نقش راهبردی و حضور تاثیرگذار رزمندگان فارس در عملیات کربلای ۸

سه شنبه, 21 فروردين 1403 15:56 اندازه قلم کاهش اندازه قلم کاهش اندازه قلم افزایش اندازه قلم افزایش اندازه قلم

کربلای ۸ یکی از عملیات‌های دوران دفاع مقدس بوده که نقش راهبردی و حضور تاثیرگذار رزمندگان یگان‌های عملیاتی فارس در آن برجسته است و دلیر مردان خطه فارس توانستند در این عملیات با شجاعت مثال زدنی خود خوش بدرخشند.

به گزارش خط هشت از فارس، عملیات «کربلا ۸» با رمز مبارک «یا صاحب‌الزمان (عج)» و با هدف انهدام نیرو‌های دشمن و تحکیم مواضع بدست‌آمده در عملیات «کربلای ۵» به مدت پنج روز در منطقه عملیاتی شرق بصره توسط رزمندگان اسلام در نیروی زمینی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی انجام شد و طی آن ۶۰ دستگاه تانک و نفربر و ده‌ها دستگاه خودرو از تجهیزات دشمن، منهدم شد. 

تعداد به هلاکت رسیدگان دشمن بعثی طی این عملیات پنج هزار نفر و تعداد اسرا ۲۰۰ نفر و غنایم، ده‌ها دستگاه تانک و نفربر و تعداد زیادی انواع خودرو از دشمن گزارش شده است. 

سپاه ابتدا در نظر داشت طی چند عملیات محدود، به صورت تدریجی خطوط منطقه متصرفه را با رسیدن به «کانال زوجی» اصلاح و تکمیل کند، ولی با توجه به موانعی که وجود داشت، عملیات «کربلای ۸» در دو محور طراحی شد تا توسط دو قرارگاه اجرا شود. 

محور اول این عملیات، آبگرفتگی شمال «بوبیان» با فرماندهی و هدایت «قرارگاه قدس» و محور دوم نیز حد فاصل «کانال ماهی» تا «جاده شلمچه» در غرب «کانال ماهی»، با فرماندهی و هدایت «قرارگاه کربلا» بود.

در تدبیر عملیاتی، با توجه به حساسیت شمال «آبگرفتگی بوبیان» برای دشمن و اهمیت عبور از «کانال ماهی» در غرب «کانال زوجی»، چنین پیش‌بینی می‌شد که در صورت تلاش در این محور، علاوه بر فریب دشمن نسبت به سمت اصلی تک، آتش دشمن نیز تجزیه می‌شود.

به این ترتیب مرحله اول عملیات در محور غرب «کانال ماهی» همزمان با محور شمال «آبگرفتگی بوبیان» ساعت ۲:۱۵ دقیقه بامداد روز ۱۸ فروردین ۶۶ توسط لشکر‌های «۳۳ المهدی (عج)»، «۲۵ کربلا»، «۱۹ فجر»، «۱۰ سیدالشهدا (ع)» و «۳۱ عاشورا» که به ترتیب از چپ به راست ماموریت تصرف و تامین هدف را بر عهده داشتند، آغاز شد. 

رزمندگان با عبور از معابری که در قلب میدان‌های مین باز شده بود، کار خود را شروع و مناطقی را تصرف کردند. در پی ناکامی‌های دشمن در بازپس گیری خطوط تصرف شده و مقاومت نیرو‌ها دشمن با به جا گذاشتن تلفات فراوان و از دست دادن تعداد زیادی نفربر زرهی مجبور به عقب نشینی شد. با توجه به اینکه فرماندهی عملیات دشمن در این منطقه را معاون صدام عدنان خیر الله، بر عهده داشت، یکی از آتش‌های شدید دشمن در طول هشت سال دفاع مقدس صورت گرفت.

در کتاب تاریخ توصیفی نقش و عملکرد استان فارس در دفاع مقدس آمده است که در این عملیات فرمانده لشکر ۱۹ فجر فارس به شخصه حضور داشت دشمن با پاتک سنگین مکانیزه و آتش سنگین تا وسط منطقة فتح شده پیشروی کرد؛ اما با رشادت رزمندگان اسلام، متحمل تلفات سنگینی شد. پس از انهدام تانک‌های دشمن جنگ تن به تن شروع شد و در اثر آتش سنگین طرفین بی سیم‌ها به جز یک بیسیم از کار افتاد. در حالی که کمبود نیرو وجود داشت فرماندهی لشکر وارد درگیری شد و چهار پاتک سنگین دشمن دفع گردید.

 پس از این درگیری و وارد شدن تلفات سنگین به دشمن دستور عقب نشینی صادر شد و گردان‌ها به خطوط قبل از عملیات بازگشتند و خط عملیاتی به لشکر ۱۷ علی ابن ابیطالب (ع) تحویل داده شد. در این عملیات ضمن انهدام تجهیزات فراوانی از دشمن و کسب غنائم، تعداد پنج هزار نفر از نیرو‌های دشمن کشته و زخمی شدند و دویست نفر نیز به اسارت رزمندگان اسلام در آمدند.

