با «سیاه‌پوشان ضدتروریست ناجا» از سرکوب داعشیان تا مقابله با کرونا!

یکشنبه, 01 تیر 1399 14:59 اندازه قلم کاهش اندازه قلم کاهش اندازه قلم افزایش اندازه قلم افزایش اندازه قلم

ترس، تردید و تعلل برای‌شان نامفهوم است. آنگاه که لباس سیاه را به تن کرده و برای انجام مأموریت اعزام می‌شوند، تنها چیزی که در ذهن‌شان است سلامت گروگان است و دستگیری آدم‌ربا، این‌ها مردان یگان‌های نوپو هستند.


 به گزارش خط هشت، ترس برای این مردان سیاه پوش واژه ای عجیب و غریب است؛ اضطراب، استرس، تردید و تعلل کلماتی است که برایشان نا آشناست و در مخیله ِشان نمی‌گنجد.

نیروهای ویژه ضدتروریست هستند یا همان پاد وحشت که آدم‌رباها، تروریست‌ها، خراب‌کارها و گروگان‌گیرها با دیدنِ شان قالب تهی می‌کنند.

 با آن قد و بالای بلند، اندامی ورزیده و لباس‌ها و تجهیزات سیاه‌رنگِ شان‌که ترس آفرین است و وحشتناک; به جنگ با نامردی می روند و به مقابله و مبارزه با بدعهدی.

خط قرمزشان امنیت و آرامش و آسایش مردم است.

حضورِ‌شان ترس و وحشت را در دلِ حرمت شکنان و قانون گریزان وارد می کند تا آنجا که با دیدن سروقامتان سیه پوش ناجا  قالب تهی می کنند!

این‌ها همان نیروهای ویژه پیرو ولایت هستند؛ «مأموران نوپو».

آنگاه که تیم تروریستی داعش در سال 95 به کشور وارد و در کرمانشاه ساکن شد، این مأموران نوپوی یگان های ویژه ناجا بودند که وارد عمل شده و همه آنها را به هلاکت رساندند؛ همانطور که سردار حسن کرمی فرمانده یگان‌های ویژه ناجا در تشریح جزئیات این عملیات به فارس گفت: تیم تروریستی سه نفره داعش که به جلیقه انتحاری مجهز بودند برای انجام یک عملیات انتحاری در داخل حرم حضرت معصومه (س) در قم عازم کشور شده بودند که با رصد اطلاعاتی, مخفیگاهِ شان شناسایی شد  و بعد هم در عملیاتی ویژه توسط ماموران یگان های نوپو معدوم شده و به هلاکت رسیدند.

فرمانده‌ یگان‌های ویژه ناجا از مهارت تخصصی مأموران نوپو به فارس می‌گوید. از اینکه بدون آنکه گروگان یا گروگان‌گیر صدمه‌ای ببیند سیاه پوشان نوپو عملیات خود را انجام می‌دهند.

از فعالیت و مأموریت های مختلف نوپو برای رهایی گروگان در کشور می گوید: از سال93 تاکنون حدود 45 تا 46 مورد گروگان گیری در کشور داشته ایم که سیاسی نبوده اند؛ علت اصلی گروگان گیری ها هم اکثرا مرتبط با موضوعاتی همچون موادمخدر، اختلافات مالی‌، قاچاق و بعضا مواردی چون عشق و عاشقی بوده است که ماموران یگان های نوپو با مهارت و توانمندی و صحبت و اقناع توانستند موارد مذکور را حل و فصل کنند به جز یک حادثه گروگان‌گیری در شیراز که  در آن مورد نیز فردی در فضای مجازی عرض‌اندام کرده و تیراندازی خود را به نمایش گذاشته و گروگان‌گیری کرده بود؛ وقتی گروگان‌گیر تسلیم نشد ماموران نوپو مجبور شدند از سلاح استفاده کنند; آن هم  فقط با شلیک یک تیر و در نهایت مأموریت خود را به پایان رساندند.

توانمندیِ شان حیرت انگیز است; از مهارت خاص در ورزشهای رزمی گرفته تا چتر بازی , تیراندازی و ... . آنجا که گروگان‌گیری و  آدم‌ربایی باشد یا نه; درگیری مسلحانه  و خرابکاری باشد و تروریست، این مردان روزهای سخت هستند که بدون هیچ واهمه ای حضور می یابند. لحظه, ساعت و حتی روز و شب برایشان فرقی ندارد; برای تأمین امنیت مردم آرام و قرار ندارند سیاه جامگان پلیس ایران.

