شگفتی فرماندهان از تلفات سنگین زرهی دشمن در عملیات رمضان

دوشنبه, 02 مرداد 1402 11:23 اندازه قلم کاهش اندازه قلم کاهش اندازه قلم افزایش اندازه قلم افزایش اندازه قلم

عملیات رمضان روز ۱۳۶۱/۰۴/۲۲ در جبهه جنوبی و در شرق بصره، باهدف فرعی تهدید بصره از شرق و حضور در حاشیه شط‌العرب و باهدف اصلی إعمال فشار به عراق به جهت پایان عادلانه جنگ، آغاز شد. در این عملیات که در چهار محور و پنج مرحله تا تاریخ ۱۳۶۱/۰۵/۰۷ اجرا و نداشتن شناخت دقیق از وضعیت و استحکامات جدید نیرو‌های بعثی، موجب اخلال در اجرای عملیات شد.

به گزارش خط هشت، روز ۱۳۶۱/۰۴/۳۰، مرحله سوم عملیات در حالی آغازشده است که نسبت به چند روز قبل این تغییرات در منطقه رخ‌ داده است:

۱. گسترش آب‌گرفتگی در منطقه بوبیان و خطر نفوذ آب به منطقه خودی

۲. به‌وجود آمدن تغییرات عمده در زمین منطقه عملیاتی به‌وسیله مهندسی عراق در طول چند روز گذشته

۳. منتقل شدن نیرو‌های زبده دشمن از غرب به منطقه عملیاتی (تیپ ۱۷ زرهی و گردان ۳۵ از تیپ ۳۵ زرهی)

تدبیر ویژه فرماندهی قرارگاه کربلا برای این مرحله

تدبیر ویژه فرمانده قرارگاه کربلا در این مرحله، شرکت ندادن نیرو‌های زرهی و نفربر‌های خودی در این مرحله از عملیات رمضان است، زیرا احتمال می‌رود که عراق در سراسر جبهه پاتک کند.

همچنین با توجه به تجربیات مراحل گذشته که به‌هنگام درگیری تشخیص وسایل زرهی خودی از دشمن مشکل بود، فرمانده قرارگاه کربلا با وارد نکردن زرهی در این عملیات، به نیرو‌ها دستور داده است که هر نوع وسیله زره‌پوشی را که در منطقه مشاهده کردند، منهدم سازند.

طبق طرح، قرارگاه فتح به‌عنوان تلاش اصلی و قرارگاه فجر به‌عنوان پشتیبانی، اجرای عملیات را برعهده دارند. این قرارگاه و قرارگاه‌های فرعی آن (فتح ۲، فتح ۱، فتح ۵، فتح ۳، فتح ۴) مأموریت دارند تا ضمن پیش روی و انهدام دشمن، حدود ۱۳ کیلومتر از ضلع شرقی کانال ماهی و آب‌گرفتگی کانال ماهی در منطقه شلمچه به‌طرف انتهای کانال ماهی در منطقه کتیبان را تصرف و با قرارگاه فجر الحاق کنند.

مأموریت قرارگاه فجر

قرارگاه فجر در شمال قرارگاه فتح عمل می‌کند. این قرارگاه و قرارگاه‌های فرعی آن مأموریت دارند تا ضمن درگیر کردن دشمن در شمال منطقه، مثلثی اول را نیز تصرف کنند. تیپ ۳۳ المهدی همچنین مأموریت دارد تا با کمک تیپ ۱۷ علی بن ابیطالب (ع) خاک‌ریزی را که این تیپ در مراحل قبلی احداث کرده است، تصرف و تکمیل کنند تا جناح راست فتح ۲ تأمین شود. مأموریت اصلی در این قرارگاه بر عهده فجر ۴ است.

اولتیماتوم صدام به نیرو‌های خود

هم‌زمان با سپری شدن آخرین مراحل آمادگی نیرو‌های خودی، قراین نشان می‌دهد که نیرو‌های عراقی قصد دارند تا در یک هجوم سراسری در کل منطقه پاتک کنند.

