گفت‌وگو با مسئول دفتر نمایندگی حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس شهرستان تربت حیدریه مطرح شد؛

تدوین ۵ عنوان کتاب با موضوع نقش تربت حیدریه در انقلاب اسلامی و دفاع مقدس/ مشارکت دانشجویان در تهیه مقاله و پایان‌نامه با موضوع سبک زندگی شهدا

پنج شنبه, 02 شهریور 1402 12:41 اندازه قلم کاهش اندازه قلم کاهش اندازه قلم افزایش اندازه قلم افزایش اندازه قلم

مسئول دفتر نمایندگی حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس در شهرستان تربت حیدریه گفت: از سال گذشته تاکنون اطلاعات برای تدوین پنج عنوان کتاب که به نقش شهرستان تربت حیدریه در دوران انقلاب اسلامی و دفاع مقدس پرداخته؛ گردآوری شده است. امیدواریم تدوین این کتاب‌ها در سال جاری به پایان برسد.

به گزارش خط هشت: اگر به تقویم رسمی کشور نگاهی بیاندازیم خواهیم دید که در آن؛ روز نهم دی ماه به نام روز «بصیرت و میثاق امت با ولایت» نام‌گذاری شده که مناسبت این روز هم به خاطر اتفاقات تلخ عاشورای سال ۱۳۸۸ است. اما احتمالاً کمتر کسی و یا شاید هم هیچ کس از رخداد مهم روز نهم دی ماه سال ۱۳۵۷ در شهرستان تربت حیدریه، اطلاعی نداشته باشد. در این روز، پیش از آن که شاه از کشور فرار کند و سپس امام خمینی (ره) وارد ایران شوند (۴۳ روز قبل از سایر شهرهای کشور)، شهر تربت حیدریه عملاً در کنترل نیروهای انقلابی قرار می‌گیرد و به علت همین پیشتازی شهرستان تربت حیدریه در انقلاب؛ برخی از مورخان تاریخ انقلاب اسلامی ایران خواستگاه برخی از اتفاقات مردمی، مثل شکل‌گیری کمیته‌های انقلاب، را در این منطقه جستجو می‌کنند. پس از پیروزی انقلاب اسلامی ایران و در دفاع مقدس نیز شهرستان تربت حیدریه؛ همچنان پای کار انقلاب بود به طوری که در آن دوران پرافتخار؛ این منطقه از خراسان رضوی با تقدیم ۶۷۱ شهید، هزار و ۶۶۷ جانباز و ۱۴۲ آزاده وفاداری خود به نظام جمهوری اسلامی ایران را تثبیت کرد. تربت حیدریه نه تنها در چارچوب جغرافیایی جمهوری اسلامی ایران؛ بلکه در عرصه جبهه مقاومت و دفاع از حرم اهل‌بیت (ع) نیز فرزندانی را تقدیم به دین مبین اسلام کرده است که سردار شهید مدافع حرم «غلامرضا سمائی» از جمله آن‌هاست.
با توجه به نکاتی که ذکرش رفت؛ ترویج گفتمان انقلاب اسلامی ایران با محوریت دفاع مقدس و مقاومت در شهرستان و منطقه تربت حیدریه از اهمیت خاص و مضاعفی برخوردار می‌شود. برای آشنایی و آگاهی از اقدامات انجام شده در این عرصه، خبرگزاری دفاع مقدس گفت‌وگویی با «مهدی باقرزاده» مسئول دفتر نمایندگی حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس در شهرستان تربت حیدریه انجام داده است که در ادامه، آن را مطالعه خواهید کرد.

شهرستان تربت حیدریه در زمینه احداث یا تکمیل یادمان‌های شهدای گمنام تا کنون چه اقداماتی را انجام داده است؟

شهرستان تربت حیدریه؛ میزبان ۲۳ شهید گمنام است که این شهدای والامقام در ۱۰ نقطه از شهرستان آرامیده‌اند. از این تعداد؛ احداث چهار یادمان پایان یافته و احداث شش یادمان از سال ۱۳۹۹ در حال پیگیری است. بر همین اساس، یادمان‌های شهدای گمنام در بوستان باغ ملی تربت حیدریه ۸۵ درصد، تیپ ۱۷۷ شهید نصر اصفهانی ارتش ۹۰ درصد و شهر کدکن۵۰ وشهررباط سنگ ۴۰ درصد پیشرفت فیزیکی داشته‌اند. در این بین؛ احداث یادمان شهید گمنام دانشگاه تربت حیدریه به دلیل اینکه مراسم خاکسپاری این شهید والامقام در ایام فاطمیه سال گذشته، انجام گرفته پیشرفت چندانی نداشته که همین امر، موجب شده است تا در سال جاری تسریع در احداث این یادمان در دستور کار و پیگیری قرار بگیرد. همچنین یادمان شهدای گمنام گروه توپخانه ۶۱ محرم نیز تاکنون پیشرفت خوبی نداشته که برابر پیش‌بینی‌های صورت گرفته تکمیل این یادمان نیز در سال جاری دنبال خواهد شد. بر اساس اطلاعات ذکر شده در مجموع؛ یادمان شهدای گمنام شهرستان تربت حیدریه تاکنون نزدیک به ۵۹ درصد؛ پیشرفت فیزیکی داشته‌اند.