 آشنایی با چند و چون فعالیت این مردان بلندبالا و سیاه پوش یگان ویژه از تخصص و توانمندی گرفته تا مأموریت های خاص و کلیدی خبرنگار فارس را بر آن داشت تا با سرهنگ" محسن ابراهیمی" جمعی یگان‌های ویژه ناجا و فرمانده نوپو به گفت‌وگو بنشینیم؛ بخوانید.

فارس: نوپو چه معنایی دارد و مأموریت اصلی این دسته از مأموران یگان ویژه چیست؟

* فرمانده نوپو یگان‌های ویژه ناجا: نوپو یعنی نیروهای ویژه ضد تروریست یا همان اصطلاح پاد وحشت که در کشورهای دیگر نامیده می شود. اما مأموران ما در یگان های ویژه عبارت نوپو را به «نیروهای ویژه پیرو ولایت» تعبیر کرده‌اند.

فارس: مأموران نوپو در کدام استان ها حضور دارند؟

*فرمانده نوپو یگان‌های ویژه ناجا: عمده فرماندهی یگان‌های نوپو گسترش نیروها در سراسر جغرافیای کشور عزیزِمان است. نیروهای نوپو در قالب تیم‌های مختلفی در سراسر کشور ساماندهی شده‌ و در مواقعی خاص بنا به دستور حضوری فعال خواهند داشت.

فارس: تفاوت مأموران نوپوی یگان ویژه با دیگر مأموران پلیس های تخصصی در چیست؟

* فرمانده نوپو یگان‌های ویژه ناجا: وقتی لقب و عنوان ویژه را برای عده ای از مأموران قائل می شوند یعنی این دسته از افراد باید قابلیت بیشتری از یک پلیس انتظامی معمولی داشته باشند.

خب؛ این طبیعی است مأموران یگان ویژه ناجا و به خصوص نوپو از تخصص و قابلیت‌های خاص و بالایی برخوردار باشند؛ این مهارت‌ها در راستای تدابیر ابلاغی و با راهبردهای شش‌گانه که برای یگان‌های ویژه تعریف و ابلاغ شده گام به گام در مسیر پیشرفت ماموران یگان ویژه و به خصوص نوپو در حال اجرا است.

فارس: توانمندی خاص ماموران نوپو در چه  زمینه هایی است؟

* فرمانده نوپو یگان های ویژه ناجا: مأموران یگان های نوپو علاوه بر زبده بودن, فیزیک بدنی مناسب و توانمندی های خاص ورزشی و رزمی و بکار گیری تجهیزات به روز و مدرن از هوش و ذکاوت بالایی هم  برخوردار هستند.

هوشمندی بالای این دسته از مأموران در کنار قدرت بدنی مناسب و شجاعت شان این امکان را فراهم می کند تا در هنگام عملیات متناسب با نیاز جامعه و مطالبه مردم بتوانند درست, صحیح و سریع اقدام کرده و مأموریت خود را به نحو احسن انجام دهند.

طبق راهبرد اولیه و آموزش‌های نوین، عمده توانمندی مأموران یگان های نوپو در آمادگی جسمانی، آمادگی عملیاتی و آمادگی علمی ـ بصری است.

ذکر این نکته ضروری است که مأموران یگان های نوپو علاوه بر آمادگی بالای جسمانی در حوزه هایی همچون تیراندازی، هوابرد، تاکتیک‌های نظامی و راه‌کنش‌های عملیاتی مهارت ویژه دارند و با عشق و علاقه در کنار مهارت ویژه خود می‌توانند مأموریت های محوله را به خوبی انجام دهند.

فارس: از مهارت ویژه مأموران نوپو و آمادگی جسمانی و توانمندی شان گفتید; آیا آنها در مسابقات ورزشی قهرمانی هم شرکت می کنند؟ 

*فرمانده نوپو یگان های ویژه ناجا: مأموران یگان های نوپو در بخش ورزشی همچون ورزش‌های عمومی، حرفه‌ای، قهرمانی و تخصصی مهارت داشته و خوشبختانه در این راستا در سطح مسابقات ورزشی نیروهای مسلح در کشور و همچنین عرصه های جهانی و بین‌المللی خوش درخشیده و مقام و رتبه هایی را کسب کرده‌اند.

این نکته را باید متذکر شد که با توجه به اینکه یگان‌های ویژه به خصوص نوپو، یگان‌های پایورمحور بوده و عمدتا مأموران ما از نیروهای جوان تشکیل شده‌اند از آمادگی جسمانی خیلی خوبی برخوردار هستند.

فارس: مهمترین مأموریتی که مأموران یگان های نوپو در آن شرکت داشته اند کدام بوده است؟ 

* فرمانده نوپو یگان‌های ویژه ناجا: مأموران نوپو در قضیه حمله تروریستی داعش به مجلس شورای اسلامی و مقابله با داعشیان در کنار سایر نیروهای امنیتی بوده و بخشی از کار را به عهده داشتند، همچنین در انهدام تیم سه نفره داعشی که برای انجام عملیات انتحاری در داخل حرم حضرت معصومه(س) وارد کشور شده و در کرمانشاه مستقر بودند نقش اصلی را ایفا کردند.

