گفت‌وگو با یاسر حسین العیساوی معاون رئیس ستاد حشد‌الشعبی

مهم‌ترین هدف مجاهدین حشد‌الشعبی فدا کردن جان است

یکشنبه, 30 مهر 1402 11:28 اندازه قلم کاهش اندازه قلم کاهش اندازه قلم افزایش اندازه قلم افزایش اندازه قلم

توای پربرکتی هم که از سوی مرجع والای نجف حضرت آیت‌الله سیدعلی حسینی سیستانی حفظه‌الله صادر شد، از لحاظ شرعی و قانونی همه را مجاب کرد تحت فتوای این مرجع عمل کنند و تمام تلاش‌های ممکن در آن زمان به کار گرفته شد تا گروه‌های مقاومت، داوطلبان و امکانات دولتی در دسترس قرار بگیرند تا نیروی بسیج مردمی که بعداً حشد‌الشعبی نامیده شد، تشکیل شود. 

به گزارش خط هشت، قرارمان با یاسر حسین العیساوی در دفتر کارش بود. بعد از حضور در بغداد و هماهنگی‌های انجام شده به دفتر معاون رئیس ستاد حشد‌الشعبی رفتیم. ایشان معاون رئیس ستاد حشد‌الشعبی در امور عملیات‌های مهم و جبهه‌های جنگ است. با مهربانی پذیرای ما شد. همان ابتدا خودش را خدمتگزار مردم خواند و یاد ابو‌مهدی را برای ما زنده کرد. مردی که با تواضع کنارمان نشست تا در مورد حشد‌الشعبی، چرایی شکل‌گیری، حضورش در جبهه مقاومت و عملیات‌ها و فتوحاتش و خدمات مؤثر به زائران اربعین بگوید. آنچه می‌خوانید ماحصل این گفتگو است.
 
آقای العیساوی بسیج مردمی یا همان حشد‌الشعبی چگونه و با چه انگیزه‌ای تشکیل شد؟ 
در سال ۲۰۱۴ وقتی که عراق دچار آشفتگی نظامی و امنیتی بود و گروهک‌های تروریستی داعش وارد شهر موصل شدند، دستپاچگی و سردرگمی‌هایی در نیرو‌های امنیتی عراق به وجود آمد که منجربه سقوط مناطق بزرگی از عراق شد، بخشی از سرزمین عراق در تصرف این نیرو‌های تروریستی درآمد، آنجا بود که بر همه مجاهدین، مردم شریف و گروه‌های مقاومت در آن زمان واجب شد که با یکدیگر متحد شوند و نیرویی برای ضربه زدن به تروریسم، دفاع از خاک عراق و حفاظت از مقدسات و مردم عراق تشکیل دهند. فتوای پربرکتی هم که از سوی مرجع والای نجف حضرت آیت‌الله سیدعلی حسینی سیستانی حفظه‌الله صادر شد، از لحاظ شرعی و قانونی همه را مجاب کرد تحت فتوای این مرجع عمل کنند و تمام تلاش‌های ممکن در آن زمان به کار گرفته شد تا گروه‌های مقاومت، داوطلبان و امکانات دولتی در دسترس قرار بگیرند تا نیروی بسیج مردمی که بعداً حشد‌الشعبی نامیده شد، تشکیل شود. 
 
چه زمانی و چگونه با فرمانده شهید، ابومهدی المهندس آشنا شدید؟ رابطه شما با هم چطور بود؟
رابطه من با شهید ابومهدی المهندس یک رابطه قدیمی است که قدمت چند ساله دارد. ما قبل از تشکیل حشد‌الشعبی با هم رفاقت داشتیم. ابومهدی المهندس از فرماندهان دهه ۱۹۸۰ در تشکیلات بدر و تشکیلات مقاومت بود. پس از اشغال عراق توسط امریکا، نقش برجسته و عمده‌ای در حمایت از نیرو‌های مجاهد داشت. همه مجاهدان عراقی با حاج ابومهدی المهندس ارتباط داشتند و مدتی بعد از سال ۲۰۰۳ بود که ارتباط شخصی من با ایشان شکل گرفت. او در آن زمان نقش و حضور برجسته‌ای در مدیریت مقاومت برای مبارزه با اشغالگری امریکا داشت. 
 
