در بازخوانی مبارزات مردم در بهمن ۱۳۵۷ منتشر شد؛

روایتی از نامه علمای کرمانشاه در حمایت از امام خمینی (ره)

سه شنبه, 18 بهمن 1401 09:52 اندازه قلم کاهش اندازه قلم کاهش اندازه قلم افزایش اندازه قلم افزایش اندازه قلم

مردم کرمانشاه در روز ۲۲ بهمن‌ماه دست به راهپیمایی‌ای عظیم و مردمی زدند که در آن ده‌ها هزار زن و مرد کرمانشاهی حضور داشتند. در پایان این مراسم قطعنامه‌ای قرائت شد و به تصویب رسید که درخواست‌های انقلابیون و مردم کرمانشاه در آن انعکاس یافته‌بود. یکی از این درخواست‌ها استعفای دسته‌جمعی نمایندگان کرمانشاه از سمت نمایندگی مجلس شورای ملی بود.

 

به گزارش خط هشت، با انتشار خبر کارشکنی‌های دولت بختیار درباره‌ی ورود حضرت امام و به تأخیرانداختن آمدن ایشان به ایران عده‌ای از مبارزان و علمای انقلابی تصمیم گرفتند به تهران مهاجرت کرده و اعتراضات خود را در این مورد به دولت وقت اعلام کنند؛ لذا از کرمانشاه نیز آیت‌الله عطاءالله اشرفی‌اصفهانی به همراه جمعی از مردم، کمیته‌ای برای استقبال از امام تشکیل‌دادند، به تهران آمدند و در جمع سایر علما و مبارزان در دانشگاه تهران متحصن شدند.

آیت‌الله اشرفی‌اصفهانی، که از جمله اعضای مشهور متحصنین دانشگاه تهران بود، خود درباره‌ی چگونگی آمدن به تهران و تحصن در دانشگاه تهران چنین می‌گوید: «وقتی که خبر تشریف‌فرمایی امام به ایران رسید، اینجانب به اتفاق جمعی از علما و اهالی محترم باختران برای استقبال از حضرت امام به تهران رفتیم و باند فرودگاه تهران به‌وسیله‌ی بختیار مزدور بسته شده بود و]با مانع‌شدن از تشریف‌فرمایی امام، اینجانب به اتفاق جمع کثیری از علمای بزرگ در مسجد دانشگاه متحصن شدیم تا اینکه بالأخره امام به ایران تشریف آوردند».

پس از ورود امام نیز آیت‌الله اشرفی‌اصفهانی، پیام تبریکی به حضرت آیت‌الله امام‌خمینی ارسال و ضمن تبریک پیروزی‌های انقلابی مردم ایران، برای تشکیل شورای انقلاب اسلامی اعلام آمادگی کرد: «با افتخار شرفیابی در فرودگاه و درک ملاقات مقدم مبارک نائب‌الامام مرجع علی‌الاطلاق عالم تشیع و رهبر عظیم‌الشأن حضرت آیت‌الله‌العظمی امام‌خمینی ـ مدظله العالی ـ را به خاک وطن تبریک و تهنیت عرض نموده، پیروزی نهایی ملت شریف ایران را تحت رهنمود‌های آن حضرت از خدای متعال مسئلت نموده، بی‌صبرانه در انتظار تشکیل شورای انقلاب اسلامی از ناحیه‌ی آن حضرت می‌باشیم. تهران ـ عطاءالله اصفهانی».

جامعه‌ی روحانیت کرمانشاه هم به مناسبت ورود امام به کشور تلگرامی به تهران مخابره کردند. در این تلگراف جامعه روحانیت کرمانشاه ورود امام‌خمینی را به کشور تبریک گفته و اعلام کرده بود که تا برقراری کامل حکومت اسلامی به رهبری زعیم عالی‌قدر تشیع از هیچ‌گونه فداکاری دریغ نخواهد کرد و به مبارزاتش تا پایان راه ادامه خواهد داد.

