گفت‌وگو با برادرزاده شهید سید مرتضی موسویان احمدآبادی از شهدای ترور

عمو مرتضی ۲ ماه پاسدار انقلاب بود

دوشنبه, 28 فروردين 1402 14:59 اندازه قلم کاهش اندازه قلم کاهش اندازه قلم افزایش اندازه قلم افزایش اندازه قلم

در جوار حرم امامزاده حضرت‌عبدالعظیم حسنی (س) در فضایی که به باغ طوطی مشهور است و محل دفن بزرگان و مشاهیری، چون ستارخان و شیخ محمدخیابانی و ده‌ها عالم و عارف و مجاهدان راه‌وطن است، به مزار شهیدی برمی‌خوریم به نام سیدمرتضی موسویان احمدآبادی. شهیدی که در هجدهمین روز از فروردین ماه سال ۱۳۵۸ بر اثر انفجار بمب به شهادت رسید. در این ایام به بهانه سالروز شهادتش با برادرزاده شهید دکتر سید مجید موسویان همراه شدیم تا کمی از او و سیره شهید و شهادت مظلومانه‌اش بیشتر بدانیم. 

به گزارش خط هشت، سیدمجید موسویان ابتدا به پیشینه کمیته‌های انقلاب اسلامی اشاره می‌کند که بعد از پیروزی انقلاب اسلامی شکل گرفت، او می‌گوید: «کمیته انقلاب اسلامی بعد از تشکیل در حفاظت از انقلاب، شناسایی، دستگیری مبارزه با عناصر ضدانقلاب و باقیمانده‌های رژیم قبل و به خصوص ایجاد امنیت در شهر‌ها به ویژه تهران و برخی شهر‌های بزرگ مأموریتی سخت را عهده‌دار شد. این نهاد انتظامی از نیرو‌های مردمی تشکیل شده بود و مسئولیت آن را نیرو‌های مبارز و برخی نظامیان انقلابی برعهده داشتند. پایگاه‌های این نهاد که سال‌ها بعد با شهربانی و ژاندارمری ادغام و نام نیروی انتظامی جمهوری اسلامی ایران را به خود گرفت، در درجه اول در مساجد و تکایا و سپس برخی ساختمان‌های عمومی تخلیه شده در انقلاب بود. ریاست کمیته‌های انقلاب اسلامی را روحانی مبارز مرحوم محمدرضا مهدوی‌کنی از یاران حضرت امام خمینی (ره) و از اعضای جامعه روحانیت مبارز تهران برعهده داشت. برادرزاده شهید سید مرتضی موسویان می‌گوید «کمیته انقلاب اسلامی مسجد محسنی، (واقع در خیابان یزدان پناه) یکی از کمیته‌های مستقر در شمال تهران که در آن زمان بیشترین افراد متمایل به رژیم گذشته را در آن منطقه ساکن بودند تشکیل شده بود. 
 ریاست کمیته مذکور بر عهده شهید سید مرتضی موسویان احمدآبادی بود و اعضای اصلی آن شهید سیداحمد دیباجی امام جماعت مسجد محسنی، همافر سعید جعفری و پاسدار (کمیته) محرمعلی شیری و... بودند.»
 شهادت در فرودین ماه ۵۸
او در ادامه از نحوه شهادت عمو و همراهانش در این حادثه تروریستی اینگونه روایت می‌کند «یکی از محل‌های در اختیار کمیته انقلاب مسجد محسنی، واحدی بود در یک ساختمان اداری در فاصله ۲۰۰ متری مسجد قرار داشت، که پیش از آن شرکتی به نام «لاکهید» در آن فعالیت داشت. در جلسه‌ای که عصر روزشنبه ۱۸ فروردین‌ماه ۱۳۵۸ یعنی دو ماه پس از پیروزی انقلاب و یک هفته پس از برگزاری رفراندوم آری به جمهوری اسلامی با عنوان و هدف بررسی آخرین وضعیت کمیته مسجد محسنی در ساختمان «لاکهید» تشکیل شده بود، بمبی منفجر شد که در اثر این انفجار آقایان سیدمرتضی موسویان احمدآبادی (رئیس کمیته)، حجت‌الاسلام سیداحمد دیباجی امام جماعت مسجد محسنی، سیدمحمد دیباجی فرزند امام جماعت مسجد، همافر سعید جعفری و محرمعلی شیری شهید و چهار نفر دیگر به نام‌های سیدعلی دیباجی برادر شهید سیدمحمد، رسول حسینی، عباس قندهاری و حسن مطیب به شدت مجروح شدند. در اینکه این بمب چگونه به داخل دفتر محل برگزاری جلسه راه یافته بود نقل‌های گوناگونی می‌شد. از آنجایی که در اوضاع آن روز امکانات و سازماندهی به گونه‌ای نبود که تشکیلات مأموران خنثی‌سازی آماده کار باشند، همافر یکم سعید جعفری در حال بررسی بمب یافت شده بود که منفجر و منجر به شهادت ایشان و دیگر همراهانش می‌شود. کمیته‌های انقلاب اسلامی شهدای فراوانی را در طول حیات خود تقدیم نظام اسلامی کرده‌اند.»
 حرم عبدالعظیم حسنی (ع)
شهید سیدمرتضی موسویان احمدآبادی متولد ششم فروردین ۱۳۰۲ در اصفهان بود که هنگام شهادت ۵۶ سال داشت. ایشان متاهل و دارای دو فرزند دختر و پسر بود. مزار این شهید در قسمت ضلع شمال غربی باغ طوطی در جوار حرم حضرت عبدالعظیم حسنی (در شهرری) قرار دارد که سنگی قرمز رنگ آن را از سایر قبور مشخص می‌سازد. از چهل‌سال پیش سنگی مرمرین سبز رنگ بر این مزار بود که متأسفانه اخیراً در همسان‌سازی سنگ مزار‌ها توسط تولیت آستان حضرت عبدالعظیم (س) تغییر داده شده است.
 