رابطه شهید ابومهدی با مرجعیت عراق چگونه بود؟
یکی از مواردی که شهید ابومهدی‌المهندس قبل از تشکیل حشد‌الشعبی به آن اشتیاق داشت واتفاقاً بعد از تشکیل حشد‌الشعبی هم بر آن افزوده شد، این بود که ایشان در اکثر موارد از مشورت مرجعیت استفاده می‌کرد. مخصوصاً وقتی برخی مسائل برایشان سخت می‌شد، خواه در مورد مسائل شرعی یا جهاد یا حتی امور حقوقی یا تصمیمات سرنوشت ساز کشور شخصاً به دفتر یا بیت مراجع، مراجعه می‌کرد تا نظر آن‌ها را بشنوند و از هر طریق ممکن از مشورت مراجع استفاده می‌کرد و نظر آن‌ها را جویا می‌شد. 
 
 حشد‌الشعبی از زمان تأسیس تا به امروز در چه عملیاتی شرکت کرده و در آن پیروز شده است؟
حقیقت این است که حشدالشعبی در تمام عملیات‌هایی که بعد از سال ۲۰۰۳ انجام شد، از جمله آزادسازی شهرها، روستا‌ها و شهرک‌ها و آزادسازی اراضی عراق، اولین، بیشترین و برجسته‌ترین نقش را داشت. هیچ نبردی وجود نداشت که نیرو‌های حشد‌الشعبی رأس هرم آن یا مبنای آزادسازی منطقه مورد هدف نباشد. ما به همراه سایر نیرو‌های امنیتی در ارتش عراق، پلیس فدرال و مبارزه با تروریسم خیلی سریع شرکت داشتیم. با این وجود برجسته‌ترین، قوی‌ترین و تأثیرگذارترین نقش بر عهده نیرو‌های حشد‌الشعبی بود. مهم‌ترین عاملی که دشمن در شروع حملاتش از آن می‌ترسید، وجود نیرو‌های حشد‌الشعبی بود که دست بالا را داشتند و همراه با برادران خودشان در سایر نهاد‌های امنیتی قوی‌ترین تأثیر را در شکستن روحیه دشمن و آزادسازی سرزمین‌ها بر عهده داشتند. 
 
نقش بسیج مردمی در تأمین امنیت و ثبات منطقه چیست؟
خدا شاهد است که تمام امنیتی که اکنون در عراق وجود دارد در شهر‌های آزاد شده و در شهر‌های دیگر، به برکت خون شهدای حشد‌الشعبی و مجاهدین حشد‌الشعبی است. ثبات سیاسی، در عراق اکنون یکی از ارکان مهم این کشور است که با حضور نیرو‌های حشد‌الشعبی به دست آمده است و به یک بوته امن تبدیل شده است. امروزه حشد‌الشعبی دارای قدرت، نفوذ امنیتی و سیاسی است و با سایر نهاد‌های امنیتی سرو کار دارد که بدون وجود حشد‌الشعبی ثبات ندارند. 
حتی چند کشور دیگر از ما خواسته‌اند که روش و شیوه کار حشد‌الشعبی را در دانشکده‌های نظامی و برخی مدارس نظامی آموزش دهیم. 
در واقع حشدالشعبی با پیروزی‌هایی که به دست آورد، معادلات نظامی را تغییر داد. حشد‌الشعبی توانسته قدرت و هیمنه تروریست‌ها را بشکند. این را هم باید به شما بگویم که نیرو‌های حشد‌الشعبی روحیه بالایی دارند که باعث می‌شود با جان و دل و اعتقاد به اصول و آرمان‌ها و ارزش‌های در این راه قدم بردارند و از جان مایه بگذارد و بجنگند. هر کدام از نیرو‌های حشد‌الشعبی که به شهادت می‌رسند، برای ما پیروزی به حساب می‌آید. 
یکی از مهم‌ترین اهداف مجاهدین حشد‌الشعبی این است که در راه پیروزی جان خودشان را فدا کنند و همین معادله قدرت را که امریکایی‌ها می‌خواستند به ویژه در خاورمیانه گسترش دهند را درهم شکست. 
نیرو‌های حشد‌الشعبی ترکیبی از یک نهاد نظامی و گروه‌های مقاومت هستند، این ترکیب با شکل مدرن و جدید توانست تروریسم را بشکند و حتی ارتش‌های نظامی را از آن بترساند. ما حالا می‌گوییم که به هر دو روش عمل می‌کنیم. در هر دو جنبه، از یک طرف نیرو‌های مقاومت هستیم و مجاهد و از سوی دیگر یک نهاد نظامی قدیمی خواهیم بود. با این ترکیب، نیرو‌های حشد‌الشعبی توانستند ایدئولوژی جدیدی از مقاومت را پایه‌گذاری کنند. 
 
