت که جزء حیطه‌ی اصلی سازمان است.

- استارتش خورده شده. ما نشست خیلی خوبی داشتیم و همان‌طور که عرض کردم این‌ها باید پخته شود و طرح‌ها و سوالات باید الاهمُ فی‌الاهم شود. به‌عنوان مثال عرض می‌کنم؛ ما در همین شورای خودمان مثلاً یک آقایی می‌آید و می‌گوید مثلا چرا قره‌تپه‌ای نیست یا چرا قره‌تپه‌ای هست یا فلانی نیست؟ چرا شما در این شورا فقط کار جانبازان را پیگیری می‌کنید؟ چرا کار خانواده‌های رزمنده‌ها را پیگیری نمی‌کنید؟ چرا کار خانواده‌ی شهدا را پیگیری می‌کنید، کار جانبازان را پیگیری نمی‌کنید؟

من می‌خواهم بگویم که خب این موضوع باید واقعاً پخته شود؛ یعنی رویش کار شود و به‌ یک جمع‌بندی برسد که آن هم نیاز به‌ یک کارگروه تخصصی دارد؛ مثل افرادی که جناب‌عالی نام بردید؛ بله جناب آقای مجتهد هستند، جناب آقای ملکی هستند، آقایانی که در این حوزه وقت گذاشتند. حالا باید معاونین بنیاد و نمایندگان محترم مجلس دعوت شوند و آنجا این موارد بررسی‌شود؛ چون اگر شما یک‌دفعه همه‌ی موارد را باز کنید، جمع کردنش لوث می‌شود؛ ولی اگر به‌ یک موضوع بپردازید، مثلاً درباره‌ی جانبازان به بحث درمانشان که از همه مهمتر است؛ مثلاً ویلچرشان از همه چیز مهم‌تر است؛ بعد هم برای این که‌ این عزیزان آن دید کمیته‌ی امدادی و دید ترحم را نداشته باشند، خیلی باید مراعات کنیم و یک‌سری ملاحظات را در نظر بگیریم. این نشود که خدای ناکرده این تفکر و تصور القاء شود در جامعه که چون اسم طرف شد جانباز یا فرزند شهید، هر روز صبح می‌آیند درب منزلشان و می‌گویند آقا بفرمایید این سهمیه‌ی امروز شما. چون خودم از این جامعه هستم و درد کشیده هستم عرض می‌کنم.

به‌خدا قسم ما مادر شهید داشتیم که فرزندش 32 سال، از سال 62 شاید هم بیشتر، از کارمندان حق‌الزحمه‌ای ما بوده و شهید شده است. او در این دوره در شیراز شناسایی شد. نه‌ یک بار زنگ زدند، نه‌ یک بار پیگیری کردند. این افراد چنین روحیه‌ای دارند و چنین انسان‌های بزرگی هستند. من خدا را گواه می‌گیرم مادربزرگ بنده شاید رنگ درب بنیاد شهید را ندیده و نمی‌شناختند؛ تا زمانی که به رحمت خدا رفتند.

کمی در مورد خودتان و ابویتان که شهید شدند، بگویید.

-  خانواده‌ی قره‌تپه‌ای با افتخار 3 شهید تقدیم انقلاب و اسلام کرده است. پدر بنده به‌نام شهید "علی قره‌تپه‌ای"، عموی عزیز بنده به‌نام شهید "مصطفی قره‌تپه‌ای" و یکی از پسرعموهای بنده که به عنوان شهید خدمت در هواپیمای مسافربری ارومیه کمک خلبان بودند به‌نام شهید "محمدرضا قره‌تپه‌ای" که در سال 90 اگر اشتباه نکنم، در مأموریت بودند و آن هواپیما در ارومیه سقوط کرد و ایشان هم شهید شدند. پدرم در شلمچه سال 1366 فروردین ماه شهید شد.

شما در آن زمان چند سال داشتید؟

- بنده 7 سال داشتم؛ فرزند ارشد خانواده بودم. بنده بودم و دو همشیره‌ی کوچک تر از خودم. من به‌خاطر دارم که‌ ایشان خیلی هم در حوزه‌ی سیاسی-اجتماعی فعال بودند و فکر می‌کنم پدر بنده تنها شهید روزنامه‌ی رسالت بود. آن زمان با آقای نبوی خیلی ارتباط داشتند، آقای احمد توکلی و آقای سرافراز که جزء سردبیرهای روزنامه بودند. زمانی هم که خدمت می‌کردند و شهید شدند، مدیر روابط عمومی‌روزنامه‌ی رسالت بودند.

