مروری بر زندگی‌نامه شهید «میر‌حبیب سید گرمرودی»

دوشنبه, 30 فروردين 1400 15:40 اندازه قلم کاهش اندازه قلم کاهش اندازه قلم افزایش اندازه قلم افزایش اندازه قلم

«میر‌حبیب سید گرمرودی» پس از پیروزی انقلاب ‌اسلامی و آغاز جنگ تحمیلی راهی جبهه‌های حق علیه باطل شد و پس از حضور در عملیات‌های متعدد، سرانجام در عملیات خیبر به درجه رفیع شهادت نائل آمد.

 

به گزارش خط هشت از اردبیل، ‌«میر حبیب سید گرمرودی» در سال 1343 در محل نواب صفوی استان اردبیل به دنیا آمد. وی پس از پیروزی انقلاب شکوهمند اسلامی و آغاز جنگ تحمیلی راهی جبهه‌های حق علیه باطل شد و پس از حضور در عملیات‌های متعدد، سرانجام در عملیات خیبر به درجه رفیع شهادت نائل آمد.

زندگی‌نامه شهید:

‌میر حبیب مثل ستاره‌ای درخشان می‌­درخشید و برادرانش او را مثل نگین در بر گرفته بودند و مراقب او بودند. کم‌کم راه رفتن را یاد گرفت و الفبای زندگی را آموخت. در کودکی شلوغ نبود اما کنجکاو بود.

از طفولیت با دیگر برادرانش متفاوت بود با برادرش «سید کریم» و پسر عمویش «مرتضی» هم بازی بود و اکثراً با آن‌ها بازی می‌کرد. از کودکی علاقه‌ خاصی به نقاشی کردن داشت و دفتر نقاشی خود را پر می‌کرد از شکل‌‌ها و رنگ‌ها.

وقتی هفت ساله شد در مدرسه‌ی ابتدایی درس خواندن را با عشق شروع کرد و با نمرات عالی همه را خوشحال نمود. دوران مقطع راهنمایی وی مصادف بود با فعالیت مردم علیه رژیم پهلوی و کنجکاو بودن میر حبیب نیز به اوج خود رسیده بود.

وقتی روزهای آخر دوره‌ی راهنمایی را می­خواند علاقه‌­مند برای کمک به مبارزان انقلابی شد. 14 سال بیشتر نداشت که در نماز جماعت مسجد نواب صفوی شرکت می­‌کرد و حرف‌هایی که دیگران از مبارزات مردم می‌گفتند به گوش می‌رسید. به ورزش کردن خیلی علاقه داشت به ویژه ورزش باستانی و زورخانه. برخی از روزها به زورخانه‌­ای که نزدیک محله­‌شان بود می­رفت.

میر‌حبیب علاقه زیادی به شرکت در هیئت­‌های عزاداری داشت و در جلسات قرآن و عزاداری شرکت می‌کرد. به خاطر نفرت شدیدی که از رژیم ظالم پهلوی داشت وقتی پاسبان­‌ها مبارزین را تعقیب می­‌کردند برخی از مبارزین را که به کوچه آن‌ها فرار می‌کردند آنها را پناه می­داد و مقابل ماموران رژیم می­ایستاد و هراسی به دل خود راه نمی‌داد.

در تقوا زبانزد همه بود. شجاعت‌­اش هم از ایمان سرشارش نشات گرفته بود. در جوانی علاقه‌ زیادی به نقاشی داشت و هنرمندی درد آشنا بود. در سال 1359 وارد هنرستان «فنی رازی» شد و در کنار آن در پایگاه مقاومت مسجد نواب صفوی فعالیت ­کرد. به خاطر علاقه‌اش به کارهای فرهنگی و آموزشی ، عکس­‌های شهدا را به تصویر کشید.

میر‌حبیب در انتخاب دوست خیلی دقت داشت، سعی می‌­کرد با کسانی دوست شود که از لحاظ ایمان و تقوی قوی باشند. برای همین بود که با «رحیم بی‌مقدار و کریم فعال نذیری» دوستی نزدیکی داشت.

