چهارم تیرماه 64 در عملیات قدس 2 چه گذشت؟

دوشنبه, 05 تیر 1402 14:31 اندازه قلم کاهش اندازه قلم کاهش اندازه قلم افزایش اندازه قلم افزایش اندازه قلم

در عملیات قدس ۲، بخشی از شمال هورالهویزه آزاد شد و رزمندگان ایران توانستند ضمن انهدام بخشی از نیروهای تیپ ۶۸ کماندویی ارتش عراق و دفع پاتک آن‌ها، با پاکسازی و الحاق، موقعیت خود را در مناطق تصرف‌شده تثبیت کنند.

به گزارش خط هشت، عملیات قدس ۲، ده روز پس از انجام عملیات قدس یک، با رمز یا محمد رسول الله در ساعت ۲ بامداد روز چهارم تیر سال ۱۳۶۴ در منطقه عملیاتی هورالهویزه به اجرا گذاشته شد. رزمندگان لشکر ۲۵ کربلا از سپاه پاسداران انقلاب اسلامی با هدف جلوگیری از تک احتمالی دشمن و رفع نقاط ضعف خود در این منطقه و خنثی کردن پاتک دشمن در اطراف منطقه البیضه به سمت مواضع عراقی‌ها حرکت کردند.

خبرنگار مهر با توجه به سالروز عملیات قدس ۲ به مرور این عملیات پرداخته است که مشروح آن در ادامه می‌آید؛

پس از عملیات بدر که از ۲۰ تا ۲۶ اسفند ۱۳۶۳ در هورالهویزه اجرا شد و همه اهداف این عملیات محقق نشد، طراحی و اجرای عملیات والفجر ۸ به‌عنوان بزرگ‌ترین عملیات سال ۱۳۶۴ در دستور کار سپاه قرار گرفت. فراهم کردن مقدمات این عملیات زمان زیادی می‌طلبید. در این فاصله زمانی، برای جلوگیری از ایجاد وقفه در روند جنگ، اجرای عملیات‌های محدود در دستور کار قرار گرفت. در اولین مرحله، برای حضور بیشتر در هور و نزدیک‌تر شدن به جاده بصره العماره برنامه‌ریزی شد. اجرای این مأموریت به لشکر ۲۵ کربلا که پس از عملیات بدر همچنان در منطقه باقی مانده بود، به فرماندهی مرتضی قربانی، سپرده شد. سلسله عملیات‌های محدود قدس در این منطقه برای فشار به دشمن اجرا شدند.

پس از اجرای عملیات قدس ۱ در ۲۴ خرداد ۱۳۶۴، اوضاع منطقه عملیاتی به‌گونه‌ای بود که ضرورت اجرای یک عملیات دیگر برای تحکیم و تثبیت موقعیت و خط پدافندی نیروهای خودی و آسیب‌پذیر کردن ارتش عراق، احساس می‌شد. پس از اجرای این عملیات، ارتش عراق در این منطقه چند بار پاتک کرد و چون هر بار ضربه سختی خورد، موضع پدافندی به خود گرفت و پس از شناسایی و درک وضعیت خود در منطقه به ایجاد استحکامات و تقویت منطقه اقدام کرد. بنابراین عملیات قدس ۲، با هدف تکمیل اهداف عملیات قدس ۱ طراحی و اجرا شد.

با توجه به تلاش نیروهای عراقی برای تأمین نقاط آسیب‌پذیر خود به‌ویژه در محور البیضه، لشکر ۲۵ کربلا از سپاه پاسداران انقلاب اسلامی که عملیات قدس ۱ را در این منطقه اجرا کرد و مأموریت پدافند منطقه را به عهده داشت. عملیات دیگری با هدف جلوگیری از تک احتمالی دشمن و رفع نقاط ضعف خود در این منطقه و همچنین آسیب‌پذیری دشمن طرح‌ریزی کرد و برابر طرح پیش‌بینی‌شده و پس از انجام شناسایی‌های لازم، رزمندگان لشکر ۲۵ کربلا ساعت ۲ بامداد ۴ تیر ۱۳۶۴ با رمز یا محمد رسول‌الله به سوی خط عراقی‌ها حرکت کردند.

در ساعات اولیه، غواصان پیشرو لشکر از آبراه اصلی عبور کردند. هدف آنها این بود که به محض رسیدن نیروهای احتیاط به موقعیت، به‌طرف دشمن تیراندازی و به باز کردن آبراه کمک کنند؛ اما به دلیل روشن شدن هوا، فرصت لازم برای پیشروی و الحاق با جناح راست به‌دست نیامد. از طرفی، محور راست نیز تقریباً متکی به محور چپ بود، بنابراین به نیروها دستور عقب‌نشینی داده شد.

پس از آن، بلافاصله نیروها سازماندهی و توجیه شدند و در ساعت ۱۹ همین روز، به سمت مواضع پیش‌بینی‌شده حرکت کردند. قرار بود رأس ساعت ۲۱ درگیری شروع شود، اما یک قایق عراقی مجهز به تیربار و آرپی‌جی، راهکار محور راست را مسدود کرد و موجب شد عملیات در ساعت ۲۴ آغاز شود.