اتفاقاً خوب است که مردم ببینند در اوج احساس نیاز به پدر اینچنین تنها مانده اید! مثلا" برای یک سهمیه‌ی دانشگاه، چه قیل و قالی راه می‌اندازند! 

- می خواهم همین را عرض کنم که‌ این عزیزان قیمتی هستند. من تصاویر شهدای مدافع حرم را می بینم که الحمدلله به برکت دنیای مجازی سریع منتشر می‌شود و قابل دسترس است. آن زمان این برنامه‌ها نبود که‌ این‌ها را به تصویر بکشند. من می‌بینم که الان همسر یک شهید مدافع حرم از دلتنگی فرزند و ارتباطی که دختر کوچکش با عکس پدرش دارد، عکس می گذارد.

من به خاطر دارم که پدرم یک موتور هوندای 125 داشت. وقتی ایشان می‌آمدند و صدای موتورشان می‌آمد، من یک خواهر 2 ساله داشتم که می‌دوید جلوی در. شرطی شده‌ بود. تا صدای موتور می‌آمد، می‌دوید جلوی درب که مثلاً پدرش آمده است. وقتی پدر، شهید شد، پستچی که می‌آمد جلوی درب و صدای موتور را می‌شنید این بچه می‌دوید. آن زمان درک و فهم این موضوع برای ما خیلی سخت بود. من خودم هم سنم خیلی کم بود ولی برای مادرم، بستگان و نزدیکانمان خیلی سخت بود.

الحمدلله به برکت نظام، به برکت خون شهدا و به برکت این ایثار و شهادت و از خودگذشتگی همه‌ی شهدا و عزیزان ما، جانبازان سرافرازمان، آزاده‌های عزیزمان و رزمنده‌های عزیز و شجاعمان، خدا را شکر به نقطه‌ای رسیدیم که به عنوان قدرت منطقه محسوب می‌شویم و شاید جزء 10 قدرت برتر کشور هستیم. آن هم به برکت خون شهدا، ایثارگری ایثارگران عزیزمان، ازخودگذشتگی مادران و همسران شهداست. یک عزیزی حرف خیلی خوبی می‌زدند؛ می‌گفتند: "آمار شهدا باید تجدید نظر شود چون شهید که شهید می‌شود و می‌رود، آن مادر شهید و همسر شهید است که هر ساعت و هر ثانیه شهید می‌شود و زنده می‌شود". یعنی همسران جانباز عزیز و فداکار 70% ما هم جزء شهدا هستند. من مطلبی را می‌خواندم که همسران جانبازان 70% اکثراً با ضایعه‌ی ستون فقرات و دیسک کمر درگیر هستند، به خاطر مراقبت‌هایی که از عزیزانشان می‌کنند. این موارد دیده نمی‌شود و شاید خود این عزیزان هم تمایلی ندارند چون وقتی پذیرفتند که همسر جانباز 70% شدند، خیلی از موارد را زیرپا گذاشتند و حتماً وظیفه‌ی ماست. وظیفه‌ی دولت‌های ما و نظام ما است همانطور که همیشه مقام معظم رهبری در تأکیداتشان، در فرمایشاتشان و سخنرانی‌هایشان به‌ این نکات اشاره می‌کنند. من نمی‌دانم، من ندیدم که حضرت آقا یک جلسه و سخنرانی داشته باشند و به‌ ایثارگران و خانواده‌ی شهدا و جانبازان و رزمنده‌ها و در کل به موضوع ایثار و شهادت اشاره نکنند و این نشان از اهمیت موضوع می‌دهد و این وظیفه‌ی حقیر و عزیزانی را که باید نوکری و خادمی این عزیزان را بکنند، واقعاً سخت می‌کند.

ان‌شاءالله خدا به ما توفیق دهد، من بارها و بارها خدمت دوستان گفتم هر دفعه‌ یک همسر شهید، مادر شهید یا فرزند شهید می‌آید اینجا و دستور و درخواستی دارد، والله من احساس می‌کنم که مادر خودم است. یک لحظه تصویرش می‌آید جلوی چشم من و احساس می‌کنم که مادر خود من است که رفته بنیاد شهید یا رفته اداره‌ای و درخواستی دارد و وظیفه‌ی من است که‌ این درخواستش را اجابت کنم و دستورش را انجام دهم.