وی پس از پیروزی انقلاب اسلامی و شروع جنگ تحمیلی برای دفاع از کشورش به جبهه رفت. تصاویر شهیدان «حسین اوجاقی» و «ایرج جودی» را بر روی مقوایی سفید چنان به تصویر کشیده بود که همه را به تعجب وا‌می‌داشت. درس و مدرسه را در سال دوم دبیرستان رها کرد و گفت امروز، دفاع از اسلام واجب‌­تر است. اگر ماندیم می‌‌آییم و ادامه می‌دهیم.

در عملیات خیبر در گردان حضرت قاسم (ع) بود و صدای گرم نوحه‌هایش زینت‌بخش محفل رزمندگان اسلام در آن گردان بود. حاج «مصطفی اکبری» فرمانده گردان حضرت قاسم (ع) در توصیف نوحه‌سرایی‌های او می‌­گوید صدای دلنشین میر‌حبیب صفابخش دل‌هایمان بود.

سوز و ناله­‌ها واشک­های پاکی که در مصیبت سیدالشهدا (ع) می­ریخت برکت مراسم­ عزاداری‌هایمان بود. زمانی که عازم عملیات خیبر بودیم در کنار قایق‌­ها ایستاده و نوحه می‌خواند که آنقدر خالصانه لب می‌گشود که تا آن روز آن حال معنوی را در او ندیده بودیم.

در زمان اجرای عملیات نیز از شهامت و شجاعت خاصی بر خوردار بود. آتش دشمن در جزیره‌ی مجنون خیلی شدید شده بود. درگیری هر لحظه شدت بیشتری می‌یافت و رحیم بی مقدار و کریم فعال نذیری به شهادت رسیده بودند. میر‌حبیب با تمام توان آرپی­جی را به دوش گرفته و در حال شکار دشمن بود که ناگهان مورد اصابت ترکش قرار گرفت و بر زمین افتاد و پیکر مطهرش در جزیره مجنون به یادگار ماند‌.

 

منبع: دفاع‌پرس

خواندن 570 دفعه
این مورد را ارزیابی کنید
(0 رای‌ها)

نظر دادن

از پر شدن تمامی موارد الزامی ستاره‌دار (*) اطمینان حاصل کنید. کد HTML مجاز نیست.

یادداشت

فرهنگ و هنر

cache/resized/669598a0446a1fa471909d62cdaecc5a.jpg
کتاب «صدقه یادم رفت» زندگی‌نامه و خاطرات سردار ...
cache/resized/36f0b73acd70e5bbbe7e9931e1854b38.jpg
بعضی از زن‌های جهادی خوزستان چندین شهید تقدیم ...
cache/resized/1394b05dc2b6e8a5cca087b66a029622.jpg
«یاقوت سرخ» عنوان کتابی است که در آن، زندگی نامه ...
cache/resized/f7feb7106320e4056d6f270bde631ff6.jpg
ماجرای فکر آوینی کتابی است با موضوع گفتارهایی در ...
cache/resized/9fbeadaffe6db7f248c99c58e4be83af.jpg
کتاب «همسایه حیدر» نوشته فاطمه ملکی با تحقیق بتول ...
cache/resized/59473b7526a7b1245ba86423bd3b4912.jpg
عکس رزمندگان استان اردبیل در جبهه‌های حق علیه ...
cache/resized/c388db15b9aea6f541ad0fd1dc3e7f86.jpg
به مناسبت گرامی داشت روز شهدا آیین رونمایی از ...
cache/resized/cc13499ebc08016c8970234fdd9aa860.jpg
اولین کتاب کشور در رثای سپهبد شهید قاسم سلیمانی، ...

مجوزها

Template Settings

Color

For each color, the params below will give default values
Black Blue Brow Green Cyan

Body

Background Color
Text Color
Layout Style
Patterns for Boxed Version
Select menu
Google Font
Body Font-size
Body Font-family