خاطراتی از حضور در فاو در گفتگو با یک رزمنده دفاع مقدس

تبلیغاتی‌ها در فاطمیه چه می‌کردند؟

چهارشنبه, 08 شهریور 1402 10:40 اندازه قلم کاهش اندازه قلم کاهش اندازه قلم افزایش اندازه قلم افزایش اندازه قلم

رضا نورمحمدی از رزمندگان لشکر ۱۰ سیدالشهدا (ع) است که پس از تصرف شبه جزیره فاو توسط رزمندگان، به خط پدافندی این منطقه رفته و مدتی در تابستان سال ۶۵ آنجا حضور داشت. وی خاطرات جالبی از حضور در گرمای فاو و همچنین فعالیت نیرو‌های تبلیغات دارد که از زبان ایشان می‌خوانیم. 

 
 سخت، اما جذاب
به گزارش خط هشت، فاو در زمستان سال ۱۳۶۴ و در عملیات خیبر که بیشتر از ۷۰ روز هم ادامه داشت و یک نبرد تمام عیار بود تصرف رزمندگان درآمد. نوروز سال ۶۵ خط پدافندی فاو تثبیت شد و از آن به بعد، اغلب رزمنده‌ها که در طول مرز‌ها در خط پدافندی حضور داشتند، یک خط دیگر هم به روی‌شان گشوده شد که هم سخت بود و هم جذاب. 
سخت از آن رو که برای رسیدن به فاو باید از اروند رود می‌گذشتیم. همین فاصله‌ای که اروند بین این طرف و آن طرف فاو ایجاد می‌کرد باعث می‌شد که رساندن تدارکات با سختی مواجه شود. از طرف دیگر گرمای آنجا وحشتناک بود. اما جذابیت فاو به این دلیل بود که برای رزمنده‌های کم تجربه‌ای مثل من، عین ورود به یک منطقه ناشناخته و جالب به شمار می‌آمد. در واقع یک تجربه جدید برای‌مان بود. 
 
 خاطره یک تبلیغاتی
تابستان سال ۶۵ من به خط پدافندی فاو رفتم. خیلی از لشکر‌ها آنجا خط داشتند. اما طول این خط پدافندی هر لشکر خیلی زیاد نبود. چون وسعت منطقه‌ای که ما تصرف کرده بودیم، زیاد نبود. در این شرایط بچه‌های واحد تبلیغات خیلی فعال بودند. اسم فاو را که فاطمیه گذاشته بودیم و واحد تبلیغات خیلی از یگان‌ها، روی تابلو‌ها و دیوار‌ها روی نام فاطمیه مانور می‌دادند. 
یک کار دیگری هم که تبلیغاتی‌ها می‌کردند، نصب تصاویر حضرت امام و برخی از سخنان بزرگان و... در جاده‌های منطقه بود. یکبار یکی از بچه‌های تبلیغات تعریف می‌کرد: 
«برای عملیات آزادسازی فاو، یکسری از تابلو‌های تبلیغاتی را بردیم تا کنار رودخانه بهمنشهر نصب کنیم. این کار باعث تقویت روحیه رزمنده‌ها می‌شد. نمی‌دانم بعثی‌ها چه فکری در مورد این تابلو‌ها می‌کردند که جنگنده‌های‌شان آمدند بالای سر ما و چند راکت پرتاب کردند. اما راکت‌ها با فاصله چند ده متری ما سقوط کرد و کسی مجروح نشد. به زحمت چند تا تابلو در منطقه نصب کردیم و سریع از منطقه دور شدیم. چون امکان داشت این‌بار جنگنده‌ها تیرشان به خطا نرود. خلاصه روز بعد که برگشتیم، دیدم بعثی‌ها کلی گلوله خرج کرده‌اند تا این تابلو‌ها را از بین ببرند. تقریباً جز کمی آهن پاره، از تابلو‌های تبلیغاتی چیزی باقی نمانده بود. آنجا بود که به حماقت‌شان خندیدیم».
 
 حفظ روحیه رزمنده‌ها
زمانی که ما در فاو بودیم بچه‌های تبلیغات فعالیت زیادی داشتند. تقریباً روی اغلب دیوار‌ها شعاری یا جمله‌ای نوشته و نقاشی کشیده بودند. دیوار نوشته‌هایی مثل «به شهر فاطمیه خوش آمدید یا مدینه الزهرا فاو» و... آن روز‌ها زیاد دیده می‌شد. یک نکته جالب اینکه واحد تبلیغات بسیار زود کارش را در فاو شروع کرده بود و برخی از این بچه‌ها می‌گفتند که دیوار نوشته‌های‌شان را حتی قبل از تثبیت مواضع تصرف شده در عملیات والفجر ۸ شروع کرده بودند. این همه کار تبلیغاتی‌ها به این دلیل بود که رزمنده‌ها بتوانند در این خط پدافندی که عمق و عقبه زیادی نداشت پرروحیه باشند. عقبه خط فاو به رودخانه اروند می‌رسید و تقریباً ما در یک نقطه به وسعت ۷۰۰ کیلومتر مربع داخل خاک دشمن قرار داشتیم و با نداشتن عقبه، بچه‌ها احساس می‌کردند که باید توکل، امید و روحیه‌شان را بالاتر ببرند و کار تبلیغاتی‌ها در همین راستا بود.
 
 
 
 
 
خواندن 106 دفعه
این مورد را ارزیابی کنید
(0 رای‌ها)

نظر دادن

از پر شدن تمامی موارد الزامی ستاره‌دار (*) اطمینان حاصل کنید. کد HTML مجاز نیست.

یادداشت

فرهنگ و هنر

cache/resized/76a3aad68c216dd1787d4ab16b31d77a.jpg
کتاب «پسران آقا سید» مروری بر زندگی حجت الاسلام ...
cache/resized/6403f7a99392cc7cbd6bf9fa15b7ccbe.jpg
کتاب «پوتین‌های خاکی» در موضوع تاریخ شفاهی و ...
cache/resized/5f0c2fde1443275108fe3c7784dd51dc.jpg
کتاب «خونین شهر تا خرمشهر» سه فصل دارد: فصل اول ...
cache/resized/ae368b4fe1dcf13bbe5dfb823cce4597.jpg
کتاب «مرزبانان عاشورایی» در مورد شهدای شهرستان ...
cache/resized/566bf99eb90c7928abcb494fb4bef3f6.jpg
فقط کافی‌ست این کتاب را انتخاب کنی.‌ کتابی که ...
cache/resized/10d9dc457f21601ad63f8a048f0872df.jpg
«نخل‌های بی‌سر» نوشته قاسمعلی فراست در سال۱۳۶۱ ...
cache/resized/e74448b873f603a4f42ec58e33f82fff.jpg
کتاب «با نوای نینوا» زندگینامه و خاطرات مداحان ...
cache/resized/5294b821324a5882cbb7dd0ac62a340a.jpg
کتاب «اینجا برای از تو نوشتن هوا کم است» مجموعه ...

مجوزها

Template Settings

Color

For each color, the params below will give default values
Black Blue Brow Green Cyan

Body

Background Color
Text Color
Layout Style
Patterns for Boxed Version
Select menu
Google Font
Body Font-size
Body Font-family