هر روز که بر شدت اعتراضات مردمی افزوده می‌شد، سازمان‌ها، ادارات دولتی و مراکز وابسته به دولت و نظام سلطنتی - که اوضاع و احوال مملکتی را دگرگون می‌دیدند و دولت و نظام سلطنتی را رو به زوال تشخیص می‌دادندـ گروه‌گروه به اجتماع معترضین و انقلابیون می‌پیوستند. از جمله‌ی این سازمان‌ها و ادارات، «کاخ جوانان کرمانشاه» بود که در روز دهم بهمن ۱۳۵۷ به مردم کرمانشاه پیوست و همبستگی خود را با آنان و نهضت انقلاب اسلامی به رهبری امام‌خمینی اعلام کرد. کارکنان کاخ جوانان کرمانشاه پس از اعلام این مواضع، بلافاصله نام این کاخ را به سازمان ملی امور جوانان تغییر دادند و اعلامیه‌ای در این‌باره منتشر کردند.

پس از بازگشایی برخی مؤسسات و مراکز علمی و اداری در کرمانشاه، که نشان‌دهنده‌ی بازگشت آرامش به فضای اجتماعی - سیاسی و تسلط مردم بر برخی ادارات و سازمان‌های دولتی، علمی و اداری بود، یکی از مؤسسات اقتصادی کرمانشاه یعنی انستیتو بازرگانی کرمانشاه که مدتی قبل از آن با تشدید اعتراضات مردمی در کرمانشاه تعطیل شده بود، در روز دهم بهمن گشایش یافت و در مراسمی که به مناسبت گشایش این مؤسسه‌ی بازرگانی در کرمانشاه برگزار شده بود جمعیت زیادی از مردم کرمانشاه ـ که برخی مطبوعات شمار آن‌ها را هزاران تن ذکر کرده بودندـ در این مراسم شرکت کردند.

در این مراسم برخی از اعضای این مؤسسه سخنرانی‌هایی ایراد کردند و همچنین عکس‌ها، اسلاید و تصاویر مختلف شهدا و مجروحان وقایع و حوادث انقلاب اسلامی در کرمانشاه به معرض نمایش بازدیدکنندگان و شرکت‌کنندگان در این مراسم گذاشته شد.

در پی کشتار مداوم در شهر‌های مختلف ایران، تشدید مبارزات ضد‌سلطنتی مردم ایران و ابراز انزجار و تنفر از ادامه‌ی حکومت پهلوی، علمای بزرگ حوزه‌ی علمیه‌ی قم و مدرسین آن طبق دستور امام‌خمینی درصدد برآمدند با صدور اعلامیه‌هایی، غیرقانونی‌بودن حکومت پهلوی و نامشروع بودن آن را به اطلاع مردم ایران برسانند. در پی این فرمان امام، آیت‌الله اشرفی‌اصفهانی و جمعی از دیگر فضلای حوزه‌ی علمیه‌ی قم از جمله: آیت‌الله مدنی، آیت‌الله صدوقی، آیت‌الله دستغیب و آیت‌الله طاهری، با صدور اعلامیه‌ای حکومت شاه را غیرقانونی اعلام کردند. این اعلامیه در کرمانشاه به‌وسیله‌ی مبلغان و مبارزان مذهبی در میان مردم توزیع گردید و بدین‌صورت نامشروع بودن رژیم پهلوی بر همگان آشکار شد.

مردم قهرمانشهر پس از اعلام حکم امام خمینی مبنی بر تعیین مهندس مهدی بازرگان به نخست‌وزیری و تشکیل دولت موقت، از این فرمان حمایت کردند و در روز‌های هفدهم و هجدهم بهمن‌ماه کارکنان ادارات مراکز دولتی، از جمله کارکنان ادارات کشاورزی، خاک‌شناسی، بازرگانی، بهداری و امور اجتماعی کرمانشاه با صدور اعلامیه‌هایی هماهنگی و همبستگی خود را با نخست‌وزیری مهندس مهدی بازرگان اعلام کردند.