به نظر شما دلیل مخالفت امریکا با ادامه فعالیت حشد‌الشعبی و نیرو‌های مردمی در عراق چیست و موضع حشد‌الشعبی در قبال خروج امریکا از منطقه چیست؟
 از شما به خاطر طرح این سؤال بسیار هوشمندانه سپاسگزارم. اینجا دو اصل مطرح می‌شود. اول اینکه نیرو‌های حشدالشعبی توسط گروه‌های مقاومتی که در برابر اشغال امریکا ایستاده بودند و مخالف حضور نیرو‌های امریکا در عراق بودند، پایه‌ریزی شد. نیرو‌های امریکایی نیرو‌های اشغالگر محسوب می‌شوند و عملیات‌های بزرگی به همت نیرو‌های مقاومت بر علیه این اشغال ناعادلانه انجام شد. 
دومین موضوع این است که امریکایی‌ها به‌رغم حضورشان در عراق، پشت پرده تأسیس سازمان‌های تروریستی مانند داعش، القاعده بودند. آن‌ها آمده بودند برای تضعیف کشور عراق. 
به جرئت می‌توانم بگویم که اگر حشد‌الشعبی نبود، این طرح به نتیجه می‌رسید. حشد‌الشعبی این ایده شوم را در نطفه خفه و این تلاش را خنثی کرد. امریکایی‌ها مبالغ زیادی، بالغ بر صد‌ها میلیارد دلار پول را در این راه هزینه کردند، تا این طرح را به نتیجه برسانند، اما بصیرت نیرو‌های حشد‌الشعبی، حضور امریکایی‌ها و هرگونه حضور نظامی و امنیتی دیگر را که تابع قانون و خاک عراق نیست را خنثی کرد و باعث ناراحتی نیرو‌های امریکایی شدند. چراکه حشد‌الشعبی مانع از دستیابی به اهداف و برنامه‌های‌شان شد. از این رو امریکایی‌ها تا حد امکان سعی دارند از موفقیت حشد‌الشعبی جلوگیری کنند و درصدد ریشه‌کن کردن حشدالشعبی و تضعیف و توهین به آن هستند. 
 
