معرفی کتاب «فرزند کشمیر»

نام فرزندش را «سرباز روح‌الله» گذاشت

سه شنبه, 26 فروردين 1399 00:51 اندازه قلم کاهش اندازه قلم کاهش اندازه قلم افزایش اندازه قلم افزایش اندازه قلم

خاطرات کوتاه و خواندنی کتاب فرزند کشمیر تلاش کرده وجوه مختلف شخصیت مرحوم قلبی حسین رضوی را در حد وسع برای مخاطب نمایان کند. از پشتکار و همتش برای تحصیل و یادگیری زبان برای ترجمه اعلامیه‌ها و بیانات حضرت امام تا زبان سرخ و آتشینش در دفاع از انقلاب اسلامی در دل کشمیر و روحیه مهاجرت برای خدمت به انقلاب که در کنار فروتنی و تواضعش یک شخصیت جذاب و دوست‌داشتنی می‌سازد

 

به گزارش خط هشت، کتاب «فرزند کشمیر» گوشه‌ای از زندگی سراسر ماجرا و مخاطره «سیدقلبی حسین رضوی» است که به همت محمدعلی جعفری نوشته شده است. این کتاب در قالب خاطرات کوتاه، زندگی و رفتار و کردار انقلابی قلبی حسین را روایت می‌کند. بخشی از خاطرات از زبان خود قلبی حسین است و بخش‌های دیگر را خانواده، دوستان و آشنایان وی روایت می‌کنند. معرفی کتاب را پیش رو دارید.

انقلاب اسلامی واقعه بزرگی بود که شعاع تأثیرات و برکاتش محدود و محصور به مرز‌های جغرافیایی ایران نماند و قبل از اینکه نظریه صدور انقلاب اسلامی مطرح شود، خود به خود به اقصی نقاط دنیا و در بین مردم مستضعف و حق‌طلب جاری و ساری شد. یکی از مناطقی که قلوب مردم آن مجذوب شخصیت حضرت امام خمینی (ره) و انقلاب اسلامی شد، کشمیر بود. کشمیر که موقعیت خاص جغرافیایی، فرهنگی و اقتصادی قابل توجهی دارد، شیعیانی دارد که همواره مورد ظلم و ستم حکومت‌ها بوده‌اند، اما این فشار‌ها منجر به تغییر مذهب و عقیده شیعی آن‌ها نشده است.
«سیدقلبی حسین رضوی» نامی آشنا برای مردم کشمیر است. قلبی حسین در جوانی از طریق یکی از علما با امام خمینی (ره) آشنا شد و در جریان مبارزه ایشان با رژیم شاهنشاهی قرار گرفت. روحیه عدالتخواه و آرمانگرای قلبی حسین او را شیفته و مرید امام کرد و سرنوشتش را جور دیگری رقم زد.

کتاب با اشاره به سابقه خانوادگی قلبی حسین شروع می‌شود. پدر و پدربزرگش مبلغ دین و از مجاهدان در این راه بوده‌اند که بی‌باک از ناملایمتی روزگار و حاکمان جور و شرایط منطقه به ترویج و تبلیغ تشیع انقلابی می‌پرداختند. روحیه انقلابی نیاکان قلبی حسین در وجود او تداوم پیدا کرد و دست تقدیر، زمانه حیاتش را با قیام حضرت روح‌الله همزمان کرد تا بشود سربازی برای امام و مبلغی برای انقلاب اسلامی در منطقه‌ای خاص و دور از مرز‌های ایران. عشق و ارادت قلبی حسین به حضرت امام موجب شد که نام پسرش را «سرباز روح‌الله» بگذارد تا حتی از این طریق هم که شده نام امام را در سرزمین کشمیر ثبت کند.

خاطرات کوتاه و خواندنی کتاب فرزند کشمیر تلاش کرده وجوه مختلف شخصیت مرحوم قلبی حسین رضوی را در حد وسع برای مخاطب نمایان کند. از پشتکار و همتش برای تحصیل و یادگیری زبان برای ترجمه اعلامیه‌ها و بیانات حضرت امام تا زبان سرخ و آتشینش در دفاع از انقلاب اسلامی در دل کشمیر و روحیه مهاجرت برای خدمت به انقلاب که در کنار فروتنی و تواضعش یک شخصیت جذاب و دوست‌داشتنی می‌سازد.

