تب میزبانی‌های ورزشی در روزهای سخت ورزشکاران/ رویای گردشگری ورزشی

سه شنبه, 27 فروردين 1398 10:43 اندازه قلم کاهش اندازه قلم کاهش اندازه قلم افزایش اندازه قلم افزایش اندازه قلم

طی سال‌های اخیر تب نوظهور میزبانی‌های ورزشی بویژه رویدادهای بین‌المللی مدیران و روسای ورزش اردبیل را گرفته است. میزبانی‌هایی که خروجی آن مشخص نبوده و شفاف‌سازی نشده است.

 

به گزارش خط هشت ، گروه استان‌ها - حامد مصطفایی آگاه: از دهه اخیری که والیبالیست‌های ملی پوش در لیگ‌های جهانی خوش درخشیده و در حد نام و نشان خود ظاهر شدند عطش سیری ناپذیری اردبیلی‌ها را فرا گرفته تا این ورزش پرطرفدار در مقاطعی بر رشته‌های پرطرفداری همچون فوتبال نیز ترجیح داده شود.

افزایش تدریجی علاقه به والیبال در دل اردبیلی‌ها با میزبانی از مسابقات انتخابی امیدهای جهان و در ادامه مسابقات آسیایی بیشتر و بیشتر شد تا مجدداً به لطف برخورداری از مجموعه ورزشی مدرن و مجهز رضازاده و پیگیری مسئولان با میزبانی اردبیل از لیگ ملت‌های والیبال جهان در خردادماه سال جاری موافقت به عمل آید.

زمانی که با اعلام فدراسیون جهانی والیبال، میزبانی اردبیل از مرحله چهارم لیگ ملت‌های جهان قطعی شد بار دیگر نوید روزهای پرشور و پرهیجانی در اردبیل داده شد، روزهای خوبی که می‌تواند با توجه بیشتر به برخی از جزئیات به ظاهر ساده اما خیلی مهم شیرین‌تر از این تکرار شود.

با وجود تمامی مزایایی که اخذ چنین میزبانی‌هایی داشته و به کرات از تریبون‌های مختلف از زبان مسئولان شنیده می‌شود، باید به دیگر زوایای اخذ چنین میزبانی‌هایی نیز پرداخته و از آن غفلت نکرد.

هزینه اخذ میزبانی‌های مستمر در اردبیل شفاف‌سازی شود

یکی از شهروندان اردبیلی در خصوص اخذ میزبانی‌های مستمر بین‌المللی و قهرمانی کشور در اردبیل می‌گوید: اخذ میزبانی‌های بزرگ در شرایطی که درآمدی برای استان و منطقه نداشته و ورود توریست‌های ورزشی به استان را شاهد نیستیم، نمی‌تواند از خروجی چندان مثبتی برخوردار گردد.

محمدی ادامه داد: باید میزان هزینه‌گذاری و تعهدات استان برای میزبانی از چنین رویدادهایی شفاف سازی شود تا مردم خود مقایسه کنند که چنین حجمی از هزینه گذاری برای اخذ میزبانی و تعهدات دیگر که بخشی از آن از اعتبارات استانی است، می‌تواند به سودمند باشد یا نه؟!

به گفته وی اخذ میزبانی در بسیاری از کشورهای پیشرفته دارای سود اقتصادی نیز بوده به طوری که بیشتر از هزینه‌های انجام شده درآمدزایی دارند اما به نظر می‌رسد که در میزبانی‌های اردبیل تنها به ابعاد ایجاد شور و نشاط چند روزی در بین ورزش دوستان و معرفی استان اکتفا می‌شود.

روزهای سخت ورزشکاران اردبیلی برای حضور در مسابقات کشوری

شهروند اردبیلی در ادامه یادآور شد: در شرایطی که بسیاری از هیئت‌های ورزشی اردبیل از لحاظ زیرساختی، برگزاری اردوهای آماده سازی و حضور مناسب در مسابقات با مشکلاتی مواجه هستند در صورتی که تعهدات استان برای اخذ چنین میزبانی‌هایی بالا باشد، نه تنها این موضوع به سود ورزش و گردشگری استان نخواهد بود بلکه به نوعی حرکت معکوس برای قرارگیری در مسیر استان‌ها و شهرهای پیشرفته خواهد بود.

محمدی ادامه داد: زمانی که تیم فوتبال شهرداری اردبیل در لیگ دسته سه کشور برای جلب اعتبار تنها ۲۰ میلیون تومانی در حال دست و پا زدن بوده و بارها و بارها تا مرز نابودی و از هم پاشیدن پیش رفت هیچیک از مسئولان به معنای واقعی کلمه دست یاری خود را به سوی این تیم مردمی دراز نکردند تا شکست و سقوط‌های پیاپی جوانان فوتبال دوست اردبیلی را با وجود برخورداری از استعدادهای بالای ورزشی شاهد باشیم.