چه زمانی با شهید قاسم سلیمانی همراه شدید؟
من حاج قاسم سلیمانی را از سال ۲۰۰۳ می‌شناختم. ایشان تأثیر زیادی روی نیرو‌های مقاومت داشت. ما از زمان بسیار طولانی از سال‌های ۲۰۱۲ در مناطق عملیاتی با ایشان بیشتر آشنا شدیم. حاج قاسم نقش برجسته‌ای در مبارزه با گروهک‌های تروریستی حاضر در سوریه و دفاع از خاک سوریه داشت. ما مدت طولانی با حاج قاسم سلیمانی بودیم و در فکر و ایده، نقشه‌ها، توان نظامی و درایت و فهم موقعیت‌های حساس از او الهام گرفته‌ایم به شخصه بهترین مرحله زندگی‌ام را زمانی می‌دانم که بیش از سه سال در سوریه در کنار حاج قاسم سلیمانی بودم ما در تمام عملیات‌ها با ایشان بودیم، واقعاً ایشان ناظر مشرف به بیشتر عملیات‌ها بودند. او با توان خودش به پیروزی می‌رسید و ما از او مجاهدت، فداکاری، شجاعت، سخاوتمندی، بصیرت، تصمیم گیرندگی و دید روشن و قاطعیت را می‌دیدیم و این را با افتخار می‌گویم من در زندگی کنونی‌ام یا در کتاب‌ها و زندگینامه فرماندهان و رهبران چیزی شبیه آنچه در حاج قاسم سلیمانی دیده‌ام، مشاهده نکرده‌ام. نبود حاج قاسم سلیمانی ضایعه‌ای است برای همه مجاهدان، نه تنها در عراق، یا جمهوری اسلامی ایران یا جهان عرب، بلکه برای همه مجاهدان جهان، او یک پدر و شخصیت بسیار عالی و انسان بود. او اهداف والایی، چون حفظ اخلاق و ناموس و انسانیت، حفظ موجودیت انسانی به طور کلی و مراقبت از همه ضعیفان و مستضعفان روی زمین داشت، او هیچ هدف سیاسی، فرقه‌ای و نژادپرستانه نداشت و به معنای واقعی کلمه مرد بود، انسان بود، مردی شجاع بود که در هر کجا و در هر مکان با بی‌عدالتی مبارزه می‌کرد. 
حاج قاسم سلیمانی را چراغ راه رهبر همه مجاهدان نه تنها در عراق، بلکه همه جای جهان می‌دانم. او رهبر فکری است، ما حاج قاسم سلیمانی را پدر معنوی و فکری همه مجاهدان و ایثارگران می‌دانیم. خداوند حاج قاسم سلیمانی را رحمت کند و از خداوند متعال می‌خواهیم که ما را در آخرت از دیدار با ایشان محروم نکند ما را با ایشان محشور بفرمایند. 
می‌خواهیم از نقش حشدالشعبی در تأمین امنیت مراسم اربعین در سال‌های اخیر هم بدانیم. شما این حضور مؤثر را چطور ارزیابی می‌کنید؟!
در مورد اربعین دو مبحث وجود دارد. بحث اول که به دستور دفتر نخست‌وزیری است، برقراری جنبه امنیتی این مراسم است. ما یک کمیته امنیتی مشترک با ارتش عراق و پلیس عراق و باقی سرویس‌های امنیتی عراق داریم که حشد بیشترین درصد مشارکت را نسبت به بقیه برعهده دارد. 
ما بیش از ۲۰ هزار نفر از نیروهای‌مان را برای تأمین امنیت زیارت اربعین به‌کار می‌گیریم. مشارکت ما از مناطق مرزی با جمهوری اسلامی ایران شروع می‌شود و تا کربلای مقدس و برعکس این مسیر ادامه دارد. 
این مناطق بسیار وسیع هستند و برقراری امنیت‌شان کار آسانی نیست. ما در مورد تأمین امنیت منطقه‌ای به وسعت بیش از ۲ هزار کیلومتر صحبت می‌کنیم. از حفاظت زائران، چه در گذرگاه‌های مرزی عراق و ایران و چه زائرانی که از مناطق دورتر مثل جنوب بصره و ناصریه و مناطق شمالی موصل یا کرکوک می‌آیند. این فقط در خصوص کسانی است که پیاده برای شرکت در زیارت اربعین حضور دارند. اما کار حشد‌الشعبی فقط مختص تأمین امنیت نیست و نه تنها در خصوص ثبات امنیتی و حفاظت از جاده‌ها بلکه، در مسائلی نظیر نصب و چک کردن دوربین‌ها نیز مشارکت دارند. ما بیش از ۲ هزار دوربین در سراسر عراق داریم که برای محافظت از زائران در برابر عملیات‌های تروریستی احتمالی نصب شده‌اند. همچنین بیش از ۳ هزار نیروی اطلاعاتی در میان جمعیت داریم که در تمام نقاط بین زائران از جنوب تا شمال مستقر هستند، تا زائران با خیالی راحت به کربلا برسند. این از جنبه کار امنیتی و کمیته امنیتی است. همچنین یک کمیته خدماتی دیگر با مشارکت تمام ادارات کشور عراق وجود دارد که ما عضوی از این کمیته‌ها هستیم. ما در هر دو کمیته عضویت داریم و مفتخریم که در رأس دو کمیته با نمایندگانی از نیرو‌های حشد‌الشعبی حضور مؤثری داشته باشیم. کمیته خدمات، کمیته‌ای برای ارائه کار خدمات لجستیکی شامل حمل ونقل زائران است و اکنون بیش از ۷۹۳ وسایل نقلیه و چرخ دستی داریم. که خدماتی از جمله جابه‌جایی زائران را انجام می‌دهند. تانکر‌های آب نوشیدنی، خودرو‌های حمل سوخت، و دوربین‌های مداربسته و ماشین‌هایی برای برقراری تماس و ارتباط که سالانه بیش از ۲ میلیون تماس رایگان در داخل کربلا را پوشش می‌دهند، داریم. ما دستگاه‌های ارتباطی رایگان، به ویژه برای زائران خارجی غیر عراقی که سعی در ارتباط با خانواده خود دارند و برای تسهیل برقراری تماس با خانواده‌هایشان، به طوری که خانواده‌هایشان بتوانند به آن‌ها دسترسی پیدا کنند در اختیار آن‌ها قرار می‌دهیم. 
توزیع بیش از ۲ میلیون گالن آب آشامیدنی و ۱۰۰ هزار تکه یخ بسته‌بندی شده در بین زائران از دیگر خدمات حشد است. 
همچنین ما بیش از ۳۲ یگان ویژه داریم که در چهارراه‌ها برای راحتی زائران و ارائه خدمات لجستیکی و تغذیه و پزشکی مستقر شده‌اند. ما بیش از ۱۳۴ آمبولانس در سراسر عراق در مسیر زائران برای ارائه خدمات پزشکی داریم که همگی آن‌ها رایگان هستند. هیچ چیزی در ازای خدمات دریافت نمی‌شود. ما ۱۰ بیمارستان سیار داریم که در سراسر کربلا و استان‌های مجاور برای ارائه خدمات درمانی قرار دارند. این بیمارستان‌ها خدمات بیشتری نسبت به آمبولانس‌ها ارائه می‌دهند. یعنی با آمبولانس‌ها تفاوت دارند. آمبولانس خدمات اولیه را به زائران ارائه می‌دهند، اما بیمارستان‌ها خدمات بیشتری را انجام می‌دهند. گاهی در این بیمارستان‌ها در زمان اربعین عمل زایمان مادران باردار انجام می‌شود. که دو نوزاد متولد شده به عشق فرمانده مقاومت به نام ابومهدی نامگذاری شدند. حشد‌الشعبی در تدوین طرح، برنامه کاری، چه کمیته امنیتی و چه کمیته خدماتی مشارکت دارد. ما در تمام استان‌ها اتاق عملیات‌های متعدد داریم، از جمله یک اتاق عملیات مرکزی و اصلی در کربلای مقدس و یک اتاق عملیات در بغداد در مقر حشد داریم. ما با تمام توان در خدمت زائران هستیم. ان‌شاءالله
 