اخیراً  آقای اوحدی که تشریف آوردند، از دستگاه‌ها دارند عملکرد سال 98 و 97 را جمع آوری می‌کنند. برداشت شخصی خود من این است که سازمان صدا و سیما در اجرای قوانین ایثارگران می‌تواند جزء چند دستگاه برتر کشور باشد. خدمت شما عرض کنم که دو سه فعالیت ویژه‌ای که اخیراً و در این دوره اتفاق افتاد، من حیفم می‌آید که به آنها اشاره نکنم. واقعاً اقدامات بزرگی در این زمینه انجام شد و خیلی هم از ما انرژی و وقت گرفت اما با افتخار همه‌ی این ها را دانه به دانه انجام دادیم.

آیا به خانواده‌ی شهیدی سر زده‌اید؟ آیا سراغ یک جانباز ویلچری را گرفته‌اید؟

- بله.

فرمودید از موفق ترین دستگاه‌ها هستید!

- من برداشت خودم را گفتم، این را بنیاد شهید و شورای مشاورین باید ارزیابی کنند ولی چون من جلساتی را که بیرون می‌روم و موارد و قوانینی که دوستان اشاره می‌کنند را می‌بینم، در اجرای قوانین مربوط به‌ ایثارگران به مراتب جلوتر هستیم. ما ماده‌ی 51 را بلافاصله اجرا کردیم حتی برای بازنشستگان عزیزمان، این یکی از افتخارات و از اقدامات خیلی خوبی بود که ما ماده 51 فوق العاده‌ ایثارگری را برای همه‌ی جامعه و همه‌ی مشمولین انجام دادیم و حتی برای بازنشسته‌هایمان هم این اقدام را انجام دادیم. ما برای امتیاز یک مقطع تحصیلی بالاتر برای رزمنده‌های 6 ماه به بالا که از تاریخ 98/2/22 باید اجرا می‌شد و برای شاغلینمان انجام دادیم. برای بازنشسته‌هایمان کار خیلی سنگین بود. 2000 پرونده خواندیم و از این 2000 پرونده در خرداد ماه همین امسال 800 نفر که مشمول بودند اجرا شد، 500 نفر نیاز به بررسی دارند و باید گواهی جدید بگیرند و بیاورند. تقریباً از این 2000 پرونده‌ای که خوانده شد، 1300 نفر مشمول هستند. من بازنشسته‌ها را عرض می‌کنم یعنی من فکر می‌کنم ما تنها دستگاهی باشیم که قوانین را برای بازنشستگانمان اجرا کردیم، من این را قسم می‌خورم. ما شاید تنها دستگاهی باشیم در کشور که امتیاز یک مقطع تحصیلی بالاتر را به شاغلینمان که دادیم هیچ برای بازنشسته‌هایمان هم از تاریخ 98/2/22 اعمال کردیم یعنی خرداد ماه‌ این مابه‌التفاوتش از 98/2/22 محاسبه و در خرداد همین امسال پرداخت شد و از این به بعد هم برایشان اجرا می‌شود.  

ما با دستوری که رئیس سازمان آقای علی عسگری دادند و آقای شهریاری که گفتند اصلاً خط‌کش نگذارید؛ ایثارگر ایثارگر است چه شاغل چه بازنشسته واقعاً یکی از اقدامات بسیار مهمی بود که انجام شد.

2000 پرونده‌ای که خواندید، چه شد؟

- ما 2000 پرونده خواندیم که‌ یک‌سری‌هایشان زیر 6 ماه بود که خب مشمول نبودند و ما آنها را کنار گذاشتیم. جا دارد از اداره کل بازنشستگی صدا و سیما، اداره کل منابع انسانی صدا و سیما تقدیر و تشکر کنم. از همکاران خودمان جناب آقای صابری و همه‌ی همکارانی که زحمت می‌کشیدند و در این اوضاع کرونایی که جلسات کنسل شده بود، 2000 پرونده را خواندند. یعنی پرونده‌های راکد که تماماً در انبارها و بایگانی‌ها جمع شده بودند. این‌ها خوانده شد و آن‌هایی که مشمول بودند، جدا شد. 1300 نفر مشمولند و از این 1300 نفر، 800 نفر خرداد ماه  امسال اجرا شد و 500 نفر نیاز به ارائه‌ی گواهی جدید دارند که ما به‌ این عزیزان معرفی‌نامه می‌دهیم و آن‌ها مراجعه می‌کنند به‌ یگان‌هایشان که حالا سپاه‌ یا ارتش یا نیروی انتظامی‌ست و گواهی جدیدشان را برای ما می‌گیرند می‌آورند. ان‌شاءالله به محض اینکه گواهی‌هایشان را ارائه دادند و به ما رسید، مجدداً از 98/2/22 که قانونش هست که از آن زمان اجرا شود، برای این عزیزان هم اجرا می‌کنیم.