در واقع این ماموران یگان نوپو بودند که با اشراف اطلاعاتی و مهارت بالای خود وارد صحنه شده و قبل از انجام هرکاری داعشیان را شناسایی کرده و با ورود به مخفیگاهِ شان آنها را به هلاکت رساندند.

فارس: مأموران نوپو یگان ویژه چه تعداد هستند؟ در همه استان ها مستقر هستند یا نه ; جغرافیای حضورشان با دیگر نیروها متفاوت است؟ 

*فرمانده نوپو یگان‌های ویژه ناجا: می‌توان گفت یک واحد از مأموران یگان های نوپو در مرکز کشور مستقر  بوده و بقیه تیم‌های نوپو یگان‌های ویژه ناجا به تناسب جغرافیای جمعیت در کلانشهرها و مراکز استان‌ها حضور دارند.

فارس: خیلی از جوانان با دیدن مأموران یگان های ویژه به خصوص سیاه پوشان نوپو  و تاکتیک و مهارت بالای آنها علاقه مند به حضور در این رسته نظامی می شوند. سوالی که اکثر علاقمندان مطرح می کنند این است که برای ورود به این رسته نظامی چگونه باید اقدام کرد؟ چه  مراحلی را باید گذراند و اصلا شرایط لازم برای ورود و گزینش چیست؟ و فرد داوطلب چه قابلیت و توانمندی هایی را باید داشته باشد؟

* فرمانده نوپو یگان‌های ویژه ناجا:برای اینکه فردی بتواند وارد نوپو شود ابتدا باید جذب نیروی انتظامی شود و بعد از گذراندن دوران اولیه آموزش که به درجه‌داری و افسری منتج می‌شود، بعداز چندین مرحله آزمون وارد دوران آموزشی نوپو شود.

باید متذکر شد مهمترین مسأله برای ورود به یگان های نوپو داشتن انگیزه و عشق و علاقه است. از داوطلبان واجد شرایطی که در ناجا به مرحله درجه‌داری و افسری  رسیده و مایل به فعالیت در نوپو باشند چندین مرحله آزمون گرفته می شود و در صورت قبولی, تازه  این دسته از پذیرفته شدگان وارد دوران آموزشی نوپو می شوند. علاقمندان بعد از موفقیت در آزمون‌های عمومی و تخصصی نوپو مجوز سازمان‌دهی در تیم‌های عملیاتی نوپو را به دست می‌آورند.

فارس: افرادی که می‌خواهند جذب یگان های نوپو شوند باید از چه نوع ویژگی, توانمندی و  قابلیت خاصی برخوردار باشند؟

*فرمانده نوپو یگان‌های ویژه ناجا: باید گفت توانمندی و آمادگی جسمانی و مهارت در ورزش های تخصصی تنها شاخصه مأموران یگان‌های نوپو نیست.

افرادی که می‌خواهند وارد نوپو شوند باید از ترس به دور باشند.متقاضیان و داوطلبان باید از نظر روانی افرادی منطقی و توانمند بوده و شجاعت این کار را داشته باشند تا بتوانند شجاعانه و بدون ترس مأموریت‌های نوپو را بدون افراط و تفریط به مرحله اجرا گذاشته و به خوبی از پس آن بر بیایند.

فارس: آیا برای انجام و ادامه فعالیت در جمع مأموران یگان های نوپو, محدودیت سنی وجود دارد؟  تکلیف مامورانی که سن ِشان بالا می رود چه می شود؟

* فرمانده نوپو یگان‌های ویژه ناجا: نوپو ویژگی های مهم و منحصر به فرد خود را دارد؛‌ با توجه به شرایط خدمت در نوپو همه نوع فیزیک می‌تواند خدمت کرده و حضور داشته باشند. این مسأله هم به دلیل تنوع مأموریت‌های یگان های نوپو است.

درست است تحرک، شادابی و قابلیتی که در بین نیروهای جوان وجود دارد در سنین بالا امکانپذیر نیست اما یگان‌های نوپو از مأمورانی که به سن بالاتر می‌رسند هم استفاده کرده و از تجربه آنها در طراحی عملیات‌ها به عنوان "اتاق فکر" بهره کافی را می برد.

