گفتگو با كونيكو يامامورا (خانم بابايي) مادر شهيد

درس‌های عاشورا پذيرش شهادت محمد را برايم آسان کرد

دوشنبه, 19 دی 1401 11:35 اندازه قلم کاهش اندازه قلم کاهش اندازه قلم افزایش اندازه قلم افزایش اندازه قلم

مادر شهید بابایی، شهید ژاپنی دوران دفاع مقدس می‌گوید: مسلمان كه شدم، مطالعه قيام عاشورا بهترين شناخت را به من داد؛ شناختي كه از دست دادن محمد را براي من سخت نمي كرد. براي پيدا كردن راه، تامل در همين وادي كافي است.

 

به گزارش خط هشت: خانم كونيكو يامامورا، نزديك به 54 سال است كه مسلمان شده و همراه با همسر ايراني خود به كشورمان مهاجرت كرده؛ رگه هاي اعتقادي شيعه به ويژه قيام عاشورا آنچنان در روح و جان او ريشه دوانده كه اين بانو با انگيزه اي راسخ در راه زنده نگاه داشتن اسلام و دفاع از خاك ايران، سومين فرزند خود را پيشكش معشوق مي كند؛ خانم بابايي يا همان كونيكو در گفتگو با خبرنگار نويد شاهد از ماجراي مسلمان شدن تا شهادت فرزندش مي گويد...

درس‌های عاشورا پذيرش شهادت محمد را برايم آسان کرد



با آگاهي مسلمان شدم

شناختي از اسلام نداشتم. بودايي مذهب بودم. 54 سال پيش وقتي با همسر ايراني و شيعه خود آشنا شدم، درباره اسلام تحقيق كردم و با شناختي عميق مسلمان شدم. براي خانواده ام سخت بود بپذيرند با يك تبعه خارجي پيوند زوجيت ببندم. راهي ايران شدم تا در كنار همسر زندگي مشترك را شروع كنم. وقتي به ايران آمدم فضاي نامناسب سياسي و اجتماعي بر ايران حاكم بود. استعمار بر اين كشور سيطره داشت و مردم استقلالي از خود نداشتند؛ امام (ره) به عنوان فردي دلسوز پايه هاي انقلاب را در دل هاي مردم بنيانگذاري كرد. در واقع هدف امام (ره) تنها نجات مردم از حكومت ستمشاهي و استعمار نبود؛ هدف ايشان بالاتر از اين موضوع بود. امام (ره) قصد داشت همه مسلمانان جهان را از بند اسارت رهايي بخشد و ميان آنها اتحاد برقرار كند.



دخترم همرزمم بود

با شناخت عميق اين موضوع تصميم گرفتم من هم به سهم خود در قيام عليه حكومت ستمشاهي فعاليت كنم. اعلاميه ها را مي خواندم و با كمك دخترم كوكتل مولوتف (بمب هاي دستي) ساخته و از طرفي هم در راهپيمايي ها شركت مي كردم. پيروزي انقلاب آرمان من بود.



محمد به راه انقلاب رفت

پس از پيروزي انقلاب جنگ شروع شد. كساني كه به خوبي قيام عاشورا و حركت امام حسين(ع)، انقلاب اسلامي و اهداف آن را شناخته و درك كرده، نمي توانستند تجاوز بعثي ها را تاب بياوردند. محمد هم راه خودش را انتخاب كرده بود و با اينكه در دانشگاه پذيرفته شد، دفاع از كشور و حضور در جبهه و جهاد را در پيش گرفت. سلمان، بلقيس و محمد سه فرزند ما بودند كه سعي كرديم با نشان دادن مسير درست و نادرست، آنها را در انتخاب راه زندگي كمك كنيم. محمد 19 ساله، كوچكترين فرزندم مسير خود را اينگونه انتخاب كرد. مهربان بود و با اخلاق؛ فعال و اهل مسجد و عضو بسيج.