 یک اقدام خیلی خوب بزرگی هم که شد طرح امام حسن مجتبی‌ست که مصوب و ابلاغیه‌ی ستاد کل نیروهای مسلح است. یکی از دغدغه‌هایی که عزیزان و ایثارگران ما داشتند افرادی مثل آقای نوباوه‌ی عزیز، ایشان برای پوشش خبری و تصویری عملیات‌های متعدد بودند و به قول خودشان یک آرشیو شخصی هم دارند. نمی‌دانم چند هزار ساعت یا ثانیه تصاویر ناب جبهه را دارند.

این عزیزان متأسفانه بنا به دلایل مختلف و یک‌سری ملاحظاتی که بوده، مستندات حضور در آن مناطق را نداشتند، منظورم مستندات کاغذی است. مثل حکم مأموریت، گزارش مأموریت، برگه‌ی تردد یا اگر هم داشتند در این سال‌هایی که گذشته، متأسفانه از بین رفتند. ما بلافاصله جلسه‌ی خیلی خوبی را با سازمان بسیج برگزار کردیم، 6 استانی که درگیر جنگ بودند آذربایجان غربی، کرمانشاه، کردستان، ایلام، خوزستان و بوشهر و آنجاهایی که مورد تأیید ستاد کل نیروهای مسلح بوده، را شناسایی کردیم و آن بازده زمانی که باز هم مورد تأیید ستاد کل نیروهای مسلح بوده، نزدیک به شاید 1000 پرونده خوانده شد.

شما استحضار دارید فرم‌های مخصوصی است داخل سازمان ما که بر اساس مستنداتی که عزیزان ما دارند بررسی می‌شود، تکمیل می‌شود و 5 نفر از سازمان ما باید تأیید کنند. مدیر ایثارگران، مدیر کل منابع انسانی، رئیس بسیج صدا و سیما، رئیس حراست صدا و سیما و رئیس سازمان یا نماینده‌ی تام الاختیار ایشان که‌ اینجا آقای شهریاری معاون منابع مالی و سرمایه سانی نماینده‌ ایشان این فرم را امضاء می‌کنند. ما این فرم‌ها را که تکمیل می‌کنیم می فرستیم سازمان بسیج، سازمان بسیج مدارک ما را بررسی می‌کنند، خودشان یک کمیته دارند وقتی مدارکی که ما خدمت این عزیزان ارسال کردیم تأیید شد، گواهی‌ها را صادر می‌کنند.    

ما الان برای عزیزان خودمان داریم که 70 ماه گواهی گرفتیم برای حضور در مناطق جنگی، 1 ماه هم بوده که گواهی گرفتیم و پرسنل سیستان و بلوچستان 1 روز هم بوده که گواهی گرفتیم. می‌خواهم بگویم که برای اولین بار بود که در این دوره‌ این اتفاق بزرگ می‌افتاد و فکر می‌کنم نزدیک به 500 گواهی صادر شده است، رسمی سازمان بسیج به ما اعلام کرده است و ما بردیم در پرونده‌های شخصیشان و امتیازاتی طبق قانون به‌ این عزیزان تعلق می‌گیرد.

