۱۰ یادمان دفاع مقدس ایلام آماده استقبال از راهیان نور

شنبه, 13 اسفند 1401 13:47 اندازه قلم کاهش اندازه قلم کاهش اندازه قلم افزایش اندازه قلم افزایش اندازه قلم

هر ساله در آستانه نوروز یادمان های دفاع مقدس در استان ایلام میزبان کاروان های راهیان نور از سراسر کشور می شوند.

 

به گزارش خط هشت: اردوهای راهیان نور از بهترین روش‌های «مواجهه و آشنایی مستقیم» مردم به‌ویژه نسل جوان با تاریخ و حوادث جنگ محسوب می‌شود که به همین خاطر از اهمیت بالایی برخوردار است.

راهیان نور نام یکی از کاروان‌های سیاحتی - مذهبی در ایران است که به بازدید از مناطق جنگی بازمانده از جنگ ایران و عراق در غرب و جنوب غربی این کشور می‌پردازند.

به گفته کارشناسان برگزاری اردوهای راهیان نور بین اقشار مختلف ضروری است چرا که احیاکننده فرهنگ شهادت، مقاومت و به شکل کلی احیاگر گفتمان انقلاب اسلامی است.

جوانان و نوجوان به عنوان آینده سازان نقش چشم‌گیری در زنده نگه داشتن یاد و خاطر شهدا ایفا می‌کنند؛ از این رو چندسالی است که راهیان نور دانش آموزی به همت مجموعه راهیان نور و با همکاری وزارت آموزش و پرورش برای آشنا شدن دانش آموزان با فرهنگ ایثار و شهادت و تعلیم فناوری دفاع مقدس برگزار می‌شود که این حرکت عظیم فرهنگی و مهمی در کشور بشمار می‌رود و بدون شک می‌تواند آغازگر یک تغییر و تحول در دانش آموزان و نسل جوان جامعه باشد، تغییری که در جنگ نرم امروز بسیار حیاتی و ضروری است.

از سوی دیگر راهیان نور دانش آموزی فرصتی مغتنم برای "شناختن" است و امتیاز و فرصت طلایی است که شهدای هشت سال دفاع مقدس به عاشقانشان می‌دهند تا با خودشناسی به خداشناسی برسند و چقدر قشنگ است عظمت پروردگار را در دست‌ها و بیابان‌های مناطق عملیاتی هشت سال جنگ تحمیلی درک کنند.

اهمیت برگزاری اردوی راهیان نور در مدارس

کبری انصاری یکی از معلمان ایلامی در گفت‌وگو با خبرنگار مهر اظهار داشت: اردوی راهیان نور دانش آموزی همه ساله در سطحی گسترده برای همۀ دانش آموزان پایه دوم متوسطه و به منظور تکمیل درس آمادگی دفاعی برگزار می‌شوند و همواره مورد استقبال همه دانش‌آموزان بوده است.

وی افزود: بررسی‌های صورت‌گرفته در این سال‌ها نشان می‌دهد که اردوهای راهیان نور بر دانش‌آموزان و به‌ویژه رفتارهای اجتماعی‌آن‌ها بسیارتأثیرگذار بوده و بازدید از مناطق جنگی و عملیاتی سال‌های دفاع مقدس، تجربه‌ای ناب برای دانش‌آموزان به دنبال داشته است.

انصاری با اشاره به اینکه اردوهای راهیان نور می‌تواند آموزه‌های دوران دفاع مقدس مانند مقاومت، ایثار و ازخودگذشتگی را به نسل جدید انقلاب انتقال دهد، تصریح کرد: علاوه بر این راهیان‌نور نقش مؤثری هم می‌تواند در رونق گردشگری و آشنایی جوانان با فرهنگ و آداب و رسوم مردمان ساکن مناطق جنگی داشته باشد، از این رو می‌بایست تلاش شود تا در برنامه‌ریزی‌های صورت‌گرفته برای حضور دانش‌آموزان در مناطق عملیاتی، این مسئله هم مورد توجه قرار بگیرد.

استقبال دانش آموزان از راهیان نور

فائزه نوری یکی از دانش‌آموزان ایلامی در گفت‌وگو با خبرنگار مهر گفت: من برای اولین بار بود که در اردوی معنوی راهیان نور شرکت کردم اما علاقه‌ی زیادی دارم که باز هم در این اردوها شرکت کنم.

وی افزود: شهدا و رزمندگان جنگ تحمیلی برای دفاع و حفاظت از خاک و ناموس جان خود را نثار کردند و امروز وظیفه ما این است راه آنها را بشناسیم و به وصیت‌های آنها عمل کنیم و نگذاریم خدای نکرده خون آنها پایمال شود.

رضا حسینی از دیگر دانش‌آموزان ایلامی به خبرنگار مهر گفت: شهدا هم زمینی بودند و تعلقات دنیوی مثل همسر و فرزند داشتند امامسیر آسمانی شدن را پیمودند و آسمانی شدند و ما خیلی خوشحالیم که این سفر معنوی نصیب ما شده است تا از نزدیک در جریان این رشادت‌ها قرار بگیریم.

وی افزود: گاهی اوقات ما فکر می‌کنیم شهدا دست نیافتنی هستند، اما باید بدانیم که شهدا در کنار ما بودند و با انتخاب راهی درست جاودانه و ماندگار شدند.