قرارگاه کربلا نیز اعلام کرده است که صدام شب گذشته با حضور در منطقه عملیاتی به فرماندهان یگان‌های عراقی اولتیماتوم داده است که حداکثر طی ۱۰ روز، منطقه ازدست‌رفته را باز پس گیرند.

وضعیت کلی منطقه عملیات تا آخرین ساعات امروز (ساعت ۲۴) بدین شرح است:

قرارگاه فجر در محور راست، عملیات خود را در ساعت ۲:۴۰ دقیقه آغاز کرده است. نیرو‌های فجر ۱ و ۲ با انهدام چندین تانک و نفربر شروع خوبی داشتند، ولی در مرحله بعدی، برخی نیرو‌ها مسیر را گم‌کرده‌اند و زمین‌گیر شده‌اند. قرارگاه در پی یافتن راهی برای هدایت و پیش راندن نیرو‌ها است.

نیرو‌های فجر ۴ نیز در ساعت مقرر درگیر شدند و ضمن انهدام شمار قابل‌ توجهی از ادوات دشمن، حدود سه کیلومتر پیشروی کرده‌اند.

عملکرد قرارگاه فتح

قرارگاه فتح نیز از ساعت ۲:۴۰ دقیقه (۱۳۶۱/۰۴/۳۰) وارد عمل شده است. فتح ۲ که تصور می‌رفت به‌سرعت پیشروی کند، با مقاومت دشمن روبه‌رو شده، اما تاکنون تانک‌ها و نفربر‌های بسیاری از دشمن را منهدم کرده است.

فتح ۱ نیز در آغاز کار با مقاومت و هوشیاری دشمن مواجه شد، ولی باتدبیر، نیرو‌های عراقی را دور زد و شمار فراوانی از تانک‌ها و نفربر‌های دشمن را منهدم کرد و هم‌اکنون به میدان مین تازه‌ای برخورد کرده که تا آخر وقت امروز (ساعت ۲۴) مشغول پاک‌سازی آن بوده است.

فتح ۵ نیز که با توان ناقص وارد عمل شده است، با غافل‌گیر کردن نیرو‌های دشمن، بسیاری از تانک‌ها و نفربر‌های آن‌ها را که امروز به‌طور انبوه در همه منطقه عملیاتی حضور داشتند، منهدم کرده‌اند.

تیپ ۲۷ حضرت رسول (ص) که بانام فتح ۳ برای اولین بار در این عملیات شرکت کرده است؛ هرچند به‌دلیل کمبود بی‌سیم، در برقراری ارتباط مشکل دارد، ولی با توجه به انبوه تانک‌ها و نفربر‌های دشمن، در چندین نوبت بسیاری از آن‌ها را منهدم کرده است و پیش‌روی را به‌سوی کانال ماهی ادامه می‌دهد.

تیپ ۲۵ کربلا با نام فتح ۴ نیز با چهار گردان در جنوبی‌ترین منطقه عملیاتی کار را شروع کرده است. وجود میدان‌های تازه مین و آتش متمرکز و انبوه نیرو‌های دشمن، حرکت این یگان را متوقف نکرده است و در آخرین لحظات امروز نیرو‌های این تیپ همچنان در حال پیش روی به‌سوی کانال ماهی هستند.

تجهیز بعثی‌ها به مهمات شیمیایی

به گفته اسیران عراقی عملیات رمضان، ارتش عراق مهمات شیمیایی در اختیار یگان‌های مستقر در منطقه عملیاتی جنوبی قرار داده است. تاکنون به‌طور متوسط دو صندوق مهمات شیمیایی در اختیار گردان‌های مستقر در منطقه جنوب قرارگرفته است.

