گفت‌وگو با فاطمه عرب اسدی نویسنده کتاب «مسافر دمشق»

«دمشق» نقطه اتصال و ارتباط شخصیت‌های داستان است

یکشنبه, 21 خرداد 1402 14:56 اندازه قلم کاهش اندازه قلم کاهش اندازه قلم افزایش اندازه قلم افزایش اندازه قلم

سی‌وچهارمین نمایشگاه تخصصی بین‌المللی کتاب سال ۱۴۰۲ فرصتی بود تا با برخی از نویسندگان حوزه دفاع مقدس و جبهه مقاومت آشنا شوم؛ نویسندگانی که دغدغه انتشار فرهنگ ایثار و شهادت را داشتند. فاطمه عرب اسدی متولد ۱۳۵۹و نویسنده کتاب «مسافر دمشق» یکی از این نویسندگانی بود که در روز‌های بعد از نمایشگاه همراه‌مان شد تا از چرایی نگارش کتاب مسافر دمشق برایمان بگوید.

کتابی که سفارشی نیست
به گزارش خط هشت، فاطمه عرب اسدی سال ۱۳۹۷ با شرکت در کلاس‌های آموزش نویسندگی کانون «بانوی فرهنگ» شروع به نوشتن کرد و موفق شد در سال ۱۳۹۸ کتاب مسافر دمشق را به رشته تحریر درآورد. کتابی که به همت نشر «شهید کاظمی» چاپ و سال ۱۳۹۹ وارد بازار شد. فاطمه عرب اسدی می‌گوید: «کتاب مسافر دمشق یک رمان بزرگسال است که کاملاً شخصی نوشته شده و سفارشی نیست.»
عرب اسدی از چگونگی شکل‌گیری ایده کتاب برای تألیف می‌گوید: «من بعد از حضور در کلاس نویسندگی به دنبال موضوعی برای نوشتن داستان بودم. این ایده و جرقه را یکی از همسایه‌های ما که از نیرو‌های لشکر فاطمیون بود، در ذهنم ایجاد کرد و همان جرقه کافی بود که این کتاب رمان شکل بگیرد و نوشته شود. بازخورد‌های جالبی از مخاطبان در شبکه‌های اجتماعی بعد از خوانش کتاب، دریافت کردم. خاطره‌ای از زمان نگارش کتاب هم دارم. اوایل من کتاب را ریز ریز می‌نوشتم و قسمت‌هایی از آن را در وبلاگم بارگذاری می‌کردم. یک روز عزیزی که گویا خودش از خانواده مدافعین حرم بود در پاسخ به محتوای نوشته شده گفت حس می‌کنم گذشته و حال مرا می‌نویسید. از این دست بازخورد‌ها قوت قلبی برای ادامه دادن اثر شدند.»
مردمی و باورپذیر
این نویسنده می‌افزاید: «شاید بزرگ‌ترین مشکل برای نوشتن در زمینه‌های ایثار و پایداری آن هم از زندگی مبارزان ورود کردن به زندگی خصوصی آنان باشد. اما از آنجا که این کتاب رمان است دست نویسنده برای به تصویرکشیدن زندگی این افراد باز بوده و این مشکل تا حدودی مرتفع شده است. هیچ‌کدام از شخصیت‌های داستان واقعی نیستند، اما در این داستان شخصیت‌ها برای خودشان گذشته‌ای دارند. البته که دیده‌ها، شنیده‌ها و روایت‌های واقعی که خوانده بودم هم کمک شایانی در نوشتن این اثر به من کرد. من مهم‌ترین ویژگی این کتاب را مردمی و باورپذیر بودن آن می‌دانم. این کتاب روایت داستان‌گونه چند دوست مدافع حرم است که زندگی شخصی آن‌ها در داستان پررنگ‌تر دیده می‌شود تا مبارزات برون مرزی آنها. هرکدام گذشته‌ای دارند که در زندگی حال آنان بی‌تأثیر نبوده است. آشنایی با تعدادی از مدافعین حرم (لشکر فاطمیون) و شیوه زندگی آن‌ها در نوشتن این رمان برایم الهام بخش بوده است، اما اینکه عیناً کار‌ها و فعالیت فاطمیون در این اثر مطرح شود، نه اینطور نبود.»
مسافر دمشق
جامعه هدف در این کتاب رده سنی بزرگسال است، اما افراد ۱۶ سال به بالا هم با این کتاب می‌توانند ارتباط بگیرند. فاطمه عرب اسدی این را از نقد و نظرات خوانندگان اثر متوجه شده است، او در ادامه می‌گوید: «دمشق نقطه اتصال و ارتباط شخصیت‌های داستان است و حتی راوی داستان که همسر یکی از جانبازان مدافع حرم است در پایان خودش مسافر دمشق می‌شود از این رو این کتاب با عنوان مسافر دمشق نامگذاری شد.»
توجه حضرت آقا به شهادت
عرب اسدی می‌گوید: «توجه به حوزه ایثار و مقاومت، توجه به استقامت و تلاش برای پیشرفت در تمام زمینه‌هاست. بی‌شک بدون مقاومت، امنیتی شکل نمی‌گیرد که در سایه آن بشود به کار تولید فرهنگ پرداخت و اینگونه است که وقتی حضرت آقا مقاومت و ایثار را مورد توجه قرار می‌دهند، پس هدف تقویت روحیه ایثار، تلاش و فداکاری است.»
داستان‌های قرآنی
فاطمه عرب اسدی نویسنده کتاب «مسافر دمشق» در پایان می‌گوید: «اگر روی این آثار تبلیغات فرهنگی و عملی انجام شود می‌تواند اثربخش باشد. تبلیغ کتاب‌ها، ساخت فیلم‌ها، اجرای تئاتر‌های خیابانی و... با موضوع ایثار و فداکاری می‌تواند ضمن زنده نگه داشتن روحیه جهاد در مردم، باعث دلگرمی افرادی شود که در این زمینه فعالیت دارند. از مخاطبان و خوانندگان عزیز خواهشمندم نقد و نظرات خودشان را با من به اشتراک بگذارند. مسافر دمشق تنها اثر چاپ شده من است. در حال حاضر به فکر نوشتن داستان‌هایی با رویکرد قرآنی برای مخاطب سنی بین هشت تا ۱۰ سال هستم.»