به گفته وی مسئولان باید پاسخگوی مهاجرت و کوچ مستمر ورزشکاران اردبیلی برای ادامه ورزش حرفه‌ای خود در دیگر استان‌ها باشند، استان‌هایی که با وجود عدم میزبانی از حتی یک رویداد جهانی در هفت روز هفته در اخبار رسانه‌ها بازتابی از هنرنمایی ورزشکاران بومی آنان را شاهد می‌شویم.

این شهروند منتقد اردبیلی با بیان اینکه به جای سرمایه گذاری در اخذ میزبانی‌های متعدد می‌توان همان را صرف پشتیبانی واقعی از تیم‌های اردبیلی کرد، افزود: به لطف راهیابی ورزشکاران و تیم‌های اردبیلی به مسابقات بین المللی پذیرای همان تیم‌ها در استانمان شده و به عبارتی نان بازوی خود را خواهیم خورد تا در اعتلای ورزش کشورمان نیز سهم بیشتری را ایفا نمائیم.

خروجی میزبانی‌های گذشته در جذب گردشگر اعلام شود

یکی دیگر از همشهریان در گفتگو با خبرنگار مهر می‌گوید: یکی از مهمترین مباحثی که در اخذ میزبانی‌های ورزشی مطرح می‌شود، تلاش برای جذب گردشگران داخلی و خارجی و معرفی استان در ابعاد مختلف است که در ظاهر بسیار ارزشمند به نظر می‌رسد.

پناهلو ادامه داد: مسئولان باید خروجی میزبانی‌های گذشته در جذب گردشگران داخلی و خارجی را اعلام کنند، چرا که با میزبانی‌های مستمر اردبیل از مسابقات قهرمانی کشور و جهان باید خروجی مثبت آن تاکنون مشهود می‌شد.

به گفته وی باید برای رفع ابهام آمار مستندی از میزان تأثیرگذاری میزبانی‌های جهانی و کشوری در اردبیل ارائه شود چرا که با وجود میزبانی از سه رویداد آسیایی و جهانی بزرگ در اردبیل باید تاکنون تأثیر نسبی این میزبانی‌ها را شاهد می‌شدیم.

مردم به شور و هیجان مستمر و همیشگی نیاز دارند

به گزارش مهر و بنا به اذعان کارشناسان، کاهش بزهکاری و ناهنجاری‌های اجتماعی در زمان برگزاری مسابقات بزرگ ورزشی امری ثابت شده بوده تا با بها دادن به ورزش در پیشگیری از چنین آسیب‌هایی موفق ظاهر شد.

آخرین آمار اعلام شده در اردبیل نیز از کاهش آسیب‌های اجتماعی در زمان برگزاری مسابقات بزرگ ورزشی خبر می‌دهد.

با توجه به اینکه چنین کاهش‌های مثبتی به صورت مقطعی بوده و چاره کار و راه حل واقعی نمی‌باشند، بنابراین باید به دنبال ایجاد راه‌هایی برای استمرار شور و نشاط در بطن جامعه و بین جوانان بود.

کاهش آسیب‌های اجتماعی تنها برای ۴ روز!

مطمئناً برگزاری یک رویداد بزرگ ورزشی و تأثیرگذاری محدود آن به مدت چهار روز آن هم در قبال سرمایه‌گذاری معنوی و مادی کلان نمی‌تواند به عنوان راهکار همیشگی یاد شود.

نمونه موفق ایجاد شور و نشاط مستمر در بین مردم و کاهش آسیب‌های اجتماعی را می‌توان در دو سال حضور موفقیت آمیز نماینده فوتبال اردبیل در لیگ دسته یک کشور یافت. تیمی از خود اردبیل با بازیکنان متعددی از این استان که هر هفته پذیرای تیم‌های مختلفی از سراسر کشور بوده و در هر مسابقه ورزشی علاوه بر ایجاد انگیزه و شور و نشاط، بیش از ده‌ها هزار نفر عاشق ورزش را به ورزشگاه‌ها می‌کشاند و از بازخورد مثبتی در معرفی استان نیز برخوردار بود.

