«ذوالفقار» و «قیام»؛ دست بلند ایران در سرکوب تروریست‌ها

سه شنبه, 10 مهر 1397 15:17 اندازه قلم کاهش اندازه قلم کاهش اندازه قلم افزایش اندازه قلم افزایش اندازه قلم

سپاه برای انتقام از اقدامات تروریستی گروهک‌های وابسته به آمریکا و اسرائیل و کشور‌های مرتجع منطقه توانایی بهره‌گیری از موشک‌های دوربرد خود مانند «ذوالفقار» و «قیام» را دارد.

 

به گزارش خط هشت ُ رحیم محمدی؛ موشک «ذوالفقار» و «قیام» دو موشک میان‌برد ایران هستند که در دو عملیات «لیلة القدر» و «ضربت محرم» استفاده شده است؛ البته به غیر از این دو موشک که علیه تروریست‌ها مورد استفاده قرار گرفت، در انتقام موشکی دیگری که سپاه از تروریست‌ها گرفت از موشک «فاتح ۱۱۰» استفاده کرد.

«ذوالفقار»؛ نقطه‌زن و ضد جمینگ

موشک «ذوالفقار» موشک میان‌برد زمین به زمین با سوخت جامد، تاکتیکی و نقطه‌زن، با برد متوسط و دارای قابلیت ضد جمینگ است، یعنی با استفاده از سیگنال‌های الکترونیکی از مسیر خود منحرف نمی‌شود.

ازجمله ویژگی‌های برجسته این موشک می‌توان به سکوی پرتاب متحرک، رادارگریزی، قابلیت نقطه‌زنی و سبک بودن آن اشاره کرد که با حالت پرتاب مایل، اهداف خود را تا فاصله ۷۰۰ کیلومتری منهدم می‌سازد؛ البته این موشک را می‌توان نسخه ارتقاء یافته موشک فاتح۱۱۰ دانست که طول و قطر و برد و وزن سرجنگی آن افزایش یافته است.

قابلیت متفاوت موشک ذوالفقار نسبت به سایر سامانه‌های برد کوتاه تا متوسط، امکان جدا شدن سرجنگی این موشک است. در واقع ذوالفقار از این نظر مشابه موشک‌های بالستیک برد متوسط و بلند عمل می‌کند که این امر ضمن کاستن از اثرات منفی اتصال بدنه به سرجنگی در فاز نهایی حمله بر روی برد موشک، سبب کاهش امکان ردیابی و کاهش احتمال اصابت موشک‌های پدافندی دشمن به سرجنگی ذوالفقار می‌شود.

«ذوالفقار» و «قیام»؛ دست بلند ایران در سرکوب تروریست‌ها

سرعت موشک ذوالفقار نیز از نسل‌های قبلی فاتح۱۱۰ که ۱/۵ کیلومتر بر ثانیه (نزدیک ۵ برابر سرعت صوت) سرعت داشتند بیشتر شده که البته برای گرفتن فرصت واکنش از دشمن و طی مسیر طولانی‌تر برد موشک ذوالفقار در زمان مناسب و نه خیلی بیشتر از فاتح۱۱۰ امری مهم است.

«قیام»؛ بدون باله و پنهان‌کار

اما موشک دیگری که در دو عملیات «لیله القدر» و «ضربت محرم» استفاده شد، موشک قیام بود؛ این موشک با ۸۰۰ کیلومتر برد، موشکی بدون باله است؛ این موشک با استفاده از لانچر‌های متحرک خودرویی، ویژگی‌های یک موشک مناسب را دارد، اما باید ویژگی‌های دیگری هم داشته باشد که بتواند از دید رادار‌ها هم پنهان بماند؛ لذا این موشک بدون بال طراحی شد تا از انعکاس امواج راداری مصون بماند.

این موشک نحوه عمل آن بالستیکی است، یعنی از جو خارج شده و به محض رسیدن به بالای سر هدف، وارد جو شده و با سرعت بالا خود را به هدف می‌کوبد.

«ذوالفقار» و «قیام»؛ دست بلند ایران در سرکوب تروریست‌ها

این موشک در سال‌های اخیر علاوه بر امکان استفاده از کلاهک جنگی شدید الانفجار، به کلاهک‌های بارانی نیز مجهز شده است؛ کلاهک‌های شدیدالانفجار قابلیت این را دارند که برای هدف قراردادن نقاط تجمع و یا مکان‌های ضدحریق همچون آشیانه جنگنده‌ها، مورد استفاده قرار گیرند و کلاهک‌های بارانی نیز قادرند بارانی از موشک‌های کوچک چند کیلویی را بر سر اهداف پهن شده‌ای مثل مواضع پهن شده در یک منطقه وسیع، باند‌های فرودگاه‌ها، پایگاه‌های وسیع دشمن ریخته و آن‌ها را با دقت بالا هدف قرار دهند.

پس این نشان می‌دهد سپاه برای انتقام از اقدامات تروریستی گروهک‌های وابسته به آمریکا و اسرائیل و کشور‌های مرتجع منطقه توانایی بهره‌گیری از موشک‌های دوربرد را دارد؛ در حقیقت استفاده از موشک‌های «قیام» و «ذوالفقار» را می‌توان دست بلند ایران در سرکوب تروریست‌ها و تهدیدکنندگان امنیت ملی کشورمان دانست.

 

 

 

 

 

 

منبع: 

خواندن 982 دفعه
این مورد را ارزیابی کنید
(0 رای‌ها)

نظر دادن

از پر شدن تمامی موارد الزامی ستاره‌دار (*) اطمینان حاصل کنید. کد HTML مجاز نیست.

یادداشت

فرهنگ و هنر

cache/resized/5f0c2fde1443275108fe3c7784dd51dc.jpg
کتاب «خونین شهر تا خرمشهر» سه فصل دارد: فصل اول ...
cache/resized/ae368b4fe1dcf13bbe5dfb823cce4597.jpg
کتاب «مرزبانان عاشورایی» در مورد شهدای شهرستان ...
cache/resized/566bf99eb90c7928abcb494fb4bef3f6.jpg
فقط کافی‌ست این کتاب را انتخاب کنی.‌ کتابی که ...
cache/resized/10d9dc457f21601ad63f8a048f0872df.jpg
«نخل‌های بی‌سر» نوشته قاسمعلی فراست در سال۱۳۶۱ ...
cache/resized/e74448b873f603a4f42ec58e33f82fff.jpg
کتاب «با نوای نینوا» زندگینامه و خاطرات مداحان ...
cache/resized/5294b821324a5882cbb7dd0ac62a340a.jpg
کتاب «اینجا برای از تو نوشتن هوا کم است» مجموعه ...
cache/resized/63c3fafe42b7e5bc226584a02494afd7.jpg
کتاب «کانال پنجم» مجموعه خاطرات جانباز دفاع مقدس ...
cache/resized/669598a0446a1fa471909d62cdaecc5a.jpg
کتاب «صدقه یادم رفت» زندگی‌نامه و خاطرات سردار ...

مجوزها

Template Settings

Color

For each color, the params below will give default values
Black Blue Brow Green Cyan

Body

Background Color
Text Color
Layout Style
Patterns for Boxed Version
Select menu
Google Font
Body Font-size
Body Font-family