روزنامه‌ی کیهان در گزارشی حمایت مردم کرمانشاه را از دولت موقت مهدی بازرگان چنین شرح می‌دهد: قهرمانشهر، متجاوز سیصد هزار نفر از مردم کرمانشاه در راهپیمایی و تظاهرات آرام، دولت موقت مهندس بازرگان را تأیید کردند. در پایان این راهپیمایی آیت‌الله جلیلی سخنرانی کرد و قطعنامه‌ای صادر شد. تظاهرکنندگان در بعدازظهر در گورستان باغ فردوس اجتماع کردند و یاد شهدای این شهر و همچنین دو شهید تازه، احمد صیادپور ۲۵ ساله و محمد ابراهیمی را گرامی داشتند.

به‌دنبال کشتار و قتل‌عام مردم تهران در روز‌های نوزدهم و بیستم بهمن ماه، روز بیست‌ویکم بهمن‌ماه مردم کرمانشاه به حمایت از مردم تهران و در محکوم کردن فجایع مذکور تظاهرات و راهیپمایی گسترده‌ای در کلیه‌ی نقاط شهر برپا کردند. از نخستین ساعات آن روز ۲۱ بهمن کلیه‌ی اصناف، مغازه‌داران، بازاریان و کسبه‌ی محل کسب و کارشان را تعطیل کرده و به خیابان‌ها رفته بودند. تظاهرات گسترده‌ی مردمی در اواخر روز شدیدتر شد؛ به‌طوری که در ساعت ۹ شب به اوج خود رسید و سراسر شهر کرمانشاه را فراگرفت. این تظاهرات گسترده تا ساعات ۲ بامداد ادامه داشت و تظاهرکنندگان با دادن شعار‌هایی علیه دولت، رژیم سلطنتی و بقایای عمال و کارگزاران حکومتی، ضمن همبستگی با مردم تهران، نسبت به کشتار بی‌رحمانه‌ی دو روز گذشته ابراز تنفر و انزجار کردند.

مردم کرمانشاه، که به علت رشادت‌ها و مبارزات خستگی‌ناپذیرشان در مبارزه با رژیم پهلوی و عناصر و عوامل و کارگزاران سیاسی آن در مطبوعات آن روز‌ها به مردم قهرمانشهر معروف شده بودند، در روز ۲۲ بهمن‌ماه دست به راهپیمایی‌ای عظیم و مردمی زدند که در آن ده‌ها هزار زن و مرد کرمانشاهی حضور داشتند. در پایان این مراسم عظیم و نمایش باشکوه مردمی، قطعنامه‌ای قرائت شد و به تصویب رسید که درخواست‌های انقلابیون و مردم کرمانشاه در آن انعکاس یافته‌بود. یکی از این درخواست‌ها استعفای دسته‌جمعی نمایندگان کرمانشاه از سمت نمایندگی مجلس شورای ملی بود. همچنین مردم کرمانشاه حمایت قاطع خود را از تشکیل دولت موقت به دستور امام‌خمینی و به ریاست مهندس مهدی بازرگان اعلام کردند و آیت‌الله عبدالجلیل جلیلی در پایان این مراسم سخنرانی کرد. تظاهرکنندگان پس از صدور قطعنامه و سخنرانی، بعدازظهر به‌سوی باغ فردوس شهر کرمانشاه به حرکت درآمدند، بر مزار شهدای این شهر حاضر شدند و یاد شهدای انقلاب و دو شهید حوادث اخیر شهر کرمانشاه ـ شهید احمد صیادپور و شهید محمد ابراهیمی ـ را گرامی داشتند.