یکی از خاطرات کتاب که ما را با روحیه عمیق انقلابی و اصرار قلبی حسین برای تبلیغ و ترویج عقاید اسلامی و آرمان‌های انقلاب اسلامی آشنا می‌کند، خاطره‌ای است که در صفحه ۱۰۷ نوشته شده است: «فروشنده فکر کرد برای هدیه می‌خرد. گوشی اندروید و به‌روز می‌خواست. وقتی گفت «برایم واتس‌آپ و تلگرام هم نصب کن» نتوانست جلوی خنده‌اش را بگیرد. با نگاهش می‌گفت پیرمرد ۷۰ ساله را چه به این کارها! پدرم خندید و گفت «سر و کارم می‌افتد با جوان‌ها. برای تبلیغ باید آپدیت باشم.» می‌فهمیدم که نمی‌داند آپدیت را کجای دلش بگذارد.»

کتاب مشحون است از خاطراتی این‌چنینی که خواندن آن‌ها به خواننده دوستدار امام و انقلاب اسلامی قوت قلب می‌دهد و ما را با کاری که انقلاب اسلامی با قلوب مسلمانان جهان انجام داد بیشتر آشنا می‌کند. دستاورد‌های انقلاب فقط عمران و آبادی و پیشرفت‌های فیزیکی نیست، دستاورد انقلاب حضرت روح‌الله، فرزندان کشمیر هستند که قلبی حسین نمونه‌ای از آنهاست و امثال او در سراسر دنیا تکثیر و منتشر شده‌اند تا پیام امام و اسلام را به گوش مستضعفین برسانند.

اگرچه کتاب دیگری با عنوان خاطرات سیدقلبی حسین رضوی کشمیری از ایشان به چاپ رسیده، اما این کتاب به صورت جزئی‌تر به بیان وقایع زندگی ایشان می‌پردازد و از ترجمه اخبار انقلاب به زبان اردو تا صف طولانی برای شرکت در دفاع مقدس تا اهدای طلا توسط زنان کشمیری برای انقلاب خاطراتی خواندنی نقل می‌کند. انتشار کتاب‌هایی مانند فرزند کشمیر که معرفی دستاورد‌های فرهنگی و فراملی انقلاب اسلامی است، از واجبات این روزهاست که باید قدر دانسته شود و محتوایش به دست نسل جوان برسد.
 
 
 

منبع: روزنامه جوان

خواندن 932 دفعه
این مورد را ارزیابی کنید
(0 رای‌ها)

نظر دادن

از پر شدن تمامی موارد الزامی ستاره‌دار (*) اطمینان حاصل کنید. کد HTML مجاز نیست.

یادداشت

فرهنگ و هنر

cache/resized/e74448b873f603a4f42ec58e33f82fff.jpg
کتاب «با نوای نینوا» زندگینامه و خاطرات مداحان ...
cache/resized/5294b821324a5882cbb7dd0ac62a340a.jpg
کتاب «اینجا برای از تو نوشتن هوا کم است» مجموعه ...
cache/resized/63c3fafe42b7e5bc226584a02494afd7.jpg
کتاب «کانال پنجم» مجموعه خاطرات جانباز دفاع مقدس ...
cache/resized/669598a0446a1fa471909d62cdaecc5a.jpg
کتاب «صدقه یادم رفت» زندگی‌نامه و خاطرات سردار ...
cache/resized/36f0b73acd70e5bbbe7e9931e1854b38.jpg
بعضی از زن‌های جهادی خوزستان چندین شهید تقدیم ...
cache/resized/1394b05dc2b6e8a5cca087b66a029622.jpg
«یاقوت سرخ» عنوان کتابی است که در آن، زندگی نامه ...
cache/resized/f7feb7106320e4056d6f270bde631ff6.jpg
ماجرای فکر آوینی کتابی است با موضوع گفتارهایی در ...
cache/resized/9fbeadaffe6db7f248c99c58e4be83af.jpg
کتاب «همسایه حیدر» نوشته فاطمه ملکی با تحقیق بتول ...

مجوزها

Template Settings

Color

For each color, the params below will give default values
Black Blue Brow Green Cyan

Body

Background Color
Text Color
Layout Style
Patterns for Boxed Version
Select menu
Google Font
Body Font-size
Body Font-family