بخشی از عزیزان ما متأسفانه‌ این مستندات را ندارند. مثلاً برای اینکه عملیات لو نرود به تصویربردار و گزارشگر ما می گفتند شما فلان روز و فلان ساعت فلان جا باش. دلیلش چه بوده، نمی‌دانستند. نه می‌توانستند برگه‌ی مأموریت پر کنند چون عملیات بوده و نمی‌توانستند، این عزیزان ما می‌رفتند. ما از معاونت منابع انسانی سازمان بسیج دعوت کردیم، این عزیزان تشریف آوردند سازمان و در خدمتشان بودیم یک جلسه‌ی بسیار خوبی را با این عزیزان برگزار کردیم و به‌ یک‌سری توافقات خیلی خوب رسیدیم. کاملاً توضیح دادیم و تشریح کردیم، تصاویری به‌ این عزیزان ارائه دادیم که مأموریت سازمان ما با بقیه‌ی دستگاه‌ها کاملاً متفاوت و کار خبری بوده است. همکاران ما واقعاً برای پوشش این موارد دوشادوش و کنار این عزیزان رزمنده بودند. ما آنجا قرارگاه داشتیم در کردستان و خوزستان؛ در غرب ما قرارگاه داشتیم در حمزه‌ی سیدالشهداء. ایستگاه‌های تلویزیونی ما و فرستنده‌های ما مدام در تیررس دشمن بودند و بمباران می‌شدند. همانطور که شهید تسلیمی، شهید کریمی‌ در ایستگاه، در بمبارانی که بوده، نمی‌توانستند آن ایستگاه و آنتن را رها کنند؛ چون باید پوشش داده می‌شد و الان هم آن ایستگاه‌های ما به نام این عزیزان است.

 بر اساس این نقشه که در محضر شماست مثلاً ما نقشه‌ی هوایی‌مان را درآوردیم و ایستگاه‌هایمان را شناسایی کردیم. مرحله‌ی دوم ان‌شاءالله با توافقی که با سازمان بسیج کردیم قرار شد آن دسته از کارمندان صدا و سیما که آن زمان درگیر جبهه و جنگ و مناطق بودند که مدارک مستدل دارند، گواهی‌هایشان دانه به دانه برای ما می‌آید، آنها انجام شد. یک تعدادی از این عزیزان ما گواهی ندارند. مدارک مستدل مثل حکم مأموریت و برگه‌ی تردد ندارند ولی تصویر دارند. گزارشگر ما رفته آنجا در عملیات ایستاده و پشت سرش در جبهه دارد تصویر می‌دهد. قرار شد ان‌شاءالله با موافقت این عزیزان با استناد بر این تصاویر با یک روش دیگر که مورد تأیید آن عزیزان و ما باشد، کما اینکه ما با افتخار برای جبهه‌ی مقاومت در سوریه را انجام دادیم. برای جبهه‌ی مقاومتمان برای عزیزانمان که به عنوان تصویربردار و گزارشگر و خبرنگار آنجا هستند، همین 2 ماه پیش گواهی‌هایشان صادر شد و با مکاتبه‌ای که با امضای آقای دکتر علی عسگری و آقای باقری رییس ستاد کل نیروهای مسلح انجام شد، پذیرفتند و ما هم اسامی‌مان را دادیم، لیستمان را دادیم. گواهی‌های عزیزان 6 ماه به بالاهایمان صادر شد و این عزیزان با افتخار به عنوان رزمنده شناسایی شدند و تمام امتیازات قانونی که برای رزمندگان در قانون برنامه‌ی ششم است برای این عزیزان در حال اجراست.

ما ان‌شاءالله حتماً اگر عمر مدیریتی بنده‌ی حقیر و کلاً عمر بنده کفاف دهد و توفیق داشته باشم که‌ اینجا باشم، این موضوع یکی از مواردی‌ست که بنده حتماً دنبال می‌کنم و آن عزیزانی که در این چند سال خودشان به دنبال این موضوع نیامدند را حتماً شناسایی می‌کنیم.

 من به خاطر دارم که نماینده‌ی کرمانشاه را دعوت کردیم تشریف آوردند اینجا با  15 کارتن از این جعبه‌های موز که پر از پرونده بود، آمدند. نشستند در منابع انسانی ما و پرونده‌هایی که اگر شما دست می زدید، می‌ریخت خوانده شد و با افتخار عرض می‌کنم برای اولین بار در تاریخ صدا و سیما گواهی رسمی این عزیزان که مورد تأیید سپاه و سازمان بسیج بود صادر شد. یعنی سپاه و سازمان بسیج اینها را صادر می‌کند و برای ما می‌آید و الان در پرونده‌ی شخصی این عزیزان است و هر آنچه که قانون‌گذار و قانون برای این عزیزان قائل شده، ما هم عینش را به‌ این عزیزان داده‌ایم.