پرسش بعدی ما در خصوص شهدا و مجروحان حشد‌الشعبی است. نحوه رسیدگی به مجروحین چگونه است؟ آیا نهاد خاصی در این زمینه دارید؟
در خصوص شهدای حشدالشعبی و مجروحین باید بگویم که شهدا حقوق قانونی دارند، درست مانند شهدای ارتش عراق و همه نهاد‌های امنیتی عراق، آن‌ها از همان حقوقی برخوردارند که در قانون عراق به رسمیت شناخته شده است. 
 ما یک اداره یکپارچه داریم که برای احقاق حقوق این شهدا تلاش می‌کند. هیچ شهیدی نیست که حق قانونی خودش و امتیازاتی که دولت برایش در نظر گرفته را اعم از حقوق بازنشستگی برای خانواده یا سایر حقوق قانونی آن‌ها مانند حق مسکن، حق تحصیل دریافت نکرده باشد. 
 قانون کشور ما بیش از قوانین سایر کشور‌های دیگر در این زمینه حق شهدا را در نظر می‌گیرد و به آن‌ها توجه می‌کند. 
یک اداره یکپارچه هم در این زمینه به نام بنیاد شهید یا بنیاد امور خانواده‌های ایثارگران وجود دارد. در خصوص بحث مجروحان و آسیب دیدگان جبهه مقاومت بیش از یک بنیاد داریم. 
بخش معاونت پزشکی، وظیفه مراقبت از مجروحان و رساندن آن‌ها به بهبودی کامل و معالجه آن‌ها خواه در عراق یا در خارج از کشور را برعهده دارد. 
پس از بهبودی مجروحین دو حالت وجود دارد: یا آن عزیزان به طور عادی به کار خود در حشد‌الشعبی برمی‌گردند یا از کارافتاده محسوب و برای بازنشستگی ارجاع داده می‌شوند و از کلیه حقوق بازنشستگی برخوردار می‌گردند. یکی دیگر از مؤسسات وابسته به حشد‌الشعبی مؤسسه رفاه اجتماعی است که به خانواده مجروحان و خانواده شهدا رسیدگی می‌کند و فشار‌های روحی و اقتصادی مثل مسکن یا درمان را از دوش آن‌ها برمی‌دارد. 
در نهایت برای رسیدگی به خانواده‌های شهدا، خانواده مجروحان و همچنین مراقبت از مجروحان و رساندن آن‌ها به وضعیت بهبودی کامل این مؤسسه‌ها و اداره‌ها به‌جد فعالیت می‌کنند.
 
