فرمانده وقت سپاه پاسداران انقلاب اسلامی مطرح کرد؛

نمایش تفاوت حقیقی جبهه حق و باطل در عملیات رمضان

سه شنبه, 03 مرداد 1402 11:32 اندازه قلم کاهش اندازه قلم کاهش اندازه قلم افزایش اندازه قلم افزایش اندازه قلم

محسن رضایی گفت: حضور ما در ۱۰ کیلومتری بصره بار‌ها اتفاق افتاده. با مقایسه بین ورود عراق به خاک ما و ورود ما به خاک عراق، مشخص می‌شود که عراق با نابودی شهر‌های ما شروع کرد، ولی ما در بیابان‌ها با ارتش عراق درگیر شده‌ایم. ما نمی‌خواهیم با زدن تأسیسات و مجتمع‌های نظامی عراق به افراد غیرنظامی لطمه‌ای وارد شود.

به گزارش خط هشت، قرارگاه کربلا برای اجرای مرحله دوم عملیات رمضان تغییراتی در مانور، منطقه عملیاتی و سازمان رزم نیرو‌ها به وجود آورد.

قرارگاه نصر عهده‌دار اجرای عملیات در منطقه قرارگاه فتح شد با این تفاوت که در مرحله اول، هدف عبور از پل اول کانال ماهی و نفوذ به عمق خاک عراق بود، ولی در مرحله دوم، هدف اصلی گسترش سرپل به‌دست‌آمده در مرحله اول (حدفاصل دژ خودی تا جاده بوبیان-زید) تا کانال ماهی است که در صورت پیشروی، با استفاده از آب‌گرفتگی سمت چپ عملیات و با احداث خاکریز در جنوب آن و نیز با تکیه‌بر خاک‌ریز کانال ماهی در جلو، از منطقه متصرفه پدافند کنند.

نیرو‌ها طبق زمان تعیین‌شده، در ساعت ۲۱:۴۰ وارد عمل شدند، ولی دشمن با افزایش موانع دفاعی در دو روز گذشته نظیر احداث خاکریز‌های فرعی، گسترش میدان‌های مین و مین‌گذاری‌های جدید سبب شد که پیش روی نیرو‌ها در ساعات اولیه با مشکلات بسیاری مواجه شود.

تا آخرین ساعات امروز (ساعت ۲۴ روز ۲۵ تیر ۱۳۶۱) وضعیت کلی یگان‌های عمل‌کننده چنین بوده است: نصر ۶ هرچند خط مقدم دشمن را شکسته، ولی مقاومت رده‌های بعدی و وجود موانع جدید، پیش روی آن را کند کرده است. طبق طرح، نصر ۶ مأموریت دارد که پس از شکستن خط دشمن و تصرف مثلث اول، از این مثلث تا کانال ماهی خاک‌ریزی احداث کند.

نصر ۱ نیز باید هم در احداث خاکریز به نصر ۶ یاری دهد، هم با پنج کیلومتر پیش روی خود را به کانال ماهی برساند و در ضلع شرقی آن پدافند کند.

نصر ۱ هرچند با تأخیر حرکت کرد، ولی شروع موفقی داشت: نیرو‌های تیپ ۳۱ عاشورا (از سپاه) باآنکه تیپ ۲ از لشکر ۲۱ حمزه (ارتش) از خط خودی جلوتر نیامد و باوجود وسعت میدان‌های مین و خاک‌ریز‌های فرعی جدید، توانسته‌اند خط دشمن را بشکنند.

نصر ۴ در ساعت مقرر از جناح راست نصر ۱ وارد عمل شده و در مرحله اول با شکست خط دشمن، چندین کیلومتر پیش روی کرده است، اما با افزایش تدریجی مقاومت دشمن در عمق، ناچار نیرو‌های جدیدی برای ادامه پیش روی اعزام‌شده‌اند.

در جناح چپ نصر ۴، نصر ۷ (تیپ ۱۴ امام حسین) هست که مأموریت دارد قسمت‌هایی از شرق کانال ماهی را تصرف کند و در صورت امکان، در آن‌سوی کانال، سرپل بگیرد.

نصر ۶ همانند مرحله اول با پیش روی سریع، در کمترین زمان به کانال ماهی رسیده و بسیاری از تانک‌های دشمن ر ا منهدم کرده است.