روند تکمیل بخش‌های باقیمانده از یادمان‌های شهدای گمنام در سال جاری چگونه خواهد بود؟

برابر تدابیر و پیش‌بینی‌های صورت گرفته در هفته دفاع مقدس سال جاری برخی از یادمان‌های شهدای گمنام که نیمه کاره هستند به مرحله افتتاح و بهره‌برداری می‌رسند. تاکنون با مساعدت اداره‌کل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس خراسان رضوی، نماینده شهرستان درمجلس شورای اسلامی شهرداریها ونیزخیرین مصالح لازم برای تکمیل یادمان‌های شهدای گمنام در این منطقه تأمین و به پیمانکاران تحویل داده شده است. امیدواریم تا قبل از برگزاری کنگره ملی شهدا تمامی یادمان‌های شهدای گمنام در شهرستان تربت حیدریه تکمیل شوند و در این منطقه یادمان نیمه کاره وجود نداشته باشد.

نظارت بر یادمان شهدای گمنام شهرستان تربت حیدریه چگونه انجام می‌شود؟

در سال گذشته؛ تعدادی از یادمان‌های شهدای گمنام به دوربین مدار بسته مجهز و علاوه بر این؛ به صورت مستمر از یادمان‌های شهدای گمنام بازدید به عمل آمده است. همچنین با پیگیری‌های دفتر نمایندگی حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس در تربت حیدریه؛ ۱۰ هیئت امنای یادمان شهید گمنام، با محوریت هیئت امنای مرکزی، تشکیل و ۶۲ حکم مسئولیت برای اعضای این هیئت امناها صادر شده است. طی سال گذشته؛ اعضای هیئت امنای یادمان شهدای گمنام شهرستان تربت حیدریه نزدیک به ۱۸ جلسه داشته‌اند.

مشارکت پیشکسوتان دفاع مقدس شهرستان تربت حیدریه در زمینه جمع‌آوری خاطرات و اسناد آن دوران چگونه است؟

طبق هماهنگی‌ها و اقدامات انجام شده از سوی دفتر نمایندگی حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس شهرستان تربت حیدریه تاکنون با همراهی پیشکسوتان دفاع مقدس این شهرستان در زمینه جمع‌آوری اسناد، خاطرات و تصاویر آن‌ها از جبهه‌های حق علیه باطل مشارکت خوبی صورت گرفته است و ان‌شاءالله این مأموریت در سال جاری با جدیت مضاعفی دنبال خواهد شد.

شهرستان تربت حیدریه تاکنون در عرصه ترویج فرهنگ دفاع مقدس از طریق کتاب و کتابخوانی چه گام‌هایی برداشته است؟

از سال گذشته تاکنون اطلاعات برای تدوین پنج عنوان کتاب که به نقش شهرستان تربت حیدریه در دوران انقلاب اسلامی و دفاع مقدس پرداخته؛ گردآوری شده است. امیدواریم تدوین این کتاب‌ها در سال جاری به پایان برسد. علاوه بر این، برای علاقمندان به حوزه ایثار و شهادت در دفتر نمایندگی حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس در شهرستان تربت حیدریه با ۵۰۰ عنوان کتاب، کتابخانه تخصصی در این حوزه راه‌اندازی شده است.

دفتر نمایندگی حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس تربت حیدریه در سایر عرصه‌های مأموریتی در سال گذشته چه اقداماتی را در دستور کار و اجرا داشته است؟

یکی از اقدامات مهم دفتر نمایندگی حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس در شهرستان تربت حیدریه بومی‌سازی برنامه‌های گرامیداشت مناسبت‌های ملی دفاع مقدس و مقاومت بود که پس از اخذ از اداره‌کل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس خراسان رضوی به دستگاه‌های دولتی، ساختارها و تشکل‌های مردم‌نهاد فعال در حوزه دفاع مقدس در سطح تربت حیدریه ابلاغ شده است؛ که برابر برنامه‌ ابلاغی سال گذشته اقدامات خوبی صورت گرفت. در سال گذشته؛ نزدیک به ۲۱۰ برنامه در سامانه سادم عملکرد دفتر نمایندگی حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس تربت حیدریه در حوزه گرامیداشت مناسبت‌های ملی دفاع مقدس و مقاومت ثبت شده است.