 
 
 
خواندن 110 دفعه
این مورد را ارزیابی کنید
(0 رای‌ها)

نظر دادن

از پر شدن تمامی موارد الزامی ستاره‌دار (*) اطمینان حاصل کنید. کد HTML مجاز نیست.

یادداشت

فرهنگ و هنر

cache/resized/ae368b4fe1dcf13bbe5dfb823cce4597.jpg
کتاب «مرزبانان عاشورایی» در مورد شهدای شهرستان ...
cache/resized/566bf99eb90c7928abcb494fb4bef3f6.jpg
فقط کافی‌ست این کتاب را انتخاب کنی.‌ کتابی که ...
cache/resized/10d9dc457f21601ad63f8a048f0872df.jpg
«نخل‌های بی‌سر» نوشته قاسمعلی فراست در سال۱۳۶۱ ...
cache/resized/e74448b873f603a4f42ec58e33f82fff.jpg
کتاب «با نوای نینوا» زندگینامه و خاطرات مداحان ...
cache/resized/5294b821324a5882cbb7dd0ac62a340a.jpg
کتاب «اینجا برای از تو نوشتن هوا کم است» مجموعه ...
cache/resized/63c3fafe42b7e5bc226584a02494afd7.jpg
کتاب «کانال پنجم» مجموعه خاطرات جانباز دفاع مقدس ...
cache/resized/669598a0446a1fa471909d62cdaecc5a.jpg
کتاب «صدقه یادم رفت» زندگی‌نامه و خاطرات سردار ...
cache/resized/36f0b73acd70e5bbbe7e9931e1854b38.jpg
بعضی از زن‌های جهادی خوزستان چندین شهید تقدیم ...

مجوزها

Template Settings

Color

For each color, the params below will give default values
Black Blue Brow Green Cyan

Body

Background Color
Text Color
Layout Style
Patterns for Boxed Version
Select menu
Google Font
Body Font-size
Body Font-family