 
 
خواندن 136 دفعه
این مورد را ارزیابی کنید
(0 رای‌ها)

نظر دادن

از پر شدن تمامی موارد الزامی ستاره‌دار (*) اطمینان حاصل کنید. کد HTML مجاز نیست.

یادداشت

فرهنگ و هنر

cache/resized/566bf99eb90c7928abcb494fb4bef3f6.jpg
فقط کافی‌ست این کتاب را انتخاب کنی.‌ کتابی که ...
cache/resized/10d9dc457f21601ad63f8a048f0872df.jpg
«نخل‌های بی‌سر» نوشته قاسمعلی فراست در سال۱۳۶۱ ...
cache/resized/e74448b873f603a4f42ec58e33f82fff.jpg
کتاب «با نوای نینوا» زندگینامه و خاطرات مداحان ...
cache/resized/5294b821324a5882cbb7dd0ac62a340a.jpg
کتاب «اینجا برای از تو نوشتن هوا کم است» مجموعه ...
cache/resized/63c3fafe42b7e5bc226584a02494afd7.jpg
کتاب «کانال پنجم» مجموعه خاطرات جانباز دفاع مقدس ...
cache/resized/669598a0446a1fa471909d62cdaecc5a.jpg
کتاب «صدقه یادم رفت» زندگی‌نامه و خاطرات سردار ...
cache/resized/36f0b73acd70e5bbbe7e9931e1854b38.jpg
بعضی از زن‌های جهادی خوزستان چندین شهید تقدیم ...
cache/resized/1394b05dc2b6e8a5cca087b66a029622.jpg
«یاقوت سرخ» عنوان کتابی است که در آن، زندگی نامه ...

مجوزها

Template Settings

Color

For each color, the params below will give default values
Black Blue Brow Green Cyan

Body

Background Color
Text Color
Layout Style
Patterns for Boxed Version
Select menu
Google Font
Body Font-size
Body Font-family