مدیر کل آموزش و پرورش استان ایلام در گفت‌وگو با خبرگزاری مهر اظهار داشت: به‌منظور آشنایی با رشادت‌های رزمندگان دوران دفاع مقدس و ترویج فرهنگ ایثار و شهادت و پاسداشت ارزش‌های دفاع مقدس تعداد کثیری از دانش‌آموزان در اقصی نقاط استان از اوایل آذر ماه تا کنون به مناطق عملیاتی دوران دفاع مقدس همچون مهران، قلاویزان و دهلران اعزام و از یادبودهای این مناطق بازدید کرده‌اند.

۱۰ یادمان دفاع مقدس ایلام آماده استقبال از راهیان نور

علی درویشی با اشاره به اینکه استقبال دانش آموزان از راهیان نور با بیان اینکه برگزاری اردوهای راهیان نور برای بیش از ۷ هزار نفر دانش آموز ایلامی برنامه‌ریزی شده است، افزود: اردوی راهیان نور برای بیش از ۴هزارو ۳۲۰ نفر دانش آموز دختر در آذر ماه برگزار شده و اردوی راهیان نور دانش‌آموزان پسر نیز در اسفند ماه سال جاری به صورت متناوب در شهرستان‌های استان در حال برگزاری است.

این مسئول با بیان اینکه برگزاری اردوهای سالیانه راهیان‌نور همواره مورد استقبال دانش‌آموزان بوده است، تصریح کرد: برگزاری چنین اردوهایی با بصیرت و تفکر و درک دفاع مقدس سبب آشنایی نسل جوان و نوجوان امروز با آرمانهای نسل گذشته می‌شود و همواره از اهمیت بالایی برای خانواده آموزش و پرورش از جمله کارکنان، معلمان، دانش‌آموزان و اولیای آنها برخوردار است.

۱۰ یادمان دوران دفاع مقدس در ایلام شناسایی شده است

فرمانده سپاه امیرالمؤمنین (ع) استان ایلام نیز بیان کرد: در استان همه دست به دست هم دادیم که در این فرصت طلایی کاری برای توسعه یادمان‌ها انجام شود.

سردار جمال شاکرمی اظهار کرد: باید ریشه مشکلات را در مسائل فرهنگی دید که راه حل آن اردوهای راهیان نور و کارهای فرهنگی است.

وی افزود: ۵ اردوگاه راهیان نور در ایلام، مهران و دهلران در استان از وضعیت مناسبی برخوردار نیستند که نیاز است تا با توجه به حضور زائران اقداماتی در خصوص آن‌ها صورت گیرد.

فرمانده سپاه استان اضافه کرد: نقطه ایثار مهران یادگار حاج قاسم است، سه راهی جندالله، شرهانی و… یادگاران دفاع مقدس هستند که جمعاً ۱۰ یادمان دفاع مقدس در استان ایلام شناسایی شده که امیدواریم بتوانیم با همکاری همه دستگاه‌ها اقدامات لازم را برای توسعه آن انجام دهیم.

این حرکت عظیم فرهنگی که چندسالی است نقش بسیار زیادی در انتقال فرهنگ شهادت و رشادت داشته و موجب آگاهی افراد زیادی به ویژه نسل جوانان شده است، نیازمند عزمی ملی و راسخ جهت پشتیبانی و مشارکت تمامی نهادها و دستگاه هاست.

 

 

منبع: مهر

خواندن 197 دفعه
این مورد را ارزیابی کنید
(0 رای‌ها)

نظر دادن

از پر شدن تمامی موارد الزامی ستاره‌دار (*) اطمینان حاصل کنید. کد HTML مجاز نیست.

یادداشت

فرهنگ و هنر

cache/resized/59473b7526a7b1245ba86423bd3b4912.jpg
عکس رزمندگان استان اردبیل در جبهه‌های حق علیه ...
cache/resized/c388db15b9aea6f541ad0fd1dc3e7f86.jpg
به مناسبت گرامی داشت روز شهدا آیین رونمایی از ...
cache/resized/cc13499ebc08016c8970234fdd9aa860.jpg
اولین کتاب کشور در رثای سپهبد شهید قاسم سلیمانی، ...
cache/resized/505cb221be92ac5c13de72cd306e1ce8.jpg
عکس رزمندگان استان اردبیل در جبهه‌های حق علیه ...
cache/resized/9f3ee00aea2f66d90cf98785cbebd844.jpg
کتاب «هوای سرد تیرماه» خاطرات شهید «صفرعلی یوسفی» ...
cache/resized/e6af305268b0763d7b4e18071bd7a0bf.jpg
کتاب «بلندای آسمان وطن» خاطرات خلبان آزاده جانباز ...
cache/resized/5c17989fdda46ad8b631c928992f7c9b.jpg
کتاب «پسر رنج» خاطرات و زندگی نامه آزاده سرافزار ...
cache/resized/1a30ce51315f59ae0c01a525fd63c5cc.jpg
«کتاب پرواز مازیار» خاطرات همسر شهید خلبان ...

مجوزها

Template Settings

Color

For each color, the params below will give default values
Black Blue Brow Green Cyan

Body

Background Color
Text Color
Layout Style
Patterns for Boxed Version
Select menu
Google Font
Body Font-size
Body Font-family