سوءاستفاده ابزاری انگلیس از قدرت «رسانه» برای کودتا

دوشنبه, 26 تیر 1402 16:18 اندازه قلم کاهش اندازه قلم کاهش اندازه قلم افزایش اندازه قلم افزایش اندازه قلم

عملکرد دولت انگلستان در استفاده از رسانه برای تغییر دولت‌ها نشان داده که دولتمردان این‌کشور تا چه حد به کارکرد رسانه اهمیت می‌دهند.

به گزارش خط هشت، رحیم محمدی؛ حوادث پاییز سال گذشته که در کشور روی داد و بواسطه آن چندین هفته کشور درگیری حوادث ناشی از اعمال اغتشاشگران بود با پشتیبانی رسانه‌های خارجی هم، چون رسانه‌های مستقر در انگلیس انجام می‌شد که این نشان داد دشمنان این مردم و نظام بواسطه آن که در جنگ سخت نظامی و نیمه سخت امنیتی توان رویارویی با جمهوری اسلامی ایران را ندارند، این بار به منظور پیشبرد اهداف خود که همانا ساقط کردن این نظام است به شدت بر روی تاثیر رسانه سرمایه‌گذاری کردند و در این رابطه علاوه بر استفاده از رسانه‌های با سابقه و رسمی از هزاران کانال و شبکه موجود در فضای مجازی نیز بهره گرفتند تا بلکه به مقصود خود دست یابند.

هر چند شاید بتوان گفت در استفاده از این فضا و رسانه‌ها توانستند به تک موفقیت‌هایی برسند، اما بیشتر مردم از همراهی با اغتشاشگران پرهیز به عمل آورند و این باعث شد تا طرحی که ماه‌ها برای اجرای آن برنامه ریزی کرده بودند به سرانجام لازم نرسد که خب این عدم موفقیت آن‌ها را می‌توان از ابعاد مختلف مورد بررسی و ارزیابی قرار داد.

اما آنچه در اینجا قصد داریم این اقدام دشمنان در استفاده از کارکرد رسانه برای رسیدن به اهداف استعماری است؛ برای روشن شدن این مطلب نگاهی به سال‌های قبل می‌اندازیم و آن زمانی است که شاه در ۱۳۴۲ مجبور می‌شود از کشور فرار کند، اما پشتیبانان و حامیان وی یعنی دولت‌های انگلیس و آمریکا قصد دارند به هر نحو ممکن او را به کشور بازگردانند و مجدد بر مسند سلطنت بنشانند از این روی عده‌ای چماق به دست و مزدور را با پول اجیر می‌کنند تا در زمان مقرر به خیابان‌ها آمده و دولت مصدق را سرنگون سازند.

آن‌ها برای آغاز کودتا گران در کشور اسم رمزی را انتخاب می‌کنند و مقرر می‌کنند چنانچه این اسم رمز از رادیو بی بی سی فارسی عنوان شد، فعالیت‌ها برای سرنگونی مصدق آغاز شود که همین گونه هم شد یعنی در زمان مقرر تعین شده بی بی سی فارسی اسم رمز را اعلام می‌کند و مابقی وقایع روی می‌دهد بدین ترتیب دولت استعماری انگلستان توانست با بهره گیری از کارکرد رسانه، کودتایی را در کشورمان ترتیب داده و اجرا کند.

حال پس از گذشت سال‌ها از آن واقعه بار دیگر دولت این کشور با بهره گیری از رسانه، کودتایی را در کشوری مسلمان اجرا و موجب سقوط دولت حاکمه می‌شود بدین شکل خبرگزاری رویترز به عنوان کانالی برای وزارت خارجه انگلیس جهت تامین مالی مخفیانه یک رسانه مصری عمل کرده که برای سرنگونی محمد مرسی فعالیت می‌کرد.

وزارت خارجه انگلیس از طریق بنیاد تامسون رویترز، بازوی خیریه‌ای گروه خبری جهانی تامسون رویترز، رسانه ظاهراً مستقل اصوات مصریه را به مبلغ ۲ میلیون پوند تامین مالی کرده است.

اصوات مصریه پروژه اعتراض به اعلامیه قانون اساسی مرسی را رهبری کرد و آن را به عنوان طرحی از سوی رئیس جمهور و در نتیجه اخوان المسلمین برای به دست آوردن کنترل کامل و دائمی بر تمام شاخه‌های دولت مصر معرفی کرد.

در آوریل ۲۰۱۳ زمانی که یک گروه مرموز جوانان به نام تمرد به طور ناگهانی در جمع آوری امضا برای برکناری مرسی تا ۳۰ ژوئن دست به کار شدند، اصوات مصریه جنبش جدید را پوشش خبری تام و تمام داد. همچنین این رسانه مواضع ارتش مصر درباره اعتراضات علیه مرسی و کشتار میدان رابعه العدویه را تکرار کرد.

بنابر این دولت انگلیس نشان داد همچنان هر کجا که بتواند از رسانه به عنوان ابزاری برای براندازی و کودتا استفاده می‌کند.

 

 

 

منبع: دفاع‌رس

خواندن 124 دفعه
این مورد را ارزیابی کنید
(0 رای‌ها)

نظر دادن

از پر شدن تمامی موارد الزامی ستاره‌دار (*) اطمینان حاصل کنید. کد HTML مجاز نیست.

یادداشت

فرهنگ و هنر

cache/resized/5f0c2fde1443275108fe3c7784dd51dc.jpg
کتاب «خونین شهر تا خرمشهر» سه فصل دارد: فصل اول ...
cache/resized/ae368b4fe1dcf13bbe5dfb823cce4597.jpg
کتاب «مرزبانان عاشورایی» در مورد شهدای شهرستان ...
cache/resized/566bf99eb90c7928abcb494fb4bef3f6.jpg
فقط کافی‌ست این کتاب را انتخاب کنی.‌ کتابی که ...
cache/resized/10d9dc457f21601ad63f8a048f0872df.jpg
«نخل‌های بی‌سر» نوشته قاسمعلی فراست در سال۱۳۶۱ ...
cache/resized/e74448b873f603a4f42ec58e33f82fff.jpg
کتاب «با نوای نینوا» زندگینامه و خاطرات مداحان ...
cache/resized/5294b821324a5882cbb7dd0ac62a340a.jpg
کتاب «اینجا برای از تو نوشتن هوا کم است» مجموعه ...
cache/resized/63c3fafe42b7e5bc226584a02494afd7.jpg
کتاب «کانال پنجم» مجموعه خاطرات جانباز دفاع مقدس ...
cache/resized/669598a0446a1fa471909d62cdaecc5a.jpg
کتاب «صدقه یادم رفت» زندگی‌نامه و خاطرات سردار ...

مجوزها

Template Settings

Color

For each color, the params below will give default values
Black Blue Brow Green Cyan

Body

Background Color
Text Color
Layout Style
Patterns for Boxed Version
Select menu
Google Font
Body Font-size
Body Font-family