نصر ۸ (تیپ ۲۵ کربلا) از جناح چپ نصر ۶ در ساعت مقرر وارد عمل شده است و هرچند براثر برخورد به میدان‌های تازه مین، پیش روی آن کند شد، ولی پس از گذر از میدان مین، تانک‌های فراوانی را از دشمن منهدم کرده است.

روز ۲۶ تیرماه ۱۳۶۱

عقب‌نشینی نصر ۶

نصر ۶ که با شکستن خط مقدم دشمن شروع موفقی داشت، با مقاومت نیرو‌های مستقر در خطوط بعدی و براثر آتش شدید توپخانه‌های آن‌ها، نتوانست مثلثی اول را تصرف کند و باآنکه مقداری از خاکریز موردنظر (از مثلثی تا کانال ماهی) احداث شد، ولی فشار دشمن که با روشنایی هوا شدیدتر می‌شد؛ ادامه کار را ناممکن ساخت و نصر ۶ به‌ناچار به پشت جاده بوبیان –زید بازگشته است.

عقب‌نشینی نصر ۱، ۴ و ۷ از پی نصر ۶

در محور نصر ۱ نیز که تنها نیرو‌های سپاه (تیپ ۳۱ عاشورا) وارد عملیات شده‌اند، باوجود مقاومت سرسختانه دشمن، نیرو‌های خودی خط را شکستند و چهار کیلومتر نیز پیش روی کردند، اما از یک‌سو عدم موفقیت نصر ۶ و وارد نشدن تیپ ۱ از لشکر ۲۱ (حمزه) و از سوی دیگر، انبوه آتش و فشار شدید دشمن، مانع از پیش روی بیش‌تر شد.

نیرو‌های تیپ ۳۱ عاشورا بی‌درنگ با احداث یک خاکریز به طول ۳ کیلومتر، در ۵/۱ کیلومتری هدف، قصد پدافند در پشت این خاک‌ریز را داشتند که با عقب‌نشینی نصر ۶، این اقدام بی‌فایده شد و حدود ساعت ۷ صبح امروز، نیرو‌های این تیپ به عقب برگشتند.

نصر ۴ در آخرین ساعات روز گذشته مجبور شد در محور تیپ ۷، ولی عصر (عج) یک گردان دیگر وارد کند، ولی این گردان نتوانست اقدام مثبتی انجام دهد و به محاصره دشمن درآمد.

با پیش آمدن این وضعیت، دو گروهان از نیرو‌های تیپ ۸ نجف که در احتیاط بودند؛ به‌منظور کمک به نیرو‌های در عمق و انهدام دشمن، وارد عمل شدند و اگرچه چندین تانک و نفربر را منهدم و شماری از نیرو‌های دشمن را هلاک یا اسیر کردند، ولی این عمل نیز در وضعیت قرارگاه نصر ۴ تأثیری نداشت و نیرو‌های این قرارگاه هم‌زمان با فشار‌های شدید دشمن، به‌ناچار عقب‌نشینی کردند درحالی‌که شماری از نیرو‌های یک گروهان از تیپ، ولی عصر (عج) در محاصره دشمن بودند.

در محور نصر ۷، تیپ ۱۴ امام حسین (ع) که سریع خود را به کانال ماهی رسانده بود، در زیر انبوهی از آتش انواع سلاح‌های دشمن، برای پدافند از مواضع متفرقه مشغول اقدامات مهندسی شد، ولی عدم الحاق با جناح راست و نفوذ دشمن سبب شد تا قرارگاه دستور عقب‌نشینی بدهد.

عدم موفقیت علی‌رغم شکار تانک‌ها

در محور نصر ۸، تیپ ۲۵ کربلا نیز که با تأخیر وارد عمل شده بود، موفق شد بسیاری از تانک‌های دشمن را منهدم کند، ولی با توجه به اوضاع کلی عملیات، ناچار به پشت جاده بوبیان-زید عقب نشست.

بدین ترتیب مرحله دوم عملیات رمضان نیز بدون دست‌یابی به اهداف موردنظر به پایان رسید، هرچند آسیب‌های جدی به نیرو‌ها و ادوات دشمن وارد شد. در آخرین اقدام، بعدازظهر امروز چند دسته آر. پی. جی زن برای شکار تانک‌های دشمن به جلو اعزام شدند که چندین دستگاه تانک و نفربر را منهدم کردند.

