شهیدی که از راه دریا به آسمان رسید

پنج شنبه, 21 اسفند 1399 17:23 اندازه قلم کاهش اندازه قلم کاهش اندازه قلم افزایش اندازه قلم افزایش اندازه قلم

نصرالله عزیزی یکی از فرماندهان شهید نیروی دریایی ارتش در دفاع مقدس است.

 به گزارش خط هشت، دوران دفاع مقدس عرصه‌ای بود که همه اقشار مختلف مردم در آن حضور پیدا کرده و با نمایش توانمندی‌های خود دشمن بعثی و اذنابش را دچار شکست کردند. اتحاد و همدلی نیروهای مسلح کشورمان بود که با پشتیبانی مردم توانستند حملات دشمنان را دفع کرده و ذره ذره از خاک کشورمان را حفظ کنند. این اتحاد و همدلی به قدری مهم بود که در صورت عدم وجود این اتحاد شاید وضعیت دیگری داشتیم

ارتش همیشه بیدار، آماده مقابله با دشمنان
ارتش ایران یکی از نیرو‌های مسلح کشورمان است که از همان روز‌های مبارزات مردمی علیه رژیم ستمشاهی با مردم همراه بود و از آنان پشتیبانی ‌کرد.  هنگامی که جنگنده‌های رژیم بعث در روز ۳۱ شهریور ۵۹ به کشورمان حمله کردند، نیروی هوایی ارتش در نخستین ساعات این حمله با اجرای عملیات ۱۴۰ فروندی توانست تا پاسخ محکمی به این حمله بدهد. خلبانان ایرانی توانستند در این حمله بیشترین خسارت‌ها را به تجهیزات و تاسیسات دشمن بعثی وارد کنند.



نیروی هوایی ارتش در پاسخ به جنایت‌های رژیم بعث تنها نبود و در همان ماه‌های اول سال ۱۳۵۹ با اجرای عملیات‌های سه گانه شهید صفری، اشکان و مروارید نیروی دریایی ارتش، توانست دشمن بعثی را از صحنه خلیج فارس حذف کند و سیادت دریایی خود را بر آب‌های نیلگون خلیج همیشه فارس حفظ کرده و تا امروز ادامه دهد. اما نیروی دریایی ارتش در اواخر جنگ تحمیلی نیز موثر بود و در دریا حضور قدرتمندی داشت.
 


امیر دریادار شهید نصرالله عزیزی یکی از فرماندهان شهید نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران است که روز چهارم تیرماه سال ۱۳۴۰ در روستای قادرآباد مرودشت استان فارس چشم به جهان گشود. نصرالله دوران ابتدایی را در دبستان شمس تبریزی با معدل بالا تمام کرد و دوران راهنمایی را نیز با موفقیت کم نظیر به پایان رساند و در این دوران شوق سرشاری به کسب علم و آگاهی داشت، او همواره توسط معلمان خود تشویق می‌شد.



نصرالله از همان کودکی بسیار به دریا علاقه‌مند بود. هنگامی که دوران خدمت سربازی او فرا رسیده بود، رژیم بعثی به تازگی حملات خود علیه ایران اسلامی را آغاز کرده بود. به همین دلیل هم به نیروی دریایی ارتش رفت تا در رشته مورد علاقه اش تحصیل کند.



انسانی که از همان کودکی به دنبال تلاش و کوشش بود
نصرالله از همان دوران کودکی انسانی پرتلاش بود و برای رسیدن به اهداف خود همواره تلاش و کوشش می‌کرد. در انجام فریضه‌های الهی همواره تلاش داشت و بهترین سرمایه زندگی را برای خود و دیگران تقوا، پرهیزکاری و کسب علم و دانش می‌دانست. او از همان دوران کودکی در مبارزات علیه رژیم ستمشاهی شرکت داشت و در این میان نقش موثر خود در پیروزی انقلاب اسلامی را ایفا کرد. در این زمان با تمام درگیری‌های انقلاب و با وجود محدودیت‌هایی که این شهید بزرگوار داشت دست از تحصیل و ادامه دانش اندوزی برنداشت و همواره می‌گفت که بایستی برای پیشبرد اهداف انقلاب در تلاش باشیم. او با توجه به تمام مشکلاتی که در راه تحصیل و دور از خانواده بودن داشت با معدل ۱۹ دیپلم ریاضی خود را گرفت و برای ادامه تحصیل می‌خواست در کنکور دانشگاه شرکت کند که به علت بسته بودن دانشگاه در این راه موفق نگردید.

پس نصرالله راهی خدمت مقدس سربازی شد و پس از پایان خدمت سربازی بر خلاف دیگر دوستانش به دانشگاه عالی علوم دریایی نوشهر راه یافت و بعد از ۶ سال زحمت شبانه روزی در رشته مهندسی مکانیک فارغ التحصیل شد.