فارس: مهمترین وظیفه مأموران یگان های نوپو چیست؟

* فرمانده نوپو یگان‌های ویژه ناجا: وقایعی همچون گروگان‌گیری، آدم‌ربایی، مأموریت‌های ضدتروریستی، خرابکاری، درگیری مسلحانه و ... از جمله مأموریت‌های ذاتی و اصلی مأموران یگان‌های ویژه نوپو است که بدون هیچ ترس و تعلل و واهمه ای در سریع ترین زمان ممکن در هر نقطه ای که به وقوع بپیوندد حضور یافته و وظیفه خود را به بهترین شکل ممکن به مرحله اجرا  خواهند گذاشت.

فارس: آیا ماموران یگان های نوپو در اغتشاشات نیز وارد عمل می شوند؟

* فرمانده نوپو یگان‌های ویژه ناجا: بکارگیری نیروهای یگان های نوپو بنا بر دستورات است؛ در اغتشاشات نه؛ اما با توجه به تجهیزات و مهارت‌ ویژه ماموران یگان های نوپو این دسته از افراد در صحنه‌هایی که تهدیداتی مسلحانه یا ترور وجود داشته باشد حضور پیدا می‌کنند.

باید گفت بکارگیری مأموران یگان های نوپو صرفا در قبال آن تهدیداتی است که در آن زمینه آموزش دیده‌ و تخصص و مهارت خاص دارند.

فارس: آمادگی مأموران یگان های نوپو در چه حدی است؟ این درست است که این دسته از مأموران همواره در آماده باش هستند؟

* فرمانده نوپو یگان‌های ویژه ناجا: خوشبختانه امنیت در کشور برقرار است و پلیس‌های تخصصی در کنار  سایر نیروهای مسلح وظیفه خود را به خوبی انجام می‌دهند.

اما اگر در جایی احساس شود که نیاز به حضور یگان‌های نوپو است این دسته از مأموران نیز مانند سایر همرزمان شان در پلیس های تخصصی, با عشق و علاقه ای که برای خدمتگزاری به مردم و تأمین آسایش و آرامش آنها دارند بلافاصله در محل حاضر شده و نسبت به ادای وظیفه خود اقدام خواهند کرد.

فارس: ایثار, جوانمردی و از خودگذشتگی ماموران پلیس به خصوص مأموران یگان های ویژه و نوپو بر هیچ کس پوشیده نیست. مردم همواره شاهد فعالیت‌های گسترده مأموران یگان ویژه و سیاه پوشان نوپو از نقطه صفر مرزی در اربعین حسینی گرفته تا عملیات ویژه سرکوب و مقابله با کرونا بوده اند.

بفرمائید در راه تأمین امنیت و آسایش مردم تاکنون چند نفر از مأموران یگان های نوپو به درجه رفیع شهادت نائل شده اند؟

* فرمانده نوپو یگان‌های ویژه ناجا: از سال 81 تاکنون 7 نفر از مأموران یگان‌های نوپو در راه تأمین امنیت , آسایش و آرامش مردم و برخورد با  قانون گریزان و حرمت شکنان به شهادت رسیده‌اند.

خواندن 1308 دفعه
این مورد را ارزیابی کنید
(1 رای)

نظر دادن

از پر شدن تمامی موارد الزامی ستاره‌دار (*) اطمینان حاصل کنید. کد HTML مجاز نیست.

یادداشت

فرهنگ و هنر

cache/resized/669598a0446a1fa471909d62cdaecc5a.jpg
کتاب «صدقه یادم رفت» زندگی‌نامه و خاطرات سردار ...
cache/resized/36f0b73acd70e5bbbe7e9931e1854b38.jpg
بعضی از زن‌های جهادی خوزستان چندین شهید تقدیم ...
cache/resized/1394b05dc2b6e8a5cca087b66a029622.jpg
«یاقوت سرخ» عنوان کتابی است که در آن، زندگی نامه ...
cache/resized/f7feb7106320e4056d6f270bde631ff6.jpg
ماجرای فکر آوینی کتابی است با موضوع گفتارهایی در ...
cache/resized/9fbeadaffe6db7f248c99c58e4be83af.jpg
کتاب «همسایه حیدر» نوشته فاطمه ملکی با تحقیق بتول ...
cache/resized/59473b7526a7b1245ba86423bd3b4912.jpg
عکس رزمندگان استان اردبیل در جبهه‌های حق علیه ...
cache/resized/c388db15b9aea6f541ad0fd1dc3e7f86.jpg
به مناسبت گرامی داشت روز شهدا آیین رونمایی از ...
cache/resized/cc13499ebc08016c8970234fdd9aa860.jpg
اولین کتاب کشور در رثای سپهبد شهید قاسم سلیمانی، ...

مجوزها

Template Settings

Color

For each color, the params below will give default values
Black Blue Brow Green Cyan

Body

Background Color
Text Color
Layout Style
Patterns for Boxed Version
Select menu
Google Font
Body Font-size
Body Font-family