دل كندن از محمد سخت نبود


كساني كه غرق در دنيا و تعلقات آن شده اند، دل كندن از داشته ها برايشان سخت خواهد بود. محمد امانتي بود از جانب خداوند كه من مي دانستم بايد آن را به صاحب اصلي برگردانم؛ هر چه داريم براي اوست و ما چيزي از خود نداريم. با اين ديد و تفكر به فرزندانم نگاه مي كردم براي همين وقتي او در عمليات والفجر يك سال 62 به شهادت رسيد، هر چند از دست دادن فرزند اتفاق دردناكي است، اما قدرت صبرم را با اين ديدگاه بالا مي بردم و تحمل مي كردم.



حضور در مناطق عملياتي بر هر مسلمان واجب است


ايران وارد جنگ نشد، بلكه جنگ به آن تحميل شد. كشوري كه استقلال ندارد، در اسارت است. مردم اين سرزمين هم نمي خواستند اين مهم را از دست دهند براي همين با فدا كردن جان اين استقلال را حفظ كردند. بهترين گزينه براي درك سختي ها و اتفاقات جنگ، همراه شدن با كاروان راهيان نور و حضور در مناطق عملياتي است. در حقيقت شايسته است هر مسلماني اين حضور را بر خود واجب بداند.

خانم كونيكو يامامورا عضو انجمن حمايت از قربانيان سلاح هاي شيميايي است و هم اكنون در موزه صلح تهران مشغول فعاليت است. بازديدكنندگان ژاپني كه براي ديدن اين موزه به تهران مي آيند، به وسيله توضيحات اين مادر شهيد، با جنايت هاي رژيم بعث در طول سال هاي جنگ عليه ايران آشنا مي شوند. خانم يامامورا علاوه بر مترجمي، همراه با بچه ها و دانش آموزاني كه به موزه مراجعه مي كنند، كاردستي و نقاشي هاي زيبايي را خلق مي كند.

ویژه‌نامه شاهد یاران (مادر عاشورایی)

 

 

منبع: نوید شاهد

خواندن 147 دفعه
این مورد را ارزیابی کنید
(0 رای‌ها)

نظر دادن

از پر شدن تمامی موارد الزامی ستاره‌دار (*) اطمینان حاصل کنید. کد HTML مجاز نیست.

یادداشت

فرهنگ و هنر

cache/resized/76a3aad68c216dd1787d4ab16b31d77a.jpg
کتاب «پسران آقا سید» مروری بر زندگی حجت الاسلام ...
cache/resized/6403f7a99392cc7cbd6bf9fa15b7ccbe.jpg
کتاب «پوتین‌های خاکی» در موضوع تاریخ شفاهی و ...
cache/resized/5f0c2fde1443275108fe3c7784dd51dc.jpg
کتاب «خونین شهر تا خرمشهر» سه فصل دارد: فصل اول ...
cache/resized/ae368b4fe1dcf13bbe5dfb823cce4597.jpg
کتاب «مرزبانان عاشورایی» در مورد شهدای شهرستان ...
cache/resized/566bf99eb90c7928abcb494fb4bef3f6.jpg
فقط کافی‌ست این کتاب را انتخاب کنی.‌ کتابی که ...
cache/resized/10d9dc457f21601ad63f8a048f0872df.jpg
«نخل‌های بی‌سر» نوشته قاسمعلی فراست در سال۱۳۶۱ ...
cache/resized/e74448b873f603a4f42ec58e33f82fff.jpg
کتاب «با نوای نینوا» زندگینامه و خاطرات مداحان ...
cache/resized/5294b821324a5882cbb7dd0ac62a340a.jpg
کتاب «اینجا برای از تو نوشتن هوا کم است» مجموعه ...

مجوزها

Template Settings

Color

For each color, the params below will give default values
Black Blue Brow Green Cyan

Body

Background Color
Text Color
Layout Style
Patterns for Boxed Version
Select menu
Google Font
Body Font-size
Body Font-family