بخشی از این عزیزان که من فکر می‌کنم شاید، شاید 200 نفر باشند تصویربردار و گزارشگر، چون آمار این عزیزان رسمی نیست ما باید اینها را از عزیزان دیگر مثل آقای نوباوه، آقای کوچک یا آقای زابلی زاده و کسانی که آن زمان بودند؛ اینها باید بگویند که آقای فلانی همراه من تصویربردار بوده است، صدابردار بوده یا حتی راننده بوده، ترابری و باربری اینها هم بودند دیگر. آقای نوباوه حرف خیلی خوبی زدند؛ گفتند:" آقا تصویر من را همه دیدند و می‌دانند هم که من در جبهه بودم؛ آن تصویربرداری که در جبهه از من تصویر می گرفت ولی هیچ وقت دیده نشده، آن راننده‌ای که ما را برده است".

حالا آن قولی که سازمان بسیج به ما داده و شناسایی این افراد که بیشتر هم در حوزه‌ی خبری ما بودند. فاز دوم ما این است که بعد از این عزیزانی که مدارک دارند، می‌رویم سراغ آن عزیزانی که قول ضمنی و شفاهی اش را نماینده‌ی سازمان بسیج که ما دعوتشان کرده بودیم در سازمان، به ما دادند که ان‌شاءالله و به امید خدا این مرحله را هم قول می‌دهیم به عزیزان ایثارگر و رزمنده‌مان با افتخار رسیدگی کنیم.        

یک فرآیند دیگری که وجود دارد این است که ما سفرهای سیاحتی و زیارتی برای عزیزانمان داریم، یک صندوق ایثارگران داریم که اضافه بر آن صندوق و وام هایی‌ست که در سازمان است.

مسکن چطور؟

- خیر؛ فعلاً بحث مسکن نداریم چون بحث مسکن یک کار تخصصی و یک کار عمده‌ی بزرگی‌ست که حتماً باید به آن پرداخته شود و من فعلاً در این 2 سال اصلاً به آن ورود نکردم. چون باید یک هیئت امنایی تشکیل شود، یک فراخوانی داده شود، شناسایی باید شود و من به خاطر موارد و قوانین زیادی که بود، اعلام شد و باید تطبیق داده می‌شد و اجراء می‌شد فعلاً من در این حوزه ورود نکردم ولی می‌دانم که ان‌شاءالله در آینده‌ اتفاقات خوبی می‌افتد.

به هر حال برای مسکن ایثارگران بنده ورود نکردم چون همانطور که عرض کردم یک سری امکانات و رایزنی‌ها می خواهد که ما فعلاً به خاطر حجم زیاد کارهایی که بر زمین مانده بود، ورود نکردیم تا ابتدا این کارها را به سر و سامان و سرانجام برسانیم.

بحث وام را ادامه می‌دهید؟

- بله؛ همه‌ی اینها به صورت دستی انجام شد یعنی همکاران مراکز ما درخواستشان را به رابطینشان در مرکز می‌دادند و رابطین برای ما فکس می‌کردند، سفرهای سیاحتی و زیارتی در حوزه‌ی ایثارگران هم به همین شکل بود. با زحمتی که عزیزان و همکاران ما در واحد ایثارگران کشیدند، جناب آقای صابری، آقای لقمانی، همکاران خانم ما و کارشناسان ما الحمدالله به صورت شبکه، سامانه و از طریق همان پرونده‌ی شخصی، تمام فرآیند اطلاع‌رسانی، قرعه‌کشی، اعلام نتیجه و اعزام‌ها به صورت شفاف و سیستماتیک انجام می‌شود و کاملاً مشخص است که کدام‌یک از این عزیزان استفاده کردند و کدام یک استفاده نکردند یا یک ایثارگر چند بار استفاده کرده و کدام اصلاً استفاده نکرده است. اولویت ما در این مقطع آن عزیزانی هستند که خودشان اصلاً از امکانات ما بنا به هر دلیلی استفاده نکردند، اگر کسی نبود سراغ اولویت‌های بعدی می‌رویم.

ان شالله‌ یک لوگو و یک طرحی در حال طراحی شدن است در فضای مجازی که تقریباً آقای صابری زحمتش را کشیدند و آماده کردند. عنوانش "ایثارگران بدانند" یا برای "استحضار ایثارگران" و یا "ایثارگر برای استحضار" هنوز مشخص نشده است. قصد ما این است که عزیزان را آشنا کنیم با قوانین خودشان و اقداماتی که سازمان برایشان انجام داده است. این طرح، طرح داخلی خودمان است.

عنوان ایثارگران بدانند بهتر است.