علاوه بر این در سال گذشته اقداماتی همچون نام‌گذاری پنج مورد از خیابان‌ها و اماکن برگرفته از مضامین دفاع مقدس وشهدا، مشارکت در ساخت تندیس سپهبد شهید «حاج قاسم سلیمانی» در یکی از میادین اصلی شهر تربت حیدریه، تأمین تمثال رهبر معظم انقلاب اسلامی به همراه تصویر سپهبد شهید «حاج قاسم سلیمانی» و اهدای آن به ادارات و نهادهای مستقر در شهرستان، اطلاع‌رسانی و انعکاس رسانه‌ای برنامه‌ها و مناسبت‌های ملی دفاع مقدس و مقاومت تربت حیدریه به رسانه‌ها و جراید استانی و محلی، فضاسازی و تبلیغات محیطی در ۴۳ مناسبت‌ ملی دفاع مقدس و مقاومت در سطح شهرستان و مشارکت در برگزاری برنامه‌های فرهنگی و مذهبی تربت حیدریه؛ مانند اجرای سرود «سلام فرمانده ۲و۱» و «رفیق شهیدم» در سال گذشته توسط دفتر نمایندگی حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس شهرستان تربت حیدریه پیگیری و اجرا شده است.

کنگره ملی شهدای تربت حیدریه چه زمانی برگزار خواهد شد و تاکنون چه اقدامات در این زمینه انجام گرفته است؟

طبق برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته کنگره ملی شهدای شهرستان تربت حیدریه و شهرهای تابعه در ۱۵شهریور ۱۴۰۳ برگزار خواهد شد که در این راستا، اقدامات اولیه در رابطه با برگزاری آن از سال ۱۳۹۸ آغاز شده است. تاکنون دفتر نمایندگی حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس شهرستان تربت حیدریه در جلسات کمیته‌های دوازده‌گانه کنگره ملی شهدای شهرستان تربت حیدریه و اصناف شهرستان تربت حیدریه به جهت جلب مشارکت‌های مالی حضور داشته است.

آماده‌سازی برخی از اقدامات مرتبط با کنگره ملی شهدای شهرستان تربت حیدریه به لحاظ نرم‌افرازی، حضور در جلسه تبادل نظر با شهرها و استان‌هایی که کنگره ملی شهدا در آن‌ها برگزار شده است، بازدید جمعی از فعالان فرهنگی و اعضای کنگره ملی شهدای شهرستان تربت حیدریه از باغ موزه دفاع مقدس تهران و در ادامه؛ دیدار آنها با مراجع عظام تقلید در شهر قم از دیگر اقداماتی است که در راستا برگزاری کنگره ملی شهدای تربت حیدریه صورت گرفته است.

دفتر نمایندگی حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس در تربت حیدریه چه برنامه‌ها و اقداماتی را در سال جاری در دستور کار خواهد داشت؟

سیاست‌ها و برنامه‌های دفتر نمایندگی حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس شهرستان حیدریه در سال جاری؛ در ادامه برنامه‌های سال گذشته است. در درجه اول؛ اولویت کاری در این شهرستان گرامیداشت مناسبت‌های ملی دفاع مقدس و مقاومت خواهد و بعد از آن رسیدگی به یادمان شهدای گمنام و احداث و افتتاح آن‌هاست. علاوه بر رسیدگی به یادمان‌های شهدای گمنام؛ برگزاری برنامه‌های فرهنگی و مذهبی در این یادمان‌ها نیز پیش‌بینی شده است.

 در ایام فاطمیه سال گذشته؛ استقبال از شهید گمنام دانشگاه تربت حیدریه چطور بود؟

در ایام شهادت حضرت زهرا سلام الله علیه، ۱۶۵ برنامه با محوریت این شهید گمنام در بخش‌های مختلف شهرستان اعم از بخش‌ها، روستاها، مدارس، دانشگاه‌ها، هیئات، نهادها، ادارات و سایر بخش‌های تربت حیدریه برگزار شد.