در این مرحله از عملیات ۱۷۰۰ تن از نیرو‌های دشمن کشته یا مجروح شدند و ۱۱۵ تانک و نفربر و ۱۵ خودرو منهدم شد و ۱۰ تانک نیز به غنیمت گرفته شد، همچنین حدود ۲۰ تن نیز به اسارت نیرو‌های خودی درآمدند.

معذوریت دینی جبهه حق

مرحله دوم عملیات رمضان امروز به پایان رسید و وضعیت به وجود آمده علی‌رغم پیش‌بینی‌های قبلی پیروزی قاطع نظامی را در برنداشته است.

آقای محسن رضایی فرمانده سپاه در مصاحبه‌ای ضمن برشماری برخی معذوریت‌ها و محدودیت‌ها، در تشریح اهداف عملیات و اوضاع کنونی گفت: خودداری ما از دست زدن به کار‌هایی است که دیگران آن ر ا در جنگ اجتناب‌ناپذیر می‌دانند، ولی به دلیل اعتقاد اسلامی ما نمی‌توانیم آن کار‌ها را انجام دهیم و ملزم به رعایت اصول اسلامی هستیم.

حضور ما در ۱۰ کیلومتری بصره که بار‌ها اتفاق افتاده و هر وقت هم بخواهیم می‌توانیم آنجا باشیم؛ با مقایسه بین ورود عراق به خاک ما و ورود ما به خاک عراق، مشخص می‌کند که عراق با نابودی شهر‌های ما شروع کرد، ولی ما در بیابان‌ها با ارتش عراق درگیر شده‌ایم، با این کار ما به‌راحتی می‌توانستیم با انواع سلاح، جهنمی از آتش‌بر روی بصره درست کنیم و پشت جبهه عراق و پشتیبانی و تدارکات ارتش عراق را از بین ببریم که این خود در سرعت عملیات تعیین‌کننده است.

ما نمی‌خواهیم با زدن تأسیسات و مجتمع‌های نظامی عراق به افراد غیرنظامی لطمه‌ای وارد شود.

 

 

منبع:

لطف‌الله زادگان، علی‌رضا، عبور از مرز؛ تعقیب متجاوز با عملیات رمضان: روزشمار جنگ ایران و عراق (کتاب بیستم) تهران، سپاه پاسداران انقلاب اسلامی: مرکز اسناد و تحقیقات دفاع مقدس، چاپ سوم ۱۳۸۹، صفحات ۲۷۳، ۲۷۴، ۲۹۱، ۲۹۲، ۲۹۳

خواندن 132 دفعه
این مورد را ارزیابی کنید
(0 رای‌ها)

نظر دادن

از پر شدن تمامی موارد الزامی ستاره‌دار (*) اطمینان حاصل کنید. کد HTML مجاز نیست.

یادداشت

فرهنگ و هنر

cache/resized/e74448b873f603a4f42ec58e33f82fff.jpg
کتاب «با نوای نینوا» زندگینامه و خاطرات مداحان ...
cache/resized/5294b821324a5882cbb7dd0ac62a340a.jpg
کتاب «اینجا برای از تو نوشتن هوا کم است» مجموعه ...
cache/resized/63c3fafe42b7e5bc226584a02494afd7.jpg
کتاب «کانال پنجم» مجموعه خاطرات جانباز دفاع مقدس ...
cache/resized/669598a0446a1fa471909d62cdaecc5a.jpg
کتاب «صدقه یادم رفت» زندگی‌نامه و خاطرات سردار ...
cache/resized/36f0b73acd70e5bbbe7e9931e1854b38.jpg
بعضی از زن‌های جهادی خوزستان چندین شهید تقدیم ...
cache/resized/1394b05dc2b6e8a5cca087b66a029622.jpg
«یاقوت سرخ» عنوان کتابی است که در آن، زندگی نامه ...
cache/resized/f7feb7106320e4056d6f270bde631ff6.jpg
ماجرای فکر آوینی کتابی است با موضوع گفتارهایی در ...
cache/resized/9fbeadaffe6db7f248c99c58e4be83af.jpg
کتاب «همسایه حیدر» نوشته فاطمه ملکی با تحقیق بتول ...

مجوزها

Template Settings

Color

For each color, the params below will give default values
Black Blue Brow Green Cyan

Body

Background Color
Text Color
Layout Style
Patterns for Boxed Version
Select menu
Google Font
Body Font-size
Body Font-family