از لشکر ۱۹ فجر فارس، گردان‌های امام مهدی (عج)، گردان امام حسین (ع)، گردان امام رضا (ع)، تیپ عملیاتی و نیرو‌های اطلاعات در این عملیات وارد عمل شدند.

لشکر ۳۳ المهدی (عج) جهرم نیز یکی از یگان‌های عمل کننده با ۱۵ گردان در این عملیات بود که در مناطق شلمچه، نهر جاسم و خاک ریز ۱۰۰۰ به عملیات پرداختند. رزمندگان شجاع این لشکر به خط دشمن زدند و موفق به فتح دژ و تصرف سنگرها، کانال مدنظر و استحکامات شدند بالگرد‌های دشمن با توپخانه و ادوات آتش سنگینی را شروع کردند و با آرپی جی و تیربار کانال را به آتش بستند و گردانها، مجبور به عقب نشینی شدند.

در مرحله سوم، خط دشمن با فریاد‌های الله اکبر و هجوم برق آسای رزمندگان شکسته شد. با فرار دشمن، مهندسی وارد عمل شد و به احداث و تحکیم خاک ریز‌ها پرداخت و الحاق لشکر ۳۳ و ۸ نجف به قرارگاه گزارش شد. در محور دیگر خط دشمن شکسته و به عقب رانده شد و پا به فرار گذاشت؛ اما با عمل ناجوانمردانه دشمن دست به بمباران شیمیایی زد تا نیرو‌های کمکی نتوانند به خط برسند. فرمانده طرح و عملیات لشکر برای جلوگیری از قتل عام آن‌ها با تعدادی از نیرو‌های زبده به خاک ریز دشمن زد که در پی آن تعداد زیادی از عراقی‌ها کشته و زخمی شدند و خط دشمن سقوط کرد و سپس تثبیت شد. 

دوباره عراق منطقه را بمباران شیمیایی کرد و عمده قوای کمکی لشکر‌ها دچار مجروحیت شیمیایی شدند. با وجود مقاومت نیرو‌های خودی، دشمن توانست به داخل مواضع رخنه کنـد. بـا زیاد شدن فشار پاتک لشکر‌ها به دستور قرارگاه عقب نشینی کردند.

همزمانی اجرای عملیات «کربلای ۸» با سالگرد تاسیس حزب بعث و نیز نقش تبلیغی این عملیات در اعلام تصمیم بر تداوم عملیات در منطقه از سوی ایران و همزمانی آن با تغییرات و تحولات سیاسی مبنی بر حذف صدام، قابل ذکر است. 

بدین ترتیب، در آستانه سال ۶۶ ضمن آنکه موفقیت حاصله از عملیات «کربلای ۸» در منطقه شرق بصره، از سوی رسانه‌های خارجی مورد تایید قرار گرفت، به عنوان ضعف و ناتوانی روحی روزافزون بعثی‌ها نیز ارزیابی شد.

خبرنگار: حمیدرضا ثابت نسب

 

 

منبع: دفاع‌پرس

خواندن 86 دفعه
این مورد را ارزیابی کنید
(0 رای‌ها)

نظر دادن

از پر شدن تمامی موارد الزامی ستاره‌دار (*) اطمینان حاصل کنید. کد HTML مجاز نیست.

یادداشت

فرهنگ و هنر

cache/resized/10d9dc457f21601ad63f8a048f0872df.jpg
«نخل‌های بی‌سر» نوشته قاسمعلی فراست در سال۱۳۶۱ ...
cache/resized/e74448b873f603a4f42ec58e33f82fff.jpg
کتاب «با نوای نینوا» زندگینامه و خاطرات مداحان ...
cache/resized/5294b821324a5882cbb7dd0ac62a340a.jpg
کتاب «اینجا برای از تو نوشتن هوا کم است» مجموعه ...
cache/resized/63c3fafe42b7e5bc226584a02494afd7.jpg
کتاب «کانال پنجم» مجموعه خاطرات جانباز دفاع مقدس ...
cache/resized/669598a0446a1fa471909d62cdaecc5a.jpg
کتاب «صدقه یادم رفت» زندگی‌نامه و خاطرات سردار ...
cache/resized/36f0b73acd70e5bbbe7e9931e1854b38.jpg
بعضی از زن‌های جهادی خوزستان چندین شهید تقدیم ...
cache/resized/1394b05dc2b6e8a5cca087b66a029622.jpg
«یاقوت سرخ» عنوان کتابی است که در آن، زندگی نامه ...
cache/resized/f7feb7106320e4056d6f270bde631ff6.jpg
ماجرای فکر آوینی کتابی است با موضوع گفتارهایی در ...

مجوزها

Template Settings

Color

For each color, the params below will give default values
Black Blue Brow Green Cyan

Body

Background Color
Text Color
Layout Style
Patterns for Boxed Version
Select menu
Google Font
Body Font-size
Body Font-family