در یک سال اخیر؛ در محل یادمان‌های شهدای گمنام تربت حیدریه تاکنون چند برنامه اجرا شده است؟

یکی از اولویت‌های دفتر نمایندگی حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس شهرستان تربت حیدریه؛ توجه ویژه به برگزاری برنامه‌های فرهنگی در یادمان‌های شهدای گمنام شهرستان است. در سال گذشته با همکاری ادارات، سازمان‌ها و هیئات مذهبی تربت حیدریه؛ ۳۸۵ برنامه فرهنگی، مذهبی و هنری در محل یادمان‌های شهدای گمنام شهرستان برگزار شده که این آمار بیانگر آن است که به‌صورت میانگین روزی یک برنامه در جوار شهدای گمنام اجرا شده است. برای نمونه؛ در بوستان ملی تربت حیدریه و پارک جنگلی پیش‌کوه با برگزاری ویژه‌برنامه‌هایی تاکنون از مداحان و سخنرانان کشوری دعوت بعمل آمده است.

مشارکت دانشگاهیان تربت حیدریه را در حوزه ترویج معارف دفاع مقدس چگونه ارزیابی می‌کنید؟

به منظور توجیه مناسبت‌های ملی دفاع مقدس و مقاومت و نیز ترویج و انتقال مفاهیم دفاع مقدس؛ در سال گذشته دو جلسه توجیهی با روسای دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی تربت حیدریه برگزار شد که در این زمینه طی تفاهم‌نامه‌هایی که با این مراکز منعقد گردید، مقرر شد دانشجویان این دانشگاه‌ها با تهیه مقاله و پایان‌نامه با محوریت شهدای شهرستان به دفتر نمایندگی حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس در تربت حیدریه کمک کنند تا ضمن آشنایی آن‌ها با منش و سبک زندگی شهدای این منطقه؛ این مطالب در تدوین دانشنامه دفاع مقدس نیز مورد استفاده قرار بگیرند که بر همین مبنا در سال گذشته؛ تعداد ۲۵ مقاله و پایان‌نامه از دانشجویان در این حوزه دریافت شده است.

بر اساس توافق و اختیارات داده شده به روسای دانشگاه‌ها؛ قرار بر این شده است که بخشی از نمره این آثار توسط دفتر نمایندگی حفظ آثار و نشر ارزش‌های فاع مقدس در شهرستان تربت حیدریه؛ تعیین و به دانشجویان اختصاص یابد. علاوه بر این؛ در حوزه تدریس درس آشنایی با دفاع مقدس در دانشگاه‌های تربت حیدریه نیز پیگیری ۲ واحد درسی را در سال گذشته مورد پیگیری قرار گرفت و به موازات این پیگیری و اقدام؛ معرفی اساتید مرتبط با این درس به اداره کل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس خراسان رضوی جهت اخذ آزمون و صدور مدرک علمی برای تدریس در سال گذشته دنبال شد که ان‌شاءالله پس از اخد مجوز، اساتید مذکور برای تدریس درس آشنایی با معارف دفاع مقدس در دانشگاه‌ها به کار گرفته خواهند شد.

دفتر نمایندگی حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس در سال ۱۴۰۱ چه فعالیت‌هایی را در زمینه ترویج دفاع مقدس در فضای مجازی در دستور کار خود داشته است؟

در سال گذشته دفتر نمایندگی حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس در تربت حیدریه؛ ۱۲ کارگروه رسانه‌ای را در زمینه شناسایی و تولید محتوا با موضوع دفاع مقدس ایجاد کرد که به موازات این حرکت با فعالان حوزه فضای مجازی تربت حیدریه برای حضور موثر در این عرصه، نیز جلساتی برگزار شد. علاوه بر اقدامات مذکور؛ تعداد چهار گروه و کانال نیز با محوریت دفتر نمایندگی حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس شهرستان تربت حیدریه ایجاد شده است. در کنار اقداماتی از این دست؛ در سال گذشته پایگاه اطلاع‌رسانی ویژه حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس تربت حیدریه راه‌اندازی شد. محتوایی که در کانال‌ها، گروه‌های مجازی و همچنین پایگاه اطلاع‌رسانی قرار می‌گیرند خاطرات و اطلاعاتی هستند که از خانواده معظم شهدا و ایثارگران اخذ شده است. با توجه به اهمیت و ضرورتی که نشر آثار و معارف دفاع مقدس در شبکه‌های اجتماعی و فضای مجازی دارند؛ در سال جاری توجه به این عرصه، یکی از اولویت‌های مهم دفتر نمایندگی حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس در شهرستان تربت حیدریه خواهد بود.