از دیگر نمونه‌های موفق در ورزش استان که با استقبال کم نظیر تماشاگران نیز همراه شد، می‌توان از راهیابی یک تیم فوتسال الغدیر اردبیل به مرحله نهایی لیگ دسته دو و حضور تیم بهداد در لیگ یک یا برگزاری بازی‌های ورزشی در ماه مبارک رمضان یاد کرد که هم از ماندگاری بیشتری برخوردار بوده و هم از لحاظ هزینه گذاری و بها دادن به جوانان و استعدادهای ورزشی قابل مقایسه با اخذ میزبانی‌های ورزشی نبود.

اردبیل بدون نماینده در تیم ملی میزبان والیبال جهان

چنانچه استاندار اردبیل نیز اخیراً در جلسه شورای عالی ورزش استان دستیابی استان به جایگاه‌های ویژه ورزشی از سطوح مختلف رقابت‌های قهرمانی کشور را مورد تاکید قرار داد.

اکبر بهنام‌جو یادآور شد: برای ثبت خاطرات خوب برای مردم در میزبانی‌های بین‌المللی علاوه بر برخورداری از آمادگی کامل امیدوار به حضور نمایندگانی از این استان در لباس مقدس تیم ملی هستیم.

به گفته وی خروجی میزبانی از مسابقات ورزشی تنها نباید برگزاری رقابت‌ها باشد بلکه تمهیدات اندیشیده شده در مسیر ارتقای ورزش استان قرار گیرد.

استاندار اردبیل افزود: امیدواریم والیبالیست‌های اردبیلی در سال آتی در لیگ دسته یک کشوری حضور یافته و بی‌بهره از حضور در میادین مهم این رشته ورزشی نباشند.

 نفس حمایت از ورزش و تلاش برای ایجاد شور و نشاط در میادین ورزشی بسیار ارزشمند است اما نوع حمایت‌ها نیازمند تغییر و بازنگری است تا نحوه صرف اعتبارات استانی رنگ و بوی دیگری را به خود بگیرد.

به نظر می‌رسد با کارشناسی دقیق‌تر و شفاف‌سازی در تمام زمینه‌های اخذ میزبانی و تبیین تعهدات موجود، علاوه بر رفع حواشی بتوان به مسیرهای دیگری نیز توجه کرد. مسیرهایی که در آن ورزش دوستان تنها محدود به تماشای هنرنمایی ورزشکارانی از دیگر استان‌ها نبوده و در کنار تشویق ملی پوشان به هنرنمایی تیم‌های باشگاهی استان خود نیز افتخار نمایند.

هم اکنون چشم بسیاری از ورزشکاران استان به حمایت واقعی و عملی از آنان دوخته شده، حمایت‌هایی که معمولاً به دلیل نبود اعتبار عقیم مانده و به نحو مطلوبی انجام نمی‌شود، می‌تواند با مدیریت هزینه‌ها و سرمایه‌گذاری مطلوب در این مهم زمینه ساز افتخارآفرینی مضاعف ورزشکاران بومی استان را فراهم آورد.

 

 

منبع: مهر

خواندن 1371 دفعه
این مورد را ارزیابی کنید
(0 رای‌ها)

نظر دادن

از پر شدن تمامی موارد الزامی ستاره‌دار (*) اطمینان حاصل کنید. کد HTML مجاز نیست.

یادداشت

فرهنگ و هنر

cache/resized/36f0b73acd70e5bbbe7e9931e1854b38.jpg
بعضی از زن‌های جهادی خوزستان چندین شهید تقدیم ...
cache/resized/1394b05dc2b6e8a5cca087b66a029622.jpg
«یاقوت سرخ» عنوان کتابی است که در آن، زندگی نامه ...
cache/resized/f7feb7106320e4056d6f270bde631ff6.jpg
ماجرای فکر آوینی کتابی است با موضوع گفتارهایی در ...
cache/resized/9fbeadaffe6db7f248c99c58e4be83af.jpg
کتاب «همسایه حیدر» نوشته فاطمه ملکی با تحقیق بتول ...
cache/resized/59473b7526a7b1245ba86423bd3b4912.jpg
عکس رزمندگان استان اردبیل در جبهه‌های حق علیه ...
cache/resized/c388db15b9aea6f541ad0fd1dc3e7f86.jpg
به مناسبت گرامی داشت روز شهدا آیین رونمایی از ...
cache/resized/cc13499ebc08016c8970234fdd9aa860.jpg
اولین کتاب کشور در رثای سپهبد شهید قاسم سلیمانی، ...
cache/resized/505cb221be92ac5c13de72cd306e1ce8.jpg
عکس رزمندگان استان اردبیل در جبهه‌های حق علیه ...

مجوزها

Template Settings

Color

For each color, the params below will give default values
Black Blue Brow Green Cyan

Body

Background Color
Text Color
Layout Style
Patterns for Boxed Version
Select menu
Google Font
Body Font-size
Body Font-family