- بله فکر می‌کنم عنوان ایثارگران بدانند بهتر باشد، یک لوگویی ایشان طراحی کردند که ان‌شاءالله حتماً این طرح را برای شما هم ارسال می‌کنیم؛ هنوز نهایی نشده است. من دادم شورای ایثارگران هم نظرشان را در مورد رنگش و طراحی‌اش اعلام کنند. ما از طریق این کانال‌های اجتماعی که در داخل سازمان فعال هستند به اطلاع و استحضار این عزیزان می‌رسانیم. من اعتقادم بر این است که هرقدر عزیزان به قوانین خودشان آشنا و آگاه باشند همان قدر کار بیشتر پیش می‌رود. می‌توانند بیایند اینجا و یقه‌ی بنده را بگیرند و من را بازخواست کنند و بگویند فلان قانون هم هست. این عدم آگاهی باعث می‌شود هم آن فردی که باید این کار را انجام دهد، بگذرد از کار و هم آن فردی که حقش است از آن بگذرد و اگر همین‌طور این مسائل بماند یک دفعه تبدیل به‌ یک بحران می‌شود ولی وقتی طرف آگاه باشد در یک فضای مناسب، در یک فضای دوستانه و کارشناسی مطالبه می‌کند، سوال می‌کند، بازخواست می‌کند و ما هم به عنوان خدمتگزار و به عنوان مسئول در چهارچوب قوانین و مقررات وظیفه داریم پاسخ دهیم. یا پاسخ ما قانع کننده است و قانع می‌شود و یا قانع نمی‌شود که باید برایش راهکار پیدا کنیم.

عرض کردم این موارد اقداماتی‌ست که خدا را شکر و با افتخار در این مشکلات مالی در حال انجام اس.، در این گیر و داری که همه‌ی دستگاه‌ها با آن دست و پنجه نرم می‌کنند و گرفتارش هستند سازمان در بحث خدمات‌رسانی و ارائه‌ی خدمات در همان سفرهای سیاحتی و زیارتی، درمان و وام هیچ چیزی کم نگذاشته و عیناً مشابه همان سال‌های قبل عمل کرده است و برای جانبازان 70% مان خدمات ویژه‌تری داریم.

چند جانباز ویلچری دارید؟ آمار دارید؟

- فکر می‌کنم 32 نفر ویلچری داریم. جانباز 70% مان فکر می‌کنم 47-48 نفر باشد که از این تعداد 32 نفرشان ویلچری هستند. ما به‌ این عزیزان خدمات ویژه‌ای می‌دهیم. لطفاً این موارد نیازی نیست که منتشر شود فقط برای استحضار جناب‌عالی عرض می‌کنم. می‌خواهم بگویم که ما این اختیار را به جانباز 70%مان دادیم تا یک هتل مناسب پیدا کنند و هزینه اش را ما تقدیمشان می‌کنیم. با افتخار خانواده‌ی شهدای خود سازمان و جانبازان 70% برای سفر کمک می شوند. این امر را هر ساله انجام می‌دهیم و الان هم برنامه‌ی سیاحتی زیباکنار را داریم اما در حال حاضر خودشان استقبال نمی‌کنند ولی ما دوره‌هایمان را داریم.

الان کرونا هست و مشهد هم اوضاع خوبی ندارد و به‌هم ریخته است. من شنیدم که هفته‌ی گذشته کاملاً تعطیل بوده است. ان‌شاءالله‌ یک آرامشی برسد و آن محدودیت‌ها برداشته شود مثل سال‌های قبل سفر زیارتی‌مان هم برگزار می‌شود و با افتخار در خدمت این عزیزان خواهیم بود.

 در مورد قوانین هم که بنده عرض کردم ما بلااستثناء و با افتخار قوانینی که مربوط به سازمان ماست را انجام می‌دهیم. ما حتماً قول می‌دهیم که با هم‍‌فکری نخبگانمان در حوزه‌ی ایثارگران و همان شورای ایثارگرانی که عرض کردم تشکیل شده از خبرگان و نخبگان و پیشکسوتان ما، این امر را پیگیری کنیم. ما بهره می‌بریم از حضور این عزیزان چون همه‌شان هم از لحاظ علمی و هم از لحاظ تجربی و سابقه‌ی کار جزء بهترینءهای حوزه‌ی ایثارگران و شاید سازمانی ما هستند.

پیشنهاد شما هم نکته درست و قابل تأملی‌ست، حتماً ما باید بیشتر به‌ این موضوع بپردازیم و بتوانیم از ظرفیت رسانه‌ی ملی در پیشبرد مشکلات خانواده‌ی ایثارگران و جامعه‌ی ایثارگران استفاده کنیم البته با ملاحظاتی که بنده عرض کردم. باید حتماً این ملاحظات را لحاظ کنیم تا خدای ناکرده نگاه ترحمی و کمیته امدادی نباشد.