در زمینه روایتگری دفاع مقدس برای اقشار مختلف، شهرستان تربت حیدریه تاکنون چه عملکردی داشته است؟

جذب، آموزش، سازماندهی و اعزام راویان دفاع مقدس به سرزمین راهیان نور، ادارات، نهادها، مدارس و دانشگاه‌ها در سال ۱۴۰۱ در درستور کار دفتر نمایندگی حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس در شهرستان تربت حیدریه قرار گرفت که در سال گذشته ۲۳۵ برنامه روایتگری در تربت حیدریه برگزار شده است. همچنین طی جلساتی که با حوزه علمیه و اداره آموزش و پرورش شهرستان تربت حیدریه برگزار شد؛ مقرر شد در زمینه آموزش و تربیت راوی روحانی و معلم اقدامات موثری صورت بگیرد چراکه در این زمینه معتقدم تأثیری که این دو قشر بر روی مخاطبان خود دارند؛ به نسبت سایر اقشار جامعه بیشتر است.

همچنین در سال جاری؛ احصا تاریخ شفاهی پیشکسوتان دفاع مقدس، تدوین نقش عملکرد شهرستان تربت حیدریه در دفاع مقدس جهت انعکاس در دانشنامه دفاع مقدس استان، تدریس درس معارف دفاع مقدس در دانشگاه‌ها، جمع‌آوری اسناد دفاع مقدس که مرتبط با نقش تربت حیدریه در آن ایام است، برگزاری اردوی راهیان نور، جذب و استفاده از جوانان آتش به اختیار برای پیگیری بهتر ماموریت‌های دفتر و پیگیری زیرساخت برای فعالیت‌های هنری و سینمایی از دیگر اقداماتی است که در سال جاری در این شهرستان مورد پیگیری قرار خواهند گرفت.

اگر در پایان بیان نکته‌ای را ضروری می‌دانید، بفرمایید.

عملکرد اعضای دفتر نمایندگی حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس در شهرستان تربت حیدریه؛ جهادی است و اگر توفیقات هم کسب شده، به همین خاطر است. این عزیزان با همان روحیه جهادی دوران دفاع مقدس و بدون هیچ چشمداشتی، در این دفتر نمایندگی حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس مشغول فعالیت هستند. علاوه بر این؛ ارتباط تنگانگ این دفتر با فرماندهان یگان‌های نظامی و انتظامی و مدیران دستگاه‌های اجرایی باعث شده است که طرح‌های پیشنهادی دفتر مورد توجه آن‌ها قرار بگیرد.

 

 

 

منبع: دفاع‌پرس

خواندن 107 دفعه
این مورد را ارزیابی کنید
(0 رای‌ها)

نظر دادن

از پر شدن تمامی موارد الزامی ستاره‌دار (*) اطمینان حاصل کنید. کد HTML مجاز نیست.

یادداشت

فرهنگ و هنر

cache/resized/566bf99eb90c7928abcb494fb4bef3f6.jpg
فقط کافی‌ست این کتاب را انتخاب کنی.‌ کتابی که ...
cache/resized/10d9dc457f21601ad63f8a048f0872df.jpg
«نخل‌های بی‌سر» نوشته قاسمعلی فراست در سال۱۳۶۱ ...
cache/resized/e74448b873f603a4f42ec58e33f82fff.jpg
کتاب «با نوای نینوا» زندگینامه و خاطرات مداحان ...
cache/resized/5294b821324a5882cbb7dd0ac62a340a.jpg
کتاب «اینجا برای از تو نوشتن هوا کم است» مجموعه ...
cache/resized/63c3fafe42b7e5bc226584a02494afd7.jpg
کتاب «کانال پنجم» مجموعه خاطرات جانباز دفاع مقدس ...
cache/resized/669598a0446a1fa471909d62cdaecc5a.jpg
کتاب «صدقه یادم رفت» زندگی‌نامه و خاطرات سردار ...
cache/resized/36f0b73acd70e5bbbe7e9931e1854b38.jpg
بعضی از زن‌های جهادی خوزستان چندین شهید تقدیم ...
cache/resized/1394b05dc2b6e8a5cca087b66a029622.jpg
«یاقوت سرخ» عنوان کتابی است که در آن، زندگی نامه ...

مجوزها

Template Settings

Color

For each color, the params below will give default values
Black Blue Brow Green Cyan

Body

Background Color
Text Color
Layout Style
Patterns for Boxed Version
Select menu
Google Font
Body Font-size
Body Font-family