بنا به گزارش روزنامه‌ی کیهان در تظاهرات و راهپیمایی مردم در آن روز تعداد تظاهرکنندگان شهر قهرمانشهر سیصد هزار نفر بود. با تظاهرات گسترده‌‍‌ی مردمی، که نوعی نمایش جشن پیروزی بود، لشکر ۸۱ زرهی کرمانشاه با مردم اعلام همبستگی کرد و به‌سوی پادگان‌ها مراجعت نمود. این اتحاد ارتش و ملت در کرمانشاه با خشونت یکی از مخالفان مردم و هواداران نظامی رژیم پهلوی به خاک و خون کشیده شد. در حالی که مردم و پرسنل لشکر ۸۱ زرهی کرمانشاه در مقابل بیمارستان لشکر جمع شده بودند، سرهنگ دوم امیری، از فرماندهان آموزشی آموزشگاه گروهبانی لشکر ۸۱ زرهی کرمانشاه، در حمله‌ای غافلگیرانه به‌سوی اجتماع نظامیان آتش گشود که در نتیجه‌ی آن هفت تن از سربازان وظیفه‌ی لشکر ۸۱ زرهی به شهادت رسیدند. اقدام این افسر خشم نظامیان و مردم را برانگیخت و سرهنگ امیری بلافاصله مورد اصابت گلوله قرار گرفت. مردم خشمگین به‌دنبال او شتافتند، جسد نیمه‌جان او را برداشتند و به سوی خیابان سپه، چهارراه چهل‌متری بردند و آن را در مقابل دیدگان هزاران نفر از مردم کرمانشاه به دار آویختند.

به‌دنبال این تظاهرات عظیم، روز بعد مردم به سوی زندان‌های کرمانشاه رفتند، در زندان‌ها را شکستند و حدود ۱۲۰۰ نفر زندانی را آزاد کردند. در درگیری‌هایی که برای آزادی زندانیان بین مردم و مأموران محافظ زندان صورت گرفت، دو نفر از زندانیان و چهار نفر از بقیه‌ی مردم کشته شدند. بدین‌صورت کنترل اکثر مراکز شهر کرمانشاه، حتی زندان‌ها به‌دست مردم افتاد.

 

 

منبع: دفاع‌پرس

خواندن 69 دفعه
این مورد را ارزیابی کنید
(0 رای‌ها)

نظر دادن

از پر شدن تمامی موارد الزامی ستاره‌دار (*) اطمینان حاصل کنید. کد HTML مجاز نیست.

یادداشت

فرهنگ و هنر

cache/resized/59473b7526a7b1245ba86423bd3b4912.jpg
عکس رزمندگان استان اردبیل در جبهه‌های حق علیه ...
cache/resized/c388db15b9aea6f541ad0fd1dc3e7f86.jpg
به مناسبت گرامی داشت روز شهدا آیین رونمایی از ...
cache/resized/cc13499ebc08016c8970234fdd9aa860.jpg
اولین کتاب کشور در رثای سپهبد شهید قاسم سلیمانی، ...
cache/resized/505cb221be92ac5c13de72cd306e1ce8.jpg
عکس رزمندگان استان اردبیل در جبهه‌های حق علیه ...
cache/resized/9f3ee00aea2f66d90cf98785cbebd844.jpg
کتاب «هوای سرد تیرماه» خاطرات شهید «صفرعلی یوسفی» ...
cache/resized/e6af305268b0763d7b4e18071bd7a0bf.jpg
کتاب «بلندای آسمان وطن» خاطرات خلبان آزاده جانباز ...
cache/resized/5c17989fdda46ad8b631c928992f7c9b.jpg
کتاب «پسر رنج» خاطرات و زندگی نامه آزاده سرافزار ...
cache/resized/1a30ce51315f59ae0c01a525fd63c5cc.jpg
«کتاب پرواز مازیار» خاطرات همسر شهید خلبان ...

مجوزها

Template Settings

Color

For each color, the params below will give default values
Black Blue Brow Green Cyan

Body

Background Color
Text Color
Layout Style
Patterns for Boxed Version
Select menu
Google Font
Body Font-size
Body Font-family