استقبال گرم تهرانی‌ها از اسرای عملیات رمضان

در این روز، ۸۰۰ تن از اسیران عملیات رمضان با قطار از منطقه جنوب وارد تهران شدند و مردم در ایستگاه راه‌آهن از آنان استقبال کردند. اسیران که شعار‌های «مرگ بر صدام» و «الله‌اکبر، خمینی رهبر» سر می‌دادند، به اردوگاه‌های اسیران عراقی انتقال یافتند.

روز چهارشنبه ۳۱ تیر ۱۳۶۱

در ادامه تلاش فرمانده قرارگاه فجر جهت یافتن راهی برای نیرو‌های جناح شمال قرارگاه، سرانجام نیرو‌ها موفق به پیدا کردن معبر شدند و مجدداً به درگیری با دشمن پرداختند، ولی وجود میدان مین و آتش شدید دشمن، در ادامه کار مانع پیش روی شد و نیرو‌ها قبل از روشنایی هوا به مواضع سابق بازگشتند.

فجر ۴ نیز که ضمن وارد آمدن خسارات و تلفاتی بر دشمن، سه کیلومتر نیز پیش روی کرده بود، توانست از محور تیپ ۱۷ قم به مثلثی برسد، ولی تغییرات در شکل زمین و پاک شدن خاک‌ریزی که قرار بوده است این تیپ با همراهی فتح ۲ آن را کامل کنند، کار این یگان را با مشکل مواجه کرد و نیز عدم الحاق با جناح چپ و نرسیدن دستگاه‌های مهندسی برای احداث خاکریز، سبب شد تا فرمانده فجر در ساعت سه بامداد دستور عقب‌نشینی بدهد.

تیپ ۱۷ که حین عقب‌نشینی مورد هجوم دشمن قرارگرفته بود، به مقابله پرداخت و در دو ساعت نبرد رویاروی، نیرو‌ها و زره‌پوش‌های فراوانی را منهدم کرد، اما به دلیل عدم احداث خاک‌ریز و عدم الحاق با سمت چپ، در ساعت پنج صبح به‌ناچار عقب‌نشینی کرد.

فتح ۲ نیز باوجود تلاش فراوان و انهدام بسیاری از ادوات زرهی دشمن، موفق به احداث خاک‌ریز نشد و براثر فشار دشمن و عدم الحاق با جناح راست، عقب‌نشینی کرد.

نیرو‌های فتح ۱ که تا آخر وقت روز گذشته مشغول پاک‌سازی مین در نزدیکی‌های هدف خود بودند، پس از باز کردن معبر به جلو رفتند، ولی عبور ادوات مهندسی از این میدان مین که قرار بود برای احداث خاک‌ریز به جلو هدایت شوند، با تأخیر صورت گرفت و کار احداث خاک‌ریز به روشنایی هوا کشیده شد.

هم‌زمان با روشن شدن هوا، نیرو‌های عراقی با پشتیبانی آتش انبوه توپخانه‌ها و تانک‌ها مجدداً هجوم آوردند و تکمیل خاک‌ریز میسر نشد، در نتیجه نیرو‌های فتح ۱ در اوایل روشنایی هوا به عقب بازگشتند.

نیرو‌های فتح ۵ نیز با توجه به عدم الحاق با دو جناح و براثر برخی ناهماهنگی‌ها، با آنکه بسیاری از تجهیزات زرهی عراق را منهدم کرد، نتوانست اهداف خود را تصرف کند و به عقب برگشت.

تیپ ۲۷ حضرت رسول (ص) (فتح ۳) که تا آخرین ساعات روز گذشته با موفقیت در حال پیش‌روی بود، در ادامه کار موفق به تصرف اهداف خود شد. نیرو‌های این تیپ با رسیدن به کناره شرقی کانال ماهی، به چپ و راست گسترش پیدا کردند و به تیپ ۲۵ کربلا ملحق شدند، ولی با نزدیک شدن روشنایی هوا، زمان مناسب برای احداث خاکریز باقی نمانده بود و باوجود تلاش فرماندهان تیپ حضرت رسول (ص) و تیپ ۲۵ کربلا، این کار (به دلیل آتش بسیار شدید دشمن) مقدور نشد؛ به‌ناچار نیرو‌های این تیپ مجبور شدند به عقب بازگردند.