 
 
خواندن 91 دفعه
این مورد را ارزیابی کنید
(0 رای‌ها)

نظر دادن

از پر شدن تمامی موارد الزامی ستاره‌دار (*) اطمینان حاصل کنید. کد HTML مجاز نیست.

یادداشت

فرهنگ و هنر

cache/resized/10d9dc457f21601ad63f8a048f0872df.jpg
«نخل‌های بی‌سر» نوشته قاسمعلی فراست در سال۱۳۶۱ ...
cache/resized/e74448b873f603a4f42ec58e33f82fff.jpg
کتاب «با نوای نینوا» زندگینامه و خاطرات مداحان ...
cache/resized/5294b821324a5882cbb7dd0ac62a340a.jpg
کتاب «اینجا برای از تو نوشتن هوا کم است» مجموعه ...
cache/resized/63c3fafe42b7e5bc226584a02494afd7.jpg
کتاب «کانال پنجم» مجموعه خاطرات جانباز دفاع مقدس ...
cache/resized/669598a0446a1fa471909d62cdaecc5a.jpg
کتاب «صدقه یادم رفت» زندگی‌نامه و خاطرات سردار ...
cache/resized/36f0b73acd70e5bbbe7e9931e1854b38.jpg
بعضی از زن‌های جهادی خوزستان چندین شهید تقدیم ...
cache/resized/1394b05dc2b6e8a5cca087b66a029622.jpg
«یاقوت سرخ» عنوان کتابی است که در آن، زندگی نامه ...
cache/resized/f7feb7106320e4056d6f270bde631ff6.jpg
ماجرای فکر آوینی کتابی است با موضوع گفتارهایی در ...

مجوزها

Template Settings

Color

For each color, the params below will give default values
Black Blue Brow Green Cyan

Body

Background Color
Text Color
Layout Style
Patterns for Boxed Version
Select menu
Google Font
Body Font-size
Body Font-family