جامعه‌ی ایثارگران واقعاً جامعه‌ی مظلومی است.

- بله، حتماً از تجربیات جناب‌عالی و اصحاب رسانه‌ی دیگر در خبرگزاری‌های دیگر، روزنامه‌ها، از خبرنگاران و کسانی که دلسوزانه وقت گذاشتند استفاده  می‌کنیم و اگر به آن جمع بندی و شورای مرکزی برسیم، حتماً مجدد از آقای مجتهد دعوت می‌کنیم. از جنابعالی و از اصحاب رسانه دعوت می‌کنیم تا بتوانیم با یک روش و سیستمی‌که عرض کردم این موارد را که به حق هم هست پیگیری و اطلاع رسانی کنیم.  

 الان ببینید آقای حسینی بای از جانبازان 25% هستند. آقای گلدوزی خبرنگار مجلس ما جانباز 25% هستند، دوست عزیزمان که خیلی هم خبرنگار خوبی هستند و الان در حوزه‌ی نیروی انتظامی فعالیت می‌کنند اسمشان را به‌خاطر ندارم، ایشان رزمنده هستند. آقای ملکی جانباز 70% ما مشاور معاون سیاسی سازمان ما هستند، آقای دامرودی که البته بازنشست شدند و الان عضو شورای مرکزی ایثارگران هستند و در حوزه‌ی خبر و تحلیل های سیاسی صاحب‌سبک هستند و جایزه‌ی بین المللی گرفتند، آقای دکتر خنجری جانباز 70% ما و عضو هیئت علمی‌ دانشگاه صنعتی شریف هستند که عضو شورای ایثارگران ما هستند. همان شورای پزشکی که ما داریم، فکر نمی‌کنم هیچ دستگاه دیگری داشته باشد. ما شورای پزشکی مخصوص ایثارگران سازمان را داریم که با کمترین فوت وقت به حوزه‌ی درمان این عزیزان می‌پردازیم و پیگیر موارد این عزیزان هستیم.      

تشکر می‌کنم از شما و وقتی که گذاشتید.

- خواهش می‌کنم، سلامت باشید. من ممنونم از جنابعالی که پیگیر این موارد هستید و ما هم با افتخار در خدمت شما هستیم.

پایان

گفت و گو از محمد معرفی

 

 

منبع: فاش‌نیوز

خواندن 1191 دفعه
این مورد را ارزیابی کنید
(0 رای‌ها)

نظر دادن

از پر شدن تمامی موارد الزامی ستاره‌دار (*) اطمینان حاصل کنید. کد HTML مجاز نیست.

یادداشت

فرهنگ و هنر

cache/resized/59473b7526a7b1245ba86423bd3b4912.jpg
عکس رزمندگان استان اردبیل در جبهه‌های حق علیه ...
cache/resized/c388db15b9aea6f541ad0fd1dc3e7f86.jpg
به مناسبت گرامی داشت روز شهدا آیین رونمایی از ...
cache/resized/cc13499ebc08016c8970234fdd9aa860.jpg
اولین کتاب کشور در رثای سپهبد شهید قاسم سلیمانی، ...
cache/resized/505cb221be92ac5c13de72cd306e1ce8.jpg
عکس رزمندگان استان اردبیل در جبهه‌های حق علیه ...
cache/resized/9f3ee00aea2f66d90cf98785cbebd844.jpg
کتاب «هوای سرد تیرماه» خاطرات شهید «صفرعلی یوسفی» ...
cache/resized/e6af305268b0763d7b4e18071bd7a0bf.jpg
کتاب «بلندای آسمان وطن» خاطرات خلبان آزاده جانباز ...
cache/resized/5c17989fdda46ad8b631c928992f7c9b.jpg
کتاب «پسر رنج» خاطرات و زندگی نامه آزاده سرافزار ...
cache/resized/1a30ce51315f59ae0c01a525fd63c5cc.jpg
«کتاب پرواز مازیار» خاطرات همسر شهید خلبان ...

مجوزها

Template Settings

Color

For each color, the params below will give default values
Black Blue Brow Green Cyan

Body

Background Color
Text Color
Layout Style
Patterns for Boxed Version
Select menu
Google Font
Body Font-size
Body Font-family