«عملیات غدیر» پاسخ محکم رزمندگان به صدام چند روز پس از امضای قطعنامه

دوشنبه, 02 مرداد 1402 15:20 اندازه قلم کاهش اندازه قلم کاهش اندازه قلم افزایش اندازه قلم افزایش اندازه قلم

صدام حسین تنها سه روز بعد از اعلام پذیرش قطعنامه از طرف ایران، دندان‌گردی خود را با هجوم دوباره به مرزهای جنوبی ایران نشان داد تا قدرت خود را سر میز مذاکره از قبل بیشتر کند، اما رزمندگان پاسخ محکمی به او دادند.

به گزارش خط هشت، ۲۷ تیر ۱۳۶۷ جمهوری اسلامی ایران بعد از یک سال اصرار و فشار جوامع جهانی برای پذیرش قطعنامه ۵۹۸، به نوشیدن جام زهر رضایت داده و پایان جنگ تحمیلی را در شرایطی پذیرفت که تقریباً همه چیز به ضرر ایران و به نفع رژیم بعث تمام می‌شد. با این حال صدام حسین به این برتری راضی نشده و تنها سه روز بعد از اعلام پذیرش قطعنامه از طرف امام خمینی(ره)، یعنی اول مرداد، دندان‌گردی خود را با هجوم دوباره به مرزهای جنوبی ایران نشان داد تا قدرت خود را سر میز مذاکره قطعنامه ۵۹۸ از قبل هم بیشتر کند.

فکر نکنید جنگ تمام شده

روز اولی که عراق به طور ناجوانمردانه بعد از پذیرش قطعنامه به ایران حمله کرد، امام خمینی(ره) فرمودند: «همان‌طور که قبلاً گفتیم ما با مردم خود با صداقت صحبت می‌کنیم؛ ما در چارچوب قطعنامه ۵۹۸ به صلحی پایدار فکر می‌کنیم و این به هیچ وجه تأکتیک نیست؛ ولی سلحشوران ارتش اسلام باید خود را آماده کنند که اگر دشمن دست به حملاتی زد جواب مناسبی به آن بدهند. فرزندان انقلابی‌ام! توجه کنید که امروز روز حضور گسترده در جبهه‌ها است؛ فکر نکنید که دیگر جنگ تمام شده است، خود را مسلح به سلاح ایمان و جهاد کنید، بر دشمن غدار رحم جایز نیست، اینها تمام حرف‌هایشان یک فریب است. ما خواستیم به دنیا ثابت کنیم که صدام معتقد به مجامع بین‌المللی نیست و ما تا قبول قطعنامه از سوی عراق، جواب دشمنان اسلام را در جبهه‌ها خواهیم داد.»

امام خمینی (ره): ما خواستیم به دنیا ثابت کنیم که صدام معتقد به مجامع بین‌المللی نیست و ما تا قبول قطعنامه از سوی عراق، جواب دشمنان اسلام را در جبهه‌ها خواهیم داد

سلحشوران به میدان برگشتند

روز اولی که عراق در قالب پدافند متحرک از دو محور بهرام‌آباد ـ مهران و حوالی پاسگاه رضاآباد وارد شده و تا نزدیکی جاده اهواز ـ خرمشهر هم پیش آمده و مهران را اشغال کرده بود، به کمک نیروهای منطقه و مردمی که خبر حمله را شنیده و برای کمک آمده بودند، در تنگه کنجان‌چم و سه‌راهی مهران ـ دهلران ـ ترشابه ضربه مهلکی به نیروهای عراق وارد کرده و آن‌ها را متوقف کردیم.

زمانی که مردم متوجه موضوع شدند، مثل ابتدای جنگ عازم منطقه مرزی درگیری شدند. سرعت آگاهی مردم و حضورشان در این خطه از جبهه نبرد باورنکردنی بود. در کتاب «روزهای پرالتهاب» درباره آن روزها نوشته شده است: «به هر طرف که نگاه می‌کردیم مردم مانند سیل به این منطقه سرازیر شده بودند تا شجاعت و شهامت خودشان را در حفظ میهن اسلامی به نمایش بگذارند و با امام امت تجدید بیعت کنند.»