به محض شروع درگیری در محور سمت راست، قایق عراقی‌ها و کمین اول و در محور سمت چپ، پایگاه اول و سوم سقوط کردند. نیروهای پایگاه دوم عراق نیز بلافاصله با فشار رزمندگان حاضر در محور چپ تسلیم و یا کشته شدند. در ادامه عملیات، رزمندگان محور راست و محور چپ با تلاش بیشتر دو پایگاه دیگر عراق را ساقط کردند و پس از الحاق، در دو آبراه مقابل به پیشروی ادامه دادند.

بر اساس اطلاعات به‌دست‌آمده از اسیران، روی مواضع عراق اجرای آتش شد که تعدادی از عراقی‌ها کشته یا زخمی شدند. عملیات الحاق و استقرار در آبراه‌ها و تأمین و امنیت منطقه تا ساعت ۱:۳۰ هفتم تیر پایان یافت. در این عملیات یک تن از نیروهای خودی شهید و تعدادی مجروح شدند.

همزمان با اجرای عملیات اصلی، یک عملیات ایذایی با هدف فریب دشمن انجام شد. رزمندگان لشکر ۲۵ کربلا که در انتهای برکه مختار و منتهی‌الیه سمت چپ آن تا چهارراه دژبانی و در محور نهروان مستقر بودند، به دشمن نزدیک شدند و با آتش سنگین آنها را به خود مشغول کردند. به محض درگیری، تعداد زیادی نورافکن روشن شد و تیربارهای دشمن شروع به فعالیت کردند. عراقی‌ها با انواع سلاح‌ها منطقه را زیر آتش گرفتند، به‌گونه‌ای که در ساعت ۱:۴۵ بامداد آتش آن‌چنان شدید بود که تمام ترددها در آبراه‌ها، به‌خصوص تردد در آبراه معارج مشروع قطع شد.

در ادامه اجرای آتش، ارتش عراق اولین پاتک خود را در ساعت ۴:۳۰ صبح از دو طرف آبراه شروع کرد که به‌سرعت خنثی و سرکوب شد. پاتک‌های دیگر عراقی‌ها نیز نافرجام ماند. رزمندگان پس از آن، بار دیگر در آبراه‌ها پیشروی و مناطق دیگری را تصرف کردند و در نزدیک‌ترین محل به دشمن در آبراه البیضه مستقر شدند.

در مجموع، در عملیات قدس ۲، پانزده کیلومتر مربع از شمال هورالهویزه آزاد شد و رزمندگان ایران توانستند ضمن انهدام بخشی از نیروهای تیپ ۶۸ کماندویی ارتش عراق و دفع پاتک آن‌ها، با پاکسازی و الحاق، موقعیت خود را در مناطق تصرف‌شده تثبیت کنند. در این عملیات محدود، 10 تن از رزمندگان ایران شهید و ۶۵ تن مجروح شدند. از نیروهای عراقی نیز 40 تن کشته و 11 تن به اسارت نیروهای ایرانی درآمدند.

 

 

 

منبع: فارس

خواندن 116 دفعه
این مورد را ارزیابی کنید
(0 رای‌ها)

نظر دادن

از پر شدن تمامی موارد الزامی ستاره‌دار (*) اطمینان حاصل کنید. کد HTML مجاز نیست.

یادداشت

فرهنگ و هنر

cache/resized/e74448b873f603a4f42ec58e33f82fff.jpg
کتاب «با نوای نینوا» زندگینامه و خاطرات مداحان ...
cache/resized/5294b821324a5882cbb7dd0ac62a340a.jpg
کتاب «اینجا برای از تو نوشتن هوا کم است» مجموعه ...
cache/resized/63c3fafe42b7e5bc226584a02494afd7.jpg
کتاب «کانال پنجم» مجموعه خاطرات جانباز دفاع مقدس ...
cache/resized/669598a0446a1fa471909d62cdaecc5a.jpg
کتاب «صدقه یادم رفت» زندگی‌نامه و خاطرات سردار ...
cache/resized/36f0b73acd70e5bbbe7e9931e1854b38.jpg
بعضی از زن‌های جهادی خوزستان چندین شهید تقدیم ...
cache/resized/1394b05dc2b6e8a5cca087b66a029622.jpg
«یاقوت سرخ» عنوان کتابی است که در آن، زندگی نامه ...
cache/resized/f7feb7106320e4056d6f270bde631ff6.jpg
ماجرای فکر آوینی کتابی است با موضوع گفتارهایی در ...
cache/resized/9fbeadaffe6db7f248c99c58e4be83af.jpg
کتاب «همسایه حیدر» نوشته فاطمه ملکی با تحقیق بتول ...

مجوزها

Template Settings

Color

For each color, the params below will give default values
Black Blue Brow Green Cyan

Body

Background Color
Text Color
Layout Style
Patterns for Boxed Version
Select menu
Google Font
Body Font-size
Body Font-family