شگفتی فرماندهان

بدین ترتیب مرحله سوم عملیات رمضان نیز پایان یافت. در این مرحله از عملیات هرچند همه یگان‌ها پس از پیشروی‌های اولیه به مواضع قبلی بازگشتند، ولی تلفات بسیار سنگینی به دشمن وارد کردند؛ به‌طوری‌ که وقتی عکس هوایی منطقه عملیاتی که صبح امروز هواپیما‌های خودی گرفتند؛ به قرارگاه کربلا رسید، همگی از میزان انهدام تانک‌ها و نفربر‌های زرهی دشمن شگفت‌زده شدند.

در این مرحله ۲ هزار و ۵۵۰ تَن از نیرو‌های دشمن کشته یا زخمی و ۲۵۵ تن اسیر شدند؛ ۴۵۱ تانک و نفربر و ۱۴۲ دستگاه خودرو نیز منهدم شد.

با توجه به آسیب‌های فراوانی که به یگان‌های عراقی واردشده بود، برخلاف روز‌های گذشته، امروز پاتک سنگینی علیه نیرو‌های خودی صورت نگرفت

 

 

منبع:

لطف‌الله زادگان، علی‌رضا، عبور از مرز؛ تعقیب متجاوز با عملیات رمضان: روزشمار جنگ ایران و عراق (کتاب بیستم) تهران، سپاه پاسداران انقلاب اسلامی: مرکز اسناد و تحقیقات دفاع مقدس، چاپ سوم ۱۳۸۹، صفحات ۳۳۴، ۳۳۶، ۳۳۷، ۳۳۸، ۳۴۷، ۳۴۸

خواندن 107 دفعه
این مورد را ارزیابی کنید
(0 رای‌ها)

نظر دادن

از پر شدن تمامی موارد الزامی ستاره‌دار (*) اطمینان حاصل کنید. کد HTML مجاز نیست.

یادداشت

فرهنگ و هنر

cache/resized/e74448b873f603a4f42ec58e33f82fff.jpg
کتاب «با نوای نینوا» زندگینامه و خاطرات مداحان ...
cache/resized/5294b821324a5882cbb7dd0ac62a340a.jpg
کتاب «اینجا برای از تو نوشتن هوا کم است» مجموعه ...
cache/resized/63c3fafe42b7e5bc226584a02494afd7.jpg
کتاب «کانال پنجم» مجموعه خاطرات جانباز دفاع مقدس ...
cache/resized/669598a0446a1fa471909d62cdaecc5a.jpg
کتاب «صدقه یادم رفت» زندگی‌نامه و خاطرات سردار ...
cache/resized/36f0b73acd70e5bbbe7e9931e1854b38.jpg
بعضی از زن‌های جهادی خوزستان چندین شهید تقدیم ...
cache/resized/1394b05dc2b6e8a5cca087b66a029622.jpg
«یاقوت سرخ» عنوان کتابی است که در آن، زندگی نامه ...
cache/resized/f7feb7106320e4056d6f270bde631ff6.jpg
ماجرای فکر آوینی کتابی است با موضوع گفتارهایی در ...
cache/resized/9fbeadaffe6db7f248c99c58e4be83af.jpg
کتاب «همسایه حیدر» نوشته فاطمه ملکی با تحقیق بتول ...

مجوزها

Template Settings

Color

For each color, the params below will give default values
Black Blue Brow Green Cyan

Body

Background Color
Text Color
Layout Style
Patterns for Boxed Version
Select menu
Google Font
Body Font-size
Body Font-family