این در حالی است که برخی مسئولین در باب دلایل پذیرش قطعنامه ۵۹۸، کم‌انگیزگی مردم برای اعزام به جبهه و ادامه جنگ را ذکر کرده و ادعا می‌کردند مردم دیگر تمایلی به حضور در جبهه‌های جنگ ندارند.

عملیات غدیر بر پایه تجربیات عملیاتی فرماندهان پیش رفت

به همین ترتیب دوم تیرماه عملیات «غدیر» در منطقه شلمچه بدون هیچ برنامه‌ریزی قبلی و صرفاً بر حسب تجربیات عملیاتی فرماندهان و شور رزمندگان اسلام رقم خورد تا خرده دفاع‌های پراکنده ایرانی‌ها را کامل کرده و خاک ایران را بطور کامل از عراقی‌ها پس بگیرد. نیروهای لشکر ۱۰ سیدالشهدا(ع) با حضور به موقع خود در پاسگاه زید و شلمچه، توانستند در این عملیات یک لشکر مکانیزه و یک تیپ تکاوری عراق را مجبور به عقب‌نشینی کنند.

چشم عراق به منابع نفتی خوزستان بود

مردم ایران مانند تمام آن هشت سالی که عاشقانه از مرزهای وطن خود دفاع کرده بودند به میادین جنگ آمده و صدها کیلومتر از سرزمینشان را که سه روز در اشغال رژیم بعث بود را پس گرفتند

بغداد در تلاش بود خوزستان و منابع نفتی آن را به کمک منافقین، طی چند روز اشغال کند. اما مردم ایران مانند تمام آن هشت سالی که عاشقانه از مرزهای وطن خود دفاع کرده بودند به میادین جنگ آمده و صدها کیلومتر از سرزمینشان را که سه روز در اشغال رژیم بعث بود را پس گرفتند. رزمندگان ایرانی توانستند بخش‌هایی از استان خوزستان مثل شلمچه، جاده خرمشهر، اهواز، پادگان حمید و جفیر را آزاد کرده و دشمن بعثی را مجبور کردند تا مرزهای بین‌‏المللی عقب‌نشینی کند. 

ایرانی‌ها در این عملیات تعداد زیادی از نیروهای دشمن و چندین نفر از افسران عالی‌رتبه آن‌ها را کشته و زخمی کردند و حداقل ۶۰ درصد چند تیپ و گردان زرهی، پیاده و کماندویی رژیم بعث را منهدم کردند.

 

 

منع: فارس

خواندن 154 دفعه
این مورد را ارزیابی کنید
(0 رای‌ها)

نظر دادن

از پر شدن تمامی موارد الزامی ستاره‌دار (*) اطمینان حاصل کنید. کد HTML مجاز نیست.

یادداشت

فرهنگ و هنر

cache/resized/10d9dc457f21601ad63f8a048f0872df.jpg
«نخل‌های بی‌سر» نوشته قاسمعلی فراست در سال۱۳۶۱ ...
cache/resized/e74448b873f603a4f42ec58e33f82fff.jpg
کتاب «با نوای نینوا» زندگینامه و خاطرات مداحان ...
cache/resized/5294b821324a5882cbb7dd0ac62a340a.jpg
کتاب «اینجا برای از تو نوشتن هوا کم است» مجموعه ...
cache/resized/63c3fafe42b7e5bc226584a02494afd7.jpg
کتاب «کانال پنجم» مجموعه خاطرات جانباز دفاع مقدس ...
cache/resized/669598a0446a1fa471909d62cdaecc5a.jpg
کتاب «صدقه یادم رفت» زندگی‌نامه و خاطرات سردار ...
cache/resized/36f0b73acd70e5bbbe7e9931e1854b38.jpg
بعضی از زن‌های جهادی خوزستان چندین شهید تقدیم ...
cache/resized/1394b05dc2b6e8a5cca087b66a029622.jpg
«یاقوت سرخ» عنوان کتابی است که در آن، زندگی نامه ...
cache/resized/f7feb7106320e4056d6f270bde631ff6.jpg
ماجرای فکر آوینی کتابی است با موضوع گفتارهایی در ...

مجوزها

Template Settings

Color

For each color, the params below will give default values
Black Blue Brow Green Cyan

Body

Background Color
Text Color
Layout Style
Patterns for Boxed Version
Select menu
Google Font
Body Font-size
Body Font-family