فرمانده‌ای با دانش بین‌المللی و روز دنیا
نصرالله برای طی دوران آموزشی خود مدتی از این دوران را در هندوستان، بنگلادش، پاکستان و کلمبو جهت کسب تجربه و آگاهی با موفقیت گذراند و درجه ناوبان دومی را از مقام ریاست جمهوری دریافت کرد و خدمت رسمی خود را در ناو سهند که در خلیج فارس حاضر بود، شروع کرد. او نسبت به علم آموزی بسیار علاقه‌مند بود و در نخستین روز‌های حضور در نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران با قدرت ذهن خود به اختراعات و ابداعات نوآورانه در حوزه موتور ناوشکن‌ها دست زد.

او بسیار متواضع بود و با وجود اختراعات بسیار در حوزه‌های پیشرفته علمی هرگز موفقیت هایش را که در نظر خانواده، دوستانش، مردم روستا و شهرش به دور از تصور بود، عنوان نمی‌کرد و در راه اعتلای نام ایران اسلامی از هیچ گونه تلاش و کوششی غافل نبود و برادران و دوستان خود را نیز در این راه تشویق می‌کرد. نصرالله با وجود مشکلاتی که داشت همواره پای درد دل دوستان و همکارانش می نشست و با گوش جان سخنان آنان را پذیرا بود. به طوری که در مدت کمی که در ناو سهند مشغول به خدمت بود بنا به اظهار تمام دوستان و همکارانش در نیروی دریایی بسیار محبوب بود.



فرمانده‌ای که از دریا به آسمان عروج کرد
او یکی از نخبگان نیروی دریایی ارتش بود و در این راه بسیار تلاش می کرد. اما هنگامی که با ناو سهند در حال خدمت بود , سرانجام در روز دوشنبه ۲۹ فروردین ۶۷ در حالی که جهت یاری رزمندگان و تلافی حملات مزدوران آمریکایی در حرکت بود از دریا و هوا مورد حمله شش فروند ناوگان و چند فروند هواپیما و بالگرد دشمن قرار گرفت.

با این وجود مدافعان آب‌های نیلگون خلیج فارس با دو فروند ناو سهند و سبلان شجاعانه به مقابله پرداختند و در این درگیری ناو سهند مورد اصابت چند موشک قرار گرفت و در حال غرق شدن بود که شهید بزرگوار نصرالله عزیزی ناچار به ترک ناو شد و خود را به قایق نجات رساند و به یاری دوستانش که مجروح و بر روی آب بودند شتافت و تنی چند از یارانش را هم نجات داد. در این هنگام یک موشک دیگر به طرف ناو شلیک شد و ترکشی از این موشک عزیزی عزیزمان را هدف قرار داد و آن بزرگوار را به درجه رفیع شهادت رساند و روح مصمم او را در عالم ملکوت به پرواز در آورد.

 

 

منبع: شهدای ایران

خواندن 658 دفعه
این مورد را ارزیابی کنید
(0 رای‌ها)

نظر دادن

از پر شدن تمامی موارد الزامی ستاره‌دار (*) اطمینان حاصل کنید. کد HTML مجاز نیست.

یادداشت

فرهنگ و هنر

cache/resized/59473b7526a7b1245ba86423bd3b4912.jpg
عکس رزمندگان استان اردبیل در جبهه‌های حق علیه ...
cache/resized/c388db15b9aea6f541ad0fd1dc3e7f86.jpg
به مناسبت گرامی داشت روز شهدا آیین رونمایی از ...
cache/resized/cc13499ebc08016c8970234fdd9aa860.jpg
اولین کتاب کشور در رثای سپهبد شهید قاسم سلیمانی، ...
cache/resized/505cb221be92ac5c13de72cd306e1ce8.jpg
عکس رزمندگان استان اردبیل در جبهه‌های حق علیه ...
cache/resized/9f3ee00aea2f66d90cf98785cbebd844.jpg
کتاب «هوای سرد تیرماه» خاطرات شهید «صفرعلی یوسفی» ...
cache/resized/e6af305268b0763d7b4e18071bd7a0bf.jpg
کتاب «بلندای آسمان وطن» خاطرات خلبان آزاده جانباز ...
cache/resized/5c17989fdda46ad8b631c928992f7c9b.jpg
کتاب «پسر رنج» خاطرات و زندگی نامه آزاده سرافزار ...
cache/resized/1a30ce51315f59ae0c01a525fd63c5cc.jpg
«کتاب پرواز مازیار» خاطرات همسر شهید خلبان ...

مجوزها

Template Settings

Color

For each color, the params below will give default values
Black Blue Brow Green Cyan

Body

Background Color
Text Color
Layout Style
Patterns for Boxed Version
Select menu
Google Font
Body Font-size
Body Font-family